Isä tuo etälapset äidille tuntia aikaisemmin, koska uuden suhteen vauvalla vauvauinti, mitä mieltä?
Onko teidän mielestä ok?
Eli lapsen tapaavat isäänsä joka toinen pe-su, mutta isän täytyykin alkaa tuoda lapset jo tuntia aikaisemmin, kun uuden suhteen vauvalla on vauvauinti tuolloin sunnuntai-iltana.
Kommentit (94)
äiti menee uimaan vauvan kanssa.
Mikä on ongelma? Pitääkö miehen tulla mukaan uimaan? Jos pitää niin mieshän pääsee sinne joka toinen viikko.
Älytöntä alkaa vaihtaa palautusajankohtaa vauvan uinnin takia, erityisesti voi tuntua pahalta lapsista.
Sen kun ilmoitatte vain vauvauinnin ajankohdan exälle, niin eiköhän asia ole sillä selvä JOS on muuten ihan normaali tapaus/ihminen kyseessä.
Mukavaa jatkoa!
miten se vauvan uintiaika vaikuttaa palautusajankohtaan?
äiti menee uimaan vauvan kanssa.
Mikä on ongelma? Pitääkö miehen tulla mukaan uimaan? Jos pitää niin mieshän pääsee sinne joka toinen viikko.Älytöntä alkaa vaihtaa palautusajankohtaa vauvan uinnin takia, erityisesti voi tuntua pahalta lapsista.
Vauvauinti vain yhellä aikuisella on huomattavasti hankalampaa kuin siten että on molemmat vanhemmat tai muuten kaksi aikuista mukana.
Vauva uinnissa tehdään esim sukelluksia, jossa vauva sukeltaa toiselta vanhemmalta toiselle jne.
Itse olin vauvan kanssa uinnissa yksin ja voin sanoa, ettei ollut mitenkään kauhean helppoa. Sain onneksi parikseni vauvauinnin ohjaajan, koska olin AINOA yksinäinen vanhempi ryhmässä.
Joten siis tunti sinne tänne, ei varmasti kaada etälasten maailmaa mihinkään jos isä muuten viettää aikaa lasten kanssa.
Niin ja olen muuten sekä ex, että etä äitipuoli, ei tarvitse olla ketään vastaan ihan vaaan periaatteesta :D
Ei kai se voi olla suuri ongelma jos äiti on vauvan kanssa kaksin uimassa niinä viikonloppuina kun isä on isosisarusten kanssa.
En muuten pitäis tuntia paria sinne tänne ongelmana, mutta en ymmärrä miks se vauvauinti on niin kauheen tärkeä joka viikko, vauvahan on isän ja äidin huomion ainoa kohde kaiken muun ajan paitsi joka toinen viikonloppu, eli saa ihan tarpeeksi jakamatonta huomiota.
Miksei isä mene joka toinen vkl isompien lasten kanssa tekemään jotain kivaa ja vie niitä äidilleen vasta illemmalla?
Voisin kuvitella et vastaavassa tilanteessa en isänä raskis luopua edes siitä tunnista kun rakkaita lapsia niin harvoin näkee. lähivanhemmalle, eli äidille, asia on varmaan ihan sama.
Jotenki mua surettaa aina nää uusperhekuviot :-(, nuokin lapsiraukat. Ri todellakaan sen vauvauinnin takia, mutta siksi että muuten vain joka toinen viikonloppu isiä näkevät
AP:n tapaan kiihkoileva mies olisi AV:n mielestä "narsisti". Tietenkään hän ei sellainen ole - puhun vain AV:n näkökulmista.
Ei ehkä kannata rakentaa kiistaa tuollaisesta asiasta. Joustavuus ja toisen vanhemman arvostaminen lasten nähden on turvallisen lapsuuden perusta erolapsellakin.
En nyt ota kantaa annettuihin vastauksiin, vaikka ketjun kaikki vastaukset luinkin.
Meillä tilanne on se, että etäisän työt ovat epäsäännölliset ja tapaamisten sopiminen on aina ollut hankalaa. Vuosien jälkeen olemme vihdoin päässeet tilanteeseen, että pystymme sopimaan etukäteen muutamasta tapaamisesta / kk.
Koska lapset tapaavat isäänsä harvoin ja itselläni on paljon aikaa vieviä harrastuksia, yritän sopia mahdollisimman paljon omia menojani niille päiville kun lapset ovat isällään. Yleensä lasten isä yrittää palauttaa lapset kotiin n. 1-6 tuntia ennen sovittua. Periaatteessa aikaisempi palautus sopisi minullekin, mutta koska yleensä en ole kotona / olen sopinut muita menoja, on aikaisempi palautus käytännössä hankalaa ja joskus ärsyttävääkin (kun joutuisin aina perumaan tai muokkaamaan jo sovittuja juttuja).
Neuvoni sinulle on, että puhu/-kaa asiasta lasten äidin kanssa hyvissä ajoin -ja kun rupeat puhumaan siitä, ota heti alkuun esiin se vaihtoehto, että voitte hyvin joustaa esim. toisesta päästä / muilla tavoin. Kysykää myös olisiko äidillä ajatuksia tai ehdotuksia miten mahdollinen jousto tehtäisiin. Voit myös itse ehdottaa, että sopisiko, jos lapset tulisivat vaikka yhdeksi arki-illaksi kuukaudessa, (esim. jokaisen kuukauden ensimmäiseksi tiistai-illaksi). Ehdotin yhtä arki-iltaa kuukaudessa siksi, että jossain viestissä mainitsit äidin haluavan vain säännöllisiä tapaamisia. Yksi arki-ilta kuukaudessa pitäisi olla mahdollista sopia?
Oma kokemukseni on, että on helpompi joustaa ja tehdä pysyviä muutoksia silloin, kun vastaehdotusta on valmiiksi mietitty, mutta että minullekin annetaan tilaisuus sanoa mielipiteeni. Minun mielestäni muutostoiveenne ei kuulosta ollenkaan kohtuuttomalta, mutta kannattaa muistaa, että kyseinen aika voi olla lähiäidille ainoa tilaisuus harrastaa jotain tiettyä juttua -silloin on mielestäni ymmärrettävää sekin että äiti ei muutokseen suostu.
Toivottavasti saatte asiat järjestymään!
No onpa tosiaan vaikeaita nuo uusperhekuviot... mutta eniten ihmetyttää nämä jotka täällä itkee lasten puolesta TUNNIN takia??? Eiköhän tuo ole aivan kohtuullista, ja on pelkästäään positiivista, että isäkin haluaa osallistua vauvansa kanssa harrastukseen.. Siis TUNTI, tuskin ne etälapset siitä traumoja saa :)
Nim. lähipiirin tapausta katsellut, missä äiti ei jousta tuntiakaan, muttä isä saa joustaa päivillä.
En nyt ota kantaa annettuihin vastauksiin, vaikka ketjun kaikki vastaukset luinkin.
Meillä tilanne on se, että etäisän työt ovat epäsäännölliset ja tapaamisten sopiminen on aina ollut hankalaa. Vuosien jälkeen olemme vihdoin päässeet tilanteeseen, että pystymme sopimaan etukäteen muutamasta tapaamisesta / kk.
Koska lapset tapaavat isäänsä harvoin ja itselläni on paljon aikaa vieviä harrastuksia, yritän sopia mahdollisimman paljon omia menojani niille päiville kun lapset ovat isällään. Yleensä lasten isä yrittää palauttaa lapset kotiin n. 1-6 tuntia ennen sovittua. Periaatteessa aikaisempi palautus sopisi minullekin, mutta koska yleensä en ole kotona / olen sopinut muita menoja, on aikaisempi palautus käytännössä hankalaa ja joskus ärsyttävääkin (kun joutuisin aina perumaan tai muokkaamaan jo sovittuja juttuja).
Neuvoni sinulle on, että puhu/-kaa asiasta lasten äidin kanssa hyvissä ajoin -ja kun rupeat puhumaan siitä, ota heti alkuun esiin se vaihtoehto, että voitte hyvin joustaa esim. toisesta päästä / muilla tavoin. Kysykää myös olisiko äidillä ajatuksia tai ehdotuksia miten mahdollinen jousto tehtäisiin. Voit myös itse ehdottaa, että sopisiko, jos lapset tulisivat vaikka yhdeksi arki-illaksi kuukaudessa, (esim. jokaisen kuukauden ensimmäiseksi tiistai-illaksi). Ehdotin yhtä arki-iltaa kuukaudessa siksi, että jossain viestissä mainitsit äidin haluavan vain säännöllisiä tapaamisia. Yksi arki-ilta kuukaudessa pitäisi olla mahdollista sopia?
Oma kokemukseni on, että on helpompi joustaa ja tehdä pysyviä muutoksia silloin, kun vastaehdotusta on valmiiksi mietitty, mutta että minullekin annetaan tilaisuus sanoa mielipiteeni. Minun mielestäni muutostoiveenne ei kuulosta ollenkaan kohtuuttomalta, mutta kannattaa muistaa, että kyseinen aika voi olla lähiäidille ainoa tilaisuus harrastaa jotain tiettyä juttua -silloin on mielestäni ymmärrettävää sekin että äiti ei muutokseen suostu.
että oleminen lasten kanssa häiriintyy.
Vauvauinnissa pärjää hyvin yksinkin.
Tässä tapauksessa kuitenkin hämmästelen sitä, että kun isä tapaa lapsiaan vain joka toinen viikonloppu, siitäkin nipistetään aikaa uuden suhteen lapsen harrastukselle. ajattelen, että isän pitäi "omistautus" edes koko sovittu aika omille lapsillensa. Jos äitipuoli on vauvan kanssa vauvauinnissa, isä voisi viettää laatuaikaa lastensa kanssa samalla. Ei isän ololla vauvauinnissa ole läheskään niin isoa merkitystä.
Tää palsta on ihan naurettava näissä asioissa. Te menette sinne vauvauintiin ja piste. Myös mies. Se on teidän yhteinen juttu ja ei kai kukaan kelloa noin tarkkaan tuijota. Te viette lapset tuntia aiemmin ja on tietysti fiksua miehen kertoa äidille asiasta etukäteen.
Olen itse uusperheen äiti ja LUOJAN KIITOS meillä ei ikinä tulisi tälläisestä asiasta edes keskustelua. Lapsesta on kai paperilla joku virallinen tapaamissopimus, mutta kuka sellaista muistaa. Asiat mennään järjellä. Jos äidillä on menoa, niin aina otetaan lapset. Jos taas me joudutaan tekemään muutoksia, käy ne tietysti äidille, ellei hänellä ole varattuna vaikka matkaa. Lisäksi lapsi soittaa isälleen, jos tulee ikävä ja sopii itse ylimääräisiä tapaamisia tai jos haluaa jostain muusta syystä käydä meillä. Viime kesänä esimerkiksi oli 1,5 viikkoa meillä ja sunnuntaina oltiin palaamassa laivalta ja piti tipauttaa lapsi äidilleen kotimatkalla. Lapsipa halusi jatkaa lomailua meillä, joten soitti itse äidilleen, että saako jatkaa sittenkin meillä vielä muutaman päivän. Meille asia oli ok, mutta äiti pyysi käymään edes yhden yön välissä kotona, koska ikävöi. Sitten jätettiin kotiin ja lapsi palasi tiistaina meille vielä pariksi ekstrapäiväksi. Näin homma menee hyvin. Ei kaikkea tarvi lukea paperilla, jos asioista voidaan sopia ja kumpikin joustaa.
Kyllähän ydinperheissäkin isommat on yleensä mukana kun kuopuksella vauvauintia.
Ei siellä ole mitään tekemäistä isommille. Harva laspi jaksaa katsoa kun toiset ui.
Me ei ainakaan saatu laisinkaan valita vauvauinnin ajankohtaa. Eikä se loputtomiin jatku.
Totta, ap:n perhe joustaakin ja MINUN mielestäni olisi ihan ok jo pelkästään siihen vedoten sopia aikaisemmasta palautuksesta.
Ihmiset nyt keskimäärin ovat sellaisia, etteivät näe vallitsevissa olosuhteissa mitään vikaa (jos ne palvelevat omia tarkoitusperiä). MAHDOLLISESTI lähiäiti ei näe toisen pään joustoa varsinaisena joustona -aivan kuten minun lasteni isä ei tajua miksi minulle on toisinaan hankalaa, jos hän haluaa palauttaa lapset n. 6 h aikaisemmin. ON MAHDOLLISTA, että lähiäiti kokisi perjantaijoustosta mainitsemisen nipottamisena. Tämä kaikki on siis vain arvailua.
Kuten kirjoitin, itse koen helpompana suhtautua minulle esitettyihin joustoihin, kun niiden tilalle ehdotetaan jotain muuta / minulle annetaan tilaisuus kertoa oma toiveeni "korvauksesta". Uskoisin tämän pätevän suurimman osan kohdalla asiayhteydestä riippumatta.
Kirjoitukseni nyt oli ehdotus siihen, miten voisin kuvitella asian sujuvan ongelmitta. Voihan se olla, että lähiäidille asia sopii ilman ylimääräisiä joustoja eikä asiassa ole mitään ongelmia -tai sitten asia voi olla aivan päinvastainen.
-nro 63
AP:n tapaan kiihkoileva mies olisi AV:n mielestä "narsisti". Tietenkään hän ei sellainen ole - puhun vain AV:n näkökulmista. Ei ehkä kannata rakentaa kiistaa tuollaisesta asiasta. Joustavuus ja toisen vanhemman arvostaminen lasten nähden on turvallisen lapsuuden perusta erolapsellakin.
Vauvauinti on vauvauinti - ryhmä on tarkoitettu vauvoille, ei isommille lapsille. Perheunti, johon voi tulla myös isompia, on erikseen. Kyllä meilläkin vauva kävi uimassa ilman isoveljeä, kunnes päästiin perheuintiin. Sitä on ehkä vähän vaikeampi ymmärtää, miksei vauva voi uida joka toinen viikonloppu vain äitinsä kanssa. Ei siihen kahta tarvita.
älkää erotko!! pitäkää kiinni avioliitoistanne. Käykää avioliittoleireillä. huoltakaa avioliittoanne. Lukekaa avioliitto-oppaita. Rakastakaa toisianne. lastenne parhaaksi.
Ap:lle voimia, kaikesta huolimatta.
kerran viikossa puoli tuntia vauvauintia? Se on meidän perheen ainut yhteinen juttu, eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. Mutta kiitos mielipiteistänne, lähden nukkumaan...
Ehdotetaan lasten äidille, että tulisivat jo tuntia aikaisemmin..jos siitä nyt joku hirveä härdelli tulee, niin mietitään sitten uudestaan..
hyvää yötä kaikille!
ap