* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Onneksi olkoon raskaudesta pitkän yrittämisen jälkeen! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin, tarrasukkia pikkuiselle että pitää tiukasti kiinni :D
Kuinka nopeasti te muut olette soittaneet ja varanneet neuvolan. Mä tiedän että täällä sen saa varmaan jonnekin 8-10 viikolle, eli vielä ei ole kiire. En haluaisi turhaan varata jo tässäkään kuussa sintti ei pidä kunnolla kiinni...
Alanis
Me käytiin miehen kanssa eilen varhaisultrassa, kun viime vkolla kärsin kovista mahakivuista.
Ultrassa näkyi että kaikki hyvin meidän pikkuisella "rusinalla", pienen pieni sydän sykki kovasti, oli se ihanaa katseltavaa!
Nyt tulee vaan omaa napaa...pahoittelut siitä.
Mulla on huomenna ultra ja mua pelottaa niin etten sitä sanoin pysty kuvailla. Mulla siis 2 km takana ja nyt 3 raskaus tai no 5 raskaus jos otetaan nuo lapsoset huomioon.
Mulla oireet vaihtelee niin paljon et oikeetsi pelottaa onko tuola ketään. En varmaankaan nuku ensi yönä sekunttiakaan.
Tervetuloa uudet! :)
Pirpana: Uskon, että ultra jännittää. Pidän peukkuja, että kaikki hyvin! Itselläkin huomenna tuo varhaisultra. Mullakaan ei oo kummempia oireita ollu ja siksi mietityttää onko siellä ketään.
Alanis: Soitin neuvolaan reilu viikko sitten, mutta ajan sain vasta 7.6. Silloin mulla on jo rv 9+6. Mutta tosiaan puhelimessa neukkutäti sanoi että täällä eka neuvola on viikoilla 8-10.
Osalla on jo paljon aikasemmassa vaiheessa neuvola, olen kateellinen :D En malttais odottaa. Onneks on varhaisultra jo huomenna, niin vähän helpottaa tätä odotusta. Jännittää kyllä tosi paljon.
terkuin Elmu rv 7+0.
Eilisessä ultrassa näky just se mitä olin ounastellukkin: ei mitään :( Nyt seuraillaan hcg-arvoja, että tippuvat normaalisti. Tänään soittelin eilisen verikokeen tuloksista ja arvo oli 13. Ärsyttävää, että luurin päässä oli joku sairaanhoitaja, jolla ei ollu hajuakaan koko asiasta ja yritti jopa ehdottaa, että olet varmaan aivan raskauden alussa n. viikolla 4 ja siks arvo on vielä noin pieni...! Sanoin vaan, että luepa sieltä lapuista tarkemmin se syy miks koko ultraan on edes tultu. Myönsi sitten että ei hän "näistä asioista" kyllä kauheesti tiedä...
Toivon teille kaikille parempaa onnea ja pitkäikäisiä masumatkustajia :) Toivottavasti voin palailla odotuspuolelle mahdollisimman pian paremmalla onnella :)
-Mon@
Moro!
Mullakin huomenna ulrta joka tuli nyt sitten vahingossa loistavaan aikaan. Mulla nimittäin alko tänään vuoto. Vuoto ei ole mitään järisyttävän suurta eli ei sellaista kun menkkavuoto ja kipuja ei ole mutta nyt pelottaa tosissaan. Edellinen raskaus kun päättyi keskenmenoon ja tätä raskautta yritettiin yli vuosi. No huomenna ollaan viisaampia vaikka pelkäänkin pahinta. Voi paska, kaksi sanaa jotka kuvaa mun tunteita!
Kuvottaa ihan koko ajan ja iltaa kohti varsinkin. Olin just äidin kanssa vähän shoppailemassa kukkia ja puutarhahanskoja ja yökötti niin kauheesti koko ajan. En oo vielä kertonut mutsille, joten piti siinä yrittää olla vaan muina naisina. Sitten mä keksin ostaa ja juoda jatkuvasti vissyä ja olo helpotti tosi paljon. Vaan sit alko pissattaa vielä enemmän. Vali vali taas :) Jo toinen avautuminen tänään :O
Mä oon vähän kade teille kaikille ultrassa käyneille ja sinne menijöille. Me on nyt päätetty yrittää sitkutella ilman sitä ja luottaa, että kaikki on hyvin. Onnea teille ihanista näkymistä!
Ja Mon@lle pahoitteluni ja voimahali! Kurjaa, että tollasten tollojen kanssa pitää puhelimessa asioida. Toivottavasti pääset taas pian tositoimiin :)
Osanottoni Evelinan ja Mon@n suruun, voimia kumpaisellekkin!
Riisille myös lämpimiä ajatuksia, toivottavasti saat huomenna iloisia uutisia, että kaikki olisi hyvin.
Paha olo ja turvotus vaan jatkuu ja pahenee.. yksi kaveri tossa jo "näki" että olen raskaana! Olen niin paisunut että heti arvasi, vaikka kuinka olen yrittänyt piilotella! Ja mun ruokailu&liikuntatottumukset on pysyneet ennallaan, mitä nyt herkuttelu jäänyt pahoinvoinnin myötä vähemmälle, enkä silti mahdu enää yksiinkään farkkuihini! Ekasta raskaudesta keräsin 20kg, saa nähdä mitä tällä kertaa tapahtuu. Vaikka palauduin entisiin mittoihini parissa kuukaudessa, hirvittää silti jos paisuminen on samaa luokkaa kun viime kerralla.
Mitenkäs teidän puolisot ovat suhtautuneet näin odotuksen alkumetreillä? Mun mies on aivan innoissaan, mutta onnistuu silti aina välillä unohtamaan, että olen raskaana ;)
Mon@lle halaukset! Toivottavasti uusi tärppi käy nopeasti - km:n jälkeen niin usein käykin. Onnea matkaan!
Pirpanalle kannustusta täältä,
muistanet että itse kovasti hinkuan tuota pahoinvointia just siksi, että se pienentää km:n riskiä! Hyvältähän tuo kuulostaa!
Mulle lääkäri sanoi viimeksi, että 2 km peräkkäin on vielä suht tavallista, mutta kolmen peräkkäisen riski on vaan 1%. Ymmärrän kyllä kaikki pelkosi, kauhia pelko persiissä oli täälläkin, vaikka takana "vaan yks" km.
Vessassa juokseminen on mullakin loppunut, kai se on ihan normaalia tilanteen tasoittumista?
Selenelle isot onnittelut!
Tervetuloa jengiin - teilläkin vähän pidemmän kaavan kautta :)
Alanis, neuvolassa lasketaan jutut omien kiertojen mukaan. Täällä myös eka neuvola viikoilla 8-10. Mä soittelin sinne nyt vasta ja sain ajan vasta rv 11 (koska mulla oli töiden takia toiveena aika heti aamusta ja nehän menee tietty ekana), joten jos on jotain aikatoiveita niin kohta kannattaa jo soitella...
Kaikkialla kun ei oo noin hyvää palvelua kuin Trixin kunnassa :)
Luin ihan huuli pyöreänä, että pääsee kunnalliselle puolelle ultraan noin aikaisin. Vau!
Höpönassu, ihanaa - onnea!
Elmulle ja riisille onnea matkaan ultrakeikalle! Jäämme odottamaan kuulumisia...
riisille etenkin tsemppiä vuotojen keskelle - ja unihiekkaa, ettei mee koko yö valvomiseksi... (kuten allekirjoittaneella, kröhöm...)
Kovasti terkkuja kaikille muillekin, keitä ei nyt tässä erikseen mainittu :)
Kiva, kun meillä on täällä aktiivista porukkaa.
ON:
Olo on edelleen onnellinen, mutta samalla edelleen pelokas. Nyt tuulimunapelko on vaihtunut keskeytyneen keskenmenon peloksi... voi jestas, toivottavasti tää helpottaa sit 12 viikon jälkeen!
Pahoinvointia ei edelleenkään oikeastaan ole, ainoastaan aamuisin on saatava pikaisesti ruokaa nassuun tai alkaa kuvottaa ihan kunnolla. Väsymystä on jonkin verran, mutta vessassa ravaaminen on tosiaan jo loppunut.
Kysyin eilen lekurilta, että onko syytä olla huolissaan, kun mitään nipistyksiä ei tunnu, ja hän naurahti (siihen malliin ymmärtäväisesti, että kaikesta sitä voikin olla huolissaan...), että EI TARVITSE. Liitoskivut tulevat sitten kun ovat tullakseen, jossain vaiheessa sitten.
Näillä mennään!
Lela 7+0 (jes!)
...unohtui äskeisestä:
Siitä vaan alat paukuttaa viestejä eetteriin :)
Tota ihan ekaa esittelyviestiä voi aina päivittää vain ketjun aloittaja (tässä ketjussa siis minä), joten naputtele omia tietojasi näihin tavallisiin viesteihin, niin lisään tuohon listaan.
Tervetuloa jakamaan ajatuksia!
Mon@:lle pahoitteluni, ikävä lukea täältä surullisia uutisia kun kovasti haluaisi kaikkien raskauksien päättyvän onnellisesti, voimia!!
Riisi: Toiv. kaikki menee hyvin ja saat hyviä uutisia!Meiän lääkäri ultrassa sanoi, että verenvuodot alkuraskaudessa ovat aika yleisiä, jopa 20 prosentilla niitä esiintyy ja raskaudet siitä huolimatta ihan normaaleja!:)
Lelalle iso kiitos onnitteluista!:)Alussahan tässä vielä mennään ja toiv.jatkossakin kaikki menee hyvin!
Onnea kaikille ultraan menijöille!
Meilläkin mies innolla kolmosta odottaa, mutta sen kaikki aika menee talon laajentamiseen, että saadaan muksuille omat huoneet!:)
Kiitos Elmu ja Lela vinkistä. Odottelen vielä vähän aikaa ennekuin rupeen soittamaan neuvolaan, ehkä sitten ensi viikonlopulla kun rv 6 alkaa tulla täyteen. Itse kun on kolmivuoro töissä niin käy kaikki ajat :)
Olen muuten itse kätilönä jorvissa ja voin kertoa että on todella vaikeaa olla siellä vauvojen keskellä!
Alanis
Mä nuita kirjoja täällä kinusin, no löysin jo kaksi aivan mahtavaa tietopläjäyspakettia!
Suuri äitiyskirja on semmonen kotineuvola, just se mitä hain! Hinta oli aika kirpaiseva suomalaisessa, 50€... Olis kai sen netistä saanut halvemmalla, mutta en malttanut etsiä ja odottaa! :D
Toinen hyvä kirja oli Vauva. Suomalaisen löytöpisteestä 5€:lla! Kattava tietopaketti vastasyntyneestä kaksivuotiaaseen, ja maailman suloisimmat kuvat :) Suosittelen! Ostin myös isukille Isien kirja maailman parhaalle isälle -kirjan, saa nähdä tykkääkö ;)
Jospa näiden kanssa malttaa odotella neuvolaan asti.
Itsellä myös alkanut nyt hieman pelottaa, kun toiveikkuus on kasvanut, että mitä jos.. Pahoinvointi aamuisin on täälläkin lähinnä pientä kuvotusta, voi olla kuviteltuakin kun flunssa tulossa. Tunteet on nousseet pintaan lievästi, itkettää herkemmin, mutta itkua ei silti ole vielä tullut. Väsymys ja nälkä on kovia, jälkimmäinen sais kyllä hellittää kun tarkoitus olisi pitää oma elopaino kurissa! :D Eli jotain oireita muka on kuitenkin, eihän se auta toivoa kun että olisi ihan syystä!
Heissan kaikille!
Olen Minerwa, 36v ja pääkaupunkiseudulta. Maanantaina koin elämäni suurimman yllätyksen, kun kolmen vuoden yrityksen jälkeen yllättäen päsähti plussa ruutuun. Edellisellä viikolla oli vielä menkkojen tapaiset, joskin paljon normaalia lievemmät eikä ollenkaan kipeät. Tänään testasin CB:n testillä, joka sanoi mun olevan 2-3 viikkoa raskaana. Ja kun laskeskelin, että vapun tienoilla olisi tämä pieni ihme alkunsa saanut, niin hyvinhän se siihen haarukkaan sopii.
Olen ihan hölmönä ja sekaisin. Niin sekaisin, etten osaa oikein olla edes onnellinen, vain hämmentynyt. Mulla on reilusti ylipainoa ja krooninen sairaus, jotka aiheuttaa tietysti omat riskinsä. Niiden takia seuranta ja ilmeisesti sitten myös synnytys tulis olemaan naistenklinikalla, jos siihen asti päästään. Jos kaikki menee hyvin, niin laskettu aika lienee noin 22.1.
Äsken ultrattiin. Ei vastannut viikkoja menkoista laskettuna, gynen mukaan olisi 6. Eli ei näkynyt sykettäkään. Viikon päästä perjantaina on kontrollikäynti, jos ei oo kasvanut niin tää oli sit tässä. No, turha kai etukäteen murehtia, mutta murehdin silti. Nyt pitäis jo töihin suunnata. Palaillaan. Ja tervetuloa uudet!
Elmu
Voi Elmu, mihin piinaan jouduit :(
Jos kuumeiluvaiheessa puhutaan piinaviikosta, kun menkkoja odotetaan (tai siis EI odoteta...), niin kyllä tuo on vielä pahempi. Suuren luokan stressaajana ymmärrän täysin, että "turhan" murehtimisen lopettaminen on kyllä tosi vaikeaa. Kyllähän siinä ajatukset pyörii koko ajan. Tsemppiä!! Täällä voi kuitenkin ajatuksia jakaa, toivottavasti siitä on apua. Meillä kaikilla on peukut pystyssä, että lopputulos on kuitenkin iloinen!
Samalla vielä Minerwalle onnittelut!!
Onko eka lapsi tulossa?
tulin juuri ultrasta ja nyt olen aivan hajalla. Tuulimuna ja lähete polille tyhjennykseen. Tämä on jo kolmas peräkkäin joten olo on sanoinkuvailematon. en ymmärrä miten jatkaa eteenpäin.
En tiedä yhtään kirjoitanko oikeaan kohtaan " vastaa viestiin" laitoin. vai mistä voi kirjoittaa sillai tuonne seinälle? :)
No elikkäs oon 19-vuotias nuorukainen ja ekalapsi on tulossa. Tein plussa testin toukokuun alussa ja 7 viikkoa lähti tällä viikolla:)
Olen niin onnellinen tuleva äiti että sitä ei usko kukaan.
Paitsi pahoinvointi on niin kauheaa että aamulla oksennan kaikki ulos ja kokopäivän on kuvottava olo. En ole voinut kouluunkaan mennä pahoinvoinnin takia:( Eilen tuttavani käski ostaa homeopaattisia tuotteita ja ostin ja ne on oikeasti auttanut! Niitä saa luontaistuote kaupasta 17.90€ makso sellainen nitropurkin kokoinen purkki joka on nimeltään Arsenicum album D12. Suosittelen!:)
Menis vain pian pahoinvointi ohi ja sais alkaa nauttimaan raskaudesta :) Ensiviikolla on ultra eikä pelota yhtään koska niin voimakkaat oireet mulla. Kova pahoinvointi, rinnat räjähtämäisen kipeät ja tosi äksy välillä ja nukkua vois kokoajan.
Appelsiini 1 7+3
...ei kai tässä voi muutakaan sanoa.
Elämä on joskus tosi epäreilua.
Jaksamista, pirpana! ?
Joo, mulla oli tänään siis ensimmäinen neuvola. Meidän kylällä tykätään ottaa aikaisin sisään ja viime raskaudessa kävin aika monta "ylimääräistäkin" kertaa, on niin pieni kylä että on mahdollista ottaa vastaan vähän useammin. Ihme ettei noita palveluita ole huomattu supistaa kun kerran "varaa on". Mutta hyvä näin, meidän odottajien kannalta.
Mitään uutta ei neuvolassa varsinaisesti ollut, samat lätinät käytiin läpi mitä edellisessä raskaudessa, siis omat ja sukujen sairaudet ja mitattiin hemppa ja verenpaine jne jne. Se oli uutta että sain raskausdiabeteksen ruokavalio-ohjeet. Vaikka minulla ei raskausdiabetesta ole (eikö toivottavasti tule), on minulla ylipainoa suht paljon ja puhuinkin etten haluaisi lihoa niin kovasti tässä raskaudessa (edellisestä tuli 16 kg, nyt sais tulla vähemmän) kun lähtöpaino jo on sen verran iso. Mutta en tietenkään halua laihduttaakaan tässä raskauden aikana. Mutta tuo raskausdiabeteksen aikainen ruokavalio on tällaisessa tapauksessa hyvä, tulee syötyä hyvin, mutta paino (ehkä mahdollisesti) pysyy kurissa. Katotaan nyt kuinka sitä tulee pysyttyä siinä ruokavaliossa. Toisaalta siinä pysymiselle on myös se kannustin, että esikoiseni oli suht kookas (reilu 4kg/53 cm) syntyessään, enkä haluaisi että seuraava on kauheasti isompi. Useinhan sitä sanotaan että seuraava on yleensä isompi...
Ja varhaisultraan ei tarvitse mennä yksityiselle vaan pääsen ensimmäiseen lääkärineuvolaan jo ensi viikolla, ja siellä sitten ultrataan. Se oli tosi kiva että se onnistui näin, niin ei tarvi "tuhlata" rahojaan. En malta odottaa. :) Seuraava neuvola on sitten kuitenkin vasta juhannusviikolla.
LA:ksi neukkutäti laittoi pari päivää myöhemmän kun olin itse laskenut, mutta ei nyt muutella sitä mihinkään listalle, ultrassahan se sitten kuitenkin vasta varmistuu. Käytän nyt itse kuitenkin tuota neuvolan LA:ta.
Tulipa omanapainen kirjoitus, mutta täytyy lähteä touhuamaan. :)
Trix 6+2