* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Evelina: voimia ja halauksia!
Itse tuskailen täällä ensi viikon ultran odotuksen kanssa. Onneksi viikonloppu on ollut tekemistä täynnä, eikä ole ehtinyt paljon miettiä asiaa. Ennen ekaa ultraa olin onnellinen raskaudestani, mutta nyt en oikein jaksa ajatella edes olevani raskaana kun pelkään, että sikiö on kuollut.
En tajua miten on mahdollista, että raskaus olisi viikon menkoista laskettua jäljessä ja silti ihan hyvin kaikki, kun kiertokin on ollut säännöllinen. Noh, kuten mies sanoi, ei auta kuin odottaa. Mutta en ole niitä parhaita odottajia, ei varmaan kukaan tässä tilanteessa.
Anteeksi omanapainen vuodatukseni.
Elmu
Täällä olis Nokialta tuleva äippä (7+3). La on siis 5.1.2012.
Puoli vuotta lasta yritettiin ja nyt sitten nappas. Molemmat ollaan ihan onnesta soikeina vaikka samaan aikaan hieman jännittääkin ja pelottaakin.
Kolmatta lasta siis odotellaan LA 13.1.2012
Esikoinen 8/08 ja toka 11/09.
Viikkoja nyt siis 6+2, ja oireina pahoinvointi, päänsärky :/ ikää mulla on 22v ja synnytys sairaalaa en viellä tiedä :D
Aivan järkyttävä väsymys painaa=/
Tänään onneksi vain puoli päivää normaalia työntekoa sitten koulutukseen loppupäiväksi... pitää mennä takariviin oppimaan (=nukkumaan) ;D
Elmu, kyllä kaikki voi olla ihan hyvin. Ethän voi ensikseenkään tietää ihan tarkkaa hedelmöittymispäivää.
Toisekseen sikiö saattaa olla ihan normaalistikin vain pienempi. Itselläni oli esikoinen muistaakseni neljä päivää "nuorempi" kuin menkoista laskettuna olisi pitänyt olla. LA:ta ei kuitenkaan muutettu, mutta poika syntyi rv 39+1, joten saattoi oikeasti ollakin vähän myöhemmin hedelmöittyminen tapahtunut.
) . (
Missä vaiheessa olette tilanneet neuvola-aikaa? Itse mietin, että odotan pari viikkoa, mutta sitten tulikin mieleeni, että alkaahan terkkareillakin kesälomat ym. Saatan siis soittaa jo tällä viikolla. No, tätytyy katsella=)
Nyt päätin olla stressaamatta tämän raskauden etenemisen suhteen. Olen raskaana ja sillä siisti! Ei se jatkuva huoli voi hyvää tehdä, joten ei sitten huolehdita. Suurimmaksi osaksi kaikki menee kuitenkin ihan hyvin.
Tellu
Perjantaina sitten menin ultraan yleiselle puolelle ja niinhän siinä kävi että kohu oli tyhjä. Harmittaa aivan kauheasti kun tätä raskautta yli vuosi piti yrittää ja edellinenkin päätyi keskenmenoon. Nyt ei kai voi muuta kun katsoa tulevaisuuteen ja toivoa että vielä joskus luoja meille lisää lapsia suo! Verikokeessa kävin vielä kans ja arvo ( mikähän sen oikea nimi nyt olikaan) oli reilu 130 ja raskaustesti on kuulemma + jos arvo on yli 100, viikonpäästä käyn ottamassa uuden verikokeen mutta eipä tuola mahassa voi mitään kasvaa jos kohtu on tyhjä....
Tsemppiä teille muille ja ihanaa kesää!
Nämä uutiset vetävät mielen niin apeaksi aina ja saavat itsellkin niin kovin epävarman tunteen onnistumisen suhteen=(
Suuret pahoittelut ja tsemppiä tulevaan. Kyllä te vielä varmastii sen vauvan saatte!
Tervetuloa mukaan uudet, kiva, että porukka kasvaa!
Tellu: Kiitos tsemppauksesta, eiköhän tää tästä :)
Riisi: Voimia sinulle!
ON: tänään lomapäivä, eli mukava nelipäiväinen työviikko vaan edessä. Maanantai vois kyllä aina olla vapaa :)
terkuin Elmu
Hei!
JaninaMaa täältä taustalta varovaisesti kuiskaa; plussauutisia saatiin viikonloppuna, nyt omien laskelmien mukaan rv 4+4. LA olis 26.1. Hui kauhia. :)
Pahoitteluni taas kaikille ikävien uutisten kanssa painiville :( Evelinalle etenkin; juttusi tuntui niin kohtuuttomalta! Miksi joidenkin pitää vain ottaa kantaakseen niin paljon ikävää kerralla?! aina ei sitä pieni ihmislapsi ymmärrä. Toivon sulle todellakin lämpimäistä ja rentoa kesää! Ja kesän jälkeen, kun hoidot aloitatte, niin sitten on varmasti hyvä onni matkassa ja saatte viimein pienoisen pian syliin saakka!! Mutta siis ihan vilpittömästi osaanottoja!
Uusille taas tervetuloa munkin puolesta! :) Itsellä paha olo jatkuu. Kyllä välillä tuntuu että miten sitä selviää tämän alun, kun mieskin on raksalla illat ja päivät töissä. Onneksi meidän puoli-vuotias esikko on aika "helppoa" sorttia eli iloinen tapaus! Mutta kyllä sitä on väliin niin kamalan väsynyt, että huh... Onneksi pystyy vähän mummulaa käyttämään apuna. Eli sinne vain lapsosen kanssa, kun alkaa tuntua että ei millään sitten itse jaksa tehdä kaikkea. Mut oon koittanu kuitenkin olla vain iloinen siitä, että oireita kuiteskin on. Ei sitten niin paljoa huoleta raskauden eteneminen, etenkin kun se varhaisultra päätettiin jättää väliin.
Semmosta täältä... Tänään aattelin varailla neuvolan, kunhan vain muistaisin... :D
omamma2010 rv 6+5
Voi kun täällä on ollut surullisia uutisia! Voimia kaikille surun keskelle!
Omaa napaa: hurjasti mitään oireita ei ole. Vähän väsyttää ja huomaa, että verensokerin laskusta tulee huono olo. Ja useammin pissattaa?
Onko muilla pissan väri muuttunut? En enää muista mitään esikoisen aikaisia raskausjuttuja.
Maisa
Tervetuloa tänne ja onnea plussasta!!
Maisa: ei täälläkään kummempia oireita, tissit arat, väsyttää aikasemmin iltaisin ja pissalla on tullut juostua.
Elmu
tosi ikäviä uutisia, koita sinäkin jaksaa pitää mieli positiivisena ja toivoa että vielä löytää se onni teidänkin luo! Halauksia!
On tämä alku vaan niin hurjaa kun kaikki on niin pirun epävarmaa vielä tässä vaiheessa, vaikka periaatteessa lupaus jo annetaan. Sitten se poisriistäminen tuntuu entistä kauheammalta. Ei auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta meidän kaikkien osalta.
Mulla olis parin viikon päästä pääsykokeisiin meno. Hain tuonne kouluun jo ennenkuin tiesin olevani raskaana ja päätin nyt kuitenkin tsempata ja yrittää päästä sisään. Jos sattuu pääsemään niin voi aina sitä aloitusta lykätä. Mulla oli viime vuonna ihan sama tilanne kuin nyt ja jätin sitten hakuprosessin kesken ja kun raskaus päättyi ikävästi niin jäin sitten aivan tyhjän päälle ilman töitä, koulua tai vauvaa :/ ajattelin että nyt en tee samaa virhettä uudestaan. Koskaan ei kuitenkaan tiedä miten käy, ihan niinkuin monenkin asian kannalta. Onko täällä kenelläkään muuten kokemusta opiskelusta ja vauvan saamisesta samaan aikaan? Itsellä yks tuttu sai lapsen kesken opiskelujen ja sanoi ettei alkaisi uudestaan siihen. Mutta jos kaikki menee suunnitelmien mukaan olis mun vauva noin 9kk kun alkais opiskelut. Aika aikanen vaihe laittaa hoitoon mutta tässä pohdiskelen vain :) Noh mutta sinne on vielä piiiiiiitkä matka.
Eipä nyt muuta :) tsemppiä kaikille!
-Hatuli
Hatuli, tsemppiä pääsykokeisiin! Mulla ei oo kokemusta vauva+opiskelu -yhdistelmästä, mutta itse olen opiskelija ja meidän tiedekunnassa on paljon tuoreita äitiä tai massu pystyssä kulkevia. Osa on sanonu, että opiskeluhommat sujuu äippäloman ohella vallan mainiosti, osa taas ei saa aikaiseksi opiskeluja ollenkaan. Tämä kaikki riippuu vauvasta, äitistä, opiskelupaikasta ja kaikesta! Vaikea sitä on ennustaa omaa jaksamista yms. varsinkin kun kaikki ihmiset ollaan erilaisia :) Mutta mun mielestä ei kannata vielä murehtia, kuinka rankkaa tulee olemaan tms. Haet nyt sinne kouluun ja sitte jos pääset niin keskustelet opinto-ohjaajan kanssa voiko opintoja suorittaa esim. itsenäisesti tms.
Itse opiskelen aika naisvaltaisella alalla, ja oon ymmärtäny että aika hyvin pyritään opiskelujutut tekeen mahdollisimman helpoksi äitiä ajatellen. Mä oon kans joutunu näitä kouluhommia miettiin; mulla alkaa sivuaineopinnot syksyllä ja kandia pitäis kans alkaa tekeen, mut hyvin ehin olla vielä syyslukukauden mukana ja jos sattuu "helppo" vauva ja jos itte jaksaa niin kandiahan voin kirjotella sitte äippälomalla.
Mutta tosiaan, sitä omaa jaksamista ei voi ennustaa; jotku sanoo ettei missään nimessä rupeaisi uudelleen sellaiseen, toiset taas on tehnee montaki lasta opiskelujen aikana eikä kenellekään oo siitä mitään traumoja jääny :)
Mut hauska olis kuulla muidenkin opiskelijaäitien tai -odottajien kokemuksia!
Niin ja Elmu, kiitti onnitteluista ;) Varovaisen onnellisia täällä ollaan.... :)
..isot halit ja paljon voimia!
Uusille tervetuloa!
Tellu: eihän sinne neuvolaan mikään kiire ole, mutta tosiaan, voihan se olla hyvä olla ajoissa liikkeellä juuri kesälomien takia. Eihän siitä mitään haittaakaan ole. Minähän varasin ajan esikoisen neuvolassa ja sain ajan jo viikoille 6+.
Hatuli: minä olen opiskellut vauva-aikana, tosin sikäli ehkä hieman normaaliopiskeluista poiketen, että kävin aikuispuolella ammattikorkeaa, joten lähiopetusta ei muutenkaan ollut niin kovasti. Sehän aina helpottaa vauvan kanssa tietysti kun saa opiskella silloin kun sopii. Tyttö syntyi keväällä, joten ihan pikkuvauva-ajan olin vain tytön kanssa kotona. Syksyllä sitten aloitin loppurutistuksen ja valmistuin tänä keväänä. Tytön isä tai mummot olivat sitten tytön kanssa kun olin koulussa, ja se meni ihan hyvin niin. Mutta se, sujuuko opiskelu, riippuu aika monesta asiasta, suurimpana siitä kuinka "helppo" lapsi on, kuinka joustavia koulussa ollaan, onko kuinka paljon läsnäolopakkoa, voiko lapsen kanssa mennä luennoille (itse en mennyt mutta kaverilla oli vauva mukana, sitä ei kukaan huomannut ja sujui hyvin niin, tämä tosin lähinnä pienen vauvan kanssa) ja millainen tukiverkosto sinulla on. Ja kuinka motivoitunut itse olet. Joskushan koulun aloitukset on melko leppoisia, ja itse asiaan mennään vasta toisena vuonna, riippuen nyt ihan mitä lähdet opiskelemaan ja millä pohjalla..? Mutta jos näin on, ja jos sinulla olisi joku (lapsen isä, mummot tms.) joka voisi hoitaa lasta kun olet koulussa, niin ihan hyvin voisi onnistua. Ja miksei muutenkin, sen kun voi niin monella tapaa järjestää.. Itse jaksoin ihan hyvin opiskella kun minulla oli hyvä tukiverkosto ja sain kriittisillä hetkillä rauhan työskennellä. Mutta tukea pitää olla, lapsen päiväaunien aikaan pelkästään ei voi ajatella tekevänsä, kyllä sitä on muutakin puuhaa silloin, tai jos ei olekaan, täytyy sitä joskus saada ottaa rennostikin. Piippuun ei itseänsä kannata vetää. Mutta tosiaan, minulla ei ole oikeastaan muuta negatiivista sanottavaa opiskelujen ja lapsenhoidon yhdistämisestä kuin se, että toisinaan ärsytti aikalailla kun olisi mieluummin viettänyt aikaa lapsensa kanssa kuin puurtanut kouluhommia. Välillä tuntui, että vauva-aika menee ohi, kun se muutenkin menee niin nopeaa. Taisi tulla aika sekava teksti, mutta toivottavasti jotain ymmärsit. :) Minä kyllä kannustaisin hakemaan opintoihin, ja katsomaan sitten lähemmin miltä se tuntuu, miten koulussa suhtaudutaan asiaan ym. Kyllä sen sitten tietää onnistuuko se vai ei, kun on lapseen tutustunut ja muutenkin se elämä ja kuviot lapsen kanssa selkiytyneet. Tsemppiä! :)
Minulla on ylihuomenna se neuvolalääkäri, en millään malttaisi odottaa. Jännittää. :)
Trix rv 7
Harmi kun kävi näin! Halauksia sinne.
Tellu, minäkin mietin neuvola asiaa, soitan varmaan loppuviikosta tai ensi maanantaina jos mitään ei nyt tule.
Alanis 5+0?
(en ole ihan varma laskenko kuukautisalkamispäivän mille päivälle kun menkat alkoi illalla, miten te muut teette?)
Menimme aamulla kättärille sopimaan kaavinta aikaa, mutta kuinkas ollakkaan.......lääkäri teki ultran ja ruudulla sykki pienoinen sydän niin vimmatusti =) voi tätä iloa ja riemua! aamun epätoivo ja masennus/suru muuttui hetkessä (tai no 4 tuntiahan me siellä odotettiin) iloksi!!!! hyppään siis takasin mukaanne =)
Oireita mulla ei ole kauheesti muita kun kamala nipistely nivusissa ja munasarjoissa. No vähän on semmonen krapulainen olo, vaikka mähän en ees tiedä mitä se tarkottaa kun en alkoholia oo käyttänyt kun kerran elämässä.
viikot tippui 7+0:sta 6+2:een. lääkäri ainakin vakuutti sen olevan normaalia, onko muille käynyt näin.
pirpana ja pikku-pirpana 6+2
Upea juttu pirpana! Onnittelut uudemman kerran! Näköjään joskus tapahtuu tällaisia onnellisia "ihmeitäkin" jos näin nyt voi sanoa. :)
Minulla ei ole mitään muita oireita, paitsi tämä himputin aamuyöstä heräily=/
Jokaikinen aamu olen herännyt neljän ja viiden välillä... tänään heräsin 04.45 (tai siis katsoin tuolloin kelloa pitkän pyörimisen jälkeen). En tiedä liittyykö tämä tähän raskauteen, mutta alkaa olla turhauttavaa. Olen iltapäivisin kuin nukkuneen rukous.
Mitään muuta vaivaa ei ole. Toisaalta se huolestuttaa hirveästi, toisaalta yritän olla tyytyväinen hyvästä olosta. En muista yhtään millon oireet alkoivat aiemmissa raskauksissa.
Eilen oli aivan järkyttävää turvotusta vatsalla. Onko muilla ollut vastaavaa? Siis maha oli kuin ilmapallo! Teen pääasiassa istumatyötä, joka tietysti osaltaan pahentaa turvotusta ja eilen oli vielä loppupäivästä koulutusta. En pystynyt keskittymään loppuaikana mihinkään kun mahaan koski ja turvotti niin julmetusti=( Onkohan tämä nyt sitten niitä r-oireita vai vaan muusta johtuvaa? En muista mokomaa turvotusta aiemmista raskauksista, mutta sehän ei tarkoita, etteikö sitä olisi voinut olla tai etteikö sitä voisi nyt tulla;)
Välillä myös nipistelee munasarjojen (oletan) kohdalta. Sekin aina aiheuttaa minulle huolta ja murhetta ja toisaalta jos ei mihinkään satu tai nipistä, niin olen huolissani. Voi miten piinavaa tämä alku onkaan!
Ensin piinailet niitä viivoja tikkuun ja sitten alkaa tämä järkky pelko ja ahdistus=(
Taidan varailla sitä neuvola-aikaa ensiviikolla, jos vaan maltan mieleni sinne asti. Ekoilla käynneillä kun ei saa kuitenkaan mitään mielenrauhaa tämän odotuksen suhteen, kun ei voi kuunnella sydänääniä, eikä mitään muutakaan konkreettista voida tehdä.
Joku taisi eilen kysellä noista viikkojen laskemisesta vikoista menkoista. Itse olen laskenut vasta ensimmäisestä kunnollisesta vuotopäivästä, joiden mukaan minulla taitaa tänään olla rv 4+4, mutta ei kai tuo nyt niin kovin tarkkaa ole?
Kohta pitäisi lähteä viemään kuopus tarhaan ja suunnata itse töihin.
Voi kun saataisi vielä tuolta kuumeilijoista porukkaa tänne... siellä olisi vielä muutama potentiaalinen ehdokas=)
Tellu
Tellu, meillä on aika lailla samat päivät menossa, mulla omien laskelmien mukaan rv 4+5 :)
Minä kans herään hyvissä ajoin ennen kellon soittoa.. ja kello oli kuitenkin tänäkin aamuna soimassa jo kuudelta! Yleensä mun on tosi vaikea kiskoa itteäni sängystä ylös.. Oon kyllä aatellu, että se johtuu tuosta auringosta, mutta saattaahan se vain olla, että raskaudellakin on jotain tekemistä asian kanssa. Mun tapauksessa kuitenki on ihan hyvä, että oon muuttunu (ainakin toistaiseksi) aamuvirkuksi, ku mulla on liukuva työaika. Pääsenpähän aikasin töihin ja aikasin pois, ja ehdin nauttimaan vähän näistä ihanista ilmoistakin, ei tarvi koko päivää toimistossa istua :)
Ja turvotusta on täälläki havaittavissa, tosin mulla on ollut mahan kans turvotusongelmia oikeestaan aina.. että sinänsä en voi sitäkään laittaa raskauden piikkiin :D Ja aamuisin on huono olo, mutta sekin on mulle tuttua jo vuosien takaa... Krooniset raskausoireet mulla vissii ollee jo vuositolkulla ;D
Yritähän Tellu ottaa rennosti vaan, ei se tilanne ainakaan murehtimalla parane! :) Kyllä ne oireet varmasti ehtii vielä alkaa ja asiat varmistuu. Minä en osaa vielä sen kummemmin murehtia enkä nauttia tästä raskaudesta; en oo vielä oikein edes tajunnu koko juttua. Mutta sen tiiän, että murehtia ei kannata etukäteen yhtikäs mittään. Itketään sitten itkut jos jotain sattuu; siihen asti kaikki on vielä vallan mainiosti, eiks juu :)
Tervetuloa kaikille uusille, joukko senkun kasvaa :) vaikka muutama ikävä tippuminenkin on tullut, hurjasti voimia teille ja evelinan kuulumiset järkyttivät...oikein voimahali sinne ja onnea tulevaan!
Itsellä ehkä saattaa pikkuhiljaa jopa olotila olla helpottunut tuon pahoinvoinnin kannalta. En nyt vielä nuolaise mutta olen pystynyt tekemään jopa aamuvuoroja tässä mikä ei onnistunut mitenkään tuossa jokunen viikko sitten! Mutta matka on vielä pitkä voih! Ultraan nyt viikko ja alan olla ihan malttamaton!
Vielä nuista vuodoista, mullakin oli vuotoa ekassa raskaudessa, ei hirveän runsasta mutta sen verran että säikäytti, mutta kaikki oli kuitenkin hyvin :) loppu olikin mulla sitten asia erikseen mutta vuodot alussa tosiaan voivat johtua niin monesta eri asiasta kuten joku mainitsikin. "Raskaana kunnes toisin todistetaan" ;) kopsasin joltakin kun oli niin hyvä heitto :D
Nyt aletaan grillailemaan kun on niin ihana ilma tuolla! Hurjasti tsemppiä kaikille ultraan menijöille ja niille voimia, joita huolettaa kovasti!
-Hatuli