* Tammikuun Toivotut 2012 *
Kommentit (348)
Heippa kamut!
Täällä myös liittyy joukkoon yksi, jolla pinna kireällä. Huomaan hermostuvani ja äksyileväni ihmeellisistä pikkuasioista. En tiiä liittyykö hormoneihin vai väsymykseen - nukkuminen on käynyt vaikeaksi ja ärsyttää herätä tosi aikaisin aamulla vessahätään, koska sen jälkeen en ikinä enää saa unta. Tänäänkin 5.45, vaikka tuli kukuttua yli puolilleöin.
Hermojen kireyttä lisää myös jatkuva huoli siitä, ettei masussa ole kaikki hyvin. Toissapäivänä orastavana alkanut pahoinvointi on nyt ONNEKSI kyllä vähän lisääntynyt (kyllä, olen tästä onnellinen!), vaikka vieläkin ajattelen sen olevan osittain kuvittelua. Kunnon ykäilyyn ei siis vielä oo päästy :D
Voi Evis, voin vaan kuvitella miten hurjalta susta mahtaa tuntua, kun itsekin oon melkeen itku kurkussa välillä pelkoineni. Tuntuu jotenkin vaikealta, että itse ei voi asiaan mitenkään vaikuttaa, pitää vain toivoa asioiden menevän hyvin. Jaksamista ja onnea matkaan! Kyllähän sitä kuulee useinkin tarinoita siitä, miten vuodot ja kivut ovat säikäyttäneet ihan suotta.
Tosi "nautinnollista" ja "seesteistä" tää alkuraskaus, HAH! Toiset tuskailee pää pöntössä ja toiset kyttää hulluna joka nipistystä (joita btw mulla ei vieläkään ole, kääk)...
No okei, jotkut osaa ottaa rennosti - vau! :)
Tsemppiä meille kaikille!
Lela 6+3
*muoks*
Tulin vielä lisäämään tervetulotoivotukset uusille tammikuisille! Kiva saada lisää poppoota.
hyvä etten ole ainoa kummallisten oireideni kanssa. Minä kovin ihmettelin kun olen ollut muutaman päivän niin kiukkuinen ja varsinkin koirille äkäinen heti kun vähänkään temppuilevat. Yöunet myös huonot, herään jo tosi aikaisin, levotonta unta. Ja toi mahan turvotus, pallo mahassa ja niin kuin vähintään jo kuudennella kk olisi, hih. No, niin kauan kun on "oireita" niin en valita, sehän tarkoittaa että raskaushormonia on veressä. niin että lisää oireita tänne vaan.
Tilasin itselleni kunnon kasat lohturuokaa. Saas nähdä saanko kaikki syötyä, normisti ei olisi mikään ongelma. Nami nami. Kivaa euroviisuiltaa kaikille. mulla vähän parempi mieli kun kipu vähän hellittänyt ja vuoto vähentynyt. jospa toinen pupunen olisi vielä matkassa. Siihen koitan uskoa ennen kuin toisin todistetaan.
Aikaisemmissa raskauksissa olen ollut suola/salmiakki/lakukuurilla, kun on paineet niin alhaalla. Epäilen, että myös luontaisesti alhainen hemoglobiinini on pudonnut vielä alemmas. Huomenna haen metsästä nokkosia, josko niillä sais hempan edes siedettäviin lukemiin neuvolaan mennessä. Mutta varsinkin aamuisin on niin heikkopäinen olo, että oikein hirvittää. Eniten hirvittää tietysti se, että tämä oirehan on koko raskauden mittainen ja varjostaa vielä imetysaikaakin. Mutta tähän on vakain aikein ryhdytty, joten nyt vaan kestetään :)
Ja evelinalle voimia epävarmuuden keskelle! Toivotaan, että ainakin toinen pupunen on vielä kyydissä ja pysyy siellä. Oireiden lisääntymistä ja jarrusukkia myös muille :)
Mulla ei ole ollut mitään nippailutuntemuksia, pitäisikö tästä olla huolissaan? :(.. On mulla kyllä ollut turvotusta, joka on nyt hieman laskenut. Rinnat on arat ja suurentuneet jo näin aikaisin, pursoaa yli rintsikoista joten täytynee lähteä shoppailemaan isompia liivejä :D Tein vielä toisen raskaustestin eilen, kun se on vaan niin ihana katsoa niiden sinisten viivojen ilmestymistä ruutuun :)) ONko kellään muulla lämmöt korkealla? Mulla on 37.2 nyt aamusta. joskus nousee jopa 37.7 mutta yleensä 37.0-37.4 En edes tiedä tai muista mikä on mun normaalilämpö. oisko jotain 36.5...
MInäkin oon herännyt nyt aamulla aikaisin pissalle ja unta ei tuu enää kun nousee ylös.
Niin ja laskurin mukaan LA ois 19.1
Tsemppiä ja voimia Evelina, muista lepäillä, toivotaan että kaikki on hyvin :)
Mamaks,
oireiden ilmestyminen on tosi yksilöllistä: toisilla nipistelee, toisilla ei - ja sama laulu kaikkien muidenkin oireiden kanssa. Ei niitä kaikille tule.
Tämän minäkin tiedän näin niin kuin järjen tasolla, mutta tunteen tasollahan asia ei olekaan niin yksinkertainen... Eli vaikka hoen itselleni, että turha huolehtia, niin helpommin sanottu kuin tehty.
Voi jessus, mä kuulostan kyllä tosi neuroottiselta! Kaikki varmaan uskoo, että oon ihan täyspäinen tyyppi noin niinkun muuten, hah! :D
Mukavaa ja stressitöntä sunnuntaita kaikille! :)
(Paitsi illalla koko kansa stressaa hulluna ruudun ääressä, jesh!)
Huomasin että miulta puuttuu ikä, eli sitä on kertynyt 32v.
Pahoinvointi jatkuu...oksennan, kuvottaa, väsyttää eikä jaksa tehdä yhtään mitään. En tiedä miten tätä jaksaa taas viikkotolkulla. Miten tähän ei ole keksitty mitään "parannuskeinoa"? Vaikka raskaus ei olekaan sairaus, en tiedä miksi tätä muuksi kohdallani voisi kutsua :(. Koko ajan on paha mieli ja masennus päällä. Ei jaksa iloita näinkin ihanasta asiasta, vaikka tätä on toivottu ja odotettu ( siis raskautta).
Harmittaa kun olin niin ajatellut että tässä raskaudessa pidän kunnon hyvänä raskauden loppuun asti, niin aika pohjalla tässä nyt taas mennään...ja sitten vielä tämä jatkuva marmatus... Kukahan miuta enää jaksaa kuunnella täällä puhumattakaan kotona :(.
Anteeksi vaan valitteluni. Pakko vaan on välillä purkaa pahaa oloaan jonnekin.
Eveliinukka 6+6 (tai jotain sinnepäin)
Multakin taisi uupua ikä tuosta ekasta viestistä, tällä hetkellä mittarissa siis 26v.
Tsempityksiä kovasti kaikille, jotka pahoinvoinnin kanssa joutuu kamppaileen!!! Ite odotan jo kauhulla sitä päivää koska mun tuurilla se ällötys kyllä taatusti löytää tännekkin :) Parina päivänä on ollu ehkä ihan pientä ällöttävää oloa just tässä puolen päivän aikoihin, mutta vielä ei oo tarvinnu vessaan asti mennä. Oireíta ei muutenkaan vielä oo oikein minkäänlaisia joten tuntuu, että onko tässä raskaana ollenkaan. Mahaa turvottaa kyllä iltasin, sekin voi tosin olla vaan seurausta kaikkien herkkujen syömisestä :)
Neuvolaan ajattelin soittaa tiistaina kun viikkoja on 5+6. Samoin mietin sitä ultran varaamista. Oliko se niin, että n. 7 viikolla kannattais mennä sinne, että syke varmasti näkyy? Neuvolassahan ei vissiin ekalla kerralla varmisteta raskautta mitenkään?
Ihanaa, että täällä on ens viikolla jo ensimmäisillä ultra, kiva lukee sitten teidän kokemuksia :) En millään malta odottaa, että itekki jo pääsis :)
Paljon tarrasukkia ja jaksamista kaikille!!!
-Mon@ 5+4
jokunen taisi olla taas tullut :)
Oireet on todellakin täysin yksilölliset jopa samalla äidillä eri raskaudet voi olla ihan erilaisia. Omaa mielenrauhaa yritän myös pönkittää tällä vakuuttelulla :D ekassa raskaudessa oli tissit tosi arat ja turvonneet, mutta nyt taas on täysin normaalit, pahoinvointia on kyllä sitten senkin edestä ja välillä repii ihan tosissaan kyljestä. Se on kait sitä kun kohtu alkaa venyä jo pikkuhiljaa. Mulla oli kans ekassa raskaudessa muutamia päiviä pientä vuotoa joskus näihin aikoihin, mulle sanottiin että kun kohtu (ja muutkin kaikki systeemit siellä) valmistautuu kasvattamaan vauvaa niin joitakin pieniä verisuonia voi katkeilla ja siitä vuoto.
Huomenna varaan neuvola- ja todennäköisesti ultra-ajankin. Ekalla kerralla ei tehdä juuri mitään kun perusverenpaineet ym, mutta on kiva saada kaikkea kivaa kotiinvietävää neuvolasta :) Mulla viimeksi kuunneltiin sydänääneiä vasta joskus 12 viikon tienoilla kun sano sillon vaan ettei ala edes yrittämään kun ei välttämättä kuulu. Että en kyllä nyt jaksaisi niin kauan odottaa niin hyvä kun pääsee ultraan.
Tarrasukkia täältäkin kaikille, erityisesti evelinalle huolen keskelle :)
-hatuli
varovasti ilmottaudun minäkin mukaan tähän onnellisten joukkoon :). eilen plussasin ekan kerran ja tänään tein vielä toisen testin ja postitiivinenhan sekin oli! Olen niin onnellinen, että voisin haljeta :D ja pakko päästä jotenkin sitä jakamaan.
Tämä on meidän toinen lapsi; esikoinen, poika, on syntynyt 09/09. Nyt jännityksellä odotan, tuleeko mitään raskauoireita. Viime raskaudessa mulla ei ollut mitään oireita alkuraskaudessa (paitsi jatkuva päänsärky) ja siksi tuntuikin epätodelliselta, että olisin todella raskaana.
Niin, ja olen 34 v. ja synnäri Jorvi ja LA todennäköisesti 20.1. Ja sydämelliset onnittelut jokaiselle plussanneelle ja tarrasukkia mukaan!
Asun ulkomailla, joten mulle on erityisen tarkeaa saada suomalainen "tukiverkko".
Kovasti nayttaa tulevia aiteja kiukuttavan :D Taalla myos. Olen opettaja, ja viime viikolla en enaa kestanyt yhden oppilaan jokakertaista marmatusta - siis on valittanut kaikenlaisesta vuoden alusta asti - ja nyt annoin hanen kuulla kunniansa. Jessus, vahan jalkeenpain nolotti, mutta samalla helpotti ;)
Kotona olen yrittanyt pitaa malttia kiukkuamisen kanssa. Mies on ollut aivan ihana. Paappoaa ja varmistaa, etta kaikki on hyvin. Edellisissa raskauksissa ei ollut niin huolehtivainen, mahtaakohan olla huolissaan iasta??? Olenhan jo 39.
Ja Evelina, miten on vuodon kaynyt? (Muistinko nimimerkin oikein?) Toivottavasti kaikki on hyvin!
Rannekket ovat muuten auttaneet, mutta ne ovat aika huomiotaherattavat. Taalla t-paitakelit, ja jotkut ovat kyselleet, etta mita sulla on ranteissa...Pidan niita yota-paivaa. Hajut aiheuttavat lahelta-piti tilanteita, eli voimakas haju saa mut melkein oksentamaan. Yhdellakin sijaisella aina tosi voimakas hajuvesi - yok. Vanhat kahvinporot roskiksessa ovat kylla kaikkein kaameimmat!
Parempia vointeja kaikille!
Kolmenaiti
kotiuduin juuri sairaalasta jonne oli pakko mennä kun kivut yltyivät ihan mahdottomasti. Hcg-arvot olivat normaalit, mutta ultrassa nähtiin pupusen tai ainakin toisen niistä olevan oikeassa munajohtimessa ja aika valtaisa verenvuoto vatsaan, josta vatsakalvon ärtyminen ja hartiapisto. Sitten vaan tyynesti munajohdin leikattiin ja siinä meni sitten pupunenkin. en pysty käsittämään tätä. Nyt ravaan labroissa harvase päivä ja odotan että arvot laskis ja vatsakipu hellittää. jossain kohtaa pitää varmaan miettiä miten tämän yli pääsee. En todella tiedä miten..
Parempaa onnea teille kaikille toivoo
evis ja enkelipupunen
Täällä yksi odottaja lisää, esikoinen tulossa! L.A. netin laskureiden mukaan 19.1. ja sairaala OYS, tällä hetkellä ikää 25, elokuussa 26.
Perjantaina tein testin, haalea punainen viiva ilmestyi vahvemman rinnalle alle viidessä minuutissa. Lauantaina toinen samanmoinen testi joka näytti samalta. Alavatsaa nipistelee ihanasti ja olo on pelkästään hyvä! :) Hurjasti jännittää kaikki ja tiedonjano on kova, joten kertokaa kaikki! :D Huomenna puhelu neuvolaan, hurjaa!
Hieman pahalta tuntuu tulla hehkuttamaan tänne onnea luettuani viestiketjun ja evelinan suru-uutiset :/ Voimia evikselle! *sydän*
Suuret halaukset ja osanottoni, todella kurjaa ja inhottavaa! ;( Ja paljon jaksamista, on varmasti todella raskas paikka...
ei minulla ole sanoja tähän... Osanottoni ja voimia sinulle! *halirutistus*
Elmu
Paljon voimia! Anna itsellesi aikaa.
tuleekohan tämä viesti oikeeseen kohtaan ; ) noh,kohta selviää..
eveliinalle iso halaus ja voimia : /
Onko kukaan kokeillut pahoinvointiin homeopaattisia tai vastaavia juttuja? Itsellä ollut kahdessa edellisessä ihan järjetön pahoinvointi ja nyt mietin kaikkea mahdollista apua jo hyvissä ajoin..seaband-rannekkeet hommasin jo,vaikkei varsinaista kovaa pahoinvointia vielä olekaan.ja ovat jo käytössä!aikainen lintu madon nappaa,ja niin eespäin ; ) Hajuaisti minullakin on herkistynyt supertarkaksi! Nyt pitää lopettaa ,mutta mukavaa viikonalkua kaikille!!
Evelinalle lämmin hali ja osanotto! Harmi, että kaikki päätyi näin. Sure rauhassa, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin niin tiedän kokemuksesta, että vain aika auttaa. Voimia oikein paljon!
Tervetuloa kaikki uudet, varmasti meitä vielä tulee kun pari viikkoa etenee. Ei näytä tuossa listalla vielä olevan loppukuun odottajia ollenkaan.
Tilttiololla alkoi viikko, kesti vähän liian myöhään se jääkiekko. Mutta pakkohan se oli seurata -kannatti! Kamala pääkipu vaivaa, joku muukin kärsi siitä. Tiedän, että se lähtee täydellisesti rannekkeilla, mutta en millään haluaisi niitä vielä kaivaa esille:( Lisäksi minulla on inhottava köhä, kurkkua kutittaa öin ja päivin, ja yskiminen meinaa yökkäyttää.
Maha on myös alkanut paisua kuin pullataikina, turvotusta tietty! *Vilkutus Höpönassulle* Olen miettinyt, että ehkä se on useamman synnyttäneen vitsaus, että tuo maha pullahtaa heti ulos. Kait mahanahka on sen verran jo periksiantava, ettei si piilottele mitään. Mut aivan kauheaa yrittää piilotella pömppöä, kun se näyttää jo 15 viikkoiselta vaikka todellisuudessa niitä vasta 5! Ei auta ku tunikoita haalia kaupoista.
Ronsuäiti: minua myös kiinnostais homeopaattiset ihan mielettömästi, mutta en tiedä mistä niitä täältä saisin. Haluaisin vähän neuvoja miten niitä käytetään. Hirveä taistelusuunnitelma minullakin jo mielessä. Olen joka aamu juonut berocca poretabletin - ja uskokaa tai älkää se on auttanut. Minulla oli jo muutaman kerran nälän tullessa oksettava olo. Nyt kun aloin juomaan beroccaa, nälkä tulee yhä, mutta koskaan ei okseta. Toivotaan, että se tehoaa vielä parin viikon kuluttuakin kun todellinen koetus alkaa.
Minun piti heti viikottaa koko kesä, kun testin tein. Täytyi miettiä, paljonko on viikkoja esim. juhannuksena et tietää jo valmistautua, missä kunnossa on. Onneksi miehellä loma vasta heinäkuun lopussa, niin onnistuu lomailukin. Oletettavasti olisin jo silloin normaalikunnossa.
Minulta puuttui ikä tuolta listauksesta, sitä on 34v. Synnytyssairaala näillä näkymin oas. Toivottavasti sielä voi vielä tammikuussa synnyttää!
En ole vielä neuvolaan soitellut, enkä varmaan tälläkään viikolla soittele. Ehtiihän tuota:)
Nyt taidan sukeltaa pullataikinan kimppuun, kun pääkipu hellitti panadolilla. Tälle väelle tulee paljon leivottua, ei kukaan jaksa kantaa kaupasta kaikkea ruokaa:)
Toivotaan, ettei enää yksikään joudu jättämään "eroilmoitusta". Voikaa mahdollisimman hyvin!
omenankukka &pääsiäismuna 5+3
Jes mikä fiilis! Mutta itse asiaan sitten :) Varasin tänään neuvolan ja sain ajan 30.5. Varasi mulle sen verran aikaa siihen että voidaan käydä ultraamassa samalla reissulla. Ihanaa! Mutta samalla kyllä jännittää että kaikki on niin kuin pitääkin.
Mutta voi evelina :'( tällaiset asiat on niin väärin, kun olet niin kovasti ja pitkän aikaa tehnyt kaikkesi että saisit vauvan niin ei sitä voi ymmärtää miksi se ei onnistu :( ei voi muuta sanoa kuin sydämestäni pahoittelen ja toivotan sulle kaikkea hyvää. Muista puhua läheisten kanssa omasta pahasta olosta, se oli mulla ainakin ainut asia mikä helpotti ison surun keskellä. Ja muistaa myös ettei vertaile toisen surua omaan suruun tai millään lailla vähättele sitä. Jokaiselle oma suru on se raskain. Haleja ja
Jes mikä fiilis! Mutta itse asiaan sitten :) Varasin tänään neuvolan ja sain ajan 30.5. Varasi mulle sen verran aikaa siihen että voidaan käydä ultraamassa samalla reissulla. Ihanaa! Mutta samalla kyllä jännittää että kaikki on niin kuin pitääkin.
Mutta voi evelina :'( tällaiset asiat on niin väärin, kun olet niin kovasti ja pitkän aikaa tehnyt kaikkesi että saisit vauvan niin ei sitä voi ymmärtää miksi se ei onnistu :( ei voi muuta sanoa kuin sydämestäni pahoittelen ja toivotan sulle kaikkea hyvää. Muista puhua läheisten kanssa omasta pahasta olosta, se oli mulla ainakin ainut asia mikä helpotti ison surun keskellä. Ja muistaa myös ettei vertaile toisen surua omaan suruun tai millään lailla vähättele sitä. Jokaiselle oma suru on se raskain. Haleja ja
voimia sinulle! Pidän ihan kamalasti peukkuja, että ainakin toinen pupusista olisi kuitenkin vielä matkassa mukana! Jaksamisia!
Elmu