Uuden työni vuorot eivät salli miehen pitkään suunniteltua mökkireissua. Mies ehdotti...
... että lapset menisivät ensin pe hoitoon miehen veljen perheelle ja lauantaina miehen serkkutytön perheelle. Oli jo asian varmistanut, että näin onnistuisi. Lapset 4v ja 2,5v.
Minusta ei hyvä idea. Varsinkin pienempi on tosi vähän ollut yökylässä missään, ja nyt kahtena peräkkäisenä päivänä eri paikkoihin.
En halua ilkeillä miehelleni, mutta nyt kun juuri sain työn, niin hänen pitäisi taipua ja jäädä kotiin lasten kanssa, jotta pääsen töihin, eikä lapsia tarvitsisi muutenkin raskaan päiväkotiviikon jälkeen alkaa riepottelemaan sinne sun tänne!
MIELIPITEITÄ??
Kommentit (250)
aivan innoissaan hoitoon moneen paikkaan, että saa tukea miehen viikonloppuryyppäystä. Se on palstamamman miehelle mahdoton ajatus, että jättäisi viikonloppurellestyksen väliin ja viettäisi viikonlopun omien lapsiensa kanssa kun vaimo on töissä.
tämän ja seuraavienkin vuosien ajan, kun ap. on töissä? näin vuorotyöläisenä epäilisin, ettei nyt ole ap:n viimeinen viikonloppuvuoro. montakohan kertaa se mies tällaisen pitkään sovitun reissun samana aikana tulee tekemään? kuulostaa siltä, ettei yhtään, koska tämäkin on ollut kerran niin hankala järjestää.
Ihan oikeesti kertokaa mulle, mikä on se työpaikka, jossa voi tänä päivänä ilmoittaa koeajalla tai jopa jo työhaastattelussa, että en sitten pääse miehen mökkireissun takia x, x ja x päivinä töihin ilman pelkoa, että sopimus ei jatku tai sitä ei edes saa???
voin vastata tähän, et mä ollessani työhaastattelussa (itse olin kysellyt töitä, ei siis avoin haku siihen paikkaan) sanoin, kun kysyttiin, että voinko aloittaa ensi viikolla, että voin, mutta sitten seuraavalla viikolla mulla on varattuna viikon lomareissu, että sen pyytäisin sitten vapaata. Haastattelijat sanoivat siihen, että kyllä se sopii ja tekivät vuoden sopimuksen kanssani. Ja sen jälkeen mut vakinaistettiin ja vieläkin samassa paikassa olen ja ollut melkein 5 vuotta.
Ja meillä lomatkin saa pitää pääsääntöisesti silloin kun haluaa, kunhan hoitaa työnsä niin, että lomalle pääsee.
töissä.
Meillä mies elää normaali viikonloppua lasten kanssa kun minä olen töissä.Kuten minä teen viikkovapailla kun mies on töissä.
Hassua, että jotkut naiset pitävät isää lapsenvahtina, joka hoitaa omia lapsia ja uhrautuu kun joutuu omia lapsia hoitamaan naisen ollessa töissä.
Huh, onneksi valitsin sellaisen miehen, joka ei ole omille lapsilleen lapsenvahti vaan isä ja tasavertainen vanhempi.
aivan innoissaan hoitoon moneen paikkaan, että saa tukea miehen viikonloppuryyppäystä. Se on palstamamman miehelle mahdoton ajatus, että jättäisi viikonloppurellestyksen väliin ja viettäisi viikonlopun omien lapsiensa kanssa kun vaimo on töissä.
tämän ja seuraavienkin vuosien ajan, kun ap. on töissä? näin vuorotyöläisenä epäilisin, ettei nyt ole ap:n viimeinen viikonloppuvuoro. montakohan kertaa se mies tällaisen pitkään sovitun reissun samana aikana tulee tekemään? kuulostaa siltä, ettei yhtään, koska tämäkin on ollut kerran niin hankala järjestää.
sitten la-su latsi sairastuu äkillisesti ja joudut jäämään saioraan lapsen kanssa kotiin. Sanot, että mies on matkalla, mutta påalaa kotiin su, joten pääset su eteenpäin töihin.
Moni pienen lapsen vanhempi kompensoi arjen rankkuutta ja/tai huonoa palkkaansa tekaistuilla sairaslomilla, usko pois. Itsekin olin juuri lasten kanssa laivalla ja sen reissun vuoksi olin yhden päivän "hoitamssa kipeää lasta".
Ihan oikeesti kertokaa mulle, mikä on se työpaikka, jossa voi tänä päivänä ilmoittaa koeajalla tai jopa jo työhaastattelussa, että en sitten pääse miehen mökkireissun takia x, x ja x päivinä töihin ilman pelkoa, että sopimus ei jatku tai sitä ei edes saa???
voin vastata tähän, et mä ollessani työhaastattelussa (itse olin kysellyt töitä, ei siis avoin haku siihen paikkaan) sanoin, kun kysyttiin, että voinko aloittaa ensi viikolla, että voin, mutta sitten seuraavalla viikolla mulla on varattuna viikon lomareissu, että sen pyytäisin sitten vapaata. Haastattelijat sanoivat siihen, että kyllä se sopii ja tekivät vuoden sopimuksen kanssani. Ja sen jälkeen mut vakinaistettiin ja vieläkin samassa paikassa olen ja ollut melkein 5 vuotta.
Ja meillä lomatkin saa pitää pääsääntöisesti silloin kun haluaa, kunhan hoitaa työnsä niin, että lomalle pääsee.
Nuorilla naisilla on ihan normaalistikin todella vaikeaa saada vakituista työtä, saati että he voisivat alkaa jo työhaastattelussa päättämään omista työvuoroistaan! Ja valtaosassa työpaikoista työvuorot tehdään tosiaan täysin työvuorolistojen mukaan ja lomat on silloin kun työnantajalle sopii.
Hienoa, että sinulla on näin hyvin pullat uunissa, mutta älä kuvittele että tuo on tilanne kaikkialla!
että myös _työntekijä_ voi "äänestää jaloillaan". Ja ei, en tarkoita nyt AP:ta vaan ihan yleisesti. Itselleni on tärkeää että työpaikalla joustetaan, ja olen itse myös valmis joustamaan.
Joskus olin hetken aikaa työpaikassa jossa oli mielivaltainen "natsi-meno", ja kappas vaan siellä oli työntekijöiden vaihtuvuus suurta...! Myös työilmapiiri oli aika ankea, johtuen juuri siitä että kaikessa oltiin niin joustamattomia.
Mutta sinänsä avartava kokemus, nyt osaa arvostaa työpaikkoja joissa nähdään se työntekijä IHMISENÄ! Ja ymmärretään että elämäntilanteita on erilaisia, ja että onnellinen työntekijä on sellainen joka TIETÄÄ että esim. perheen ja työn yhteensoittaminen onnistuu. Tämä tarkoittaa käytännössä esim. seuraavia asioita:
-Yh:n ei tarvitse tehdä juuri koskaan työmatkoja vaan hoitaa töitä joihin niitä ei niin paljoa kuulu.
-Jos lapsi sairastaa, voi lähes aina tehdä (halutessaan) etätöitä.
-Käytännössä lähes aina lomatoiveet pystytään toteuttamaan, tässä myös työntekijöiden kesken solidaarisuutta, eli joustetaan jos joku tarvitsee juuri tietyn viikon/viikot kesälomaa ja jollekin ei ole niin väliä milloin loma on.
-Käytössä on työaikapankki, eli (varsinkin kiireaikana) voi painaa pitkää päivää ja sitten pitää vapaapäiviä, tai tehdä lyhyempiä työpäiviä.
-Jos haluaa, niin voi vaihtaa lomarahaa vapaaksi.
Ja ihan mielettömän hyvä ja TEHOKAS työporukka meillä töissä. Eikös Googlekin panosta työntekijöiden viihtyvyyteen, lastenhoitoon ymv. koska ovat havainneet että tyytyväinen työntekijä tekee työnsä paremmin, on sitoutuneempi yritykseen ja myös tuottavampi.
sitten la-su latsi sairastuu äkillisesti ja joudut jäämään saioraan lapsen kanssa kotiin. Sanot, että mies on matkalla, mutta påalaa kotiin su, joten pääset su eteenpäin töihin. Moni pienen lapsen vanhempi kompensoi arjen rankkuutta ja/tai huonoa palkkaansa tekaistuilla sairaslomilla, usko pois. Itsekin olin juuri lasten kanssa laivalla ja sen reissun vuoksi olin yhden päivän "hoitamssa kipeää lasta".
ja siskoni oli laivalla ottanut kuvia omasta perheestään niin kas, työntekijähän se siellä istui kaljalasi kädessä.
Työsuhteen sai purkaa, sanoi liiton lakimies.
Onpas ap yhtäkkiä hävinnyt linjoilta...ei ole paljon kommentoimassa miksi ei omat vanhemmat voisi tulla to iltana tai pe aamulla heille viikonlopuksi tms. mitä täällä on ihan fiksusti kysytty ja ehdoteltu! Ja voi kiesus kun toiset mammat käy kuumana toisen miehen mökkireissusta. ap vaikuttaa todella nuorelta ja kokemattomalta. Minusta on typerää soitella töihin ja sanoa syy miksi ei voi tulla töihin, vaikka asiat voisi järkätä muulla tavoin, toisilla hoitajilla. Ja onpa outoa jos lapset eivät ole käyneet kyseisten "varahoitajien" luona, saatikka ihmiset tuntemattomia. Kyllä meidän lapset ainakin tykkää tosi paljon niin minun siskon perh. kuin miehen veljen perh. Ja voin todella hyvin mielin viedä heille lapseni ( 3,5v ja 2v. ) hoitoon. Onkohan ap niin hyvissä väleissä kyseisten ihmisten kanssa ja tekee tätä miehelle kiusallaan. Ei halua vaan viedä miehen sukulaisten hoiviin. Mut hei, kuka tulee tuollaisen tiukkiksen kanssa toimeen??? Kyllä ap menettää itse kasvonsa miehen tuttavien edessä, jos itkee tuollaisen asian takia, jättää menemättä töihin. Mitä sukulaiset ajatteleekaan kun mies kysellyt hoitopaikkaa lapsille ja he suostuneet ja ap vaan kitisee. Saatikka miten miehen kaverit tulee tylyttämään tämän ap täysin. Voi olla et mies rupeaa nopsaan katselemaan aidan toiselle puolelle..jos löytäis naisen, aikuisen naisen! :)
just sen verran, että sillä menee maha sekaisin eikä se voisi lähteä mökille. Joutuisi kesken paskomisten soittamaan kavereille, että iski mahatauti. Säilyttäisi kasvonsa ja lapset saisivat olla kotona.
ihan jokaisen silmissä. Kovin moni ei katso hyvällä miestä, joka tunkee lapsiaan yökylään päästäkseen ryyppäämään vaimon ollessa töissä. Eiköhän tuossa ole lähinnä säälistä suostuttu.
Kaverit tajuaa kyllä, että elämässä on heitä tärkeämpiä asioita. Jos sitä tapaamista oli hankala saada aikaan niin eiköhön sieltä puutu pari muutakin kuin ap:n mies.
voin vastata tähän, et mä ollessani työhaastattelussa (itse olin kysellyt töitä, ei siis avoin haku siihen paikkaan) sanoin, kun kysyttiin, että voinko aloittaa ensi viikolla, että voin, mutta sitten seuraavalla viikolla mulla on varattuna viikon lomareissu, että sen pyytäisin sitten vapaata. Haastattelijat sanoivat siihen, että kyllä se sopii ja tekivät vuoden sopimuksen kanssani. Ja sen jälkeen mut vakinaistettiin ja vieläkin samassa paikassa olen ja ollut melkein 5 vuotta. Ja meillä lomatkin saa pitää pääsääntöisesti silloin kun haluaa, kunhan hoitaa työnsä niin, että lomalle pääsee.
Nuorilla naisilla on ihan normaalistikin todella vaikeaa saada vakituista työtä, saati että he voisivat alkaa jo työhaastattelussa päättämään omista työvuoroistaan! Ja valtaosassa työpaikoista työvuorot tehdään tosiaan täysin työvuorolistojen mukaan ja lomat on silloin kun työnantajalle sopii. Hienoa, että sinulla on näin hyvin pullat uunissa, mutta älä kuvittele että tuo on tilanne kaikkialla!
Mutta mä olinkin fiksu ja hankin itselleni ammatin (korkeakoulututkinto), jossa ei mennä orjallisesti työnantajan laatiman työvuorolistan mukaan ja jossa työntekijää arvostetaan ihmisenä eikä pidetä vain yhtenä pelinappulana.
Tässä ketjussa kaikki onkin ilmeisesti perusduunareita vuorotöineen.
Ja ajatelkaa! Munkin mies, joka myös korkeasti koulutettu, uralla pitkälle edennyt ja ikääkin jo 40 ja risat, viettää mökkiviikonloppuja ystäviensä kanssa! Ohjelmassa heillä yleensä jotakin urheilua, kalastusta tms. Sen jälkeen laittavat yhdessä ruokaa tarkkaan suunnitellun menun mukaan. Ei siis mitään grillimakkaraa koko viikonloppu-meininkiä. Ruuan päälle toki saunovat ja ottavat olutta. Niin ja ruuan kanssa on tietty juotu viinejä ja maistelevät myös väkevämpiä.
Kummallista, että täällä lähes kaikilla on mielikuva mökkiviikonlopusta, että se on miesten kännisekoiluviikonloppu. Taiadatte olla todellakin aika nuoria, jotka tänne kommentoitte.
niin väitän että enemmän niitä "paremmissa piireissä" harrastetaan. Ja syykin aika ilmeinen: harvalla pienituloisella on varaa ostaa ja ylläpitää mökkiä. Mutta jos on varallisuutta, niin usein on se mökki sekä laskettelukeskuksessa että meren rannalla.
Ja kyllä, mökin voi myös vuokrata, mutta viittaan nyt noihin ketjun "akateemisiin ja hyvin toimeen tuleviin" joille mökkiviikonloppu on kauhistus ja "junttia".
ap:llä on mahdollisuus perua viikonlopun vuoronsa, kuten näkyy olevan, niin luulis, että olisi ollut myös mahdollisuus sanoa jo ennen sopimuksen allekirjoittamista, että tuo kyseinen viikonloppu tarvii sit olla vapaa.
Mielestäni ap on tässä nyt tehnyt väärin, kun ei ole edes kysynyt viikonloppua vapaaksi, vaan on vain olettanut, että ei voi näin alussa pyytää. Varmasti olisi ollut työnantajallekin kivempi, että olis jo etukäteen sanonut tarvitsevansa vapaata, eikä vasta sit kun listat on jo tehty.
Näin ollen se on ap, joka nyt sen lapsenhoidon järkkää, joko hoitaa itse tai vie hoitoon, mutta miehen ei tarvitse perua menoaan (oleellista tässä ei ole nyt se, mikä se meno on), koska asia on ollut tiedossa jo pitkään. Ap vaan on ollut niin lapanen, ettei ole saanut työpaikalla suutaan auki ajoissa. Ei se miehen syy ole.
voin vastata tähän, et mä ollessani työhaastattelussa (itse olin kysellyt töitä, ei siis avoin haku siihen paikkaan) sanoin, kun kysyttiin, että voinko aloittaa ensi viikolla, että voin, mutta sitten seuraavalla viikolla mulla on varattuna viikon lomareissu, että sen pyytäisin sitten vapaata. Haastattelijat sanoivat siihen, että kyllä se sopii ja tekivät vuoden sopimuksen kanssani. Ja sen jälkeen mut vakinaistettiin ja vieläkin samassa paikassa olen ja ollut melkein 5 vuotta. Ja meillä lomatkin saa pitää pääsääntöisesti silloin kun haluaa, kunhan hoitaa työnsä niin, että lomalle pääsee.
Nuorilla naisilla on ihan normaalistikin todella vaikeaa saada vakituista työtä, saati että he voisivat alkaa jo työhaastattelussa päättämään omista työvuoroistaan! Ja valtaosassa työpaikoista työvuorot tehdään tosiaan täysin työvuorolistojen mukaan ja lomat on silloin kun työnantajalle sopii. Hienoa, että sinulla on näin hyvin pullat uunissa, mutta älä kuvittele että tuo on tilanne kaikkialla!
Mutta mä olinkin fiksu ja hankin itselleni ammatin (korkeakoulututkinto), jossa ei mennä orjallisesti työnantajan laatiman työvuorolistan mukaan ja jossa työntekijää arvostetaan ihmisenä eikä pidetä vain yhtenä pelinappulana. Tässä ketjussa kaikki onkin ilmeisesti perusduunareita vuorotöineen. Ja ajatelkaa! Munkin mies, joka myös korkeasti koulutettu, uralla pitkälle edennyt ja ikääkin jo 40 ja risat, viettää mökkiviikonloppuja ystäviensä kanssa! Ohjelmassa heillä yleensä jotakin urheilua, kalastusta tms. Sen jälkeen laittavat yhdessä ruokaa tarkkaan suunnitellun menun mukaan. Ei siis mitään grillimakkaraa koko viikonloppu-meininkiä. Ruuan päälle toki saunovat ja ottavat olutta. Niin ja ruuan kanssa on tietty juotu viinejä ja maistelevät myös väkevämpiä. Kummallista, että täällä lähes kaikilla on mielikuva mökkiviikonlopusta, että se on miesten kännisekoiluviikonloppu. Taiadatte olla todellakin aika nuoria, jotka tänne kommentoitte.
Oletko ollut kärpäsenä katossa seuraamassa näitä viksuja viikonloppuja, vai onko tuo oma illuusiosi?
perheen toimeentulo vai miehen juopottelureissut???? Koska juopottelemaanhan tuossa ollaan menossa, muuten lapset voisi olla matkassa mukana.
Ap on ollut niin reipas että on löytänyt itselleen työpaikan jotta perheen toimeentulo on taattu tulevaisuudessakin ja lapset saa muuta syötävää kuin pilttiä. Joten nyt on miehen vuoro joustaa ja tinkiä omasta mukavuudestaan.
tässähän ei nyt monikaan asia täsmää koko stoorissa. Ensinnäkin jos ap aloitti työt eilen ja viikonloppu töitä, tässä viikolla luulisi olevan vapaata, silloin lapset toki kotona.
Toisekseen en itse ainakaan koskaan mennyt työpaikkaan, jossa ei olisi kysytty, että koska voin aloittaa. Siinä tilanteessa jokainen varmasti kertoo koska voi aloittaa ja esim. tulevan viikonlopun olisi voinut kuitata kertomalla "viikonlopulle X olen valitettavasti jo kerinnyt sopimaan muuta menoa".
Sitä paitsi ap selvästi vastailee omiin viesteihinsa ilman puumerkkiä ;)
että tarvitsisi tulevan viikonlopun vapaata, mutta nyt voikin noin vain perua vuoron. Jaa missähän työpaikassa sen oman vuoron voi noin vain perua? Ilman, että tulee kenkää.
Kyllä ennen työsuhteen alkua voi sanoa, jos on joku sovittu juttu ettei pääse töihin. Tai ainankin kysä olisiko mahdollista saada vapaat tiettyinä päivinä. Eikä se koeaika todellakaan ole sellainen peikko, ettei voisi vuoroa vaihtaa, kunhan se sopii työnantajalle. Kyllä aika moni työnantaja joustaa.
Ihan ap:n omamoka, että on tässä tilanteessa. Itsekkään en tykkäisi, jos lapset joutuisi menemään vieraaseen paikkaan yökylään. Yrittäisin itse varmaan keksiä jonkun ratkaisun.
perheen toimeentulo vai miehen juopottelureissut???? Koska juopottelemaanhan tuossa ollaan menossa, muuten lapset voisi olla matkassa mukana. Ap on ollut niin reipas että on löytänyt itselleen työpaikan jotta perheen toimeentulo on taattu tulevaisuudessakin ja lapset saa muuta syötävää kuin pilttiä. Joten nyt on miehen vuoro joustaa ja tinkiä omasta mukavuudestaan.
ystävien kanssa esim. shoppailu ja kahvittelu päivää viettämään, niin voidaan sanoa, että tokihan ne lapset voi ottaa mukaan, kun ei olla menossa juopottelemaan.
Mitenhän se mies siellä rentoutuu, jos pienet lapset on mukana? Ei siinä kovin paljoa ehdi rauhassa sanunoa, kalastella, jutella ystävien kanssa tai mitä nyt meinaavatkaan tehdä. Ja hui kauhistus, jos ottavat olutta / viinaakin! Eihän perheellinen niin saa tehdä!
Av-mamman kaaliin kun ei tunnu menevän se, että joidenkin kaveripiireissä se juopottelu ei ole pääasia, vaan ystävien tapaaminen. Uskokaa pois, kyllä niillä miehillä on niitä mökkireissuja, joiden motiivit on muutakin kuin pelkkä ryypiskely tai vieraat naiset. Kaikki miehet ei oo samanlaisia kuin teidän miehet.
tässähän ei nyt monikaan asia täsmää koko stoorissa. Ensinnäkin jos ap aloitti työt eilen ja viikonloppu töitä, tässä viikolla luulisi olevan vapaata, silloin lapset toki kotona. Toisekseen en itse ainakaan koskaan mennyt työpaikkaan, jossa ei olisi kysytty, että koska voin aloittaa. Siinä tilanteessa jokainen varmasti kertoo koska voi aloittaa ja esim. tulevan viikonlopun olisi voinut kuitata kertomalla "viikonlopulle X olen valitettavasti jo kerinnyt sopimaan muuta menoa". Sitä paitsi ap selvästi vastailee omiin viesteihinsa ilman puumerkkiä ;)
siinä ei ihmeemmin sanota, että haluan aloittaa viikonloppuvapaalla eli pitää vain hypätä "liikkuvaan junaan" tekemään töitä. Ja jos heti alkuunsa sanoo, että en pääsekään niin fiksu työnantaja valitsee sellaisen, joka ei alusta alkaen sanele vuorojaan. Työelämä on ryhmätyötä, ne vuorot vaikuttavat aika monen elämään. Voihan olla, että kaikilla toisilla on tärkeitä menoja samaan aikaan.
perheen toimeentulo vai miehen juopottelureissut???? Koska juopottelemaanhan tuossa ollaan menossa, muuten lapset voisi olla matkassa mukana. Ap on ollut niin reipas että on löytänyt itselleen työpaikan jotta perheen toimeentulo on taattu tulevaisuudessakin ja lapset saa muuta syötävää kuin pilttiä. Joten nyt on miehen vuoro joustaa ja tinkiä omasta mukavuudestaan.
ystävien kanssa esim. shoppailu ja kahvittelu päivää viettämään, niin voidaan sanoa, että tokihan ne lapset voi ottaa mukaan, kun ei olla menossa juopottelemaan. Mitenhän se mies siellä rentoutuu, jos pienet lapset on mukana? Ei siinä kovin paljoa ehdi rauhassa sanunoa, kalastella, jutella ystävien kanssa tai mitä nyt meinaavatkaan tehdä. Ja hui kauhistus, jos ottavat olutta / viinaakin! Eihän perheellinen niin saa tehdä! Av-mamman kaaliin kun ei tunnu menevän se, että joidenkin kaveripiireissä se juopottelu ei ole pääasia, vaan ystävien tapaaminen. Uskokaa pois, kyllä niillä miehillä on niitä mökkireissuja, joiden motiivit on muutakin kuin pelkkä ryypiskely tai vieraat naiset. Kaikki miehet ei oo samanlaisia kuin teidän miehet.
Tuossa iässä lapset nukkuu päiväunia ja menee varhain nukkumaan, isä ehtii ihan kivasti jutella kavereitten kanssa. Ja voisihan joku toinekin ottaa lapsen mukaan, olisi seuraa toisistaan.
sillä periaatteella, että olen pari päivää töissä ja heti vaihdan viikonlopun vapaaksi. Työvuorolista on valmiina ja sen tekee se, joka pystyy vuorot tekemään. Jos ei pysty niin otetaan joku muu, koska tulijoita on.
En itsekään antaisi omaa viikonloppuvapaatani pois siksi, että jonkun sijaisen miehen on päästävä vetämään kavereiden kanssa lärvit. Eikä olisi tällä tyypillä enää meille töihin tulemistakaan.