Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette, kun vanhus tarjoaa pilaantunutta ruokaa?

Vierailija
27.10.2023 |

Aloitus uusiksi, kun tämä ketju meni näköjään poistoon. En tiedä miksi, siinä ei mitään kovin provosoivaa ollut?

*

Miten toimitte, kun vanhenevilla sukulaisilla alkaa selvästi käsitys ruuan syömäkelpoisuudesta heittää? Saa kertoa toki muitakin kokemuksia, mutta itselläni ainakin kaikki kokemus tästä aiheesta liittyy hyvää tarkoittaviin vanhuksiin.

Homeiset juustot, käyneet mehut, viime vuosituhannella vanhentuneet kuivatarvikkeet – mitä on tullut eteen, mitä teitte?

Meidän lasten yksi isovanhempi asuu hyvin kaukana meistä, ja siksi ollaan kylässä yleensä useampi päivä. Tämä ok. Koska matka on oikeasti pitkä, taitetaan se yleensä junalla tai jopa lentokoneella. Tästä syystä perillä meillä ei ole omaa autoa käytössä, ja alkuaikoina toimikin hyvin se, että isovanhempi kävi meitä varten kaupassa ja mielihyvin kokkailikin vierailun aikana.

Jotain on tapahtunut tässä viime vuosina. Tajusin viime kesänä, että en enää koskaan näe tätä mummelia laittamassa ruokaa. Kaikki on viime aikoina maistunut aika eltaantuneelta. Ja tosiaan – hän on luultavasti tehnyt ruuat jo monta päivää ennen meidän tuloa. Tekee vaikka keittoa sellaisen 10 litran kattilan, joka ei todellakaan mahdu jääkaappiin, ja säilyttelee sitä sitten missä lämpimässä nurkassa milloinkin. Maidot, juustot yms. on ties koska ostettuja, ja olen alkanut huomata että nostelee niitä sujuvasti ikkunalaudalle ”viileään”, takaisin pakastimeen ja sitten taas pöydälle kerran jo sulatettua. Syyslomalla kaatoi lapsen eteen ihanaa huoneenlämpöistä kokkareista mehua, jossa parasta ennen oli ollut elokuussa – huoneenlämpöisenä. Etiketistä näin että tuorepuristettu mehu oli vielä tarkoitettu jääkaapissa säilytettäväksi.

Vastedes hommataan omat ruuat, vaikka vastalauseet ovat kovat. Nytkin on jo väkisin käyty paljon ulkona syömässä, vaikka vanhusta hirveästi harmittaa tuhlata rahaa siihen, kun kotonakin olisi sitä soppaa. On perinteinen emäntä muutenkin, joka ei mielellään päästä muita häärimään keittiöön.

Pitäisikö olla huolissaan?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tilanteen äitini on tällainen. Me emme vain syö hänen ruokiaan, pistämme ne roskiin ja käymme itse kaupassa.

Vierailija
2/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt lukea kokonaan, mutta tietenkään ette syö. Sanotte etukäteen, että tultuanne käytte yhdessä kaupassa ja te maksatte. Jos ei sovi, ette käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karistelen annoksen vaivihkaa kiinanruusun juurelle. 

Vierailija
4/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi omista tai puilison vahemmista menisin varasti ensimmäisenä jääkaapille ja heittäisin sieltä pilaantuneet ruuat pois.

Vierailija
5/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn kohteliaasti, olen juuri syönyt. Vanhukset nyt vaan ovat tuollaisia, eivätkä huomioi tuotteiden eräpäiviä. Mitään ruokaa ei saisi heittää roskiin. Itse olen oman äitini jääkaapista karsinut vanhentuneita tuotteita. En halua hänen sairastuvan.

Ajattelepa itse
6/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus omaisen kotipaikkakunnan sosiaaliviranomaisille. Eikö siellä todellakaan asu ketään sukulaista, joka voisi pari kertaa viikossa tarkistamassa tilanteen ja voinnin. Hyvin huolestuttavaa kaiken kaikkiaan. 

Vierailija
7/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistakaa myös ikäihmisten kuiva-ja maustekaapit: hiutaleet vuodelta 2016, mausteista vanhin vuodelta 1999, pakastimessa hilloja myös 1990 luvulta…

Vierailija
8/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44279 wrote:

Huoli-ilmoitus omaisen kotipaikkakunnan sosiaaliviranomaisille. Eikö siellä todellakaan asu ketään sukulaista, joka voisi pari kertaa viikossa tarkistamassa tilanteen ja voinnin. Hyvin huolestuttavaa kaiken kaikkiaan. 

Todennäköisesti dementia

Vierailija
9/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44279 wrote:

Oikeasti? Eikö tuollainen ole nyt ihan peruskäytöstä vanhuksilta? Ne mitä olen näitä tuntenut, niin nurmikot kuitenkin leikattuna ja muuten asiat priimakunnossa. Hajuaisti vaan ei toimi niin yhtäkkiä ruoka säilyykin syömäkelpoisena viikkokaudet pidempään kuin ennen.

Vierailija
10/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi IKINÄ. Ties kuinka vanhaa se on ollut alunperin……ja ties mistä saatu/hankittu…….sehän voi olla vaikka kuinka myrkyllistä, ja siitä voi saada ruokamyrkytyksen ! 

Vierailija
11/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole sille vanhukselle itsellekään terveellistä, vakavan keskustelun paikka.

Vierailija
12/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä selvisi, että vanhus otti koronan aikaan tavaksi säilyttää ruokaa ensin autotallissa viikko ennen kuin uskalsi tuoda sisälle. Lämmin autotalli. Maitotuotteet yms. aika herkullisessa kunnossa tuon jälkeen. Eikä suostuisi luopumaan tavasta vieläkään.

Vierailija
13/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on ymmärtää, että vanhukset eivät tee sitä pahuuttaan vaan taustalta löytyy todennäköisesti alkava tai alkanut muistisairaus yhdistettynä vanhemmilla ihmisillä usein ilmenevään "mitään ei heitetä pois- syndroomaan".

Ja todella tuo huoli-ilmoitus kannataa tehdä, mikäli siihen on syytä.

Muistisairaat vanhukset ovat mestareita peittämään omaisilta oman heikentyneen kykynsä selvitä itsenäisesti. Tätäkään he eivät tee tarkoituksellisesti vaan he eivät ymmärrä oman tilansa huononemista, sillä se etenee huomaamattomasti vähän kerrassaan.

Heidän mielestään kaikki on todennäköisesti aivan hyvin omaisten sitä tiedustellessa ja juuri tässä moni astuu ansaan, koska on tottunut luottamaan vanhempinsa sanan todenmukaisuuteen.

Vierailija
14/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni kaapi homeet hillon päältä eikä ollut mikään muistisairaus kyseessä. 

Vierailija
15/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun sanomaan kaiken tarjotun aiheuttavan närästystä. Tuon omat eväät.

Elleivät elintarvikkeet ole vanhoja, kylmäketjun ja käsihygienian kanssa on ongelmia. Omilla sukulaisilla alkoi tämä kasikymppisten tienoilla. Se ruokien uudelleen lämmittäminen ja keittojen pöydällä hautominen on kuvottavaa mutta turha siitä on sanoa, ei alkava dementikko kuuntele kritiikkiä.

Mietipä sitä
16/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käyttäjä44279 wrote:

Oikeasti? Eikö tuollainen ole nyt ihan peruskäytöstä vanhuksilta? Ne mitä olen näitä tuntenut, niin nurmikot kuitenkin leikattuna ja muuten asiat priimakunnossa. Hajuaisti vaan ei toimi niin yhtäkkiä ruoka säilyykin syömäkelpoisena viikkokaudet pidempään kuin ennen.

No, kuule, ei ole ihan normikäytöstä lainkaan. Se, että pidetään julkisivu kunnossa, on täysin eri asia. Syövät vanhaa/pilaantunutta ruokaa ja päätyvät aliravitsemuksesta johtuvasta tilasta sairaalakierteeseen pahimmillaan. Et taida tuntea yhtäkään vanhusta kunnolla.

Vierailija
17/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periatteessa tyypillistä vanhuksille, mutta tuo apn, että säilytetään lämpimässä jne.kyllä kuulostaa ääritapaukselta. 

Vierailija
18/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut tällaista huomata äidissäni ja hän on vasta 65-vuotias. Mitään muistisairauteen tms viittaavaa ei ole. Mikähän tässä on takana? Hän ei siis ole noin huoleton kuin ap:n tilanteessa, mutta kuitenkin "kyllä se säilyy" asennetta on yhtäkkiä alkanut löytyä, ja vaikka säilöö esim ruoantähteet kylmään, niin saattavat olla pitkäänkin pöydillä ennen jääkaappia. Munia säilyttää pärekorissa, mistä ottaa päällimmäiset ja en edes tiedä miten vanhoja ne alimmat on, ja eihän niissä pvm näy. Pieniä juttuja, mutta ovat lisääntyneet, ennen oli normaalin tarkka.

19/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Toki riippuu siitäkin, minkä ikäisistä on kyse. Mun lapsuudessani 1960-luvulla missään tuotteessa ei ollut parasta ennen päivämäärää tai viimeinen käyttöpäivä päivämäärää. Mutta jo suuret ikäluokat ovat eläneet aikuisuutensa aikana, jolloin tällaiset olivat. Joskus aikoinaan oli myös ihan normaalia, että homeisesta juustosta tai makkarasta leikattiin vaan pilaantunut osa pois ja loppu syötiin. Pitääkö olla huolissaan riippuu hieman siitä, minkä ikäisestä ihmisestä on kyse ja onko hän aiemminkaan ollut kovin tarkka pakkauspäivämäärien suhteen. 

Oletettavasti kuitenkin kyseessä on vähintäänkin alkava muistisairaus, jos siis ihan homeista ruokaa laittaa tarjolle muillekin kuin itselleen. Niistä pakkausten päivämääristä taas voi olla montaa mieltä. Mä syön itse esimerkiksi kananmunia, vaikka päiväys olisikin jo kuukausi sitten. Kananmunastahan pystyy päättelemään sen syömäkelpoisuuden ilman pakkausmerkintääkin. Sen sijaan muille en tarjoa päiväysvanhaa ruokaa. Ja homeista ruokaa en syö itsekään, vaikka tiedänkin, että omat 1880-luvulla syntyneet isovanhempani aikoinaan söivätkin.

Vierailija
20/63 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas wrote:

Hankala tilanne. Toki riippuu siitäkin, minkä ikäisistä on kyse. Mun lapsuudessani 1960-luvulla missään tuotteessa ei ollut parasta ennen päivämäärää tai viimeinen käyttöpäivä päivämäärää. Mutta jo suuret ikäluokat ovat eläneet aikuisuutensa aikana, jolloin tällaiset olivat. Joskus aikoinaan oli myös ihan normaalia, että homeisesta juustosta tai makkarasta leikattiin vaan pilaantunut osa pois ja loppu syötiin. Pitääkö olla huolissaan riippuu hieman siitä, minkä ikäisestä ihmisestä on kyse ja onko hän aiemminkaan ollut kovin tarkka pakkauspäivämäärien suhteen. 

Oletettavasti kuitenkin kyseessä on vähintäänkin alkava muistisairaus, jos siis ihan homeista ruokaa laittaa tarjolle muillekin kuin itselleen. Niistä pakkausten päivämääristä taas voi olla montaa mieltä. Mä syön itse esimerkiksi kananmunia, vaikka päiväys olisikin jo kuukausi sitten. Kananmunastahan pystyy päättelemään sen syömäkelpoisuuden ilma

Juusto on muuten ainoa elintarvike, josta voi näkyvän homeen poistaa ja syödä loput. Kypsytetty siis, se rihmasto ei pysty siinä leviämään.

Noin muuten oleellista ei ole syntymävuosi vaan käytöksen muutos edelliseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi