Pitkään tuhdanneet odottajat
Kommentit (166)
Olo on hieman epätodellinen kun katselee jääkaapin ovessa olevaa kuvaa pienestä sykeröstä, jolla oli mittaa torstaina 6,9mm. Sydänkin sykki jo ja kaveri oli löytänyt tiensä aivan oikeaan paikkaan. Vastasi viikkoja 6+5 vaikka kierron ja Pregnylin mukaan olisi 7+1 ollut sillon. Eikös Pregnylillä irrotus ole lähes 100% varma sen 36tunnin kuluessa piikistä?! Siinä mielessä tuntu omituiselta jo tuo 3päivän ero kirpun iässä. Mutta pääasia että kaikki näytti olevan hyvin ja seuraava käynti onkin oman paikkakunnan neuvolassa jo 29.8. Meillä kun ei ole täällä synnäriä tms, ainoastaan neuvola ja parina päivänä viikossa auki oleva nt/äitiyspoli niin matkaa on kertynyt reilu 80km/suunta näillä piikki- yms.käynneillä.
Että nyt vaan odotellaan vielä reilu 4vk, että kirppunen jaksaa pysyä matkassa mukana
Rupesin tuossa mietiskelemään että mitähän Tinskulle kuuluu. Vauva on varmasti jo syntynyt, tulehan kertomaan meille kuulumisia kunhan vauva-arjen keskeltä kerkeät! :)
Onnille onnittelut hienoista ultrakuulumisista! Mun mielestä neuvolassa on yleensä ollut kiva käydä, mutta nyt kun vauvan liikkeet jo tuntuu joka päivä, ne neuvolakäynnit tuntuu vähän turhilta. Viimeksikin vain mitattiin paino ja verenpaine ja kuunneltiin sydänääniä ja se oli suunnilleen siinä.
anne: onnittelut uudesta plussasta! Toivotaan että nyt menee kaikki hyvin. Tulehan kertomaan kuulumisiasi!
anu: onnea sydämen sykkeestä! Mun mielestä tuo kolmen päivän ero ei vaikuta suurelta, eihän ne ultrauslaitteetkaan niin tarkkoja ole että saisi ihan millin tarkkuudella sen mitan mitattua. Ja jos sydän sykki niin eiköhän kaikki ole kunnossa! ?
ON: käytiin tuossa reilu viikko sitten yksityisellä ylimääräisessä rakenneultrassa kun jäi niin huono fiilis siitä oikeasta rakenneultrasta ja kyllä kannatti! Se yksityisen täti oli tosi mukava ja rauhallisesti selitti kaiken mitä mahassa näkyi ja reilu puoli tuntia oltiin siellä vastaanotolla ihailemassa söpöä vauvaa. ? Niin ja meille tuleekin poika! Oli kyllä aikamoinen yllätys, mutta nyt huomaan itseni jo sujuvasti ihailemasta sinisiä vaippoja entisten vaaleanpunaisten tilalta, eli ehkä mä oon jo sopeutunut tuohon pojan tulemiseen. :)
Kovin on hiljentynyt tämä ketju, itselläkin on jotenkin tosi vähän asiaa tänne kun raskaus etenee kivasti ja liikkeitä tuntuu niin ei juuri huolestuta. Olisi kiva silti jatkossakin lukea teidän kuulumisia, että älkääpä ihan kokonaan tipahtako hiljaisuuteen. :)
Positiivista syksyä toivotellen,
Helja ja Töpsykkä 25+4
Kiitos Helja! Ois varmasti mukavaa saada kuulla jo synnyttäneiden ketjulaisten kuulumisia! Toivotaan, että jokainen meistä jaksaa/ehtii/muistaa jossakin vaiheessa sitten käydä kertomassa vauvauutiset! :)
Ostin kuusi vaatekappaletta vaavalle alennusmyynnistä. Löytyi mm. ihan minit Benetonin farkut ja paita (: Meillä on rakenneuä muutaman viikon päästä ja toivotaan, että kaiken muun ilouutisen lisäksi selviäisi kumpainen sieltä on matkalla.
Me vietetään tarkalleen siis 17+3 viikkoa ja aika menee totaalisen matelemalla; haluisin nimittäin niin kovasti tuntea jo liikkeet ja nähdä masun kasvavan.. Mutta ei, vielä tässä odotellaan molempia tapahtuvaksi :/ Doppleria on tullut nyt käytettyä useampana iltana, kun epävarmuus tahtoo saada yliotteen (jälleen kerran). Onneksi vaavan syke on sen verran tiheä, että kun sen löytää niin on varma kenen sykkeestä on kyse!
Töiden tekeminen on alkanut tuntua rasittavammalta kuin ennen raskautta. Joudun luultavasti lokakuuhun mennessä keventämään työpanostani jnkin verran. Toivotaan, että se onnistuu sillä mieluummin pysyn työkuntoisena mahd. pitkälle kuin että joudun saikulle!
Positiivista on se, että toistaiseksi masukin kanssa on kaikki hyvin!! :) Muut asiat ratkeavat kyllä.
Oikein, oikein mukavaa syyskuun odotusta kaikille!
Täällä tuli puolet odotusta täyteen. Edelleen huoli mukana, mutta onneksi jo vähän helpottanut. Olen tuntenut liikkeitä, mutta en joka päivä ja kovin ovat vielä hentoisia, josko ne nyt kohta jo voimistuisi niin saisi enemmän mielenrauhaa... Maha on edelleen kovin pieni, vähän vaihtelee päivän mittaan, mutta ei ulkopuoliset vielä huomaa mitään. Sitä siis odotellessa edelleen, kasvais jo niin ettei oo epäselvää kenellekkään. Suurempi joukko ihmisiä tietää jo. onnin tavoin rakenneultraa odotellessa, se olisi vähän reilu viikon kuluttua, eli 13.9. Halutaan kanssa tietää kumpi on tulossa, jos näkee ja suostuvat kertomaan. Painoa mulle ei ole tullut vielä ollenkaan, kai se vaikuttaa, että yrittää syödä terveellisesti ja makeita olen yrittänyt välttää, ettei kasva vauveli liian isoksi sokerin voimalla. Verenpaineet, hb yms. olleet kaikki hyviä, hyvin siis täällä odotus etenee. Mitäs muille pitkään tuhdanneille kuuluu?
Emma + toukka 20+0
Helja: ai teille tuleekin poika! :D
Anne: onnea plussasta! Pidetään peukut pystyssä, että tällä kertaa menee kaikki hyvin!
Anu: meidänkin vauveli on n. 2 pv isompi kuin mitä viikot näyttää, tämä todettiin ekassa "virallisessa" ultrassa (ei siis siinä joka oli rv 6+5). Meillä PAS-raskaus, joten johtuisikohan alkion iästä tuo ero... No, parempi kuitenkin, että on vähän isompi kuin että olisi pienempi...
ON: Liikkeet ja potkut tuntuu jo aika voimakkaina ja päivittäin, joten osaan jo nauttia raskaudesta. Olen tuntenut ne nyt n. rv 16 lähtien, joten aika aikaisin. Masukin on alkanut kasvaa ja nyt ovat nekin uskaltautuneet onnittelemaan, jotka eivät ole vielä aikaisemmin tienneet raskaudestani. Painoa tullut n. 3 kg tähän mennessä.
Hiljaista on tosiaan pinossa ollut, mutta ehkä se tosiaan johtuu siitä, että kun kaikki on ok, ei ole niin tarvetta kirjoitella... Tuolla pitkään tuhdanneissa yrittäjissä vertaistuki oli sen sijaan kultaakin kalliinpaa! Harmi, ettei sieltä ole tullut lisää iloisia uutisia...
Ennuli
rv 19+5
pakko tulla heti tunnustamaan, että nyt tein sen mitä olen jo alkuraskaudesta asti meinannut. Tuli hetkellinen mielenhäiriö ja tilasin kotidopplerin. Tyhmää toisaalta enää tässä vaiheessa, mutta jos sillä saisin vihdoin sen mielenrauhan ja voisin nauttia raskaudesta kunnes ne liikkeet alkaa kunnolla tuntumaan. Ei maksanut kun 39€, ei kovin paha hinta kuitenkaan.
Ihana kuulla, että Ennulilla kaikki hyvin. Sulla kanssa kohta puoliväli! Aika menee kyllä niin nopeasti.
Onnea Heljalle pojasta :) ja Annelle plussasta!
Tinskun vauvauutisia odotellaan, tulehan kertomaan meille kumpi tuli ja miten synnytys meni. Toivottavasti kaikki äidillä ja vauvalla hyvin!
Emma ja toukka 20+2
Meille syntyi kaunis pieni tyttö 2.8 eli ikää taitaa nyt olla reilut 5vkoa. Aika on kulunut kuin siivillä. Olen käynyt täällä pikaisesti lukemassa mutta kirjoittamaan ehdin vasta nyt.
Supistelu alkoi epäsäännöllisenä lasketun päivän (31.7) iltana mutta tyttö syntyi lopulta muutaman tunnin elokuun toisen päivän puolella. Normaali alatiesynnytys ja ensisynnytykseksi aika nopea ja helppokin. Otin kohdunkaulapuudutteen mutta muutoin mentiin "luomusti" ja kyllä kannatti. Minulle yllätys oli täysin kivuton ponnistusvaihe. Hädin tuskin tuntemuksia voisi kuvata sanalla epämiellyttävä... Pieni eppari tehtiin ja nippa nappa 1. asteen repeämiä tuli emättimeen. Välittömästi vauvan synnyttyä kaikki kivut hävisivät ja vointi oli loistava. Oma toipuminen tapahtui todella nopeasti. Vauva sai pisteet 9-9-9 joten ei mitään hätää hänelläkään ollut.
Äitinä olo tuntuu todella luontevalta, luonnolliselta ja hyvältä tietenkin:-) Haluttaisiin miehen kanssa lisää lapsia. Nyt pitäisi sitten miettiä ehkäisyasioitakin mikä tuntuu aika hassulta. Toisaalta houkuttaa ajatus tjottailla mutta esim teoreettinenkin mahdollisuus alle vuoden ikäeroon lapsilla kauhistuttaa... Femareissa riittää päiväystä vuoteen 2014 jos ovulaation aikaansaamiseksi apuja tarvitaan. Ennen sitä on siis toimittava:-)
Kärsivällisyyttä odotukseen!
Tinsku ja Nappi 5vkoa ja risat
Ihanaa vauva-arkea teille pienen tyttösen kanssa! Ja kiva kun ehdit tulla kertomaan kuulumisia. Mahtavaa että synnytys meni noin hyvin. :) Jos imetät niin silloinhan raskautuminen ei ole kovin todennäköistä muutamaan ensimmäiseen kuukauteen, eli ei mitään ehkäisypaniikkia. Vaikka toisaalta eihän se imetys ihan 100-varma ehkäisykeino oo että...
Me halutaan myös miehen kanssa lisää lapsia ja ollaan ajateltu että synnytyksen jälkeen ei oteta käyttöön mitään ehkäisyä. Jos vauva tulee itsestään niin tulkoon sitten pienelläkin ikäerolla, mieluummin niin kuin taas pitkä tuhtaus ja hoidot. Mutta toki tämä on jokaisen itse mietittävä ja päätettävä, ei varmasti olisi helppoa jos olisi kaksi lasta noin vuoden ikäerolla.
ON: Oon aloittanut vauvanvaatteiden ja -vaippojen pesurumban. :) Kiva fiilis kun saa koneesta pieniä puhtaita vaatteita ja sitten kun ne kuivuu niin pääsee täyttämään vauvanvaatelipastoa. Innolla odottelen myös että milloin se äitiyspakkaus löytää meille, saisi taas hiplailla uusia vaatteita. :)
Mulla oli myös sokerirasitus toissapäivänä ja tuloksia en tiedä, mutta neuvolantäti lupasi soittaa seuraavana päivänä (eli eilen) jos jotain löytyy, eli ilmeisesti mulla ei oo raskausdiabetestä, jee. :) Sokerirasitus oli kyllä inhottava, se litku ei ollut niin kamalaa kuin luulin, pystyin ihan kakistelematta juomaan sen, mutta noin puoli tuntia sen juomisen jälkeen tuli kyllä huono olo. Onneksi pääsin sitten pyytäessäni makoilemaan semmoiseen sivuhuoneeseen, muuten olisi ollut kyllä vielä kurjemmat kaksi tuntia. Sokerirasituksen jälkeen olin koko päivän todella väsynyt, nukuin kahdet päikkärit ja silti en jaksanut mitään. Onneksi pyysin että laittavat mut rasitukseen vasta nyt kun työt on loppu, niin sain rauhassa nukkua ja huilailla kotona.
Onnittelut liikkeiden tuntemisesta Emmalle ja Ennulille! Ja eiköhän se Onninkin vauva kohta ilmoita olemassaolostaan. :)
-Helja ja Töpsykkä 26+3
Kyllä täällä onkin uutisia odotettu kuumeisesti! Hienoa, että synnytys meni hyvin ja vauva ja äiti voi hyvin. Ihanaa vauvantuoksuista arkea teille. Toi on joo vähän hankala toi ehkäisyasia. Me ollaan kanssa ajateltu, että ei aleta ehkäisemään lainkaan synnytyksen jälkeen. Neljä vuotta kuitenkin tätäkin tuhdattiin niin en usko, että kovin helpolla tulee se toinenkaan. No teoreettinen riski toki on pienestä ikäerosta, mutta se vaan sitten otetaan.
Heljalle onnea sokerirasituksesta! Hienoa, että ei mitään löytynyt, mua jännittää siihen meneminen, ei auta...
Omaa napaa ja toukan napaakin, dopplerilla kuuluu hienosti vauvan syke, oi miten ihanaa kuultavaa se onkaan. Liikkeet ei vieläkään juuri tunnut, tiistaina päästään siihen rakenneultraan, saas nähdä onko istukka etuseinässä vaimentamassa liikkeitä.
Emma ja toukka 20+4
mulla on tiistaina ultra jota pikkaseen jännitän ku pelkään että on taas tuulimuna =/ mutta toisaaltaa aattelen ku mulla on todella öklö olo ollu jo monta päivää, väsyttää ihan tolokuttomasti (nukun aamunavetan ja iltanavetan välin melkein kokonaan 3-4h) ja nännit todella kipeet että ei tiiä miten välillä olla ku sattuu että luulis nyt olevan joku tuolla sisälläni =) tuulimuna ku oli niin ei ollu kuin alavatsa nippailuja vain. mutta senpäs sitte tiistaina nähdään.
anne82
7+1
Paljon onnea myös muillekin joilla hyviä uutisia. Puhelimella viestiä kirjoitan niin en enää muista juuri lukemiani tarinoitanne...
Täällä sitä maataan Tampereella sairaalassa jo kolmatta päivää. Kaksi ekaa päivää täysin vuodelevossa, nyt jo lupa käydä suihkussa ja vessassa. Maanantaina neuvolalääkäri totesi kohdunsuun pehmenneen ja olevan auki sormelle, kohdunkaulan pituus neuvolakortin mukaan 2,5cm. Laitto lähetteen PHKS:aan, josta tuli tiistaina soitto tulla heti ku pääsen päivystykseen. Siellä lääkäri ultrasi ja totesi kohdunkaulaa olevan jäljellä enää 1,13cm, kohdunsuu edelleen auki sormelle. Saman tien kortisonipiikki kypsyttämään vauvan keuhkoja ja supistuksen esto tippa tippumaan. Supistuksia ei tosin oo ollu, harjoitussupistuksia lukuun ottamatta. Eivät sitten alkaisivatkaan. Ambulanssilla siirto Tampereelle, jossa alle 30-viikkosille paremmat hoitomahdollisuudet kuin Lahdessa. Eilen toinen kortisoni ja tänään irti tipasta. Nyt otetaan päivä kerrallaan ja toivotaan että pikkuinen pysyisi vielä 6 viikkoa sisällä. Ei vielä tartteis syntyä. Viikkoja tällä hetkellä vasta 28+4. Ei oo elämä helppoa. En tosin pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen odottanutkaan että loppu sujuisi varmasti hyvin vaan edelleen on pelko siitä että näinkin voi käydä. Onneksi viikkoja sentään jo tuon verran ja painoakin toisella jo yli kilo.
Usko ja Toivo
Kiva, kun tulit kertomaan kuulumisia!
Usko: voihan harmi, että vauva meinaa jo nyt tulla ulos... Toivotaan, että hän kuitenkin viihtyisi vielä mahdollisimman pitkään.
Meilläkin on tuota synnytyksen jälkeistä ehkäisyasiaa mietitty, ja tultiin siihen tulokseen, että tällä tuhtaamisella on turha mitään ehkäisyä ruveta käyttämään. Olisi iloinen yllätys, jos vauva saisi pikkusisaruksen ihan luomuna! :)
Ennuli
nyt siis ihan ensin omaa napaa. Rakenneultrassa vauvalla kaikki hyvin! Kasvot oli jossain lantion kätköissä ja saatiinkin kuva pienestä takapuolesta :D Sukupuolesta ei jäänyt epäselvyyttä, sen verran hyvin oli näkyvissä, eli meille tulee tammikuussa pieni poika! Tai itseasiassa viikkoihinsa nähden iso poika, painoarvio oli jo yli 500g ja vatsanympärys ja reisiluun vastasi viikkoja 22+1, Passissa kuitenkin tarkka hedelmöittymispäivä tiedoissa.
Uskolle voimia sairaalansänkyyn. Sormet ja varpaat ristissä toivotaan, että vauva jaksaisi vielä kasvaa masussa monta viikkoa!
Annelle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, ihanaa, että pieni on kyydissä ja oikeassa paikassa!
Milloin Ennulilla on rakenneuä?
Emma ja toukka-poika 21+2
Aikamoiseen kokemukseen oot joutunut, Usko. Toivoisi että kun on pitkään tuhdattu vauva niin sitten loppu menisi hyvin, mutta eipä se aina menekään. :( No, onneksi teillä on jo viikkoja noinkin paljon, että jos lapsi nyt päättää syntyä niin on kuitenkin todella hyvät mahdollisuudet siihen että hän selviää ja kasvaa ihan normaaliksi ja terveeksi lapseksi. Toivotaan kuitenkin kovasti että hän jaksaisi vielä muutaman viikon köllötellä masussa. Jaksamista sinne vuodelepoon!
Annelle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Yritähän tulla uudestaan kirjoittamaan uutisesi, joskus ainakin kun yrittää sitä sydänmerkkiä tehdä niin jostain syystä katkaisee viestin. Ja kerro samalla mitä saan laittaa ekaviestin listaan sun kohdalle. :)
Emmalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja myös poikauutisesta! Parempihan se on että vauva on liian iso kuin liian pieni, eikös vain?
ON: Joku flunssa iski eilen ja nyt on kyllä niin vetämätön olo että ei tahdo jaksaa mitään. Ei ees paha flunssa, vähän nuha ja kurkku kipeä, mutta jotenkin vetää kaiken tarmon pois ja tekisi mieli vain nukkua koko ajan. Olen kyllä nukkunutkin sitten pitkät päikkärit, jospa se tästä helpottaisi.
Muuten kaikki menee oikein hyvin, meidän pikku Töpsykkä töpsöttelee jaloillaan mun mahan sivua monta kertaa päivässä ja aina tulee niin ihana ja luottavainen olo. ? Nyt alkaa kyllä olla vauvalla jo sen verran voimaa että osa potkuista ei tunnu enää pelkästään mukavilta vaan jopa sattuu vähän. Ja se kuitenkin painaa vasta ehkä kilon verran! Mitäs sitten kun painoa on yli kolme kiloa, mun mahanympäryskudokset on varmaan mustelmilla viimeiset viikot... Se ei myöskään tunnu kivalta kun vauva monottaa virtsarakkoon, ihan hyvä että on tullut välillä treenattua noita lantionpohjan lihaksia, muuten ois voinut jo pari kertaa lirahtaa housuun.
-Helja ja Töpsykkä 27+2
Tänään aamulla 9:17 syntyi pienen pieni prinsessamme kiireellisellä sektiolla rv29+3. Painoa 1260g ja pituutta 37cm. Tyttö voi hyvin.
Harmi että tyttö syntyi noin kovin pienenä, mutta hyvä että vauvan vointi on kuitenkin hyvä. Mikäs sulla itselläsi on vointi sektion jälkeen?
Ihanaa, että tytöllä on kaikki hyvin, vaikka etuajassa syntyikin! :)
ON: Rakenneultrassa on nyt käyty ja kaikki oli onneksi ok. Paino oli n. 400 g. Sukupuoli ei selvinnyt, mutta emme kyllä sitä kyselleetkään. Istukka on edessä hieman vasemmalla puolella, mutta kuulemma ihan ok, ei ole liian alhaalla. Kuulemma saattaa vaimentaa potkuja. Tuntuvat mielestäni kuitenkin sen verran voimakkaina jo, että miltähän ne mahtaisi tuntua ilman "turvatyynyä"...
Ennuli
21+1
moi Helja taas =)
plussasin tiistaina taas =) vähän meinaa pelottaa että onko taas tuulimuna =( odottelen lähemmäs 2kk ennen ku soitan neuvolaan aikaa. haluun varmistaa että jos se tuleeki aikasemmin pois. Mutta katsotaan taas miten käy =)