Pitkään tuhdanneet odottajat
Kommentit (166)
Ihan rikollinen olo käydä täällä kirjoittelemassa, kun en tänne enää kuulu. Mutta ei kai se niin vakavaa ole. :) Vähän haikealta ja kateelliseltakin vaan tuntuu käydä lukemassa. Mulla olis tänään 12 viikkoa täynnä, jos kaikki olis mennyt niinkuin pitää. :( Pitänee lopettaa viikkojen laskeminen ja itsensä kiduttaminen.
Emma: Toivottavasti on vain harmitonta vuotoa. Sairaalasta mulle sanottiin ettei kannata liiaksi säikähtää vuotoja, kun ne on alkuraskaudessa hyvin yleisiä, vaikka kaikki olisi hyvin. Mutta voin vaan kuvitella miltä tuntuu, kun vuoto sattuu omalle kohdalle. Meillä töissä oli yhdellä jopa ihan normaalit menkat vaikka oli raskaana. Sitten ekassa ultrassa selvisi että se on jo kuukauden pidemmällä, eli kaikki on mahdollista.
Ennuli: Minullakin oli huono olo, jos ei syönyt riittävästi. Sitten siihen tottuikin, että lähes kaiken ajan piti olla syömässä jotain pientä välipalaa, että olo pysyi hyvänä. Mulla nousi paino punktion ja kaavinnan välissä pari kiloa. Tässä sitä sitten laihdutellaan.
Lääkäri antoi ymmärtää että kohtu kääntyy automaattisesti suoraan raskaana ollessa. En sitten tiedä onko se fakta, vai lääkärin omien kokemusten mukainen toteamus.
-Annique-
Noista oireista, mulla ei ole vielä tullut pahaa oloa, mutta nälkä on koko ajan. Rinnat on kauttaaltaan arat, lisäksi nyt parin päivän ajan on väsyttänyt kovasti, molempina päivinä nukkunut mone tunnin päikkärit. Vuotoa ei ole onneksi tullut aamun jälkeen. Netissä asiasta lueskelin ja voisikohan johtua tosta maanantaisesta alatutkimuksesta ja ultrasta... no johtui mistä johtui, nyt onneksi ohi jo.
Annique, saat toki käydä täällä lueskelemassa ja kirjoittelemassa, ikävää, että et ole täällä. Varmasti on raskasta ja vaikeaa lopettaa toi viikkojen laskeminen yms. niin toivon, että raskaudut seuraavasta passista, milloin te olittekaan sinne menossa?
Emma
Käskettiin soittaa sairaalaan kun kaavinnan jälkeen alkaa seuraavat menkat. Sanottiin muistaakseni että kahdet menkat pitäis tulla välissä, eli kaavinnan jälkeiset ja yhdet luomut. Varmaan kesälomien vuoksi menee PAS vasta elokuulle. :( Seuraavat menkat on 4-6 viikon päästä kaavinnasta. Tänään tuli 3 vk täyteen.
-Annique-
Emma: Hyvä, että vuoto loppui! =)
En oo vielä hakenut digitestiä, ehkä tänään käyn ostoksilla...
Annique: Nopeasti tämä pari kuukautta menee ja pääset sitten PAS:siin. Emmalla ja mullahan onkin hyviä kokemuksia PAS:sista. Tiedätkö jo tehdäänkö sulle lääkkeelliseen vai luomukiertoon? Mä sain jo silloin ekan IVF:n aikana reseptin mukaan varmuuden vuoksi PASsia varten (Zumenon + Luget).
Ennuli
Minäkin sain jo ICSI:stä mukaani reseptit Zumenonia ja Lugea varten, eli todennäköisesti lääkkeelliseen. Vaikka kylläkin oma sairaala varmaan nuo päätökset tekee. Mutta ottaen huomioon että ICSI:kin tehtiin pitkän kaavan mukaan, koska se on paremmin hallittavissa, niin varmaan tuo PAS tehdään myös lääkkeellisesti.
Sain eilen tilaamani Anna-Kaisa Hakkaraisen "Ihmeet tapahtuvat muille" -kirjan ja luin yhdellä istumalla puolet kirjasta. Kello oli jo lähes yksi yöllä ja aamulla aikainen herätys, joten oli pakko lopettaa. Väkisinkin käy mielessä, että onko itsellä edessä sama kohtalo. Ei voi tietää, vaikka kerran onkin tärpännyt, että koskaan tulisi toista kertaa.
-Annique-
Ihan mahtavia uutisia löytyi täältä kun pitkästä aikaa tulin vilkaisemaan! Suurensuuret onnittelut Ennulille! Kiva muutenkin kun tänne tulee lisää jutustelijoita kun tää ketju on ollut niin kamalan hiljainen. :)
Nyytikki: Kyllä kaikki varmasti on hyvin vaikka huono olo vähenisikin välillä. Mullakinhan oli pari parempaa päivää siinä 9-viikon alussa, mutta kyllä se sitten palasi takaisin se huono olo! :D
Emmalle onnittelut hienosta hcg-arvon noususta ja pisteestä kohdussa! Siitä se lähtee. :) Enkä tuosta pienestä verenvuodostakaan huolestuisi kun se kerran loppui heti, alkuraskaudessahan monella on noita pieniä vuotoja ja ne ei tarkoita yhtään mitään.
Annique: Hyvä että alat olla toipunut kaavinnasta ja pääset kohta jo PAS:iin. Kuten joku jo sanoi, äkkiä se elokuu tulee. Tsemppiä ja jaksamista odotteluun, kohta sä oot takaisin täällä ketjussa meidän kanssa!
ON: Oireet on ja pysyy. Monta kertaa oon jo ajatellut että no nyt se olo helpottaa, mutta sitten se taas palaa samanlaisena. Ei tää nyt onneksi yhtä pahaa oo kuin pahimmalla viikolla, mutta mieluusti voisin jo välillä voida ihan hyvinkin... Mulla on np-ultra jo ens viikon tiistaina, huisin jänskää! Oon kyllä melko varma että elävä pötkäle mulla mahassa on, koska maha kasvaa jo, mulla on koko ajan nälkä, ja lisäksi on tuota huonoa oloa ja väsymystä. Ei kai nää voi mitään valeoireitakaan olla? Kiva kuitenkin päästä näkemään pikkuinen ensimmäistä kertaa ihmisen näköisenä. Mun ensimmäinen ultrahan oli viikolla 6+0, jolloin nähtävänä oli huima 2-millinen valkoinen piste, jonka toinen pää (eli sydän) sykki. :D
Nämä pahoinvointiviikot on tuntuneet tosi pitkiltä, mutta nyt alkaa olla onneksi ensimmäinen kolmannes jo lähellä loppua ja sitä myötä toivottavasti myös olo paranee. Odotan innolla kesää ja sitä että vauvan liikkeet alkavat tuntua. Elämme jännittäviä aikoja, ystävät! ?
Mahastaan huumaantunut,
-Helja 11+2
Muokkasin tuohon aloitusviestiin uusia mukaan. Kertokaahan sitten laskettuja aikoja kun tiedätte ja jos joku muu kohta on väärin niin huomauttakaa.
Poistin evelinan listalta, kun kävin tuolta yrittäjien puolelta lukemassa hänen kamalat uutisensa. :( Hiljaiseksi vetää. Olen niin kamalan pahoillani kauhean kohtalosi puolesta, toivottavasti vielä joskus saat kokea oikean raskauden ja sen päätteeksi terveen vauvan.
Huomasin tuossa myös, että Tinsku, myrmica, Usko ja Rachelle ovat olleet hiljaa jo tosi pitkän aikaa. Tulkaahan kertomaan kuulumisianne!
Siinäpä tämän hetken kuulumiset. Eilen illalla ja tänään aamulla tuli vähän ruskeaa valkovuodon sekaista vuotoa, mutta oli niin vähäistä, että toivottavasti on harmitonta. Säikähdin kyllä kovasti ja olin jo ihan maassa eilen! Tänään on aamupäivästä lähtien ollut aika ällöttävä olo, joten se vähän "helpottaa" tuota tiputtelusta johtuvaa huolta. En oo kuitenkaan lääkäriin soittanut vuodosta, sillä mitään kipua ei kuitenkaan ollut.
Digitaalisen testin hain eilen, mutta taidan sen tehdä vasta huomenaamulla, kun tuli aamuyöstä käytyä pissalla...
Neuvolaan en oo vielä uskaltanut soittaa.
Helja: Kiitos, kun lisäsit mut listaan. Ilmoittelen lasketun ajan sitten sen ekan ultran jälkeen...
Annique: Jospa ajateltaisiinkin näin päin: kun on kerran tärpännyt, niin kyllä se uudelleenkin onnistuu! =)
Ennuli
pp 21
toivotaan nyt, että ei heti joudu lähteä pois vaan raskaus jatkuisi.
Ennuli, voi ei nytkö sinulla tiputtelee kanssa. Eikös toi rusehtava veri ole jotain vanhaa, ei siis varmaan vakavaa, niin ainakin toivotaan sormet ja varpaat ristissä. Toivottavasti loppuu ja hyvä, että sulla alkaa kuitenkin oireet vahvistua, hyvä merkkihän se on.
Omaa napaa, vuoto loppui alkaakseenuudelleen. Vuoto on siis ollut todella vähäistä, mutta ihan semmoista kirkasta valkovuodon/lugevuodon sekaista kuitenkin. Ensin vuosi ti-ke yönä -> loppui heti aamulla. Alkoi ikävä kyllä uudelleen eilen illalla myöhään ja loppui taas aamupäivällä. Huolestuttaa ja itkettää kyllä tämä tilanne. Aamulla onneksi mulla oli se hcg mittaus ja hyvin oli noussut edellisestä 2481 neljässä vrk:ssa 6946! Antaa toivoa, josko ne vuodot nyt vaan pysyisi pois.
Emma
Joku kyseli kuulumisiani joten tässäpä tulee:-) Palstaa olen kyllä aktiivisesti seurannut, samoin pitkään tuhtaavia. Oma kirjoittaminen jäänyt vaan vähemmälle. Johtuneeko siitä että kaikki on mennyt niin hyvin.
Olen siis voinut alun väsymystä lukuun ottamatta aivan loistavasti. Vasta aivan viime viikkoina olen huomannut että väsyn tavallista nopeammin ja palautuminen kestää pitempään. Eli tahtia pitäisi alkaa hiljentelemään kun vaan malttaisi. Kohta jään pois töistä.
Paino on noussut koko odotusaikana ainoastaan 8.5kg, mikä on hyvä juttu kun ylipainoa on. Sokerit, verenpaineet, kaikki on tosi hyvällä mallilla tähän saakka olleet.
Mullahan on PCO ja olenkin ihmetellyt ettei liiallinen karvankasvu ole juurikaan vähentynyt raskaudesta huolimatta. Harmi, odotin että kesäksi voisin vähentää ajelua:-)
Kaikkea hyvää teille kaikille ja ihanaa odotusaikaa. Nyt onkin ihan kivasti tullut plussia.
Tinsku
rv 31+0
Emma: edelleen tiputtelee mullakin. Mutta sellaista ihan vaalean ruskeaa, eli hyvin vähän verta on sekoittunut lugevuotoon. Viikonloppua meni aika vähällä kuvotuksella, mutta tänään taas vähän voimakkaampana. Eilen väsymystä, mutta muuten aika normaali olo. En jaksa stressata tuosta vähäisestä vuodosta... Hienoa, että sullakin on hormomitasot nousseet! =) Olisi kyllä kivempi olla ilman tällaista ylimääräistä vuotoa.
Niin ja viikonloppuna tein muuten sen digitestin, joka näytti 3+, eli vastaa hyvin viikkoja (5+ menkoista laskettuna)! Antoi vähän lisävarmuutta.
Neuvolaan en oo vieläkään uskaltanut soittaa...
Ennuli
Ennuli: rohkeasti vaan puhelin käteen ja soitto neuvolaan :)
Ihana kuulla että Tinskulla kaikki on mennyt hyvin, tsemppiä loppuajallekin
Omaan napaan: vajaa kaks viikkoa ja np ultra, jännittää kun sen jälkeen kerrotaan raskaudesta vanhemmille/ystäville/töissä. Nythän ei tiedä kuin muutama ystävä.
Pahoinvointia on edelleen vaihtelevasti, masua turvottaa niin ettei farkut mahdu jalkaan enää. Painoa on tullut 1,5 kg Hirvittää tuo painonnousu, mutta ei auta kun syödä sitä mikä menee alas, eikä tule ylös...
Mieliala on alkanut heitellä, välillä ihan uskomattomia kiukunpuuskia. Ehkä tasottuu tästä.
Nyytikki rv 10+0
Kiva kuulla sinusta Tinsku, viikkoja on jo kasassa komeasti. Tsemppiä vielä viimeisille viikoille.
Ennuli, hieno homma, että difitesti näyttää rv 3+, hienosti siis nousee sullakin hcg. Nyt soitat sinne neuvolaa, voi mennä vielä aikaa ennen kuin saa ajan. Kesälomat voi jo sotkea. Itse soitin ja sain ekan neuvolan juhannuksen jälkeen maanantaille ja silloin mennään jo viikolla 11, eli rv 10+1. Jotenkin tuntuu aika myöhäiseltä ajalta ensisynnyttyjälle, mutta ehkä mä pärjäilen.
Kävin äsken omalla pkl:lla sovitusti UÄ:ssä. Ruudulla näkyi 0,53cm pitkä toukka ja sen ruskuaispussi. Syke oli jo nähtävissä. Lääkärin mukaan vastaa viikkoja 6+2 eli LA 22.1. Ihan uskomaton fiilis. Sain äitiyskortin mukaan johon nyt sitten tehtiin ensimmäiset merkinnät. Melkein neljä vuotta tätä sai odottaa, mutta fiilis on niin mahtava, että ei voi kuin todeta, että kyllä oli sen arvoista. Nyt päätän, että murehtiminen saa loppua ja piste. Olen vihdoin raskaana ja jos kaikki menee suunnitellusti saamme vauvan tammikuussa. anteeksi omanapainen viesti...
Listaan voi päivittää siis uuden LA:n ja synnytyssairaala SeKS.
Emma ja toukka rv 6+2
Ihanaa että Emmalle hyviä uutisia.
Itse kävin varhaisultrassa vkolla 6+2 ja kun syke näkyi niin lääkäri sanoi että keskenmenon riski on alle 10 %.
Tuolla tiedolla minäkin uskon että raskaus jatkuu, vaikka toki tiedostan että loppuun asti voi jotain sattua, mutta pakko ajatella että todennäköisempää on kuitenkin että kaikki menee hyvin.
Ultrassa käyty (vasta tänään kun mun aikaa piti siirtää) ja kaikki näytti hyvältä! ? Pikkuinen oli 5 senttiä pitkä ja kaikki jalat ja kädet ja nenä löytyivät oikeilta paikoiltaan ja sydän sykki villisti ja tyyppi vähän liikuskelikin kun törkkäsi oikeasta suunnasta. :)
Ihana kokemus oli tuo ultra ja nyt on kyllä paljon konkreettisempi olo tästä raskaudesta. Mieskin totesi ultran jälkeen, että nyt vasta uskaltaa tosissaan ajatella että meille oikeasti on tulossa vauva.
Kävin tänään myös neuvolalääkärillä ja siellä myös kaikki oli hyvin. Jostain syystä se neuvolan tietokone laskee (mun mielestä) väärin lasketun ajan, mutta koska sillä neuvolan laskemalla varmaan jatkossa mennään niin vaihdan sen tännekin. Eli 12.12. olisikin jo la eikä 13.12. :D Ultrankin mukaan nyt ois jo menossa viikot 12+3, eli la 11.12. niin varmaan tuo 12.12. on sopiva keskiarvopäivä. :)
Emma: Onnea pikkuisesta sykkeestä! Eikös se ollut niin, että kun on sykkeen nähnyt niin se alkuraskauden keskenmenon todennäköisyys on jo tosi pieni? Tai siis että ne viikoilla 8-11 ulos vuotavat ovat monesti kehittymättömiä yksilöitä ja jos on syke näkynyt niin ollaan jo pahimmat riskit ohitettu. Onnea siis! (Ja näköjään nyytikki sanoi samaa... Pitäis vissiin lukea loppuun ennen kuin rupeaa vastaamaan). Päivitin lasketun ajan ekaan viestiin.
Ennuli: millonkas sulla on se ensimmäinen ultra? Hyvin näyttäis sullakin hcg-arvot nousseen kun kerran sait testistä tuon 3+ viikkoa. Soita ihmeessä neuvolaan, kyllä muakin jännitti alussa, mutta oli ihanaa päästä ihan naamatusten juttelemaan raskaudesta jonkun tietävän kanssa. :)
Tinsku: Kiva kuulla kuulumisia ja hyvä että kaikki on mennyt hyvin. Onnea loppuraskauteen!
Nyytikki: Hyvältä kuulostaa sunkin oireet. Ja se np-ultra oli tosiaankin odottamisen arvoinen! Ihanaa että sulla on se jo vajaan parin viikon päästä.
Ihan liian innoissaan oleva ja ihanaa raskausaikaa kaikille toivotteleva
-Helja 12+2
Nyytikki, niinhän se tosiaan on, että pakko kai se vaan on ajatella positiivisesti. Ja onhan toi 90% vauvan syliin saanti prosentiksi todella hyvä.
Heljalla olikin ihania ultrauutisia, onnea! Voi hurjan suuri pienokainen sulla jo kokonaiset 5cm. Uskomatonta, että kaikki periaatteessa on jo kehittynyt noin varhaisessa vaiheessa, on jo kädet ja jalat ja jopa nenä :D Ihanaa!
Itsellä on jotenkin niin epäuskoinen olo tämän raskauden suhteen, niin kauan tätä on odotettu, että ei meinaa millään uskoa, että olen todella oikeasti raskaana ja meille tulee vauva, millonkohan se oikeasti tajuaa. Varmaan viimeistään, kun alkaa masu kasvaa.
Emma ja toukka rv 6+4
Emma: hienoja uutisia sinulla! Nyt tosiaan uskaltaa jo tuulettaa! Ja ihanaa, kun sait äitiyskortin mukaan!
Helja: hienoa, että sinullakin ultrassa oli kaikki ok!
ON: tuhru on toistaiseksi loppunut. LIEVÄÄ pahoinvointia ollut lähes päivittäin. Neuvolankin sain tilattua, ja mulla on se just ennen juhannusta. Muuten aika normaali olo, ei juurikaan turvotusta tms, joten normaaleihin vaatteisiin mahtuu hyvin! Eka ultra vasta ensi viikolla... Mullakin on tosi epätodellinen olo edelleen, saa nähä koska helpottaa! Ehkä tosiaan se mahan kasvaminen olisi sellainen merkki, että alkaisi itsekin uskoa...
Ennuli
Ennuli joko olet käynyt UÄ:ssä?
Mä poistun nyt pariksi viikoksi linjoilta, lähdetään reissuun ja nettiin pääsystä ei ole takuita. Täällä kaikki entisellään, ei oireita juurikaan. Verenvuotoa on ajoittain pyyhkiessä, mutta en jaksa siitä enää huolestua, on niin niukkaa ja harvoin. Matkan jälkeen ois eka neuvola ja silloin jo vk 10+1. Ihanaa kesäkuuta kaikille, nautitaan helteistä ja raskaudesta :D
Emma ja toukka rv 7+6
Juu, ultrassa on käyty ja yksi syke näkyi, joten kaikki ok! Oli kyllä ihanaa saada asiaan varmuus! Mulla vuoto loppui sen muutaman päivän jälkeen kokonaan, ajoittaista ällötystä edelleen (lievää). Mukavaa reissua!
Ennuli
rv 7+3 (?)
Toivottavasti sulla olisi vaaratonta vuotoa! Aika yleistä se tuntuu olevan lukemani perusteella, joillakin tulee jopa melkein menkkamaista vuotoa.
Annique: Kiva kuulla sinustakin! Jotenkin outoa olla tällä puolella, se toinen pino tuli niin tutuksi vuosien mittaan. En vain viitsi sinne tulla kirjoittelemaan näitä raskauspohdintoja, kun tiedän kuinka kurjalta tuntuu niitä lukea...
Emma: Meillä on käsittääkseni varhaisultra pkl:n puolesta. En ainakaan käsitä mikä muukaan ultra se olisi tasan 2 viikon kuluttua. Mullakin on muistaakseni joskus vuosia sitten sanottu gynellä, että kohtu on taaksepäin kallellaan... Täytyypä kans kysellä mihin suuntaan se on, kun käyn siellä ultrassa.
Taidan tosiaan hakea sen digitaalisen testin vielä varmuudeksi. Jotenkin niin epätodellinen olo koko asian suhteen. Mieskin oli googletellu raskausoireita ja lohdutteli mua sillä, että kaikilla ei välttämättä ole mitään oireita. Sööttiä, kun hänkin jo halusi rauhoittaa mieltäni. =)
Nyt aamusta taas muka vähän kuvotti. Joka helpotti, kun söin myslipatukan (otin töihin mukaan varmuuden vuoksi...)
Saa nähdä miten tässä käy...
Ennuli
pp 19