Lue keskustelun säännöt.
Saako 4-vuotiasta jättää yksin kotiin
Kommentit (64)
kuin ehkä pariksi minsaksi, kun vien roskat tms.
Mutta itse vietin kyllä 80-luvulla 4-vuotiaana puolituntisia kotona, kun äiti käväisi kaupassa, haki isosiskoa eskarista jne. Ei siinä ollut mitään ongelmaa. Ulkoilinkin kyllä kerrostalon pihalla yksin 3-vuotiaasta alkaen ja kuljin yksin rauhallisella pientaloalueella kaverin luokse 5-vuotiaasta alkaen jne.
Itse en voisi vastaavaa kuvitellakaan, sitä paitsi toinen lapsistani on tosi arka. Ajat on muuttuneet.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ja haluavat minimoida riskit. Maailma ei ole muuten juuri sen vaarallisempi. Tähän nyt ei sisälly mitään kommenttia siitä, mikä "asenne" olisi absoluuttisesti paras.
hullua!
Ja vastaus on että EI todellakaan.
Tyyliin "äiti vie roskat ja hakee postin, tuletko mukaan vai katsotko Pikku Kakkosta/leikitkö sillä aikaa?"
Olen itse ollut ton ikäisenä yksin kotona juurikin tuollaisia aikoja, äiti vienyt vaikka roskat ja pyykin narulle ulos, hakenut purkin maitoa alakerran kaupasta. Ei se ollut pelottavaa, olisinhan voinut mennä vaikka perään.
Mutta en lähtisi autolla minnekään 15km päähän ottamatta lasta mukaan, olisin pihapiirissä. Ja sitten tosta fiksuudesta, pitäisi sitten oikeasti olla jo luotettava lapsi, ei sellainen, joka kokeilee rajoja heti kun valvova silmä herpaantuu.