Saako 4-vuotiasta jättää yksin kotiin
Kommentit (64)
ja se on sitäpaitsi heittellejättö! Ei sen ikäinen osaa välttämättä toimia hätätilanteessa!! Aikuiseltakin vaatii toimintakykyä...
kun otsikossa näin minut määrittelit?
- 30
On itse halunnut jäädä mieluummin katsomaan lastenohjelmaa kuin pukea toppavermeet päälle ja lähteä pikaiselle kauppareissulle.
T
Saa kivittää.4 vuotiaan onkin hyvä antaa itse päättää, mitä haluaa tehdä :(
On itse halunnut jäädä mieluummin katsomaan lastenohjelmaa kuin pukea toppavermeet päälle ja lähteä pikaiselle kauppareissulle.
T
Saa kivittää.4 vuotiaan onkin hyvä antaa itse päättää, mitä haluaa tehdä :(
Mutta ehkä olen niin juntti, etten osaa näitä systeemejä käyttää.. ;)
valvontaa? Eikö leiki koskaan kavereiden kanssa pihalla? Vai onko kehitysvammainen tms.? Koululaisesta jo kyse?!
Oli kipeänä, hain veljen päiväkodista. Mielellään jäi, oli ylpeä siitä että häneen luotettiin ja luotettavana ja fiksuna ei tehnyt tyhmyyksiä. Ehkäpä juuri ne lapset, joita äiti ei päästä silmistään hetkeksikään, ovat niitä, jotka kokeilevat typeryyksiä tms. kiellettyjä juttuja kun silmä välttää?
niin, eihän lapsesta voi opettaa fiksua ja luotettavaa muuta kuin jättämällä hänet yksin kotiin. Joo, haen minäkin postin tai vaikka puita ihan ilman lasta, mutta ei kävisi mielessäkään lähteä vaikkapa autolla jonnekin tai oikein pois kotoa. Jos lapselle tulee jokin "paniikki" niin onpa kiva jos lähtee tielle yksin juoksemaan tms. Kun ei mitenkään voi 4-vuotiaalta vielä odottaa viimeisen päälle järkevää käytöstä vieraassa tilanteessa. Voi tulla kotiin vaikkapa mitä kulkukauppiaita, heitäkin on ihan moneen junaan jopa meilläkin täällä syrjässä käynyt.. ei voi olla vaikeaa ottaa sitä 4 mukaan hakemaan. AI niin mutta olikos nyt niin ettei se 4 vee HALUNNUT lähteä ja ilmeisesti periksi saa ja pitää antaa?
valvontaa? Eikö leiki koskaan kavereiden kanssa pihalla? Vai onko kehitysvammainen tms.? Koululaisesta jo kyse?!
olen jättänyt 4,5 vuotiaan noin kymmeneksi minuutiksi. Jäi katsomaan televisiota. Hyvin meni, vaikka huolesta soikeana kävin äkkiä lähikaupassa. Lapsemme eivät osaa aukaista ulko-ovea, joten tielle eivät pääse. Jos saisivat oven auki, opettaisin kyllä ettei tuntemattomille kannata ovea aukaista, en aina aukaise itsekään. Yritän myös luottaa 4-vuotiaaseen sen verran, että saa ulkoilla joskus yksin ja seurailen välillä ikkunasta.
On viime kesästä saakka "huidellut" kavereiden pihoilla - samoin kuin samanikäiset kaverit meidän pihalla rauhallisella pientaloalueellamme. Saattaa olla parikin tuntia pois, on sovittu vanhempien kesken että lapset sanovat pihalle/sisälle tullessaan, monelta pitää olla kotona ja hyvin on toiminut.
Niin, voi toki olla että kuristuvat, kaatuvat, kiipeilevät yms. ja heittävät henkensä tai tuo aiemmin mainittu taulukauppias tulee (ja vie mennessään?) mutta en minä ainakaan hengaa lapseni vieressä puolen metrin päässä koko aikaa siltä varalta että tyttö saa päähänsä vetää muovikassin naamalleen - enhän tee niin kotona ollessamekaan.
Meilläkin tyttö on jäänyt monesti kauppareissujeni ajaksi (n. 15 min.) pihalle leikkimään ja tietää, että voi juosta naapuriin tai soittaa äidille jos hätä tulee.
Mutta riippuu varmasti paljon myös lapsesta ja hänen luonteestaan - tähänkään asiaan ei voi vastata "kyllä" tai "ei".
Mielellään jäi, oli ylpeä siitä että häneen luotettiin ja luotettavana ja fiksuna ei tehnyt tyhmyyksiä. Ehkäpä juuri ne lapset, joita äiti ei päästä silmistään hetkeksikään, ovat niitä, jotka kokeilevat typeryyksiä tms. kiellettyjä juttuja kun silmä välttää?
omassa pihassa/metsässä juoksevat, enkä ole puolen metrin päässä huohottamassa niskaan. Myös koti on mielestäni turvallinen paikka harjoitella itsekseen olemista noin 10-15 min. ihme touhua nykyään, kun ei muka 10-vuotiaatkaan pärjää. Sen ikäisenä minun lapsuudessani oltiin keskenämme päivät pitkät ja reviirinä oli jo koko kaupunki...
pariksi tunniksi yksin kotiin. Naapuri yh ja mennyt itse lääkäriin ja kauppaan. Muksut oli sitten saaneet päähänsä lähteä ulos. Ja tulivat kylmissään meille lämmittelemään, kun palelivat ja äitiä ei vain kuulunut. Soitin lastensuojeluilmoituksen ja sieltä sanottiin, että ei voi jättää noin pieniä lapsia. Säälitti ne lapset.
jää hetkeksi yksin, jäänyt jo alle 4v.
ei ongelmia, omituista kavahtelua täällä asian suhteen.
Sitä paitsi itse olin 5-vuotiaasta yksin kotona, en siis hoidossa, vaan kotona kun vanhemmat oli töissä,
Hyvin pärjäsin, eikä jäänyt traumoja. 6-vuotiaana olikin sitten eskari puolipäivää, silloin jäi vähemmän aikaa yksin oleilla.
olen jättänyt 4,5 vuotiaan noin kymmeneksi minuutiksi. Jäi katsomaan televisiota. Hyvin meni, vaikka huolesta soikeana kävin äkkiä lähikaupassa. Lapsemme eivät osaa aukaista ulko-ovea, joten tielle eivät pääse. Jos saisivat oven auki, opettaisin kyllä ettei tuntemattomille kannata ovea aukaista, en aina aukaise itsekään. Yritän myös luottaa 4-vuotiaaseen sen verran, että saa ulkoilla joskus yksin ja seurailen välillä ikkunasta.
Lapsesi ei pääse ulos, koska ei osaa aukaista ulko-ovea. Ja televisio on se joka herkästi syttyy itsekseen palamaan. Ai niin, mutta kun eihän meille koskaan satu mitään. Ja mielestäni on eri asia että lapsi on yksin ulkona, yleensä silloin vanhemmat ovat kuitenkin kotona ja suht lähellä ja pihalla on helposti saatavilla muita aikuisia naapurista hädän tullessa. Mutta jos lapsi ei osaa ulko-ovea avata niin hädän tullen ei pysty apua naapuristakaan hakemaan.
"4-v oli 10 min yksin kun hain pikkuveljen päiväkodista"
Vaikea uskoa että siihen oikeasti meni niin vähän aikaa, vaikka pk olisi kuinka lähellä... :D
Ettekö kehtaa sanoa, että todellisuudessa lapsi olikin vaikka 20 min yksin?
mutta yhteiskunnassa ajatellaan, että 7-vuotias on jo täysin itsenäinen yksilö kouluun menemisineen ja tulemisineen
Oli kipeänä, hain veljen päiväkodista. Mielellään jäi, oli ylpeä siitä että häneen luotettiin ja luotettavana ja fiksuna ei tehnyt tyhmyyksiä. Ehkäpä juuri ne lapset, joita äiti ei päästä silmistään hetkeksikään, ovat niitä, jotka kokeilevat typeryyksiä tms. kiellettyjä juttuja kun silmä välttää?
Mun mielestä 4v.llä ei ole vielä mitään tarvetta harjoitella yksinään olemista. Voihan sitä vastuuta antaa myöhemminkin, todellakin korkeintaan siellä koululaisena. Siis 4v. on vielä ihan pieni lapsi! Miksi hänelle pitäisi antaa täysi vastuu omasta itsestään?
mutta yhteiskunnassa ajatellaan, että 7-vuotias on jo täysin itsenäinen yksilö kouluun menemisineen ja tulemisineen
kun itse olin 7-vuotias, pystyin tekemään tuon.
Ja kyllä hirvittää, että oma lapsi pitäisi laskea yksin menemään. Mutta senkin aika tulee. Emme voi suojella loputtomiin lapsiamme, vaikka Suomessa aika hyvä turvallisuus ollaankin luotu lasten varalle.
opeteltava olemaan "yksin". Meillä poika ollut 6v asti yksin kotona, kauppareissun ajan ym. Ensi syksynä menee kouluun joten joutuu muutaman tunnin olemaan koulun jälkeen kotona YKSIN.
On ollut pikkuveljen kanssa kahdestaan sisällä ku ollaan isän kaa tehty pihahommia. Ei ikinä ole ollut mitään ongelmaa. Kaikki lähtee lapsen kasvatuksesta. Asutaan hiljaisella omakotitalo- alueella.
osaa tarvittaessa käyttää puhelinta.