Saako 4-vuotiasta jättää yksin kotiin
Kommentit (64)
4,5-vuotiaan yksin noin 15 minuutiksi. Ei mennyt rikki, eikä kotikaan hajonnut päälle.
se olisikin mennyt rikki? Olisitko vieläkään antanut itsellesi anteeksi?
Joskus on tilanteita, joissa on pakko toimia vastoin yleisiä ja omiakin näkemyksiä.
vaihtoehtona on ollut se, että joku toinen olisi menettänyt henkensä.
4,5-vuotiaan yksin noin 15 minuutiksi. Ei mennyt rikki, eikä kotikaan hajonnut päälle.
Onhan lapsi muutenkin esim. omassa huoneessa ja minä toisessa. En kulje koko ajan sentin päässä vahtimassa lastani. Ja vaikka kulkisin, niin silti voisi tapahtua, vaikka mitä.
Onhan lapsi muutenkin esim. omassa huoneessa ja minä toisessa. En kulje koko ajan sentin päässä vahtimassa lastani. Ja vaikka kulkisin, niin silti voisi tapahtua, vaikka mitä.
jotain kävisi kun lapsi on yksin kotona? Saako siitä itse jonkin heitteillejättö syytten vai ei mitään? Tietääkö kukaan?
Onhan sillä ero onko lapsi yksin jos tulipalo syttyy ja lapsi kuolee kuin että vanhempi olisi ollut kotona. Kai siitä nyt jotain seuraamuksia tulee vanhemmalle?
kyllä viime kesänä lehdestä että ei ole mitään lakia asiasta.Joku haastateltu(MLL:STÄ muistaakseni)sanoi että jokaisen pitäisi tuntea oma lapsensa että pystyykö olemaan hetken yksin jne...en muista sanatarkkaan mutta juttu tais olla iltalehdes tai iltasanomissa...kyllä mun 4,5 v voisi olla hetken yksin 5,5 vuotiaan kanssa jos käyn lähikaupas joka on naapurissa...käyn alakerran pesulassakin nopsaa yksin...n.10 min uskaltaa antaa olla keskenään...tai sit mulla on vaan ikäistään kypsemmät lapset..
jutussa puhuttiin myös siitä että kaikki mikä voi haitata lapsen normaalia kehitystä ei ole sallittavaa.Ajattelisin esim. jos jättäisit 2 vuotiaan parkumaan sua yksin puoleks tunniks ni kyllä se lapsi siitä kärsis..
olet ambulanssikuski, yh, ja sulla ei ole lapsenvahtia, vai mista ihmeesta voi olla kysymys??
olet ambulanssikuski, yh, ja sulla ei ole lapsenvahtia, vai mista ihmeesta voi olla kysymys??
mutta ehkä sama tilanne kuin anopillani aikanaan: mies reissuhommissa, useampi lapsi joista yksi sairas joka piti aina välillä viedä ambulanssilla sairaalaan. Aina ei lapsenvahti ehtinyt ajoissa perille kun piti kiireellä lähteä.
Vain yllämainitun yh:n tilanteen ymmärrän ja hyväksyn.
Vaikea kuvitella missä tilanteessa jättäisin oman 4 vuotiaan yksin. Varmaan jos joku naapuri olis kuolemassa ja sitä pitäis auttaa.
vaikka on jo "iso" niin ystävän lapsi meinasi juuri kuristaa itsensä vahingossa pakettinaruun, oli todella lähellä ettei kuollut oikeasti. 15 min olisi ollut liikaa, vaan esimerkiksi miksi ei voi
Portugalissa Madeleine-tyttösen ja pienet kaksoset yksin hotellihuoneeseen. Vanhemmista tuli sankareita, kun Madeleine oli kadonnut huoneestaan.
höpö höpö. sä pakkaat ne kaikki lapsesi mukaan jos täytyy mennä. mitä tahansa voi tapahtua. lapselle voi nyt sattumalta tulla mieleen vaikka laittaa pää muoipussiin vaikka sä olisit sanonut sata kertaa ettei saa. lapset on sellaisia eikä sun lapset sen kypsempiä ole. ja kyllä ikäviä asioita tapahtuu kun vanhempi on kotonakin mut ainakin mahdollisuus et ehdit apuun
kun oma esikoiseni oli pieni, muistan kuinka lapsi tippui kerrostalon tuuletusikkunasta ja kuoli. Minusta se oli aivan järkyttävää. Ja tässä tapauksessa molemmat vanhemmat olivat kotona, mutta silti lapselle sattui karmea onnettomuus. Aivan koko aikaa vanhempi ei voi olla lapsen suojana, vaikka olisi lähellä.
kun oma esikoiseni oli pieni, muistan kuinka lapsi tippui kerrostalon tuuletusikkunasta ja kuoli. Minusta se oli aivan järkyttävää. Ja tässä tapauksessa molemmat vanhemmat olivat kotona, mutta silti lapselle sattui karmea onnettomuus. Aivan koko aikaa vanhempi ei voi olla lapsen suojana, vaikka olisi lähellä.
siis oma lapsi ei ollut se, joka tippui, mutta muistan uutisista ko. tapahtuman.
meillä nyt 7,5 v on jätetty max 10-15 min yksin (kun ulkoilutan koiraa lähistöllä.)
Muuten ei ole yksin koskaan.
On itse halunnut jäädä mieluummin katsomaan lastenohjelmaa kuin pukea toppavermeet päälle ja lähteä pikaiselle kauppareissulle.
Tuon saman 10 minuuttia saan helposti menemään alakerrassa pyykkejä laittaessani samalla kun tyttö leikkii omassa huoneessaan. Eli jos lapsi saa päähänsä leikkiä verhonaruilla se voi tapahtua ihan yhtä hyvin myös vanhempien ollessa kotona.
Osaa käyttää kännykkää sen verran, että osaa soittaa minulle, iskälle tai mummulle ja varmaan soittaisikin, jos hätä tulisi.
Saa kivittää.
mutta ehkä sama tilanne kuin anopillani aikanaan: mies reissuhommissa, useampi lapsi joista yksi sairas joka piti aina välillä viedä ambulanssilla sairaalaan. Aina ei lapsenvahti ehtinyt ajoissa perille kun piti kiireellä lähteä.
ellei olisi lähinaapuria jota huutaa hetkeksi apuun, ottaisin kyllä 4 veen mukaan. Todellakin.
On itse halunnut jäädä mieluummin katsomaan lastenohjelmaa kuin pukea toppavermeet päälle ja lähteä pikaiselle kauppareissulle.
T
Saa kivittää.
4 vuotiaan onkin hyvä antaa itse päättää, mitä haluaa tehdä :(