Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 4-vuotiasta jättää yksin kotiin

Vierailija
05.03.2011 |

15-30 minuutin ajaksi?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullua! Ja vastaus on että EI todellakaan.

niin huomasit varmaan että moni näin tekee. Onhan 4-vuotias jo iso ja pitää osata huolehtia itsestään.

Vierailija
2/64 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä syntynyttä haloota tosta, salee useimmat jättää muksut yksin mut ei vaan myönnä sitä. Mä oon jättäny 3v:n ja 5v:n nukkumaan kun menin paikalliseen yhdelle joka on muute 200 m päässä meiltä, so sue me ja en tod oo ainoo joka on tehny niin. Ja siis ne lapset tietty nukku sillon, daaa!! Ja mä en tajua miks jotain vauvaa ei muka sais jättää yksin himaan vaikka kaupassa käynnin ajaks. Ei se sieltä pinniksestä mihkään karkaa ja nopeemmin mä siit reissust selviin ku ei tartte pakata vauvaa mukaan. Aina se on jääny nukkumaan eikä mitään oo sattunu. Ihme hysteerikkoi ja ylisuojelevii, kyl ennenvanhaan jätettiin lapset koko päiväks yksin ku vanhemmat oli pelto töissä!!! Ja isommat vahti pienempii!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullua! Ja vastaus on että EI todellakaan.

niin huomasit varmaan että moni näin tekee. Onhan 4-vuotias jo iso ja pitää osata huolehtia itsestään.

Mä tiedän lapsen, joka 3v todella saattoi olla tunteja yksin, mutta hän on jo 15v, eli huolestuminen on jo menneen talven lumia. En koskaan itse jättäisi tuolla tavalla, koska onhan se nyt emotionaaliata hylkäämistä, vaikka "mitään" ei tapahtuisikaan.

Vierailija
4/64 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättääkö yksin vai ei.

Vierailija
5/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähikauppaan hakeen esim. jotain leivontatarviketta jonka huomasi loppuneen kesken leipomisen. Olin tuolloin 5-v. ja muutaman kuukauden ikäinen sisarus oli päiväunilla.

Vierailija
6/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en siis ole 4-5 v. jättänyt yksin eikä oikein tulisi mieleen.

Mutta toisaalta jännä, että jo 6-v. yhteiskunnankin mukaan "pitää" olla yksin koulu jälkeen (jos siis loppuvuodesta syntynyt ja aloittaa 6v. koulun).

Eli kai se jo jossain tässä 5-6v. kohtaa pitää aloittaa pikkuajoista harjoittelu.

- - - -

Mistäs mieltä kun äitini on jättänyt jopa 1v:n yksin kun käynyt koiraa ulkoiluttamassa...

ei paljon tee mieli viedä lapsia sinne kauheasti hoitoon.

Tai vaikka paikalla olisi 4v. ja 1-2 v., niin ei se paljon muuta tilannetta.

Eikä se, että lapset / toinen niistä nukkuu, koska heräilevät kuitenkin.

Vierailija
7/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lapsistani sairastuisi niin, että joutuisin tilaamaan ambulanssin, niin kyllä siinä itse jäisin toisten lasten kanssa kotiin ja lapsi lähtisi yksin lanssilla sairaalaan. Sitten kun lapsenvahti olisi paikalla niin lähtisin vaikka fillarilla perässä - toden näköisesti ottaisin taksin ja sanoisin, että nyt on kiire. Ikinä en jättäisi 4-vuotiasta yksin kotiin! Sairaalassa on velvollisuus pitää lapsesta huolta!

Itse tosin olisin tuon ajan varmaan huolesta mykkyräisenä, mutta ei se ole syy jättää pientä yksin. Enkä väitä, etteikö lapsi olisi varmaan tosi peloissaan yksin sairaana lasareetissa, mutta turvallisuus ennen kaikkea.

Pointtini oli siis se, että ei ole sellaista tilannetta, jolloin voisin jättää tosi pientä kotiin yksin. Joskus olen jättänyt 4-vuotiaan 8-vuotiaan kanssa vartiksi, mutta yksin en ikinä!

Vierailija
8/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias on ihan liian pieni selviämään pulmatilanteista yksin. Kaikkeen ei yksinkertaisesti voi varautua. Itse ajattelen aina niin, että onko meno todella niin pakollinen, ja mitä jos jotain sattuu sillä aikaa. Voinko elää sen syyllisyyden kanssa, jos lapsi loukkaa itsensä sillä aikaa kun olen 10 minuuttia kaupassa. Oliko ostosreissu todellakin sen arvoista.

Kukin tavallaan.

Vierailija
9/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oikeasti vahingossa kuristaa itsensä pakettinaruun??Pitäisikö olla huolissaan lapsen psyykestä??

Vierailija
10/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt jumalauta tajuat jos lapsi lähteekin ovesta pihalle ja ovi menee selän takana kiinni... joku löytää lapses pihalta harhailemasta. se on välittömästi poliisit paikalla... Hei haloo.. ei välttämättä koti syty palamaan, mut mitäs jos kauppamatkallas auto ajaa päälle...

Mä olen 3 lapsen yh äiti ja en jättäs kuumeisia lapsia kotiin. Nyky päivänä saatana lähikaupasta saa kotiinkuljetuksen.

Järki käteen nyt oikeesti, ensin jeesustellaan ku se Maddy jätettiin yksin kotiin ja nyt se sitten onkin sallittua. LAPSIA EI JÄTETÄ YKSINÄÄN KOTIIN, ainakaan 4-5 vuotiaita.

Vierailija
11/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lapsistani sairastuisi niin, että joutuisin tilaamaan ambulanssin, niin kyllä siinä itse jäisin toisten lasten kanssa kotiin ja lapsi lähtisi yksin lanssilla sairaalaan. Sitten kun lapsenvahti olisi paikalla niin lähtisin vaikka fillarilla perässä - toden näköisesti ottaisin taksin ja sanoisin, että nyt on kiire. Ikinä en jättäisi 4-vuotiasta yksin kotiin! Sairaalassa on velvollisuus pitää lapsesta huolta! Itse tosin olisin tuon ajan varmaan huolesta mykkyräisenä, mutta ei se ole syy jättää pientä yksin. Enkä väitä, etteikö lapsi olisi varmaan tosi peloissaan yksin sairaana lasareetissa, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Pointtini oli siis se, että ei ole sellaista tilannetta, jolloin voisin jättää tosi pientä kotiin yksin. Joskus olen jättänyt 4-vuotiaan 8-vuotiaan kanssa vartiksi, mutta yksin en ikinä!

ettei voi ambulanssiin ottaa toista lasta mukaan?

Jos nyt vaikka 2v. satuttaisi itsensä, niin en kyllä häntä voisi yksin laittaa menemään. Mutta pitäisikö mun jättää 5v. yksin? Eikö sitäkin nyt saisi lanssiin mukaan?

Tai sitten ajaisin itse perässä toisen lapsen kanssa, tai ottaisin taksin jos en pysty ajamaan hermostukselta.

(tai tietty voisin heittää toisen lapsen naapuriin mutta tuskin siinä kallisarvoisiia minuutteja säätämiseen tuhlattaisiin, lähteä etsimään lähitalosta onko naapuri kotona, voisitko katsoa lasta jne. jne., mulla ei edes ole ketään ketä hälyttää lähistölät lapsen vahdiksi; mummoilla kestää VÄH. 1,5 tuntia päästä tänne. Jos mies siis olisi töissä /matkoilla enkä saisi kiinni.)

Vierailija
12/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä uskalla eikä halua olla edes 10 min yksin kotona. Eikä siis tarvitse.

Hänellä on 2 isosiskoa, 10 v ja 8 v joiden kanssa olisi kotona vaikka kokonaisen päivän yksin jos annettaisi olla.

Riippuu aivan hirveästi lapsesta. Esikoisemme on aina ollut kauhean innokas olemaan yksin kotona, oli varmaan n. 5-vuotias kun halusi jäädä just kauppareissun ajaksi kotiin, siis Siwa-reissun :) Ja annoin jäädä. Sama lapsi itki sitä, että joutuu menemään iltapäivällä iltapäiväkerhoon eikä saa tulla yksin kotiin jo ekaluokan syksyllä.

Keskimmäisemme ei ekaluokkalaisena uskaltanut jäädä yksin kotiin aamulla 20 minuutiksi kun koulu alkoi yhdeksältä ja järjestin hänelle aamun vanhaan eskariin ennen kuin pystyin jäämään osittaiselle hoitovapaalle ja siten olemaan kotona kun hän lähtee. Samoin halusi olla siellä jälkkärissä niin kauan että haen hänet töistä tullessani. Meni 6-vuotiaana kouluun koska on syntynyt jouluna. Sitten yhtäkiä asia vaan loksahti kohdalleen, joskus joulukuussa kun täytti 7.

No, silti 4-vuotiasta en varmasti jättäisi yksin muuta kuin siten, että olen huutoetäisyydellä. Esim. pihalla haravoimassa ja lapsi sisällä tai lapsi omassa huoneessaan yläkerrassa ja itse keittiössä alakerrassa.

Vierailija
13/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lapsistani sairastuisi niin, että joutuisin tilaamaan ambulanssin, niin kyllä siinä itse jäisin toisten lasten kanssa kotiin ja lapsi lähtisi yksin lanssilla sairaalaan. Sitten kun lapsenvahti olisi paikalla niin lähtisin vaikka fillarilla perässä - toden näköisesti ottaisin taksin ja sanoisin, että nyt on kiire. Ikinä en jättäisi 4-vuotiasta yksin kotiin! Sairaalassa on velvollisuus pitää lapsesta huolta! Itse tosin olisin tuon ajan varmaan huolesta mykkyräisenä, mutta ei se ole syy jättää pientä yksin. Enkä väitä, etteikö lapsi olisi varmaan tosi peloissaan yksin sairaana lasareetissa, mutta turvallisuus ennen kaikkea. Pointtini oli siis se, että ei ole sellaista tilannetta, jolloin voisin jättää tosi pientä kotiin yksin. Joskus olen jättänyt 4-vuotiaan 8-vuotiaan kanssa vartiksi, mutta yksin en ikinä!

ettei voi ambulanssiin ottaa toista lasta mukaan? Jos nyt vaikka 2v. satuttaisi itsensä, niin en kyllä häntä voisi yksin laittaa menemään. Mutta pitäisikö mun jättää 5v. yksin? Eikö sitäkin nyt saisi lanssiin mukaan? Tai sitten ajaisin itse perässä toisen lapsen kanssa, tai ottaisin taksin jos en pysty ajamaan hermostukselta. (tai tietty voisin heittää toisen lapsen naapuriin mutta tuskin siinä kallisarvoisiia minuutteja säätämiseen tuhlattaisiin, lähteä etsimään lähitalosta onko naapuri kotona, voisitko katsoa lasta jne. jne., mulla ei edes ole ketään ketä hälyttää lähistölät lapsen vahdiksi; mummoilla kestää VÄH. 1,5 tuntia päästä tänne. Jos mies siis olisi töissä /matkoilla enkä saisi kiinni.)

Mutt olen lähtenyt 1 kk ikäisen vauvan ja kahden muun lapsen kanssa (en kylläkään ambulanssilla vaan taksilla sairaalaan klo 05 aamulla). Vauvalla diagnosoitiin sittemmin rs-virus. Limaa oli kurkussa niin ettei saanut yskittyä sitä pois ja alkoi suun ympärys sinertää ja oli tosi vaikea hengittää.

Ambulanssin soittaminen kävi mielessä, mutta ei tullut edes mieleen jättää silloin 6- ja 3-vuotiaita yksin. Kestäähän se ambulanssin tulokin joitakin minuutteja, kyllä siinä ehtii heittää lapsille haalarit yökkäreiden päälle tai vaikka ihan pukea vaatteet ja tilata taksin ja lähteä ambulanssin perässä sairaalaan.

Kyllä meillä lapset olivat todella tilanteen tasalla kun heidät herätin ja sanoin että meidän on pakko lähteä sairaalaan, vauva ei voi hengittää. Paremmin heräsivät kuin nykyisin kouluun :) Organisoin myös kahdeksalta tulevalle siivoojalle siinä kiireessä viestin mistä saa avaimen ja hälytin 300 km päässä olevan äitini lähtemään ensitilassa meille auttamaan, oli alustavasti sovittu jo illalla. Äitini oli täällä klo 12 ja otti isommat hoteisiinsa ja jäin vauvan kanssa sairaalaan kolmeksi päiväksi.

Ihminen pystyy hämmästyttäviin juttuihin, ei ole mikään syy jättää 4-vuotiasta yksin ap:n mainitsemasta syystä. Jos on pakko, niin se vauva avaan lähtee sillä ambulanssilla ja muut perässä kun saa isommat valmiiksi lähtöön.

Vierailija
14/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttävä lapsi 15min yksin.

Tulimme tarhalta kotiin molemmat väsyneinä ja vasta kotona lapsi muisti, että tarhaan oli jäänyt lempi unilelu mitä ilman ei ole koskaan suostunut nukkumaan.

Sanoin, että puetaan päälle ja kävellään takaisin tarhalle hakemaan, ei halunnut mukaan.

Tarha on meiltä n, 600m

Kysyin monesti onko varma ettei tule mukaan, ja oli varma.

Laitoin välipalan olkkariin, videon päälle ja parvekkeen oven lukkoon.

Juoksin matkan tarhalle, otin pehmolelun ja sitten soitin lapselle.

En jaksanut enää takaisin juosta, niimpä puhuin lapsen kanssa koko matkan kun kävelin kotiin.

Hyvin meni, mutta toiste en jättäisi kun itsellä oli niin kova hätä koko matkan

Vierailija
15/64 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jutun vuosia sitten, missä perhepäivähoitaja oli jättänyt 2-5-vuotiaat lapset nukkumaan päiväunia, kun itse oli oman koululaisen kanssa käynyt kaupassa. Syttyi tulipalo ja nämä nukkuvat lapset kuolivat. Näin siis oikeasti tapahtunut - tosin vuosia sitten.

Itse olen ollut yksin kotona 7-vuotiaasta lähtien. En kyllä pelännyt ja pärjäsin ihan hyvin. Kesälomatkin olin yhdessä siskoni kanssa (vuotta nuorempi) kotona eikä mitään pelkoa ollut. Pihalla käytiin leikkimässä ja puhelimella soitettiin äidille, jos oli jotain asiaa.

MUTTA aika kauhuissani olin, kun kuulin siskoni jättäneen 8-, 7- ja 4-vuotiaat tunniksi yksin kotiin. En tiedä miksi. Toki koululaiset osaavat olla jo keskenään ja yksinkin kotona muutaman tunnin, mutta jotenkin silti järkytti. Maailma ei ole muuttunut, nykyäänhän on kännykät, joilla saadaan jopa nopeammin yhteys vanhempiin, mutta ihmiset ovat.

En ikinä jättäisi omaa 4-vuotiastani edes 15 min. yksin kotiin. Toki niin voisin tehdä, että olisin sen 15 min. pihalla ja 4-vuotias sisällä, mutta kotipiirissä siis olisin. Kuitenkin on pakko myöntää, että 7-vuotias käy jo koulua ja voi olla yksin muutamia tunteja päivässä - varsinkin jos omistaa vielä kännykän. En silti jättäisi vielä 7-vuotiastakaan tuntitolkulla yksin. Oma rajani menee siis noissa koululaisissa. Mitä isompi koululainen, sitä enemmän voi olla yksin kotona ja esim. 10-vuotiaana ja 7-vuotiaan jättäisin huoletta jo jopa iltapäiväksi. Erityisesti lähiöalueilla, missä on paljon kavereita ja turvallisia naapureita, näkisin koululaisen yksin jättämisen paljon pienempänä ongelmana kuin syrjäalueilla.

Olen kyllä todella kiitollinen, että olen valinnut ammatin, jossa voin olla paljon kotona. Koululaisinakaan lapset eivät jää kovin kauaksi aikaa yksin.

Vierailija
16/64 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi reipas, mutta tuossa tilanteessa kyllä pelkäisi.

Vierailija
17/64 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no, pariksi minuutiksi olen jättänyt jos olen kipassut perunoita kellarista tai puita liiteristä. Mutta yhtään sen kauemmaksi aikaa ei.

Vierailija
18/64 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani täyttää 5v. enkä jättäisi yksin.. Vaikka reipas lapsonen onkin..

Vierailija
19/64 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuumeisen lapsen vartiksi. Tilanne oli se, että olin yh, ei tukiverkkoa, olimme sairastaneet (4-v, 2-v ja minä) ja oli PAKKO hakea lähikaupasta täydennystä. 4-vuotiaalle laitoin puolen tunnin mittaisen muumivideon pyörimään, otin 2-vuotiaan mukaan ja käväisin pikaisesti lähikaupassa. Lapsi itse oli lähinnä ylpeä kun sai jäädä yksin, makasi sen ajan sohvalla kuumeessa telkkaria katsoen eikä ollut moksiskaan. Minua hirvitti, mutta eipä ollut vaihtoehtoja.

Tuosta on jo 10 v aikaa. Mutta en kyllä suosittele kenellekään.

Vierailija
20/64 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5-vuotiaan yksin noin 15 minuutiksi.

Ei mennyt rikki, eikä kotikaan hajonnut päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä