Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko perinnöstä aina riita, jos ei ole ainut perijä?

Vierailija
28.09.2026 |

Olen aina aavistanut, että minulla ei siasaruksen kanssa tuossakaan asiassa ajatukset kohtaa, ja epäilykset osoittautui todeksi. Vanhemmat eivät ole kuolleet, mutta mekin olemme jo 6 kymppisiä...  Sisarukseni otti asian puheeksi ja oli sitä mieltä, että vanhempien asunto kannattaa jättää aikanaan vuokralle. En ottanut kantaa oikein suuntaan tai toiseen, koska en halunnut jo nyt alkaa riitelemään. Asunto on keski-suomessa muuttotappio kunnassa ja vielä vanha kerrostaloasunto, johon on varmasti tulossa taloyhtiövelkoja. Sisarukseni mielestä meidän kannattaa odottaa ainakin 10 vuotta, jona aikana minä hoitaisin sen vuokrauksen (asun lähempänä). Hän sitten aikanaan myisi omansa pois (hän asuu isossa etelän kaupungissa) ja lunastaisi minun osuuteni. Miltäs kuullostaa?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on ongelma ? Saisitte kuitenkin rahaa ja siskosi aikanaan ostaa sinut ulos siitä. Kyllä minulle sopisi oikein hyvin 

Vierailija
2/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tullut, meitä on kolme sisarusta. Myytiin kaikki ja jaettiin rahat tasan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa naurettavalta, että muuttotappiokunnasta saisi vielä 10 vuoden kuluttua mitään itselle. Sinä tekisit hullun työtä vuokralaisten kanssa ja sisar vain olisi. 

Vierailija
4/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sisko enää 10v jälkeen halua sitä lunastaa, kun siinä on 100000€ remonttivelkaa päällä ja itse asumuksen arvo on valunut penkin alle.

Vierailija
5/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee

Vierailija
6/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan idioottimainen suunnitelma aloituksessa. Lihoiksi vaan nyt per heti pikavauhtia, jos murjusta yleensäkään vielä jotain saa. Kukaan ei halua tuollaista riesaa vuosiksi nimiinsä.

Vierailija
7/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sisarukseni mielestä meidän kannattaa odottaa ainakin 10 vuotta, jona aikana minä hoitaisin sen vuokrauksen (asun lähempänä). Hän sitten aikanaan myisi omansa pois (hän asuu isossa etelän kaupungissa) ja lunastaisi minun osuuteni. Miltäs kuullostaa?"

Varsinkin jos perittävä asunto on muuttotappiokunnassa jossa asuntoja on hankala myydä järkevällä hinnalla niin tuo kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä järjestelyltä. Mutta tuosta kannattaa tehdä ihan sitova sopimus että noin tosiaan tapahtuu jotta et turhaan jää odottelemaan. Suostu siis ehdotukseen mutta vain jos teette tuosta paperit jo etukäteen että hän suostuu 10 vuoden päästä ostamaan sinut ulos sen aikaisella käyvällä markkinahinnalla.

Vierailija
8/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuosta kannattaa sitten laatia oikein paperi että miten toimitaan missäkin tilanteessa. Ei mitään suullisia sopimisia jos et voi 100% luottaa. Helppo toisen sitten sanoa että en ole aikonut muuttaa, en ole sanonut niin jne. Minulla myös sisarus ja toinen nyt jo haastaa riitaa. Totesin että haluaa kaiken itselleen ja yrittää suututtaa minut luopumaan perinnöstä. Vanhempi voisi testamentilla tehdä jaon mutta tykkää ennemmin usuttaa riitelemään meidät.  

Vierailija
9/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina, mutta riittä että sisaruksista yksi sekoilee omiaan ja sekoittaa koko perinnönjaon, vaikka kyseessä olisi tasajako. Puolison sisarukset joutuivat ottamaan juristin jakoon mukaan, koska yksi perillistä lähinnä sekosi. 

Vierailija
10/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule. Veljen kanssa on kaksi perintöä jaettu täysin sulassa sovussa, molemmat varmistivat että toinen on tyytyväinen. Osa jaettiin puoliksi, osa omistetaan puoliksi. Mahdollisesti tilanne on eri kun omat vanhemmat kuolevat, mutta en usko. 

Vierailija
11/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sisarukseni mielestä meidän kannattaa odottaa ainakin 10 vuotta, jona aikana minä hoitaisin sen vuokrauksen (asun lähempänä). Hän sitten aikanaan myisi omansa pois (hän asuu isossa etelän kaupungissa) ja lunastaisi minun osuuteni. Miltäs kuullostaa?"

Sisaruksesi saa kaikin mokomin vuokrata asuntoa miten pitkään vain mutta ainoastaan jos ostaa sinulta sen osuuden jo nyt heti. Se että hän haluaa ostaa sen vasta myöhemmin kertoo hyvin siitä että hän ei usko sen muuten kannattavan.

Vierailija
12/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule aina riitaa. Minulla onkaksi veljeä ja perinnönjako sekä ensin isän että myöhemmin äidin kuoleman jälkeen sujui jouhevasti yhteisymmärryksessä.  kun jaoimme pienmepiä esineitä kuten koruja, tauluja, huonekaluja, astioita yms. niin "kinaa" syntyi vain siitä, kun meistä kukin vuorollaan tunsi saaneensa arvokkaampa tavaraa kuin muut ja näitä asioita sitten naurussa sun selviteltiin. Perinnönjako ja vanhempien kodin tyhjentäminen  voi olla myös sisaruksia yhdistävä tekijä, ainakin meille kävi niin.

Vierailija
13/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tulla jälkeenpäin sanomisia vaikkei sinäänsä riitoja. 

2 vaurasta joilla dippamiehet ja omat koulutukset ja miljoonaosakesalkut, kolmas kroonisesti p.a. Päättivät laittaa irtorahat mökkiin eli 120k 15k mökkiin jonka arvo kohosi sinne 20k tasolle. 

Jossain vaiheessa 3v myöhemmin kolmas halusi rahat käteisenä.. no muut osti ulos kun oli sitä rahaa. Ihan kuin se kolmas ei ois viime 30v ottanu enemmistön vanhuksen eläkkeestä omaan elämiseen ja itse vanhus taas lähinnä katseli ikkunasta eikä tunnistanu ketään. 

Vierailija
14/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ainakaan tuosta vähäarvoisesta omaisuudesta.

Vierailija
15/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin jos perittävä asunto on muuttotappiokunnassa jossa asuntoja on hankala myydä järkevällä hinnalla niin tuo kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä järjestelyltä. Mutta tuosta kannattaa tehdä ihan sitova sopimus että noin tosiaan tapahtuu jotta et turhaan jää odottelemaan. Suostu siis ehdotukseen mutta vain jos teette tuosta paperit jo etukäteen että hän suostuu 10 vuoden päästä ostamaan sinut ulos sen aikaisella käyvällä markkinahinnalla.

Tuollainen sopimus kuulostaa työläältä sille lähellä asuvalle, eikä ole mitään takuuta että sisarus lunastaa yhtään mitään ja miten se hinta edes määräytyy kymmenen vuoden vuokra-asumisen jälkeen. Vuokralaiset eivät yleensä sitä asuntoa paranna vaan lähinnä kuluttavat surkeaan kuntoon, kuka maksaa remontit. 

Vierailija
16/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema ei tule ikäjärjestyksessä, älä vaivaa päätäsi mokomalla.

Vierailija
17/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee. Kaikki vaan myyntiin. Rahat helppo jakaa. Ehkä. Paitsi jos yksi haluaa enemmän kuin muut. Tuli ihan turhaan kiva yli vuoden jumppa ja pesänjakajan lasku oli 7000e. Lopputulos oli sama kuin olisi ollut alunperinkin eli tasan 3 osaan meni perintö. 7000e meni tuhkana tuuleen. Mut vänkyrä sai valtakiksinsä.  

Vierailija
18/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi tulla jälkeenpäin sanomisia vaikkei sinäänsä riitoja. 

2 vaurasta joilla dippamiehet ja omat koulutukset ja miljoonaosakesalkut, kolmas kroonisesti p.a. Päättivät laittaa irtorahat mökkiin eli 120k 15k mökkiin jonka arvo kohosi sinne 20k tasolle. 

Jossain vaiheessa 3v myöhemmin kolmas halusi rahat käteisenä.. no muut osti ulos kun oli sitä rahaa. Ihan kuin se kolmas ei ois viime 30v ottanu enemmistön vanhuksen eläkkeestä omaan elämiseen ja itse vanhus taas lähinnä katseli ikkunasta eikä tunnistanu ketään. 

Miten 15k mökkiin voi laittaa 120k ja arvo nousee vain 5k? Mihin 115k katosi?

Vierailija
19/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko voisi ottaa lainan, lunastaisi sinut heti pois ja hoitaisi itse vuokrauksen tai antaisi sen jollekin vuokravälittäjälle tehtäväksi. Se olisi selkeämpää.

Mä en usko, että saan oman siskoni kanssa aikaan riitaa perinnöstä. Vanhempien asunto on pakko myydä siihen hintaan, millä se menee kaupaksi. Jaettavaa tulee jäämään niukasti. Siskolle jätän mielihyvin suvun muistoesineet, valokuvat jne. koska hänellä on lapsia, minulla ei.

Vierailija
20/48 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kuulostaa siltä että sä tekisit työt ja sun sisaresi saisi rahat. Mä en rupeaisi tuollaiseen vaan ilmoittaisin että muutetaan asunto rahaksi.

Jos sun sisaresi haluaa alkaa vuokrata sitä asuntoa seuraavat 10 vuotta niin sen voi hoitaa niin että hän ostaa sun puolikkaasi asunnosta heti kun vanhemmat kuolevat. Jos hänellä ei ole rahaa maksaa sitä sulle heti, niin sen voi tehdä myös sopimuksella että hän on sulle puuttuvan summan velkaa ja maksaa sitä X euroa kuukaudessa, sekä siitä velasta korkoja Y% vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä