Lastensuojelu pelottaa!
Mua on alkanut ahdistamaan ja pelottamaan tämä paljon puhuttu lastensuojelu. Meillä on kotona asiat kunnossa, mutta mulla on järjetön pelko siitä, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen vaikka kiusallaan ja joudutaan silmätikuiksi.
Pelkään myös näitä perusteettomia huostaanottoja, mistä tälläkin palstalla jatkuvasti puhutaan. Ajatuskin on niin kauhistuttava, että oksettaa.
Onko muilla tälläistä? Vai olenko tulossa hulluksi?
Kommentit (140)
meni jonkun aikaa stressatessa,ja lopulta päästiin tapaamiseen keskustelemaan "syytteistä". Puolen tunnin keskustelun jälkeen ne todettiin aiheettomiksi, mutta se tuska, mitä koin tuona aikana oli sanoinkuvaamatonta. Että joku tahallaan viitsii aiheuttaa toiselle sellaista! Olin ihan säpäleinä, sillä olen täysin omistautunut lapsilleni ja raitis vielä. Mutta joku keksi löytää jonkun syyn silti. No, kaikki kääntyi hyvin, mutta arpi jäi...ja pelko, että joku tekee vielä joskus saman uudelleen. :(
vaikka velkaa onkin ulosotossa ei se tarkoita huostaanottoa.olet kyllä ihan pöhkö jos noin väität.
on tilanteita joissa ihmiset jää työttömäksi ja laskut vaan jää maksamatta ja sinä väität että se on huostaanoton peruste.no mulla jäi ihan tarkoituksella aikoinaan maksamatta eikä mun lapsia ole huostaanotettu saatikka tehty mitään ilmoitusta joten väitteesi on täysin perätön.varmaan 80% on jonkin laisia maksuhäiriöitä ja sehän kertoisi et vastaanottokodit olisi tupaten täysi.huh hei mitä juttuja:)
pelottaa, huostaanotto on nykyään ihan mielivaltaista. jos esim. ulosotossa paljon, lapset voidaan ottaa huostaan
Mun ei varmaan sulle tarvi alkaa perustelemaan, mutta kun et tunnu olevan ihan tasapainossa niin vastaan. Sanoin olevani hoitovapaalla ja olenkin toista vuotta. Haluun viettää aikaa omien lasteni kanssa. Työni on sen verran raskasta että pieni breikki tekee ihan nyvää. Joudun päivittäin perustelemaan sun tyyppislle ihmisille että toimin lapsen etua ajatellen. Aina.
Mä en työksin sössää lausuntoja vaan yritän etsiä keinoja tukea perheiden jaksamista.
Ja sä täällä tosiaan hyökkäät. Mutta olen siihen tottunut, työhin kuuluu sekä henkinen että fyysinen uhka.
Mun pitkä kokemus on 11 vuotta, sekä sijaishuollosta että avohuollosta.
Niin ja on mahdollista että tänne kirjottaa joku muukin lastensuojelun työntekijä. Meitä on aika paljon, vaikka emme ammattiamme ihan kaikille kerrokaan ihan sun tyyppisten ihmisten vuoksi.
Jos tosiaan olet sossu, niin huomaatko, miten käytät väärin ammattisi suomaa valtaa? Olet heti tekemässä diagnooseja jopa nettikirjoituksen perusteella, jos joku sanoo sinulle vastaan. Olet itse pelottava ja väärässä ammatissa! Sinun kaltaistesi, omalle subjektiivisuudelleen sokeiden viranomaisten takia monet joutuvat ongelmiin ilman syytä - kaikki vain henkilökemioiden vuoksi.
Tämä menee nyt hiukan ohitse aiheen ehkä (en lukenut ihan koko ketjua), mutta eikö huostaanotot ole alistettu nykyään kahden eri tuomioistuimen päätökselle? Vai onko se tuloillaan, ihan kuin olisin jostain lukenut joskus..
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 09:19"]
Mua on alkanut ahdistamaan ja pelottamaan tämä paljon puhuttu lastensuojelu. Meillä on kotona asiat kunnossa, mutta mulla on järjetön pelko siitä, että joku tekee lastensuojeluilmoituksen vaikka kiusallaan ja joudutaan silmätikuiksi.
Pelkään myös näitä perusteettomia huostaanottoja, mistä tälläkin palstalla jatkuvasti puhutaan. Ajatuskin on niin kauhistuttava, että oksettaa.
Onko muilla tälläistä? Vai olenko tulossa hulluksi?
[/quote]
Suomessa lastensuojelulla on jumalallinen valta. Se kävelee jopa oikeusistuinten yli.
Jos joku lastensuojelutantta päättää että sinä vaikka pahoinpitelet lastasi niin mitään et voi. Todisteita ne ei tarvitse vaan lapsesi otetaan huostaan kun he niin päättävät.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2011 klo 09:32"]
Ilmoitus lastensuojeluun ei tarkoita vielä mitään toimenpiteitä vaan siinä tarkastetaan onko aihetta jatkotoimenpiteisiin. Jos on, niin seuraava askel on esim. perheneuvola, perhetyöntekijän käynnit tmv.
Itse olen huomannut että lasten hyvinvointiin puututaan liiankin vähän, ilmoituksia tehdään liian myöhään ja huostaanottoja vasta sitten kun asiat ovat todella surkeasti.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Minä tiedän tapauksen missä yksi soitto (keksityllä syyllä) aiheutti poliisin tulemisen oven läpi ja lapsien völittömän huostaanoton. Asiasta käytiin vuosien kamppailu oikeeuksista ja lastensuojelu sen hävisi kun pystyttiin todistamaan koko syyte keksityksi. No lastensuojelu nosti toisen oikeusjutun sillä perusteella että he epäilee lasten olevan vaarassa. Taas lapset otettiin huostaan. Niistä taistellaan vieläkin.
Katsos lastensuojelu EI tarvitse mitään lupia huostaanottoon vaan ne itse päättävät sen otetaanko vai ei.
hah eikö ilman syytä viedä vai !?? olen ollut eri laitoksissa ja sijais kodeissa niin kauan kuin vaan muistan olemme isäni kanssa tehneet kaikemme kotiin pääsyn eteen .äitini on kuollut mutta isäni on kunnon mies ja osaa pitää minusta huolen kas kummaa hänestä keksitään niin paljon turhia juttuja etten vaa pääsisi kotiin . kyllä minulle traumoja jäi ja tein tyhmyyksiä siittä on jo pari vuotta isäni ei ole mitenkään syy niihin . näen itseni enemmän uhrina enkä itse aiheuttajana ! ensin äitini lähti ja nyt minulta viedään isä ja tyrkytetään tuntemattomille !?!? menkäähän itte kulkaa sossut laitokseen ja kokeilkaa miltä se tuntuu ! nuoret liiottelee ongelmiaan joo mutta kun lapsi viedään rakastamastaan turvapaikasta kodistaan niin mitäköhän muutakaan ? niin naurettavaa ja olen muutenkin kuullut näistä huostaanotoista niin paljon että huhhuh ku sääliks käy !on se hienoa että meistä ainakin hyvin rahaa saa !! minulla olisi niin paljon sanottavaa teille sossuille tästä ``avustanne ``miettikää vähän mihin nenän tykytätte ja mitä aiheutatte !! itse en jaksaa enää toivoa kotiin pääsyä koska se sattuu yhä enemmän ja enemmän mutta toivoisin hartaasti että ottaisitte jatkossa nuoret ja heidän mielipteet ja vointi VÄHÄN vakavemmin emme ole mitään leluja joita voi heitellä laitoksesta toiseen haluamme kotiin !!!
Olen normaali kunnon kansalainen samoin mieheni ja meillä on vauva jonka mekonium näytteestä löytyi metadon, aluksi en edes tiennyt mitä se on.
Ja nyt sossut ja perhetyöramppaa kotona, jouduttiin hetken aikaa asumaan laitoksessa. Vieläkin ramppaa sossua, perhetyötä ja kallonkutistajaa meillä kotona ahdistelemassa, pelottelemassa uhkailemassa ja kiristämässä että vauvanne otetaan pois. Lisäksi joudun kämään seuloissa.
Ikinä en ole koskenu pitällä tikullakaan mihinkään aineisiin ja nyt olen saanut leiman, huumeiden kättäjä ja nisti, lapsi meinattiin ottaa huostaan ja asuttiin sen takia laitoksessa. Ramppaan vauva kainalossa A-klinikalla seuloissa missä on muitakin!
Kyllä nuo sossut osaa sitten tyrkyttää TURHAA APUA! Ja tuhlata olemattomia verorahoja, viimevuonnakin ylitty lastensuojelun määrärahat 4 miljoonalla eurolla! Ja se kaikki raha menee kunnon perheiden kiusaamiseen ja kallonkutistajien taksilla ajeluun!
Lastensuojelussa on paljon mätää. Tämä touhu on paitsi erittäin kallista, myös suorastaan vahingollista. Lastensuojelusta tulee mieleen lähinnä DDR ja STASI. Oma kokemukseni perustuu Helsingissä yhden työparin, Katri Kuvajan ja Outi Timosen, sekoiluun. Keskustelu heidän kanssa on turhaa, koska nämä epävarmat tyttöset keksivät aina vasta-argumentin sivulauseista tai muista sekavista päätelmistään. Mieleen tulee lähinnä systemaattinen kiusanteko. Mitään konkreettisia perusteluita en ole kuullut, siis tosiasioihin perustuvaa. Minusta on tehty heidän vainoharhaisissa kuvitelmissa rikollinen ilman rikosta.
Lopputuloksena en ole nähnyt lapsiani pian puoleen vuoteen. Poliisivaltiossa näiden tyttöparkojen sekoilusta on ilmeisesti turha valittaa. Minua saa painostaa äärimmäisillä keinoilla, kunnes ehkä sekoan lopullisesti. Katri Kuvaja on onnistunut lähinnä sotkemaan asian pahemmin, minkäänlainen järkikeskustelu tai sovittelu ei kuulu heidän mandaattiin. En hämmästele lainkaan, jos nämä tädit eivät onnistu lietsomaan perhesurmia. Miten esimerkiksi nämä Helsingin hirviöt saa kuriin ja lopettamaan turhan vainon?
ei se systeemi ole niin mielivaltaista kuin näistä jutuista saa käsityksen.
koska koko systeemi on nykyään täysin mielivaltainen.
lastensuojeluun. Ja voin sanoa ei ollu mikä paras fiilis! Mutta selvityimme asiat perhe neuvojan kanssa.
pelottaa, huostaanotto on nykyään ihan mielivaltaista. jos esim. ulosotossa paljon, lapset voidaan ottaa huostaan
tässä nyt muiden tuntemuksia aiheesta kyselin, en niinkään lisää kauhukertomuksia lastensuojelun mielivaltaisuudesta.
ap
Ilmoitus lastensuojeluun ei tarkoita vielä mitään toimenpiteitä vaan siinä tarkastetaan onko aihetta jatkotoimenpiteisiin. Jos on, niin seuraava askel on esim. perheneuvola, perhetyöntekijän käynnit tmv.
Itse olen huomannut että lasten hyvinvointiin puututaan liiankin vähän, ilmoituksia tehdään liian myöhään ja huostaanottoja vasta sitten kun asiat ovat todella surkeasti.
ovat niitä jotka väittävät ettei mitään ole vialla ja kiistävät kaiken avuntarpeen.
Sen ilmoituksen voi käsitellä ammattitaidoton työntekijä. Siitä voi seurata vaikka millainen piina.
Aiheettomia ilmoituksia on jo puolet, ja aluehallintokeskukset pursuavat asiakasvalituksia.
Ja Pelastakaa lapset ry käyttää termiä "valesosiaalityöntekijä", koska sosiaalivirastoissa on niin paljon epäpäteviä työntekijöitä.
Mä oon hoitovapaalla oleva lastensuojelun sossu. Lastensuojelua pelätään ihan turhaan. Mä en kiellä sitä, etteikö joskus joku olisi saanut epäoikeudenmukaista kohtelua, mutta niitä on oikeesti yks promille asiakkaista.
Lastensuojelun tarkotus on tukea perheitä niin, että ne jaksaisivat yhdessä. Kukaan ei halua erottaa lasta perheestään ihan vaan kiusallaan. Huostaanottoprosessi on todella pitkä ja päätöksen tahdonvastaisesta huostaanotosta tekee hallinto-oikeus monen asiantuntijalausunnon perusteella. Myös vanhempia asiassa kuullaan. Vaikka joku tekisikin teistä ilmoituksen niin jos perheenne lapsista huolehditaan, niin huostaanotosta ei ole pelkoa. Yhden ilmoituksen perusteella huostaanottoa ei tehdä. Lakikin määrää kokeileemaan ensin avohuollon tukitoimia.
Älä pelkää, kukaan ei vie sun lapsia, jollei siihen ole todella hyviä syitä!
saa sen kuvan että ovikello soi ja lastensuojelutantat hakee lapsen pois. Ei ennakkoilmoituksia, ei neuvotteluita, ei tutkimuksia, ei mitään mihin vanhempi voisi vaikuttaa.
Minulla on kokemusta sosiaalityöntekijän työstä usean vuoden ajalta ja yli vuoden ajalta lastensuojelusta. En ole vielä kertaakaan tehnyt sijoitusta, jota kaikki perheenjäsenet olisivat vastustaneet. Joskus nuori on itse vastustanut vaikka vanhemmat ovat olleet sijoituksen takana. Asiakaslapsia on tosin joskus ilta- ja viikonloppuaikaan joutua kiireellisesti sijoitetuksi vanhempien holtittoman juhlimisen takia mutta tästä ap:lla tuskin myöskään on huolta kun elämänne on kunnossa.
Ja joku kysyi luulevatko sosiaalityöntekijät, että ongelmanuori laitoksessa alkaisi voida hyvin. Emme luule mutta pakko sitä jotakin on yrittää kun vanhemmat ja koulu ym. tahot eivät nuoren kanssa pärjää. Joidenkin kohdalla sijoitus toimii joidenkin ei.