Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä, miksi yrittäjä ei voi sairastaa

Vierailija
28.02.2011 |

tai pitää lomia.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sama oikeus kelan ansiosidonnaiseen sairaspäivärahaan, kuin muillakin. Ansio = YEL-työtulo, eli yrittäjä voi sen aika vapaasti itse määritellä. Yleensä yrittäjät vakuuttavat itsensä reilusti alakanttiin, jolloin esim. juuri sairaspäiväraha jää niin pieneksi ettei "ole varaa" sairastaa. Parin päivän flunssasta sairaspäivärahaa ei tietenkään saa, mutta pitemmissä sairauksissa sii rahoitus tulee Kelasta yrittäjällekin!

kuuleppa viisas!vastaatko tähän??kun sitten olin tulehtuneen käteni kanssa kuukauden kotona ja sain siis kelalta sairaspv -rahan joka oli ikäänkuin palkkani,niin mistä revin rahat firmani kuluihin sille kuulle...alv...ennakkoverot...kirjanpito...vuokra,,,puh...sähkö...vesi...tehdyt tuotetilaukset...jne????OLETKO VÄHÄN YKSINKERTANEN??koska olet kuin oletkin vouhodemari kerron sulle:::kelan rahat menivätnäihin eivätkä riittäneetkään,itse elin miehen siivellä.KUULE ALA YRITTÄJÄKSI JA JUTELLAAN SIT!!EI PIENYRITTÄJÄLLÄ OLE MITÄÄN RAHAVAROJA TILILLÄ VAAN LIIKKEEN OLETETAAN PYÖRIVÄN KOKO AJAN!!ja minä pidän loman,joka heinäkuu kiinni,säästää alan aina tammikuussa!

Vierailija
62/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastelleen sairaslomalaisen tilalle- tuplakulut ovat tuplakuormitus pienyrityksen kassalle

- yrittäjyys onkin turvatonta Suomessa- esim. nuoren naisryrittäjien äitiyslomatoimeentulo ihan pepullaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ammattiliitot on ajaneet? Miksi yritättäjäjärjestöt eivät ole ajaneet samoja etuja?

vaatisimme samoja etuja? Kuka maksaisi tämän? Pk-yrittäjien aseman parantaminen vaatisi lainsäädännön tasolta lähtevää muutosta esim. vaikka vähentämällä lakisääteisiä maksuja työntekijää palkatessa, jolloin palkkaaminen helpottuisi ja lomien pitäminenkin helpottuisi. Mutta ei taida löytyä tarpeeksi (ketään) pk-yrittäjien intresseistä kiinnostuneita kansanedustajia eduskuntaan, että muutoksia tulisi.

Seuraava vaalikausi tuonee vielä kireämmät oltavat pk-yrittäjille..

t.9

Vierailija
64/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pk-yrittäjien aseman parantaminen vaatisi lainsäädännön tasolta lähtevää muutosta esim. vaikka vähentämällä lakisääteisiä maksuja työntekijää palkatessa, jolloin palkkaaminen helpottuisi ja lomien pitäminenkin helpottuisi. Mutta ei taida löytyä tarpeeksi (ketään) pk-yrittäjien intresseistä kiinnostuneita kansanedustajia eduskuntaan, että muutoksia tulisi."

Eikös nykyhallitus juuri siirtänyt tel-maksut YRITTÄJILTÄ työntekijöiden maksettaviksi? Yritysveroja on vähennetty, Suomessa aloittelevien yritysten tuet on maailman huippuluokkaa, kuten yrityskurssin luennoitsija sanoi esitellessään niitä meille.

Vierailija
65/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus keventää verotusta edelleen niiltä, joilla on maksukykyä, mutta lisää sitä suuren ALV-korotuksen kautta pienituloisimmiltakin. Puheet progressiivisuuden säilyttämisestä vesittyvät vaatimuksiin kaikkien rajaveroasteiden alentamisesta.

Myönteistä on, että Kokoomus on vastoin aiempaa kantaansa tullut SDP:n linjoille pääomatuloverotuksen progressiivisuuden osalta, tosin vain väliaikaisesti. Valitettavasti Kokoomuksen malli on kuitenkin vesitetty, eikä tuo pääomatuloista lisää verotuloja, vaan jopa vähentää niitä.

Kokoomuksen esitys antaa yrityksille lähes miljardin euron veroalennukset ja maksattaa ne kuluttajilla puolentoista miljardin ALV-korotuksella.

Väitteet tämän toimenpiteen positiivisista työllisyysvaikutuksista ovat perusteettomia, sillä ALV-korotus kohdistuu merkittävästi myös työhön.

Vierailija
66/132 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pk-yrittäjien aseman parantaminen vaatisi lainsäädännön tasolta lähtevää muutosta esim. vaikka vähentämällä lakisääteisiä maksuja työntekijää palkatessa, jolloin palkkaaminen helpottuisi ja lomien pitäminenkin helpottuisi. Mutta ei taida löytyä tarpeeksi (ketään) pk-yrittäjien intresseistä kiinnostuneita kansanedustajia eduskuntaan, että muutoksia tulisi."

Eikös nykyhallitus juuri siirtänyt tel-maksut YRITTÄJILTÄ työntekijöiden maksettaviksi? Yritysveroja on vähennetty, Suomessa aloittelevien yritysten tuet on maailman huippuluokkaa, kuten yrityskurssin luennoitsija sanoi esitellessään niitä meille.

siis työnantajien kela-maksu poistettiin kokeeksi nykyisen hallituksen toimesta, hyvä juttu. Askel oikeaan suuntaan, mutta oikeasti kela-maksu taisi olla 0,2 prosentin luokkaa palkasta, jos oikein muistan. Tämähän ei ole sama asia kuin tyel- eli työeläkemaksut ja muut lakisääteiset vakuutukset.

t.9

Vierailija
67/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He haluavat palkansaajien edut ja myös yrittämisen edut. Pitäisi yrittäjienkin muistaa, että he kantavat kyllä yrittämisen riskit, mutta saavat myös kaiken yrittämisen tuloksena tulevan voiton.

Suomalainen yrittäjä "nauttii" EU:n lailla kieltämästä kaksoisverotuksesta. Hänen pyörittämänsä yritys maksaa veroa siitä "yrittämisen tuloksena tulevasta voitosta". Jos yrittäjä haluaa siitä jotain itselleen, hän maksaa uudelleen veron samasta summasta, josta on yrityksen nimissä jo kertaalleen maksanut veroa. Lisäksi hän maksaa veroa jokaisesta tuotteesta, joka jää myymättä, yrityksen varastoon, vaikka on jo kertaalleen maksanut siitä ALV:n. Lain turva ei koske yrittäjää juuri missään muodossa. Yrittäjäjärjestöt eivät pääse edes tupo-neuvotteluihin, vaikka työllistävät yrittäjät ovat maksajia, eivät koskaan saajia. Vielä ihmetellään, miksi Suomessa on verraten vähän yrittäjiä.

Vierailija
68/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita ammattiliitot on ajaneet? Miksi yritättäjäjärjestöt eivät ole ajaneet samoja etuja?

HEILLÄ EI OLE OIKEUTTA NEUVOTELLA OMISTA EDUISTAAN.

Vierailija
69/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mut saa ampua, jos alan horista edes jotain yrittäjyyteen viittaavaa. Työterveyshuollossa töitä tehneenä voi sanoa ettei yrittäjäksi tosiaan kannata ryhtyä. Olen tavannut lähes kymmenen työvuoden aikana ainoastaan yhden yrittäjän jonka toiminta on kannattavaa. Hän sanoi, että koska vastuu on niin suuri yrittäjyydessä, etujen pitää olla paremmat kuin palkkatyössä. Eli parempi palkka ja enemmän lomaa. Hän tienaa enemmän kuin olisi vieraalla töissä ja pitää lomaa kolme kk vuodessa.

Vierailija
70/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjäksi suorastaan kannustetaan suoraan koulunpenkiltä, vaikka ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia menestyä. Olet nyt pikkuisen hakoteillä tuossa sairastelussa, kaikki EIVÄT voi palkata tuuraajaa, koska tekevät sellaista työtä, että siihen vaaditaan erikoisosaamista, mitä ei muutaman päivän saikulle saa mistään. Sinä ilmeisesti tarkoitat sairaslomalla pidempää aikaa, kuin kausi-influenssan tms. vaatima saikku? Pienyrittäjä maksaa vakuutukset minimin mukaan, koska aikalailla saa sairastaa, että korkeimmista maksuista olisi hyötyä ja se raha tarvitaan muuhun. 15 vuoden yrittäjyyden jälkeen en enää koskaan ryhdy yrittäjäksi vaan nautin säännöllisistä työajoista,palkasta ja sairaslomasta toisen palkollisena. Itse kummastelen maatalousyrittäjien saamaa etua, palkatusta lomasta ja lomittajasta, yrittäjät ovat todella eri asemassa Suomessa. Miksei maatalousyrittäjää vaadita tulemaan toimeen omillaan ja lopettamaan yritystään, jos se ei kannata??

maksut vuodessa noin tonni per hlö. Lisäksi tietysti keskeytysakuutukset, hinta satasen paikkeilla. Mielummin maksamme tuon 2500,- vakuutusyhtiölle vuosittain kuin pakotamme itsemme taipumaan mahdottomassa tilanteessa.

En edes pidä tuota summaa suurena.

Se mitä tulee maatalousyrittäjiin on oikeasti käsittämätöntä! Tuilla tuetaan kannattamatonta liiketoimintaa.

ap

Vierailija
71/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilitoimisto hoitaa kirjanpidon ja veroilmoitukset mutta teemme itse loput. Kyse on organisoinnista, jotta 3 yritystä pyörii. Alat kuitenkin lähellä toisiaan eli toisaalta yritykset tukevat toisiaan. Itse olin juuri 1,5 v sairauslomalla eikä ne asiakkaat mihinkään kadonneet; tämä varmistettiin sijaisella. Hyvin menestyvän yrityksen takana on määritelty kohderyhmä, kunnollinen toimintastrategia ja kunnollinen pitkän ajan budjetointi. Mitä tulee yrittäjien köyhyysrajan alapuolella olemiseen: kyvyttömyys ymmärtää yrittäjyys riittävln laaja-alaisesti. Moni tuntuu ryhtyvän yrittäjäksi heppoisin ajatuksin ja hetken mielijohteesta. Ap

Ja 1.5v sairausloma tuntuu aika utopistiselta yrittäjän palkalliseksi ajaksi.

Vierailija
72/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjäksi suorastaan kannustetaan suoraan koulunpenkiltä, vaikka ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia menestyä. Olet nyt pikkuisen hakoteillä tuossa sairastelussa, kaikki EIVÄT voi palkata tuuraajaa, koska tekevät sellaista työtä, että siihen vaaditaan erikoisosaamista, mitä ei muutaman päivän saikulle saa mistään. Sinä ilmeisesti tarkoitat sairaslomalla pidempää aikaa, kuin kausi-influenssan tms. vaatima saikku? Pienyrittäjä maksaa vakuutukset minimin mukaan, koska aikalailla saa sairastaa, että korkeimmista maksuista olisi hyötyä ja se raha tarvitaan muuhun. 15 vuoden yrittäjyyden jälkeen en enää koskaan ryhdy yrittäjäksi vaan nautin säännöllisistä työajoista,palkasta ja sairaslomasta toisen palkollisena. Itse kummastelen maatalousyrittäjien saamaa etua, palkatusta lomasta ja lomittajasta, yrittäjät ovat todella eri asemassa Suomessa. Miksei maatalousyrittäjää vaadita tulemaan toimeen omillaan ja lopettamaan yritystään, jos se ei kannata??

maksut vuodessa noin tonni per hlö. Lisäksi tietysti keskeytysakuutukset, hinta satasen paikkeilla. Mielummin maksamme tuon 2500,- vakuutusyhtiölle vuosittain kuin pakotamme itsemme taipumaan mahdottomassa tilanteessa. En edes pidä tuota summaa suurena. Se mitä tulee maatalousyrittäjiin on oikeasti käsittämätöntä! Tuilla tuetaan kannattamatonta liiketoimintaa. ap

Ja miten vahvasti valtio on mukana yrityksesi tuotteiden myynnissä ja määrittää hintoja? Mietin vain, kun ihmettelit maatalousyrittäjien toimintaa ja tukemista. Siinä kun ei tueta sitä yrittäjää lainkaan vaan kuluttajaa, sinuakin. Paljonko yrityksesi palveluja ostava saa valtiolta subventiota? Maitolitran ostaessaan saa kuluttajana yli 7 snt suoraa tukea.

Vierailija
73/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilitoimisto hoitaa kirjanpidon ja veroilmoitukset mutta teemme itse loput. Kyse on organisoinnista, jotta 3 yritystä pyörii. Alat kuitenkin lähellä toisiaan eli toisaalta yritykset tukevat toisiaan. Itse olin juuri 1,5 v sairauslomalla eikä ne asiakkaat mihinkään kadonneet; tämä varmistettiin sijaisella. Hyvin menestyvän yrityksen takana on määritelty kohderyhmä, kunnollinen toimintastrategia ja kunnollinen pitkän ajan budjetointi. Mitä tulee yrittäjien köyhyysrajan alapuolella olemiseen: kyvyttömyys ymmärtää yrittäjyys riittävln laaja-alaisesti. Moni tuntuu ryhtyvän yrittäjäksi heppoisin ajatuksin ja hetken mielijohteesta. Ap

ns palkkasuhteessa olevalla.

Niin, siis olen ollut 1,5 sairauslomalla ja vakuutus on maksanut palkan ko ajalta. Mitä utopistista siinä on?

ap

Vierailija
74/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns palkkasuhteessa olevalla. Niin, siis olen ollut 1,5 sairauslomalla ja vakuutus on maksanut palkan ko ajalta. Mitä utopistista siinä on? ap

tuolla mainitsemallasi vakuutussummalla ja yrittäjän perusturvalla et saa mainittua etuutta. Eli unohditko nyt kertomuksestasi jotain olennaista?

Vierailija
75/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns palkkasuhteessa olevalla. Niin, siis olen ollut 1,5 sairauslomalla ja vakuutus on maksanut palkan ko ajalta. Mitä utopistista siinä on? ap

tuolla mainitsemallasi vakuutussummalla ja yrittäjän perusturvalla et saa mainittua etuutta. Eli unohditko nyt kertomuksestasi jotain olennaista?

ja YEL-vakuutuksen maksamalla olen saanut 1,5 sairausloma-ajalta sairauspäivärahan ja vuoden kohdalla se muuttui työkyvyttömyyseläkkeeksi, jonka maksoi eläkevakuutusyhtiö sekä tuon vakuutuksen antanut yhtiö.

Lisäksi vakuutusyhtiö maksoi myös toiminnan keskeytysvakuutuksesta 10 kk yhden yrityksen kuluja ja se tosiaan jäi mainitsematta.

Mitä kohtaa et ymmärrä?

ap

Vierailija
76/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja YEL-vakuutuksen maksamalla olen saanut 1,5 sairausloma-ajalta sairauspäivärahan ja vuoden kohdalla se muuttui työkyvyttömyyseläkkeeksi, jonka maksoi eläkevakuutusyhtiö sekä tuon vakuutuksen antanut yhtiö. Lisäksi vakuutusyhtiö maksoi myös toiminnan keskeytysvakuutuksesta 10 kk yhden yrityksen kuluja ja se tosiaan jäi mainitsematta. Mitä kohtaa et ymmärrä? ap

Voisitko nyt ystävällisesti päättää, kummasta on kyse.

Ja sinähän olet varsin hyvä esimerkki siitä, että 1.5 vuoden sairausloma ei tee yritystoiminnalle minkäänlaista hallaa, päinvastoin. Miksi ei myös miehesi jää sivuun toiminnasta, jos se noin hyvin pyörii itsekseen?

Vierailija
77/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän tuossa luki. Kela maksaa sairaspäivärahaa 300 pv (n. vuoden siis) ja sen jälkeen alkaa eläke (tai oikeastaan kuntoutustuki, kun kyse määräaikaisesta eläkkeestä)

Vierailija
78/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinhän tuossa luki. Kela maksaa sairaspäivärahaa 300 pv (n. vuoden siis) ja sen jälkeen alkaa eläke (tai oikeastaan kuntoutustuki, kun kyse määräaikaisesta eläkkeestä)

ap

Vierailija
79/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle sairaspäivän hinta on sen satasen. Normaali työntekijä saa palkan saikkupäivältä, mies maksaa satasen. Satanen on pyöreästi per päivä firman kiinteät kulut ja ne pyörii, vaikka firma olisi kiinni. Sama koskee lomia. Minä saan palkan ja lomarahat. Mies taas maksaa 1000 Euroa parin viikon lomasta.

Kyllä se laittaa hiukan miettimään noita loma- ja sairaspäiviä. Mies toki lomailee joskus, mutta aika vähän. Tulee sen verran kalliiksi.

Pienyrittäjän osa on kuitenkin aika rankka. Meillä mies lopettaisi, jos osaisi. On vaan ollut yrittäjä jo pian 20 vuotta ja tuskin osaisi vieraalla enää ollakaan. Joskus aikaisemmin firmalla meni paremmin, mutta nyt kitkutetaan ihan siinä rajoilla. Aika moni yrittäjä on samassa tilanteessa, ettei osaa lopettaa, vaikka firma ei enää kannatakaan. Yhtä paljon saisi vieraalla vastaavasta työstä, ja saisi lomansa ja muun palkansaajan turvan.

Vierailija
80/132 |
01.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sanonut hänelle, että yrittäminen on vapaaehtoista

- vaikka hullu lajihan tuo on