En ymmärrä, miksi yrittäjä ei voi sairastaa
Kommentit (132)
"Yleensä yrittäjät vakuuttavat itsensä reilusti alakanttiin, jolloin esim. juuri sairaspäiväraha jää niin pieneksi ettei "ole varaa"."
Tätä en ihmettele yhtään, sillä indeksikorotukset nostavat YEL-maksut joka tapauksessa vuosi vuodelta yhä korkeammiksi. Minunkin ovat nousseet kuudessa vuodessa 25 %, ja kun olen pienyrittäjä enkä mikään Fortum, en ole pystynyt siirtämään kohonneita maksuja laskuttamiini hintoihin. Niinpä palkkani on käytännössä pienentynyt vuosi vuodelta. Työtuloa ei voi myöskään alentaa, maksuista saa vain 10-15 % alennusta muutamana vuotena seitsemän vuoden ajanjaksolla.
Itse aloitin suht korkeilla maksuilla. Virhe, nyt kärsin siitä vuosi vuodelta enemmän. Nyt kun lähden Suomesta pois, niin palatessani otan niin alhaisen työtulon kuin vain mahdollista ja lähempänä eläkeikää sitten täydennän maksuja, jos sinne asti elän.
Mielenkiintoista keskustelua :) Kerronpa jotain. Meillä on 3 yritystä mieheni kanssa pyöritettävänä. Pidämme kesällä lomaa 5 viikkoa ja joulun/uudenvuoden aikaan 3-4 viikko. Teemme töitä ma-to kellonympäri ja pe on meillä paperityö/asioidenhoitopäivä. Sairaana emme mene töihin. Meitä ärsyttää suunnattomasti tämä yrittäjien marttyyriasenne; yrittäjä ei voi pitää lomaa eikä sairastaa. Yrittäminen on aina riski ja riskit pitää minimoida. Lisäksi pitää kilpailla laadulla eikä hinnalla. Yrittäjä ajaa ihan itse itsensä kuilun partaalle esittämällä korvaamatonta ihmistä. On taitamattomuutta jos ei osaa hoitaa riskitasoaan ja kassavirtaansa niin, että voi elää ns normaalia elämää. Jokainen tekee ihan itse valintasa niin myös yrittäjä; näistä valinnoista pitää osata kantaa myös vastuu. Mukavaa päivänjatkoa! Työt kutsuvat :) ap
KUn se tavisyrittäjä pyörittää yhtä ainoaa, jossa myös itse tekee töitä, niin teillä onnistuu (ilman työntekijöitä?) kolmen yrityksen pyörittäminen neljänä päivänä viikossa ja viidentenä teette vähän paperitöitä... Minusta tuo 24 tuntia 4 päivänä viikossa on aika paljon töitä eli onko teillä riskitaso sittenkään loppuun asti mietitty? Eli kun toinen teistä sairastuu eikä tee mitään viikkoon, niin miten työt hoituvat?
Meillä yrityksessä paperityöt on ulkoistettu eli ne ostetaan tarjouskilpailuihin liittyviä papreita lukuunottamatta. Näin ei mene se meidän oma ydinosaamisemme hukkaan tehdessä toisarvoisia asioita.
Kieltämä
esim. nuoren naisryrittäjien äitiyslomatoimeentulo ihan pepullaan...
tämä nyt on suunnilleen ainoa asia joka ON kohdallaan :) Järjestelykysymys.
Olin itse apurahatutkija, jolloin äp-rahaa tulisi minimi. Puoli vuotta ennen äitiyslomaa perustin toiminimen ja työskentelin tutkijana sen ajan. ja tietenkin maksoin itselleni sika-hyvät YEL:t. Ja nyt olen ollut 2 äitiyslomaa peräkkäin tuolla hyvällä päivärahalla. Siis ihan uskomatonta, että saa samanlaista rahaa kuin muutkin. Apurahatutkijana tällaisista tuista ei ikinä ollut tottunut uneksimaankaan.
Ja joo, kyllä omassa yrityksessä aivan erilailla töitä painetaan pääkainalossa. Eräskin työntekijän soitti aamulla töihin "en ole työkuntoinen, koska yöllä särki hammasta niin kovasti etten saanut nukuttua" Whaaat???
en kai palkansaajan etuja yrittäjille vaatinutkaan, kommentoin vaan tuohon VIITSIMISEEN. Vai onko jonkun mielestä täysin mahdoton ajatus että nuorella/pienellä yrityksellä ei ole tuhansia euroja ylimääräistä käytössä..?
Ja mitä tulee yrittämisen vapaaehtoisuuteen, se ei välttämättä nykypäivänä ole täysin todellinen se valinnanvapaus. Työnantajat ovat keksineet oivan keinon kiertää työnantajan velvoitteet. Alla eräs artikkeli, googlettamalla "pakkoyrittäjyys" löytyy runsaasti tietoa kiinnostuneille.
Nykyajan torpparit
Vastentahtoisen yrittäjyyden taustalla on työnantajien pyrkimys siirtää yrittäjäriskiä työntekijöille. Yhteistä eri alojen yrittäjiksi pakotetuille työntekijöille on taloudellisesti epävarma asema, ja se että yrittämistä on yleensä sopimuksella rajoitettu. Lähes aina kyse on ota tai jätä tilanteesta, jossa vaihtoehtona on lopputili.
AKT:n sopimussihteeri Väinö Lahtinen nimeää yhden miehen ja auton kuljetusyrittäjät nykyajan torppareiksi. He ovat tiukasti sidottuja isompaan kuljetuksia heille tarjoavaan yrittäjään. Sidosta vahvistaa velkavankeus – auto ostetaan yleensä velkarahalla entiseltä työnantajalta.
PAMissa on kokemusta vahtimestareiden, siivoojien ja kiinteistöhuollon työntekijöiden pakottamisesta yrittäjiksi. Liiton arvion mukaan suomalaisissa ravitsemusliikkeissä on enää noin 200 työsuhteista vahtimestaria mutta yrittäjänä samaa työtä tekee tuhatkunta ihmistä.
Siivoojien ja kiinteistöhuollon työntekijöiden osalta ilmiö on toistaiseksi marginaalinen ja sitä hillitsee pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa alan työvoimapula. Pakkoyrittäjiä alan työntekijöistä on arviolta noin 200. He toimivat yleensä ison kiinteistö- ja siivousalan yrityksen alihankkijana.
– Isot yritykset poimivat rusinat pullasta ja tarjoavat huonommin kannattavia kohteita työntekijöille yrittäjäpohjalta, selvittää vastaava PAMin sopimussihteeri Hannu Sironen.
AKT:n Lahtisen mukaan yrittäjyyteen pakotetut ovat tyypillisiä pienillä paikkakunnilla, joissa työtä on huonosti tarjolla. PAMin Sironen ennustaa, että pakkoyrittäjyys lisääntyy tulevaisuudessa suurten kaupunkien ja kasvukeskusten ulkopuolella.
Muusikkojen liitto, PAM ja AKT hyväksyvät tietyin ehdoin vain itsensä työllistäviä yrittäjiä jäsenikseen.
Palkkatyöläinen 31.1.2007 nro 1/07
rahoilla mutta oli mielestäni hyvä esimerkki siitä, että kun on minimoinut riskit niin ei haittaa vaikka jonain päivänä käy huonosti. Lisäksi sain huomata, että en ole korvaamaton vaan muutkin pystyvät hoitamaan asioita.
Tosin olen ollut aiemminkin pois töistä esim kuumeen ja oksennustaudin takia; en halua tartuttaa tauteja asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin.
Joku kirjoitti,että asiakkaat eivät ymmärrä lomia ja viikonloppuja vaan on "kiva" soittaa silloin kun tarvitsee apua mutta isojen yritysten työntekijöille ei voi soittaa. Hhmmm....kyse on siitä, että yrittäjä on antanut "luvan" asiakkaalle, että voi soittaa koska pitää itseään korvamattomana. Jotta asiakkaat kunnioittavat yrittäjää, on yrittäjän ensin itse kunnioitettava itseään!
Meillä on liikeidea ja siinä määritellään mitä, milloin millä hinnalla ja missä tehdään. Samoin kohderyhmä on selkeästi määritelty. Kun toiminta on ulospäin luotettavaa, täsmällistä ja ennen kaikkea ammattimaista niin rajojen asettaminen ei ole mikään ongelma.
Nykyään tuntuu olvan trendinä, että kun en muita töitä saa, ryhdyn yrittäjäksi. Siksi yrittäjiä on joka junaa.....
Tein tämän avauksen, koska koen, että yrittäjät itse sekä ennen kaikkea muut ihmiset kuvittelevat, että yrittäjä ei voi pitää lomaa tai sairastaa. Kyse on harhaluulosta.
Ystäväpiirimme koostuu pääasiassa yrittäjistä ja kyllä he kaikki pitävät kesälomat, talvilomat ja pysyvät sairaina kotona.
Mielestäni on edesvastuutonta mennä sairaana töihin ja tarttuu tauti kaikkiin muihinkin!
Hyviä näkökulmia ja pointteja on kirjoituksissa tullut esiin ja on mukava huomata, että aihe puhuttaa.
Kun joku tuttavapiiritäni ryhtyy yrittäjäksi, niin olen neuvonut huolehtimaan vakuutuksista, hinnoittelusta sekä ajankäytöstä. En tuputa neuvoja ja tietoa mutta yllättävän paljon minulta asioista kysytään ja pyydetään apua.
Aurinkoista keskiviikkoa :)
ap
Meillä on liikeidea ja siinä määritellään mitä, milloin millä hinnalla ja missä tehdään. Samoin kohderyhmä on selkeästi määritelty. Kun toiminta on ulospäin luotettavaa, täsmällistä ja ennen kaikkea ammattimaista niin rajojen asettaminen ei ole mikään ongelma.
jos asiakas on varannut ajan sulle, niin harva ymmärtää, että sitä aikaa pitää yht`äkkiä siirtääkin. Myöskään tuuraajaa et saa, jos sairastut yllättäen ja lyhytaikaisesti. On myös yrityksiä, jossa et voi päivää pidempään olla pois, koska myymäsi tuote menee pilalle, jos sitä ei toimiteta eteenpäin.
Voisit hiukan avartaa näkemyksiäsi, kun kaikki eivät toimi sinun alallasi ja kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta pitää pidempää lomaa,vaikka yritys koko ajan tuottaisikin niin, että perhe tulee sillä toimeen. Yrittäjän kynnys jäädä kotiin sairastamaan taitaa olla korkeampi, kuin toisen palkkalistoilla olevalla?
jos teidän naapuriin tulee yrittäjä, joka toimii samalla alalla, hiukan halvemmalla,ystävällisemmin ja nopeammin, tms. niin johan muuttuu ääni kellossa, mikään tässä maailmassa ei ole varmaa.
He haluavat palkansaajien edut ja myös yrittämisen edut. Pitäisi yrittäjienkin muistaa, että he kantavat kyllä yrittämisen riskit, mutta saavat myös kaiken yrittämisen tuloksena tulevan voiton.
Minusta tämä asetelma on outo.
Jos on noin kateellinen yrittäjälle, niin siitä vaan yrittäjäksi! Se vapaus on kaikilla!
Oletko sinä työntekijänä valmis ottamaan yritykseen kuuluvat riskit? Että jos firma ei tuota, et saa palkkaa? Että palkka tulee tasan silloin kun töissä olet, ei lomalla, ei sairaana? Ja jos firma kaatuu, takuuna on oma omaisuutesi, esim. se koti, eli ei siinä mene jonkun kasvottoman yrittäjän asunto, vaan ihmisten koti, siellä asuu puoliso ja lapset. Oletko valmis samaan?
Pitäisi työntekijän muistaa, että tuottamaton tai huonosti tuottava yritys tarkoittaa sitä, että itseltäkin työt loppuu. Yrittäjän tehtävä ei ole olla mikään ihmisiä ilokseen palkkaava sosiaalitoimisto, vaan ensin pitää firma saada tuottamaan plussaa niin paljon, että kulujen jälkeen jää itselle palkka. Jos sen jälkeen fima toimii ja tuottaa, ja tarvetta on, voidaan palkata työntekijä. Työntekijän palkkaaminen on aina riski. Sairaslomat a äitiyslomat voivat kaataa yrityksen; on maksettava palkkaa henkilölle, joka ei ole töissä, otettava sijainen, jolle maksetaan palkkaa jne. Jos näitä on useampi, firma menee miinukselle.
Mieheni on ex-yrittäjä. Riskit tarkoitti sitä, että yritys meni nurin, kun ei tuottanut palkkaa mutta yrityksen juoksevat kulut piti maksaa. Lopputulos on, että miehellä on luottotiedot menneet, ulosotto nakuttaa - on nyt palkkatyössä - talous keikkuu veitsenterällä. ja voin kertoa, että elämä on tosi vaikeaa kun ei ole luottotietoja. Talo vielä on, mutta esim. lämmitysöljyä ei voi tilata, kun ei ole luottotietoja. Se tilataan minun nimellä. Autoon ei voi ottaa vakuutusta, ei avata uutta puhelinliittymää jne.
Puolison epävarmuus on myös raskasta.
Jos valitat siitä, että yrittäjä haluaa esim. sairastuessaan sairaslomakorvauksen kuten muutkin työssä olevat ihmiset - palkolliset - ja se on sinusta väärin, oletko itse valmis ottamaan osaksesi yrityksen riskit, vastaamaan omaisuudellasi ja luottoteidoillasi siitä, jos yritys ei tuotakaan tarpeeksi ?
Yrittäjällä on riskit. Lisäksi hänellä on velvollisuudet. Työntekijällä on oikeudet.
Kuten palstalta olemme saaneet lukea, yrittäjät työskentelevät korkeintaan muutaman päivän viikossa (jos viitsivät) ja tienaavat silti enemmän kuin pääministeri. Kai siinä ehtii vähän sairastellakin.
jos teidän naapuriin tulee yrittäjä, joka toimii samalla alalla, hiukan halvemmalla,ystävällisemmin ja nopeammin, tms. niin johan muuttuu ääni kellossa, mikään tässä maailmassa ei ole varmaa.
Eihän se yrittäjyys mikään automaatti sentään ole
sinun käsityksesi tämän ketjun perusteella on?
Kuten palstalta olemme saaneet lukea, yrittäjät työskentelevät korkeintaan muutaman päivän viikossa (jos viitsivät) ja tienaavat silti enemmän kuin pääministeri. Kai siinä ehtii vähän sairastellakin.
toki voi sairastaa ja lomailla! Jos on yksityisyrittäjä niin työtä ei vain enää ole sen sairastelun tai loman jälkeen, asiakkaat ovat kaikonneet ja verottaja ja muut velkojat vievät viimeisetkin rahat.
Kaikilla yrittäjillä pitäisi olla pakolliset ja kattavat vakuutukset sairastumisten, tapaturmien ja kaiken mahdottomankin varalta, varsinkin jo koko perhe on tarkoitus elättää yhden yrittäjän tuloilla.
Meillä tilitoimisto hoitaa kirjanpidon ja veroilmoitukset mutta teemme itse loput.
Kyse on organisoinnista, jotta 3 yritystä pyörii. Alat kuitenkin lähellä toisiaan eli toisaalta yritykset tukevat toisiaan.
Itse olin juuri 1,5 v sairauslomalla eikä ne asiakkaat mihinkään kadonneet; tämä varmistettiin sijaisella.
Hyvin menestyvän yrityksen takana on määritelty kohderyhmä, kunnollinen toimintastrategia ja kunnollinen pitkän ajan budjetointi.
Mitä tulee yrittäjien köyhyysrajan alapuolella olemiseen: kyvyttömyys ymmärtää yrittäjyys riittävln laaja-alaisesti. Moni tuntuu ryhtyvän yrittäjäksi heppoisin ajatuksin ja hetken mielijohteesta.
Ap
yrittäjäksi suorastaan kannustetaan suoraan koulunpenkiltä, vaikka ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia menestyä. Olet nyt pikkuisen hakoteillä tuossa sairastelussa, kaikki EIVÄT voi palkata tuuraajaa, koska tekevät sellaista työtä, että siihen vaaditaan erikoisosaamista, mitä ei muutaman päivän saikulle saa mistään. Sinä ilmeisesti tarkoitat sairaslomalla pidempää aikaa, kuin kausi-influenssan tms. vaatima saikku?
Pienyrittäjä maksaa vakuutukset minimin mukaan, koska aikalailla saa sairastaa, että korkeimmista maksuista olisi hyötyä ja se raha tarvitaan muuhun.
15 vuoden yrittäjyyden jälkeen en enää koskaan ryhdy yrittäjäksi vaan nautin säännöllisistä työajoista,palkasta ja sairaslomasta toisen palkollisena.
Itse kummastelen maatalousyrittäjien saamaa etua, palkatusta lomasta ja lomittajasta, yrittäjät ovat todella eri asemassa Suomessa. Miksei maatalousyrittäjää vaadita tulemaan toimeen omillaan ja lopettamaan yritystään, jos se ei kannata??
on ihan sama oikeus kelan ansiosidonnaiseen sairaspäivärahaan, kuin muillakin. Ansio = YEL-työtulo, eli yrittäjä voi sen aika vapaasti itse määritellä. Yleensä yrittäjät vakuuttavat itsensä reilusti alakanttiin, jolloin esim. juuri sairaspäiväraha jää niin pieneksi ettei "ole varaa" sairastaa. Parin päivän flunssasta sairaspäivärahaa ei tietenkään saa, mutta pitemmissä sairauksissa sii rahoitus tulee Kelasta yrittäjällekin!
ongelma ei ole vain se sairausaika, vaan sen jälkeinen elämä.
yrittäjä ei välitä asiakkaistaan. Tiedän pari yritystä, joissa yrittäjä todella piti kunnon lomat ja panosti perheeseensä, mutta samalla unohti, että kilpailutilanteessa asiakas valitsee sen yrityksen, josta saa palvelua. Työntekijöitten ylityöt ja pari äitiysvapaata sitten kaatoivat sen yrityksen, vaikka miten oli markkinoitu ja hinnoiteltu oikein.
olen toiminut 15 v yrittäjänä ja luulen tietäväni yrittämisestä aika paljon.Aika naiivia niputtaa kaikki yritykset samaan kasaan,eihän työntekijätkään ole samaa poppoota.Itse olen ollut yhdellä pitkällä sairaslomalla,kuukausi,ja se teki kyllä hallaa.Kauneudenhoitoalalla aika vaikea siirtää asiakkaita,koska ajat varattu pitkälle ja asiakas haluaa nimenomaan sinut,ei jotain sijaista.Suomessa hoidot maksavat sen verran että kuluttajat miettivät mistä maksavat..Tärkeä pointti on myös se,että ei pk-seudun ulkopuolelle noin vain saa sijaista!Hyvänen aika!!Minä en todellakaan luovuta omaa elämäntyötäni kelle vaan,eikä kukaan muukaan samalla alalla oleva!Mitä pienemmästä paikkakunnasta on kysymys,sen tarkemmin joutuu pohtimaan kaikkea,paha sana kun kiirii hetkessä!ILOITSEN TÄSTÄ KETJUSTA!KERRANKIN LÖYTY TÄYSPÄISIÄ IHMISIÄ TÄLTÄKIN FOORUMILTA =)TSEMPPIÄ KAIKILLE YRITTÄJILLE !
kilpailu on vähäistä. Silti suurin osa yrittäjistä ei toimi sellaisella alalla. Suurimalle osalle pienyrittäjistä ainoa kilpailuvaltti on asiakaspalvelu ja se asiakaspalvelu tarkoittaa sitä, että olet aina paikalla ja joustava.
Sen lisäksi monilla aloilla ei voi tehdä "varastoon" töitä. Joku juristi voi hakata papereita oikeuteen illat ja lähteä viikoksi Kreikkaan makaamaan, mutta ei kahvilan omistaja pysty pitämään kahviotaan auki etukäteen sen lomaviikonkin edestäkin. Siellä on pakko olla paikalla, joka päivä. Pienyritysten ongelma on myös se, että ne pyörii yrittäjän työn varassa, joten sijainen on yhtä tyhjän kanssa. Mieheni pitää sijaista lomien aikana ja joku vaan klikkaa. Myynti on aina heikkoa ja ei saa edes palkkaansa kasaan saati kiinteitä kuluja. Haluaa silti sijaisen, koska jotkut vakiasiakkaat tarvii apua heti ja menevät pian muualle, jos eivät tuolta saa sitä apua. Sitten taas miehen palattua lomalta, ovesta pölmähtää niitä vanhoja asiakkaita, koska eivät halua asioida sijaisen kanssa vaan odottelevat miestä lomalta. Tuo menee viikon, mutta jos mies olisi kuukauden pois, niin mitäköhän tapahtuisi??
itse olen tuo edellinen yrittäjä.kauhukuva on sairastua viikon räkätautiin(haluatko että kosmetologi niistää 10 min välein?) tai johonkin vakavaan pitkäaikaiseen sairauteen...Viikon asiakasmäärä on helposti 30-50 ihmistä,kiva sit tehä niitä sunnuntait yötä myöten puolkuntosena...osa vetää herneen nenään koska tämä MINÄMINÄ-KULTTUURI ei opeta odottamaan rauhassa,MINÄ kun haluan hoitoni NYT!!Omalla alaalla myös aika homma opettaa sijainen,miten tehdään erikoiskasvohoidot ym.jokaisella sarjalla kun omat aineet ja laitteet.Silti nautin omasta yrittämisestä,paljon hyviäki puolia =)
onhan se helppo huudella ohejita menestyvistä yrityksistä! Kuitenkin juuri hiljattain uutisoitiin että joka viides yrittäjä elää köyhyysrajalla.
"Joka viides yksinäisyrittäjä elää köyhyysrajalla, kertoo Yle Uutiset. Määrä on vakiintunut 2000-luvulla.
Suomen Pienyrittäjien puheenjohtaja Harri Jyrkiäinen on pettynyt nykyiseen hallitukseen, joka ei ole onnistunut kohentamaan oloja.
- Jos kouluarvosanoilla nykyhallitusta arvioi, arvosana asettuu vitosen tai kuutosen tietämille.
Pienyrittäjät vastustavat Martti Hetemäen verotyöryhmän esittämiä alv-korotuksia.
- Kaikkein vaikein tilanne on kuluttajasektorilla toimivilla yrityksillä, joiden on hyvin vaikea siirtää alv-korotuksia hintoihin. Tällöin korotuksissa on suoraan kyse yrittäjän työn verottamisen kiristämisestä, Jyrkiäinen sanoo.
Laman vuoksi monet yrittäjät ovat joutuneet anomaan toimeentulotukea. Ravintola-, kampaamo- ja rakennusalan yrittäjät tarttuvat sosiaalitoimiston oven kahvaan useimmin."