En ymmärrä, miksi yrittäjä ei voi sairastaa
Kommentit (132)
vaan aivan jotain muuta jos yrityksen tulot eivät kata menoja! Omasta pussista, lainarahalla ja ties millä pidetään yritys pystyssä.
Minulla on täysin erilainen näkemys yrittämisestä. Vaikka se on muutakin kuin taloudellisen voiton tavoittelua, niin ei talouspuolta voi jättää huomioimatta. Täytyy omata jonkinlaista liikkeenjohdollista ajattelukykyä jos ryhtyy yrittäjäksi. No, ehkä tämä keskustelu osoittaa sen, että monilla yrittäjillä siinä kyvyssä olisi kehitettävää.
Minulta on jo kauan sitten karissut kaikki inhimillisyys appeni yrittämistä kohtaan. Sellaista tussausta se minun silmissäni on.
elämisen? Harva yrittäjä voi tehdä lyhyitä työpäiviä, toisilla kun on tavoitteena, että siitä saa rahaakin..
Minun mielestä hän kirjoittaa että
"Tulotkaan eivät tietenkään päätä huimaa, mutta eipä tässä ihan köyhyysrajallakaan vielä keikuta. "
Eli eikös tuo nyt vaikuttaisi siltä että itse maksaa elämisen, mutta tulot eivät päätä huimaa.
moni palkansaaja on ihan samassa asemassa.
Vai tuoko hän laskunsa sinulle maksettavaksi? Etkö pysty käsittämään, että yritys on monille yrittäjille oma lapsi ja mihin appiukkosi sitten pitäisi mennä? Kortistoon? Jos jokainen yritys, jonka yrittäjä ei saa vähintään keskipalkkaa ja pitkiä lomia lopetettaisiin, meillä olisi kasa uusia työttömiä. Toinen vaihtoehto on, että hinnat nousevat sille tasolle, että liiketoiminta on runsaasti voittoa tuottavaa. Se taas on meidän kaikkien pussista pois. Minusta on vaan hienoa, että ihmiset jaksavat työllistää itseään, vaikkeivat sillä rikastukaan. Yrittäjyys on kuitenkin aina osoitus sitkeydestä ja ahkeruudesta. Laiskat menee konkurssiin.
mutta hän toteaa "ei se ole yrittämistä vaan aivan jotain muuta jos yrityksen tulot eivät kata menoja!"
Eli siis yritys tekee tappiota tuon mukaan. Onko se järkevää liiketoimintaa?
Onhan niitä kotirouviakin, joilla on kalliita harrastuksia.
mutta hän toteaa "ei se ole yrittämistä vaan aivan jotain muuta jos yrityksen tulot eivät kata menoja!"
Eli siis yritys tekee tappiota tuon mukaan. Onko se järkevää liiketoimintaa?
elämisen? Harva yrittäjä voi tehdä lyhyitä työpäiviä, toisilla kun on tavoitteena, että siitä saa rahaakin..
Tienaan suurinpiirtein saman verran kuin mieheni, jonka työaika valtiolla on puolta pidempi, ja joka joutuu myös olemaan tekemisissä parin ikävän työkaverin kanssa lähes päivittäin. Joten pidän osaani ihan hyvänä. Toimin alalla, jossa teen töitä kotona pienillä kiinteillä kuluilla, joten kaikki työt mitä teen on käytännössä tuloa. Vähennettynä tietenkin veroilla ja YEL-maksuilla. Tietenkin vielä 20 vuotta sitten olisin todennäköisesti ollut isommassa yrityksessä palkansaajana, mutta tällä alalla yrittämisen riski on siirtynyt entisille työntekijöille. Silti tässä nykyisessä järjestelyssä on ainakin minulle ollut hyvät puolensa.
Yrittämisen alussa on varmasti tiukkaa ja joutuu tinkimään lomista ja muista palkansaajiin verrattavista eduista. Mutta jos yrittäminen vie 24/7, niin en kyllä ymmärrä onko oman yrityksen pitäminen millään tavalla järkevää. Yritystoiminta ei ainakaan ole taloudellisesti kannattaa. Vaikka yrittämiseen liittyy vapaus ja vastuu ja oman yrityksen eteen haluaakin satsata ja joutuu joustamaan, niin ei kyllä ole mitään mieltä elää pelkälle yrittämiselle ja natista, ettei ole mahdollisuutta lomailulle. Silloin ei ole osannut hoitaa bisneksiään siihen malliin, että yrittäminen olisi kannattavaa toimintaa. Toki jokainen saa harrastella ja puuhastella yrittämistä. Minulta ei sympatiapisteitä heru! Olen joutunut ja saanut sivusta seurata appiukkoni bisneksiä. Huh hah hei, yrittäjiä on todellakin moneen junaan ja vaikka juna ja aika on jo mennyt ohi, niin ukko ei osaa lopettaa. En ymmärrä.
eli käytännössä se puuhastelu on tappiollista, mutta kun ei voi irtisanoa niin ei vaan voi, tuli tulosta tai ei. Kuitenkin se sama tyyppi saa lomat ja muut edut ihan niin kuin kuka tahansa muukin työntekijä samassa yrityksessä.
Eli olisiko appiukkosi paikka jossain firmassa työntekijänä nauttimassa kaikista eduista?
En avaudu appeni tilanteesta enempää, mutta jos "yrittämisellä" on kaiken lisäksi negatiivisiä sivuvaikutuksia yrittäjän läpipiiriin eli esim. meidän tapauksessa lapsiin ja heidän perheisiin, niin pidän oikeutenani kommentoida. En ole yhtäkään laskua maksanut, mutta mieheni on yks jos toinen kerta ollut auttamassa isäänsä pois erilaisista tilanteista ja käynyt tekemässä töitä. Satunnaisessa avustamisessa ei ole mitään ongelmaa, mutta kun kaikki kura ja ongelmat kaadetaan lähipiirin niskaan ja niin välillä on todella ollut henkisesti raskasta. Lähipiiri ja moni ulkopuolinen on kehottanut miettimään yrityksen lopettamista, mutta kun ei.
Minusta joskus olisi viisautta myöntää, ettei yrittäminen enää ole se oma juttu tai itse ei enää kykene uudistumaan ja uudistamaan yritystä ja lopettamaan hallitusti yritystoiminta ennen kuin on pakko laittaa pillit pussiin konkurssin kautta.
Lopetan aiheesta kirjoittamisen tähän.
Ps. Mihin minä palkansaajana menen jos työnantajani antaisi minulle potkut tai yritys lopettaisi toimintansa? Etsisin muita töitä :)
löytää uutta työtä. Ihminen, joka ymmärtää työnsä arvon ja tajuaa vähän bisneksen pyörittämisestä, voi olla aika vaikea palkollinen. Toki hän voi olla myös suuri voimavara, mutta ei ihan riviorjana, vaan osakkaana tai muuten sitoutuneemmassa roolissa.
Tämä ihan ohiksena.
Mun appiukko on 81v ikäinen ja tekee edelleen 4-6 tunnin työpäiviä yrityksessään, joka muuten menestyy ihan mukavasti. Tosin viettää osan työajasta keinottelemalla osakkeilla, mutta työstä se käy sekin :-).
Osa yrittäjistä aidosti nauttii työsätän eikä edes mieti lomailua. Ja toisaalta on mukava olla sunnuntaina se ainoa paikka, mistä saa apua ja tullaan paikalle (helvetillisellä hinnalla, mutta siitähän asiakas on valmi maksamaan, kun muut alan yrittäjät ovat vapaalla).
Vierailija kirjoitti:
on ihan sama oikeus kelan ansiosidonnaiseen sairaspäivärahaan, kuin muillakin. Ansio = YEL-työtulo, eli yrittäjä voi sen aika vapaasti itse määritellä. Yleensä yrittäjät vakuuttavat itsensä reilusti alakanttiin, jolloin esim. juuri sairaspäiväraha jää niin pieneksi ettei "ole varaa" sairastaa. Parin päivän flunssasta sairaspäivärahaa ei tietenkään saa, mutta pitemmissä sairauksissa sii rahoitus tulee Kelasta yrittäjällekin!
kunnon vakuutusta itselleen. Yrittäjä katsoo nyt vaan peiliin, sieltä se vika löytyy.
Vakuutus kun ei valitettavasti korvaa menetettyjä asiakkaita joten yrittäjällä ei ole oikein muutakaan vaihtoehtoa kuin tehdä töitä sairaana!
Jo kuukauden sairasloma tekee ison loven liikevaihtoon
Kaikilla pienyrittäjillä ei välttämättä ole varaa ottaa ylihintaisia vakuutuksia tai maksaa isoa yel vakuutusta