40-vuotiaana äidiksi?
Onko 40-v äitejä kuulolla? Täällä kova harkinta käynnissä, että josko vielä yksi lapsi "toivomuslistalle". Kuinka jaksatte/ura/ihmisten asenteet? Meillä on jo 2 lasta..
Kommentit (134)
Käyn siivoamassa sekä isän että äidin luona ja muutenkin hoidan heidän asioitaan. Ikää mulla on 51 vuotta ja kuopuksemme on 8-vuotias. Jaksan hoitaa myös lapsemme, ja pph:na vieraittenkin lapsia.
Käyn siivoamassa sekä isän että äidin luona ja muutenkin hoidan heidän asioitaan. Ikää mulla on 51 vuotta ja kuopuksemme on 8-vuotias. Jaksan hoitaa myös lapsemme, ja pph:na vieraittenkin lapsia.
nro105 on kuitenkii 26 vuotta... :)
96 oli edelleenkin sitä huumoria, ihmiset!
Sai lapsen kun oli 49, ikää nuorimman ja vanhimman lapsen välille tuli luonnollisesti yli 20 vuotta ja oli jo mummu kun tuon lapsen sai. Mies oli kylläkin muutamia vuosia nuorempi.
Vahinkohan se oli, mutta kyllä siitä ihan terve ihminen kasvoi.
Kuinka mahtavaa olisikaan jos itse nelikymppisenä äitisi olisi vasta 65 vuotta ja paras tukija keski-iän lähestyessä. Ja itse kuusvitosena äiti olisi mahdollisesti edelleen elossa! Vain harva saa sellaista kokea, valitettavasti.
Mulla äiti on 20 v vanhempi eli on nyt 61 v.
Arvaa onko se missään elämänsä vaiheessa ollut mun tai lasteni tukena? Vielä vähemmän mun isäni joka on nyt 60 v.
t: 42 v pikkuvauvan äiti
päättää siis jatkaa tätä käytöstä myös seuraavaan sukupolveen, vai?
Ei kai nyt kukaan sanokaan että kaikki nuoret olisivat täydellisiä äitejä. Tai vanhat. Iällä ei luonteeseen kauheasti ole vaikutusta. Se olisiko äitisi ollut parempi tuki jos olisi saanut sinut vanhempana, niin varmastikaan ei olisi. Itsekästä ihmistä mikään ei muuta. Kiva että olet kuten äitisi, vain hiukan toisella tavalla, valitettavasti.
Mutta asiaa kannatta pohti monelta kannalta...
Tehdäänkö lapsi täyttämään tyhjiötä? Tehdäänkö lapsi vauvakuumeen vuoksi? Vai tehdäänkö lapsi siitä silkasta lapsen tuomasta riemusta ja työstä johon sitoudutaan taas vuosiksi?
Onko elämällä omia henkilökohtaisia unelmia? Onko halua päästä joskus vapaammin harrastamaan? Onko halua päästä koko perheellä helpommin matkustamaan ja harrastamaan? Entä taloudellisesti? Onko toivetta olla virkeä ja osallistuva isoäiti joskus? Onko halua olla joskus vielä itsekäs ja keskittyä kumppaniinsa tms.
Isoja asioita kannattaa miettiä. En sano sitä pahalla. Mutta olen nähnyt surullisen monta 40v naista jotka tekevät iltatähden ja sitten iskee se uupumus ja vapauden kaipuu... Etenkin jos ensimmäiset lapsetkin ovat tulleet nuoremmalla iällä. Silloin kun viimein pääsisi matkustamaan, ulkoilemaan, harrastamaan ja elämään itselleen, saattaa vauvakuumeen huumassa tehty vauva ollakin raskas taakka... eikä kukaan lapsi ansaitse olla taakka...
Toisaalta jos ei ole omia itressejä tai jos on vakuuttunut että omatkin jutut sujuu siinä sivussa ja on luontainen elämäntapa äiti niin ilman muuta silloin jokainen 40v nainen on täysin vapaa tekemään lapsia mielensä mukaan :)
Ja nyt nuorimman 42 vuotiaana ja ehdottomasti on ollut
helpompaa nyt yli nelikymppisenä.
Ollaan nautittu lapsesta joka ikinen päivä, kaduttu ei olla kertaaka,
Joten ehdottomasti toivotan onnea jokaiselle, joka suunnittelee lapsen
hankintaa yli 40 vuotiaana, voi olla rankkaa, mutta varmiasti palkitsevaa.
Juuri näin on asia.Olen huomannut,että yli 40-vuotiaat ei saisi alle 40-vuotiaan mielestä enään tehdä lapsia.Monilla 40-vuotiailla ei lasta vielä ole ja ovat tehneet uraa tai löytäneet sopivan kumppanin kypsässä iässä,niin kyllä jos vain naisen terveys ja hormoonitoiminta sen sallii yli 40-vuotiaalla naisella on oikeus tehdä lapsi se ei saa olla iästä kiinni.
Itse en tunne mummoikäiseksi itseäni,päinvastoin olen nainen parhaassa iässä ja valmis saamaan lapsen nyt 40-vuotaana.
Harmi vain,että yli 40-vuotiaat eivät saa lapsettomuushoitoja ollenkaan.
ja raskautta tässä oottelen.. :)
Hulluhan sitä varmaan on, mut vauvakuume ollu jo pari vuotta. Lapsia neljä ennestään. Kaks aikuisikäistä ja kaks vähän nuorempaa.
Itselleni olisi ollut kova paikka jos oliin yllättäen viel tullut raskaaksi. Mutta tunnen joitain jopa 44v vuotiaana äidiksi tulleita, ja hyvin he ovat jaksaneet. Lapsen saanti on jopa nuorentanut heitä!! Varsinkin jos ei ole vielä yhtään omaa lasta niin suosittelen. Oma lapsen saaminen on vain niin hieno asia. Itse en vain olisi enää jaksanut aloittaa alusta:
Mutta nyt tulee se pakollinen huono esimerkki. Miehen paras kaveri löysi uuden vaimon ja sehän oli tehtävä ne 2 yhteistä lasta. Vaimo oli 42 ja 44 kun teki lapset.
Hän on tällä hetkellä 53v ja todella väsynyt ja kyllästynyt. Hyvä kun jaksaa töissä raahautua ja silti pitäisi vielä jaksaa auttaa alakouluikäisiä läksyissä ja esimurkun juttuja tukea ja kuunnella ja pahin murrosikä on vielä edessä. Tytöt ovatkin kyllä aika reppanoita ja heistä näkee, ettei kukaan jaksa enää perehtyä heidän asioihin. Tällä pariskunnalla on alkaneet jo ns. keski-iän jutut pyöriä mielessä ja eläkkeen odottaminen ja se, että saisivat joskus olla rauhassa.
Toki tämä on vain yksi esimerkki, mutta silti halusin kirjoittaa tämän, että miettisitte, ettei se lapsi ole vain se vauva-ajan valvominen.
Sääliksi käy niitä tyttöjä ihan oikeasti.
oletko idiootti vai ihan tosissas?
mitä nuorempi sen väsyneempi mun kokemusten mukaan.
vai oletko itse ihan romu jo 40 -vuotiaanaihmettelen vaan, kun itse juoksen ekan maratonini 49-vuotiaana
Niin kaikki eivät välttämättä juokse. Lapsellinen on kommenttisi, teiniäidiksi sinua henkisesti voisi luulla. Kaikista ei kasva aikuisia koskaan *huokaus*
päättää siis jatkaa tätä käytöstä myös seuraavaan sukupolveen, vai?
Mummuni oli 37v kun minä synnyin....
niin kauan kun pystyy luonnollisesti tulemaan raskaaksi, niin siitä vaan! siten on mielestäni tarkoitettu. itse otin varman päälle ja aloitin 19- vuotiaana, koska sitä ei tiedä vaikka munasolut sanois ittensä irti jo 25 vuotiaana. ja mä näen mun elämäni ainoana tavoitteena olla äiti. eikä jotkut asiat katso ikää.. olen nähnyt 20v. vanhempia jotka on köyhiä ja on kiire baariin, mutta tiedän myös paaaljon yli 30- vuotiaita ja lähes 40- vuotiaita, jotka on täysin samalla tasolla näiden kakskymppisten kans. ja silti kaikki rakastaa lapsiansa enemmän kun mitään muuta.
Mitä kukaan av.n mielipiteellä tässä asiassa tekee. Puolet kannattaa ja puolet on vastaan. Et sä täältä ap koskaan vastausta saa, tähän kysymykseen ei ole olemassa yleistä vastausta.
kun siitä vaan ei 40 vielä siihen hommaan liikaa ole meilläki nuorin tehty 42:sena
Kai nyt kaikki on vielä pirteitä neljävitosina! Pitäisi ymmärtää että se pirteys ei kaikilla jatku vielä montaa kymmentä vuotta siitä eteenpäin! Noh, lapsihan siitä sitten vain kärsii... Mutta, tosi kiva että jaksatte vauvan kanssa kuitenkin alussa!