Mitkä rokotteet otatte lapselle ja milloin?
Vauvamme on kahden kuukauden ikäinen ja nyt olisi kiire miettiä, mitä rokotteita hänelle otamme ja minkä ikäisenä.
Haluaisin kuulla mielipiteitänne asiasta. Ja jos on jotain hyviä linkkejä, niin laittakaa! Asiasta on hirveän vaika löytää tietoa. Yleisen rokotusohjelman puolesta juttua tietysti löytyy, mutta sen verran olen elämäni aikana oppinut, ettei ns. viralliseen tietoon ole aina luottamista, joten en voi tehdä päätöstäni pelkästään sen varassa.
Kommentit (87)
Mpr- rokotteesta.
http://www.xn--lkeinfo-5waa.fi/Medicine.aspx?m=1700&i=GLAXOSMITHKLINE_P…
Tässä tuosta linkistä, joka on siis rokotteen tuotesisältö , kopiutu haittavaikutukset.
Kuten kaikki lääkkeet, Priorixkin voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.
Kliinisissä tutkimuksissa Priorixilla on esiintynyt seuraavia haittavaikutuksia:
Hyvin yleiset (esiintyvät 1 rokoteannoksella 10:stä tai useammin):
* punoitus injektiokohdassa
* korkea kuume (38ºC tai sitä korkeampi)
Yleiset (esiintyvät harvemmin kuin 1 rokoteannoksella 10:stä):
* kipu ja turvotus injektiokohdassa
* kuume (39,5ºC tai sitä korkeampi)
* ihottuma (läikkiä)
* ylähengitystieinfektiot
Melko harvinaiset (esiintyvät harvemmin kuin 1 rokoteannoksella 100:stä):
* välikorvan tulehdus
* imusolmukkeiden turpoaminen niskassa, kainalokuopassa tai nivuksissa
* ruokahaluttomuus
* hermostuneisuus
* epätavallinen itku
* unettomuus (insomnia)
* silmien punoitusta, ärsyntyneisyyttä ja vetisyyttä (konjunktiviitti)
* keuhkoputkitulehdus
* yskä
* korvasylkirauhasen turpoaminen (poskissa)
* ripuli
* oksentelu
Harvinaiset (esiintyvät harvemmin kuin 1 rokoteannoksella 1000:stä):
* kouristukset, joihin liittyy korkea kuume
* allergiset reaktiot
Markkinoille tulon jälkeen Priorixilla on vielä raportoitu satunnaisesti seuraavia haittavaikutuksia:
* nivelkipu ja -tulehdus
* pistemäisiä tai pieniä verenvuotoja tai mustelmataipumusta. Tämä johtuu verihiutaleiden määrän laskusta.
* äkilliset henkeä uhkaavat allergiset reaktiot.
* aivokalvon, aivojen, selkäytimen ja ääreishermoston tulehdus, Guillan-Barrén oireyhtymä (nouseva paralyysi, mikä voi johtaa hengityshalvaukseen)
* Kawasakin oireyhtymä (taudin oireisiin kuuluu pääasiassa esim. kuumetta, ihottumaa, imusolmukkeiden turvotusta, suun ja kurkun limakalvon tulehdusta ja ihottumaa)
* erythema multiforme. (Oireena punaiset, kutisevat läiskät, jotka muistuttavat tuhkarokkoa. Läiskät ilmaantuvat ensin raajoissa ja joskus kasvoissa ja koko kehossa).
Harvinaisissa tapauksissa sinä voit saada/lapsesi voi saada sikotaudin tai tuhkarokon kaltaisia oireita.
Yksittäisissä tapauksissa on raportoitu ohimenevää, kivuliasta kivesten turpoamista.
Itse suosittelisin jokaista vanhempaa hankkimaan tietoa rokotteista ja Oikean tiedon perusteella päättämään mitä tehdä - minkä rokotteen ottaa ja minkä jättää ottamatta jne.
jos asiaa tarkastelee vähän lähemmin. Lisäksi UK:ssa on ollut mm. pahoja tuhkarokkoepidemioita rokottamattomien keskuudessa. Toki jos roikutte vapaamatkustajina rokotettujen keskellä, saatatte selvitä. Ja väite siitä, että suomalaislapset olisivat maailman sairaimpia, on täysin naurettava ja osoittaa, ettet todellakaan tiedä, mistä puhut.
jos asiaa tarkastelee vähän lähemmin. Lisäksi UK:ssa on ollut mm. pahoja tuhkarokkoepidemioita rokottamattomien keskuudessa. Toki jos roikutte vapaamatkustajina rokotettujen keskellä, saatatte selvitä. Ja väite siitä, että suomalaislapset olisivat maailman sairaimpia, on täysin naurettava ja osoittaa, ettet todellakaan tiedä, mistä puhut.
Hienoa jos olet selviytynyt allergialta, astmalta ja/tai diabetekseltä. Tiedän mistä puhun.
kuin perusrokoteohjelmassa. MPR:ää ei ollenkaan.
Rokotusinfo:n sivuilla paljon viitteitä erilaisiin artikkeleihin.
Tämä lääkäri EI siis OLE rokotevastainen, vaan suosittelee rokotuksia, mutta antaa vaihtoehdon esimerkiksi suomalaiselle rokotusohjelmalle ja rokotteille. Me menemme tuon mukaan.
jos voisin veloittaa 2000 euroa per lapsi tästä hienosta vaihtoehto-ohjelmasta tuolla Halvorsenin babyjabs-klinikalla :).
Rokotusinfo:n sivuilla paljon viitteitä erilaisiin artikkeleihin.
mitä tännekin on sieltä linkitelty ja oppinut mielenkiintoisia asioita. Esimerkiksi että syöpä on parasiitin aiheuttama, mutta onneksi kyseisen "tohtorin" parasiittiskanneri auttaa.
MPR-rokotuksella vasta 3 vuotiaana, mielestäni oli ihan hyvä ikä. En kyllä suosittele jättämään rokotuksia ottamatta.
ns. viralliseen tietoon ole aina luottamista, joten en voi tehdä päätöstäni pelkästään sen varassa.
huijareita kuin rokotevastaisessa bisneksessä. Tai en ainakaan ole törmännyt vastaavaan missään muualla. Joten suostittelen aivan äärimmäistä kritiikkiä KAIKKEA sitä kohtaan mitä rokotteiden vastustajat sinulle kertovat. Etsi joka asiasta tietoa itse ja laajalla rintamalla.
mutta asiatiedon löytäminen tuntuu tosi vaikealta! Siksi toivoisinkin, jos täältä löytyisi jotain hyviä linkkejä, joissa voisi tutustua aiheeseen mahdollisimman laajasti. -ap
eli melkoisen riskin otat tuolla rokotteiden viivästyttämisellä. Suomalainen rokotusohjelma perustuu tietoon Suomen tilanteesta; sen suunnittelussa on huomioitu meidän tautitaakkamme, rokotuskattavuus ym. ym. eli todella uhkarohkeaa noudattaa jonkun muun maan tilanteeseen perustuvia suosituksia.
PS. Ap ja muut: kun olette lähdössä lentämään, etsittekö etukäteen netistä tietoa koneen ohjaamisesta ja käyttekö neuvomassa kapteenia lennon aikana? Viraliseen tahoon eli lentoyhtiöön kun ei ole luottamista, ja aina kannattaa etsiä itse tietoa ja kyseenalaistaa.
lapsi on alttein taudeille juuri pienenä? Siksi että immuunipuolustusjärjestelmä ei vielä toimi. Miksi haluaisin laittaa lapseni immuunipuolustuksen ylikierroksille jo 1kk iästä alkaen? Jos immuunipuolustus ei vielä toimi kunnolla, ei rokotteistakaan sellaista hyötyä ole kuin kuvitellaan. Ja varsinkaan, kun Suomessa tuntuu olevan tapana antaa kuumetta alentavaa lääkettä "varmuuden vuoksi". Se on kyllä typeryyden huippu, kun samaan aikaan valitetaan että rokottamattomat lapset ovat rokotetuille vaarallisia, koska oman rokotetun lapsen immuunivaste voi olla vajaa. Totta helkutissa se on vajaa, jos kuumeen ei anneta nousta ollenkaan. Aika moni Suomessa lasten rokoteohjelmassa olevan rokotteen tuoteselosteessa sanotaan, ettei kuumetta alentavaa pitäisi antaa varmuuden vuoksi juuri tästä syystä.
Tulen rokotuttamaan lapseni kyllä, mutta käytän itse maalaisjärkeä.
Tämä lääkäri EI siis OLE rokotevastainen, vaan suosittelee rokotuksia, mutta antaa vaihtoehdon esimerkiksi suomalaiselle rokotusohjelmalle ja rokotteille. Me menemme tuon mukaan.
jos voisin veloittaa 2000 euroa per lapsi tästä hienosta vaihtoehto-ohjelmasta tuolla Halvorsenin babyjabs-klinikalla :).
maksaa n. 200e per kerta. Ainakin viime viikolla Helsingissä. Kaikkialla ei ole suomalaista ilmaista perusterveydenhuoltoa, eivätkä kaikki sitä käytä vaikka voisivatkin.
Maksaisin mielelläni enemmänkin yksittäisistä rokotteista, ei tuo ole paha hinta ainakaan mun mielestä.
tai voi löytyä, mutta sen lisäksi sieltä löytyy paksuinta tuubaa mitä tämä maa päällään kantaa, suloisena sekasotkuna. Mitään mitä siellä lukee ei voi ottaa tosissaan ennenkuin on itse tarkistanut ettei se ole peräisin jonkun huuhaatohtorin sylttytehtaasta. Ei paikka suotta saanut huuhaapalkintoa, se meni todellakin täysin oikeaan osoitteeseen.
Niin. Yhdessä rokotteessa on antigeenejä samaa luokkaa kuin hyttysenpistossa.
Niin. Yhdessä rokotteessa on antigeenejä samaa luokkaa kuin hyttysenpistossa.
Voi jestas. Mihin se rokotteen vaikutus sitten perustuu? On tainnut jäädä joku bilsantunti välistä. :-DDDDD
Niin. Yhdessä rokotteessa on antigeenejä samaa luokkaa kuin hyttysenpistossa.
Voi jestas. Mihin se rokotteen vaikutus sitten perustuu? On tainnut jäädä joku bilsantunti välistä. :-DDDDD
ylikierroksilla myös hyttysenpiston jälkeen? Kuinka monelle hyttysenpistolle lapsen kehittymättömän immuunijärjestelmän oikein uskaltaa altistaa vuodessa?
Niin. Yhdessä rokotteessa on antigeenejä samaa luokkaa kuin hyttysenpistossa.
Voi jestas. Mihin se rokotteen vaikutus sitten perustuu? On tainnut jäädä joku bilsantunti välistä. :-DDDDD
ylikierroksilla myös hyttysenpiston jälkeen? Kuinka monelle hyttysenpistolle lapsen kehittymättömän immuunijärjestelmän oikein uskaltaa altistaa vuodessa?
Ei ollut tarkoitus loukata, mutta tuo kuulosti vain niin naurettavalta. Kuten tämäkin.
Ihan aikuisten oikeasti: tiedätkö miten rokotteen on tarkoitus toimia ihmisen elimistössä? Tiedätkö miten immuunijärjestelmä toimii?
Hyvä on, esitäpä sinä hypoteesisi rokotteen tuhoisasta vaikutuksesta lapsen immuunijärjestelmälle, katsotaan mitä siitä jää käteen kun sitä pikkasen pöyhii.
Mä olen ollut aina vähän epäilevä rokotusten suhteen, johtuu siitä että äitikin on ollut. Oon kyllä saanut kaikki rokotteet, mutta vähän myöhemmin kuin normaalisti.
Itse olen toiminut oman poikani kanssa samoin, On saanut muut rokotteet rokoteohjelman mukaan, mutta mpr on vielä saamatta, neuvolan tätin kanssa sovittiin että annetaan se esim. vasta 5-6vuotiaana. Neuvolan täti sanoi, ettei haittaa, koska kyseisiä tauteja ei suomessa ole. Eri asia vois olla jos esim. matkustelis paljon.
Itseäni alkoi kauhistuttaa mikä määrä rokotteita lapseen laitetaan ennen 2-vuotta. Moni ei hoksaa että yhdessä piikissä on nykyään 3-5 eri virusta joita vastaan suojataan. Miksi ne pitäis pistää lapseen juuri siinä herkässä vaiheessa kun lapsen oma immuniteetti on vasta kehittymässä.
No syy on selvä, vauva on paljon helpompi rokottaa kuin isompi vastaan laittava taapero.
Itse käyn säännöllisesti yhden naistentautien erikoislääkärin luona joka on työskennellyt myös 10-vuotta neuovolalääkärinä ja nyt myös homeopaattina. Hän ei tietenkään voinut suoraa vastausta antaa, mutta neuvoi syöttämään lapselle Homeocalc nimistä valmistetta (kalsium,mangnesium). Kalkilla on suuri merkitys immuniteetissa ja se auttaa korjaamaan elimistössä syntyneitä vaurioita. Tässä uskossa olen lapselleni sitä syöttänyt (varsinkin kun maito ei oikein käy).
Hyvä on, esitäpä sinä hypoteesisi rokotteen tuhoisasta vaikutuksesta lapsen immuunijärjestelmälle, katsotaan mitä siitä jää käteen kun sitä pikkasen pöyhii.
niin en lähde vääntämään rautalangasta miten immuunijärjestelmä toimii ihmiselle, jonka mielestä esimerkiksi viitosrokote=hyttysenpisto. :-) Uusavuttomuus löytää oman huippunsa tuollaisissa ihmisissä. Tai sitten bilsantunteja on rutkasti vähennetty sitten meikäläisen kouluvuosien.
:-)
jotka kuuluvat normaaliin rokoteohjelmaan. Siinä järjestyksessä ja aikataulussa kun niitä neuvolassa annetaan.
Ja muutkin lapset ovat selvinneet ihan hienosti vaikka täällä on enemmän ihmisiä kuin Suomessa :-). Eli se siitä uhkarohkeudesta.
Olisin enemmän huolissani siitä, että suomalaislapset ovat maailman mittapuussa kaikkein sairaimpia allergioineen, astmoineen ja diabeteksineen. Minä kuulun tähän joukkoon myös, ja minutkin on rokotettu suomalaisen rokoteohjelman mukaan.
Se 13.