Lapsettomilla ei ole oikeasti mitään käsitystä mitä on väsymys.
Yksi lapseton ystäväni aina valittelee, kuinka on väsynyt kun joutuu heräämään seitsemältä töihin. Univelka on kuulemma valtava. Kiva siinä kuunnella, kun itse ei ole nukkunut neljään vuoteen yhtäkään kunnollista yötä, jos ei ota lukuun viikonloppuvapaita mitä miehen kanssa järjestetään noin kerran puolessa vuodessa. Olen elänyt neljä vuotta muutaman tunnin pätkittäisillä yöunilla, masennus koettu, joskus olen jopa oksentanut väsymyksestä kun on niin huono olo ja pää kipeä. Lapsia en vaihtaisi pois enkä haluaisi valita lapsettomuutta vaihtoehdoksi, mutta vähän pännii kuulla valitusta miten jollain lapsettomalla voi olla univelkaa! Juu, kärsimys on yksilöllistä, tiedetään...
Kommentit (121)
Oon eri mieltä. Ei voi kukaan tietää mitä lapsettomat ovat kokeneet, jotkut.
Kukaan ei ole pakottanut lisääntymään vaan se on oma valinta. Joten kilpavalitus ei ole järkevää. Pitäisi mietti ratkaisuja sen sijaan.
Mulla on univaje NAAPURIN vauvan yöitkujen vuoksi.
Niin meistä moni on valvonut vuosia lasten kanssa. Mutta en menisi noin sanomaan ettei lapseton tiedä, minä olen kuukausia valvonut kipujen kanssa, ja kyllä väsyttää koko ajan, mutta en tietenkään tiedä mitä on väsymys kun omat lapset on aikuisia
Kokeilepa millaista on elää kroonisen sairauden aiheuttaman väsymyksen kanssa.
Väsymys koliikkivauvan kanssa on kyllä jotain mitä ei voi uskoa, ellei sitä itse koe. Ei sitä ymmärrä edes perheellinen, jos sattuu saamaan hyvin nukkuvan vauvan. Itsellä 1/3 lapsesta oli koliikkinen, joten tiedän, mistä ap puhuu.
4 kk muutaman tunnin yöunilla oli aivan järkyttävä kokemus. Unideprivaatio on tunnettu kidutusmenetelmä.
Vierailija kirjoitti:
menkää nyt aikuiset itseenne!
Jokainen tietää että lapsen kanssa on väsynyt, jokainen tietää että bailaaminen aiheuttaa väsymystä!
KAIKKI ihmiset on väsyneitä, syystä tai toisesta, PISTE!
Lopettakaa tämä typeryys jo!
Aamen!!!
Onpa ilkeää ajattelua. Lasten hankkiminen on kuitenkin oma valinta. Turha vertailla kun ei tiedä toisen väsymyksestä mitään. Terveisin syöpäsairasta puolisoa ja muistisairasta vanhempaa hoitanut. On ollut uni aikas vähissä.
Pointti olikin siinä, että jos biletät yhden yön, niin se ei ole ihan sama kuin 4 kk koliikkivauvan kanssa tai ihminen joka valvoo kroonisen sairauden vuoksi.
Ap ja moni muu on vapaaehtoisesta jatkanut liikakansoitusta ja nyt muiden pitäisi kumartaa :D
Kyllä muuten väsyttää kun tuli tanssittua festareilla yömyöhään.
Onko täällä menossa joku aikuisten ihmisten väsymyskilpailu?
Myös monet huonosti huonosti nukkuvien läheistensä omaishoitajat ovat saattanneet kärsiä vuosikausia liian vähistä yöunista.0
Vierailija kirjoitti:
Ap ja moni muu on vapaaehtoisesta jatkanut liikakansoitusta ja nyt muiden pitäisi kumartaa :D
Menetkö oikeasti valittamaan jollekin kroonisesta kivusta ja unettomuudesta kärsivälle kuinka rankkaa sulla on, kun olet bilettänyt? Että ihan sama onko valvonut yhden yön vai kuukausia. Ei ole ihan sama asia. Turha sitä nyt on väännellä.
Kuka tämän väsymyskisan nyt sitten voitti?
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän väsymyskisan nyt sitten voitti?
Bilettäjä voitti. Ryyppääminen on rankkaa.
Kylläpä taas väsyttää, taidan ottaa päikkärit! Sitten valvon illalla niin myöhään kuin huvittaa ja herään aamulla sitten kun siltä tuntuu.
t.vela
Ps: hähää!
Olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta pitkään. Olen myös "tottunut" siihen olotilaan, pystyn elämänn sen kanssa ihan normaalia arkea. Lasten vauva-ajat oli mulle helppoja, kun ei nukuttanut. Istuskelin siinä sängyn laidalla ja odottelin, milloin vauva herää syömään. Mies sai nukkua makeasti.
Väitätkö, ettei lapsettomalla voi olla väsymystä aiheuttavaa pitkäaikaissairautta, eikä sellaisella olisi mitään käsitystä, mitä on väsymys?
Vuorotöitä tekevät tietää tasan tarkkaan mitä yliväsymys on. Unirytmi totaalisesti sekaisin, unta ei saa tai jos sattuu nukahtamaan herää eikä saa nukuttua enää ja sitten soikin kello. Seuraavalla viikolla pitäisi lennosta vaihtaa unirytmi toiseen. Ei onnistu eli taas tulee vajetta kun yöunet jäää pariin tuntiin. Joko viikko meni? Ei muuta kuin seuraavaan unirytmiin.... Miettikää millaisia pitkän ajan haittoja vuorotyö ja sekaisin oleva unirytmi aiheuttaa. Lapset sentäään kasvaa koko ajan ja osaa nukkua. Vanhemmat voi nukkua vkl vuoropäivin tai ottaa päikkäreitä. Teillä on sentään normaali vuorokausirytmi muuten.