Lapsettomilla ei ole oikeasti mitään käsitystä mitä on väsymys.
Yksi lapseton ystäväni aina valittelee, kuinka on väsynyt kun joutuu heräämään seitsemältä töihin. Univelka on kuulemma valtava. Kiva siinä kuunnella, kun itse ei ole nukkunut neljään vuoteen yhtäkään kunnollista yötä, jos ei ota lukuun viikonloppuvapaita mitä miehen kanssa järjestetään noin kerran puolessa vuodessa. Olen elänyt neljä vuotta muutaman tunnin pätkittäisillä yöunilla, masennus koettu, joskus olen jopa oksentanut väsymyksestä kun on niin huono olo ja pää kipeä. Lapsia en vaihtaisi pois enkä haluaisi valita lapsettomuutta vaihtoehdoksi, mutta vähän pännii kuulla valitusta miten jollain lapsettomalla voi olla univelkaa! Juu, kärsimys on yksilöllistä, tiedetään...
Kommentit (121)
Lapseton voi asua esimerkiksi huonosti äänieristetyssä kerrostalossa ja nukkua yhtä lailla huonosti. Joten eipä nyt uhriuduta etenkin kun omalla kohdallasi se lasten hankkiminen on ihan oma päätös. Asumispaikkaansa saati naapureihin ei aina voi vaikuttaa.
Miksi lapsettomien tai yhtään kenenkään pitäisi ymmärtää sinun henkilökohtaista väsymystäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeää ajattelua. Lasten hankkiminen on kuitenkin oma valinta. Turha vertailla kun ei tiedä toisen väsymyksestä mitään. Terveisin syöpäsairasta puolisoa ja muistisairasta vanhempaa hoitanut. On ollut uni aikas vähissä.
Sellaiselle, joka lapsia haluaa, lasten hankkiminen ei ole mikään varsinainen valinta. Vaihtoehto olisi mennä suoraan hautaan makaamaan. Siksi tahaton lapsettomuuskin on niin musertavaa.
Hautaan ne tuntuu haluavan teki sitten niin tai näin kun niiden muksujen kanssakin niin rankkaa ja masentavaa, ei ole helppoa elämä impulsiivisilla ihmisillä jotka hakee elämälleen jotain suuria merkityksiä jostain tempauksista kuten lapsista yms. ja sitten huomaavat ettei se auvoa tuonutkaan.
Ei kannattaisi tehdä lapsia jos väsyy helposti. Eivät lapset sovellu kaikille.
Lasten hankinta on päätös jota moni katuu.
Vierailija kirjoitti:
mutta kyllä mielestäni normaalilta, terveeltä lapsettomalta on todella ajattelematonta ja epäempaatista valitella (ainakaan usein tai raskaasti) väsymystään pikkulapsiperheen vanhemmille. Kyllä lapsettoman ja huonostinukkuvan pikkulapsen vanhemman väsymys painii niin eri sarjassa, että täysjärkinen sinkku sen ymmärtää.
Lapsettomalla sinkulla voi olla vaikka mitä vaivoja tai huolia ja unettomuudesta kärsimistä jo vuosien ajan. Aika ylemmyydentunnetta nostaa lapselliset jalustalle ja kaikkein kovimmiksi - oikeastaan ainoiksi - kärsijöiksi. Minä en nuorena sinkkuna bailannut ym mutta toistakymmentä vuotta olin äärimmäisen huonossa kunnossa ja uupunut, ilman lapsia, syynä eivät olleet omat valintani vaan minusta riippumattomat syyt.
Minä olen lapseton ja tiedän mitä väsymys on, siksi en lapsia halua.
Olen kärsinyt nukahtamisvaikeuksista 20 vuotta. Vuorotöissä jotain minussa meni rikki, ja en pysty nukahtamaan ilman lääkkeitä, en vaikka olisin kuinka väsynyt, valvonut 3 vuorokautta putkeen nukkumatta sekuntiakaan.
En vaan pysty nukahtamaan, ei auta vaikka olisi kuoleman väsymys. Uni ei vaan tule.
Vuorotöissä oli 2 kertaa peräkkäin 14,5 tunnin yövuoro, sitten päivä vapaata ja 5 tunnin aamu. Menin ihan rikki, enkä ole tullut koskaan ehjäksi.
Nukahtamiseen annetut lääkkeet, eivät ole oikeasti siihen edes tarkoitettu, ja ne tekevät minut ihan tokkuraiseksi zombiksi. Ne keräävät nestettä ja täten paisuttavat minut ihan hirviöksi. En voi nukahtaa ilman niitä.
Jokainen joka sanoo että minä en tiedä väsymyksestä mitään, on todella tyhmä ihminen. Todella todella todella typerä ääliö.
Olen halunnut tuhansia kertoja tpp#€ itsenä tämän väsyksen takia, ja joku typerä typerä lehmä sanoo, etten ole koskaan ollut väsynyt.
lapselliset ovat todella itsekkäitä. heitä pitäisi kaikkien ymmärtää, kun ovat harrastaneet yhdyntää ilman kondomia. ei tuo ole mikään juttu nostaa itseänsä muiden yläpuolelle. typerää touhua.
kondomi olis vienyt tuonkin huolen sulta pois. maksaa 5€.
Vierailija kirjoitti:
Uhriutumiskilpailu suurimmasta väsyjästä ei johda mihinkään hyödylliseen.
Aina on joku jossain joka on 1% väsyneempi kuin toinen.
19 VUOTTA VANHA KETJU, IDIOOTTI.
Lapset tekevät itsekkääksi. Äiti-ihmiset ovat kamalia.
Onneksi en tehnyt lapsia, olen päätökseeni tyytyväinen.
Ehkäpä ap:n ei kannattaisi ottaa kaikkea noin kovin henkilökohtaisesti. Se että lapseton oli väsynyt, ei liittynyt ap:hen henkilökohtaisesti mitenkään. Ei ollut mitään tekemistä ap:n väsymyksen kanssa ja lapseton ei ole vastuussa ap:n vaikeista tunteista, eikä kenenkään tarvitse peitellä omaa väsymystään oli syy mikä hyvänsä.
Ap:n lapsikin on jo aikuinen, jokohan ap saa nukkua rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsikin on jo aikuinen, jokohan ap saa nukkua rauhassa?
Toivottavasti. Kaikki eivät ole väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten viestiketjun ikä liittyy mihinkään jos asia on ikivihreä?
Monet kirjat ovat vuosituhansia ja niitä luetaaan silti.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton voi asua esimerkiksi huonosti äänieristetyssä kerrostalossa ja nukkua yhtä lailla huonosti. Joten eipä nyt uhriuduta etenkin kun omalla kohdallasi se lasten hankkiminen on ihan oma päätös. Asumispaikkaansa saati naapureihin ei aina voi vaikuttaa.
Oma valinta.
Minulla on 2 lasta joista toinen saatu yli 40-vuotiaana. Joo, väsyttää. Mutta siitä on kokemusta jo ajalta ennen lasten hankkimista. Jos olisin hankkinut lapset nuorena, olisin helposti voinut ajatella ettei mikään väsytä niin kuin lasten hoitaminen. Kun teininä pärjäsi tosi surkeilta unilla eikä väsynyt ollenkaan. Mutta kun hankin ensimmäisenkin lähellä 40 vuotta, oli jo ehtinyt tulla elämässä vastaan tilanteita joissa on pakko vain toimia ihan naurettavan väsyneenä. Toki välillä lasten kanssa kaipaa edes hetken taukoa että saisin vähän nukkua, mutta rahallahan saa tarvittaessa jonkun avuksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta.
Niinhän ne lapsetkin on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta.
Asua on pakko aina jossain mutta lapsia ei ole mikään pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mikä sinä olet sitten, kun tulet ihan HUUTAMAAN parikymmentä vuotta vanhaan ketjuun?
Mitä väliä ketjun iällä on? Miksi itse tulit tähän ketjuun?
Sellaiselle, joka lapsia haluaa, lasten hankkiminen ei ole mikään varsinainen valinta. Vaihtoehto olisi mennä suoraan hautaan makaamaan. Siksi tahaton lapsettomuuskin on niin musertavaa.