Ei saada lapsia nukkumaan omiin sänkyihin (ja mies hermostuu) OSA 2 - missä ne nukkuisi?
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1301358/meilla_ei_sa…
Avauduin eilen tuosta lasten nukkumaanlaittamisesta omiin sänkyihin.
No yksi ongelma voi olla myös ihan heidän nukkumapaikkansa, miksi heidän vaikea rauhoittua - onko tähän vinkkejä/mielipiteitä? Lasten sängyt nimittäin sijaitsee aika rauhattomassa aulassa.
Meillä ei siis ole tarpeeksi makuuhuoneita.
Isoilla on omat huoneet, ja heillä on pakko olla, sen verran isoja jo.
Alakerrassa on työhuone, joka teoriassa voisi olla jonkun makkari, mutta kukaan ei sinne halua (pieniä ei voi yksin laittaa alakertaan, eikä me vanhemmat voida nukkua alakerrassa kun ei pienet varmasti nuku yläkerrassakaan yksin kun eivät nyttenkään).
Ja isot lapsetkaan ei halua sinne, kun siinä ei ole rauhaa sillälailla kun niin keskeisesti.
No ylhäällä meillä on sitten siis isojen lasten huoneet ja vanhempien makkari, ja sitten pienten lasten sängyt on pakko ollut laittaa yläkerran sellaiseen aulatilaan (minkä kai arkkitehti tai joku ajatellut joksikin kakkosolohuoneeksi tms.)
Ollaan laitettu kaapistoa vähän katkaisemaan sitä tilaa portaikkoon päin, mutta silti se on kyllä aika levottoman ja rauhattoman oloinen.
Alhaalta kuuluu väkisin pienetkin äänet portaikkoa pitkin.
Ja yhde isomman lapsen huoneesta vielä kulku tän aulatilan läpi, eli jos hän lähtee illalla vessaan tms. niin kulkee siitä sisarusten sänkyjen ohi.
Kommentit (39)
pienten on siten vain nukuttava aulassa ja totuttava kulkemisiin. Menee varmasti aikaa ennen kuin osaavat nukahtaa melusta välittämättä.
mutta tosiaan tuli vaan mieleen, kun se omassa sängyssä nukkuminen siis meillä ollut niin vaikeaa, että onkohan tämä paikka se syy.
Vai haenko vaan nyt syitä "vääristä" paikoista...
ap
rauhaton, on omaan sänkyyn nukahtamista vaikeampi harjoitella. Koska ette miehenne kanssa ole kovin pitkäpinnaisia, vaihtaisin lapset makkariin ja ison lapsen alakertaan. Huoneita on tarpeeksi.
pienten on siten vain nukuttava aulassa ja totuttava kulkemisiin. Menee varmasti aikaa ennen kuin osaavat nukahtaa melusta välittämättä.
mutta tosiaan tuli vaan mieleen, kun se omassa sängyssä nukkuminen siis meillä ollut niin vaikeaa, että onkohan tämä paikka se syy. Vai haenko vaan nyt syitä "vääristä" paikoista... ap
ja nostatte nukkumaan mennessänne omin sänkyihinsä. Ei tietty onnistu kaikkien lapsien kohdalla.
Te vanhemmat siirrytte joko aulaan tai alakertaan. Kaikkein tärkeintä on se, että pienet saavat nukuttua riittävästi.
Tai sitten lahjotte isompia lapsia sinne alakertaan.
Ei ihme, etteivät he osaa rauhoittua nukkumaan omiin sänkyihinsä, jotka on läpikulkutilassa. Teillä vanhemmilla on ilmeisesti talon paras makuuhuone ja fiksut pikkuisenne haluavat nukkua siellä :) Kun et edes sinä pysty nukkumaan aulassa, niin miten pienet lapset sitten?
En oikein ymmärtänyt mikä siellä alakerran työhuoneessa mättää. Vanhin sinne, ihan omaan rauhaansa.
Koko tuo "kiva kun on vaatehuone" ja "seksi on tylsää jos joku nukkuu seinän takana" on kyllä mun mielestä, anteeksi vain, ihan höpöä.
esim. ei olisi kiva että heti seinän takana ihan vieressä on vanhin lapsi/nuori, siinä kyllä ei voisi enää mitään seksielämääkään harrastaa eikä se olisi kiva hänellekään.
Vähemmän se häiritsee että pikkuiset on samassa huoneessa.Ja muutenkin on kiva että makkarissa on kaikki vaatteet helposti saatavilla ja vaatehuone kuten meillä nyt.
Ja mä tuskin osaisin nukkua aulassa, koska monesti mies kyllä kohkii alhaalla vielä muutaman tunnin sen jälkeen kun minä (ja lapset) menty nukkumaan...
ap
Tehkää siitä makuuhuone, aulasta olohuone.
sillä tavalla jokainen saa maksimaalisen hyödyn eli isommat lapset omat huoneet, pienet yhteisen oikean makuuhuoneen, vanhemmat oman rauhansa alakerrassa.
Jos siinä alakerran huoneessa on lasiovi, niin siihen voi virittää verhon. Vaatekaappia ei välttämättä tarvita makuuhuoneessa. Oma kerros vanhemmille on luksusta, josta tulette vielä pitämään kiinni kynsin ja hampain.
jos pitäisi työhuone laittaa uusiksi? Teillähän on koko perhettä koskeva ongelma, jonka te yhdessä ratkaisette. Mieshän hermostuu siitäkin, että pienet lapset nukkuu teidän kanssa!
Vaihtakaa työhuoneen lasiovet umpinaisiksi tai virittäkää oven eteen verho, ostakaa sinne joku fiksu vaatekaappi tai vast..
Tekeekö joku muka oikeasti työtä siinä työhuoneessa, vai onko se vain laskujen maksua varten nettipankissa?
Anteeksi, mutta alkaa tuntua aika turhalta ongelmalta.
siis ehdotin nyt miehelle taas tuota alakerran huonetta että sinne menee vanhin lapsi. (Joskus aiemminkin olen siitä vähän sivumennen puhunut.)
Ei hän suostu kuulemma missään nimessä. (En saanut oikein perusteluja miksi - se kai ihan hölmöä hänestä ja kun se on just laitettu niin kivasti. Sillä on kyllä suht' paljon käyttöä, koska siellä on myös lapsille leikkitilaa - muutenhan heillä ei olisi oikein mitään leikkipaikkaa alakerrassa.)
No yritin selittää miten levoton tuo aula on ja kysyin että nukkuisko hän itse siinä, hän meinasi että lapset voi tottua pieneen meteliin.
sanoin että hyvä, sitten ne lapset nukkuvat meidän sängyssä. (mikä tässä siis ongelma alunperin oli, että mies ei tykännyt siitäkään).
Hän sanoi vaan "hyvä, sitten ne saa nukkua siellä."
Ja tästä en oikein edes saanut selvää, että tarkoittiko hän sitä sitten ihan oikeasti, vai oliko siinä kuitenkin pientä alistumista/turhautumista mukana.
ap
ekana tilat lapsille ja lopuksi vanhemmille.
Meillä ajatellaan lapsia ekana.
Minkälainen äiti olet, kun et voi nukkua aulassa, mutta lapset voi.
Työhuone on muutettavissa pintaremontilla vanhimmalle lapselle.
Lasiovet voi vaihtaa tai sitten jos osa ovesta on puuta, niin tehdä verhot eteen.
Tapetin ja maalin vaihto ei ole kummoinen juttu.
Sitten vaatekaappi missä on vain hyllytilaa, niin mahtuu paljon vaatteita.
Helppoa, jos vain haluaa.
Onko sinulla mielikuvitusta ollenkaan?
Lapset voi leikkiä olohuoneessa ja voin sanoa että teidän itsekkyys ärsyttää suunnattomasti.
Hyvät vanhemmat asettaa lapsen aina etusijalle.
Joo en saisi nukuttua missään aulassa. Levoton ja avoin tila.
Mua huvittaa myös meidän naapurin perhe, kun tyttö ja poika jakaa saman huoneen, koska iskä tarvii työhuoneen.
Asuvat samoissa taloissa, kuin me ja tiedän että yksi makkari on iso, että sinne mahtuu työhuone, sekä makkari.
Joidenkin ei ehkä pitäisi tehdä lapsia tai sitten sitä rahaa pitäisi olla niin paljon, että voi olla itsekäs.
ja sinä jaat yläkerran makkarin pienten kanssa.
Tai vielä parempi ukko ulos koko talosta. Jos noin vaikeeta on.
Tai toiseksi vanhin lapsi, se alas jos vanhin ei suostu.
Tai isommat samaan huoneeseen ja pienet toiseen makkariin. teille jää sitten ukoos kanssa oma makkarinne, yläkerran aula, alakerran työhuone ja olohuone.
Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Monia vaihtoehtoja on esitetty, mutta mikään ei tunnu kelpaavan. Onko sulla mies vai hiiri siellä talossanne?
Koko poppoo yhteisen pöydän ääreen ja sitten keskustelua:
1. ongelma: pienimmät eivät VOI nukkua levottomassa aulassa
2. Ratkaisumallit:
a) Heille iso vanhempien makkari, vanhemmat aulaan tai alakertaan.
b) joku isommista lapsista alkertaan.
c) jatketaan entisellään, eli pienimmät nukkuvat vanhempien sängyssä ja vanhemmista toinen missä lie...
Ja sitten meidän perheen tilanne: Muulla paikkakunnalla opiskelevalla ei ole omaa huonetta. Alakerran makkareista toinen yhdellä lapsella ja toinen on selkeästi vierashuone. Yläkerran päätykammarissa nukkuvat äiti ja pienimmät, isä nukkuu olkkarissa. Yläkerran levoton aula on leikkitilana ja työpisteenä. Vanhempien vaatteet ovat vierashuoneessa. Seksielämä on ihan ok, käytetään olkkaria tai makkaria harvemmin yläkerran päätykammarin parisänkyä - siinä kun on myös lapset.
ja sinne alas jäävään tilaan pikkulapsille omat sängyt ja rauhainen sopu kaikilla. yöllä voivat sit kömpiä ylös teidän viereen
isommat pitää omat huoneensa. Sillä tavalla jokainen saa nukkua rauhassa.
Meillä aikoinaan mies ja 2v nukkui samassa huoneessa, isommilla oli omat huoneet ja minä nukuin työhuoneessa. Eikä siitä kärsinyt kukaan.
sentään olla, muusta järjestelystä en sitten tiedä... Lapset vaan tiiviimmästi samoihin huoneisiin, jos vaan sängyt sopii.