Olenko ainut, jonka mielestä nuo "toisenlainen lahja" jne.
ovat aivan surkea lahja ja typerä idea? (Poikkeuksena tietysti jos lahjan saaja nimenomaan toivoo lahjoituksia itse valitsemalleen kohteelle)
Minusta se on aivan sama asia kuin jos minä lahjoittaisin kysymättä ystäväni rahoja hyväntekeväisyyteen! Jos tahtoo avustaa jotain kohdetta miksei sitä voi tehdä ihan vilpittömästi omista rahoistaan, eikä jättää toista ilman lahjaa ja sitten jeesustella hyvällä teolla?
Ja ei, lahjojen saaminen ei ole tässä minulla ideana vaan se kieroutunut ajatus tuollaisen toiminnan taustalla.
Kommentit (131)
lahjoista mieleen, että lahjan antaja haluaa korostaa omaa hyvyyttään ja jalouttaan. Ehkä olen sitten kyyninen. Mutta mielestäni on jalompaa antaa rahaa hyväntekeväisyyteen tekemättä siitä numeroa. Ja uskonpa, että todellisuudessa nämä jotka anonyymisti tekevät lahjoituksia, tekevät niitä enemmän, jopa muulloinkin kuin jouluna.
kuin antaisi rakkautta, välittämistä ja huolenpitoa lahjaksi.
Se ilahduttaa minua, että joku muu saa. Joku jolla ei ole.
Ihan sama jos jonkun mielestä antaminen heikommalle on itsekästä, ja oman sädekehänsä kiillottamista.
Minulle se on viesti, että välitämme heistäkin, joita emme päivittäin näe.
Koskaan en ole heidän kanssa ollut mitenkään suuremmin tekemisissä, pari vuotta sitten tiedustelin lisätietoja eräästä asunnosta (joka olikin sitten jo myyty, joten edes näytössä ei tullut käytyä).
Tuli heiltä pari päivää sitten sähköpostiviesti, jossa "joululahjojen sijaan muistamme asiakkaitamme hyväntekeväisyyslahjalla"...
Siis anna mun kaikki kestää. :D Muussa tapauksessako sieltä olisi tullut joku herkkukori vai, täysin tuntemattomille "asiakkaille"? Joopa joo.
kokea sitä hyvää muiden puolesta? Väliäkö sillä kuka antaa, vaan sillä, että joku saa. Joku muukin saa joulun ja ehkä jopa elämänsä...
kuin mistään muusta.
- laitoin kirkon kolehtihaaviin satasen, siinä on nyt sitten suvun joululahjat - kolasin aamulla naapurin mummon pihan, siinä sinulle joululahja - lähden vuoden vaihteen jälkeen vapaaehtoistyöhön, juu olkaa hyvät vain
tai erityisesti tästä... Aliravittu lapsi tarvitsee erityistä ravintoa toipuakseen. Maapähkinätahna sisältää paljon energiaa ja auttaa toipumaan. Tahna on valmista syötäväksi sellaisenaan. Yksi paketti sisältää 150 annosta maapähkinätahnaa. Näitä olen "pyytänyt" joulupukilta ja niitä tiedän myös saavani.
miten se, että kaveri on lakaissut naapurin mummon pihan liittyy sinun muistamiseesi? Tai luuletko, että joku oikeasti lähtee vapaaehtoistyöhön tehdäkseen sinulle hyvän joulumielen?
Siis miten nämä liittyvät sinun ja lahjanantajan henkilökohtaiseen suhteeseen? Minusta joululahjan pitäisi olla jotain lahjan saajaan liittyvää, eikä jotain mikä tapahtuu jossain ja mihin ei voi itse vaikuttaa.
Ja miten sitten tämä hyvä mieli tulee nimenomaan siitä "sinun" lahjastasi? Eikö sinun mieltä lämmitä sitten se, että sitä apua viedään koko ajan moneen paikkaan? Entä jos joku vaikka soittaisi ja sanoisi, että "katsopas nyt televisiosta, kun tulee tuo Plan ilta lapselle, tämä on nyt sinun joululahjasi, nauti nyt oikein kunnolla"?
Kun kaikki puhuvat, miten KRÄÄSÄÄ on liikaakin, kaikki tavara on krääsää. Ei tule omalla kohdallani yhtään tapausta mieleen, että olisin saanut aikuisiällä krääsää joululahjaksi. Usein ne ei-mieleisetkin lahjat voi käydä palauttamassa joulun jälkeen ja käyttää ne rahat sitten vaikka siihen hyväntekeväisyyteen, jos siltä tuntuu. ;)
t. Joku, jonka mielestä tunteella ja harkiten hankitut, saajan maun mukaiset joululahjat ovat joulun olennainen osa
kokea sitä hyvää muiden puolesta? Väliäkö sillä kuka antaa, vaan sillä, että joku saa. Joku muukin saa joulun ja ehkä jopa elämänsä...
tottakai voi, mutta miksi siitä pitää käyttää nimitystä "lahja"? Voihan sitä mennä vaikka lasten kanssa lenkille, mutta ei kyllä tulisi mieleenikään sanoa, että tämä kaunis luonto on nyt teidän joululahjanne (jos ei siis kirjaimellisesti ole ostanut jotain metsänpalaa).
että kaverini antoi rahaa hyväntekeväisyyteen jos hän ei kerro siitä minulle. Jos hän antaa minulle koulupuvun ja rokotuksia niin sitten meillä on molemmilla hyvä mieli ja niistä on sitten vielä jollekin lapselle hyötyä.
että miksi se täytyy olla lahja? Miksi ei voi vain ilman sen kummempia ilmoittamisia laittaa rahaa valitsemaansa kohteeseen?
t. Joku, jonka mielestä tunteella ja harkiten hankitut, saajan maun mukaiset joululahjat ovat joulun olennainen osa
Minusta on tärkeämpää, että kaikilla on joulu. Ei vain niillä, joilla on rahaa ja hyvinvointivaltio. Että jonkun lapsi ei kuolekaan tänä jouluna nälkään vaan saa ruokaa tai rokotuksen.
Suvullani on sen verran rahaa, että jos joku jotain haluaa, se voi sen ostaa. Afrikassa tilanne ei ole sama.
Ja joo tottakai voi saivarrella, että onko se lahja henkilökohtaisesti tarkoitettu minulle vaikka Planlapsen suhteen. Mulle sillä ei ole haileenkaan väliä, tärkeämpää on se, että joku jolla ei ole mitään - saa edes sen huussin.
Osaan kiittää siitä mitä minulla on, enempää en tarvitse. Osaan kiittää myös siitä, että joku jolla on isompi hätä, saa jotain.
Ainoa joululahjatoiveeni, jonka keksin tavaraosastolta on lenkkipaita, joten pyysin Maapähkinätahnaa aliravituille lapsille. Lenkkipaidan voin käydä ostamassa itse.
Antaminen kuuluu jouluun.
Ei ne välttämättä mitään krääsää ole jos sillä tarkoitetaan jotain rihkamaa vaan voi olla ihan laadukkaita ja kalliitakin lahjoja mutta kun mä en niitä tarvitse niin rahat on menneet turhuuteen.
Ottaisin paljon mieluummin rokotuksia ja lehmän.
Kun kaikki puhuvat, miten KRÄÄSÄÄ on liikaakin, kaikki tavara on krääsää. Ei tule omalla kohdallani yhtään tapausta mieleen, että olisin saanut aikuisiällä krääsää joululahjaksi. Usein ne ei-mieleisetkin lahjat voi käydä palauttamassa joulun jälkeen ja käyttää ne rahat sitten vaikka siihen hyväntekeväisyyteen, jos siltä tuntuu. ;) t. Joku, jonka mielestä tunteella ja harkiten hankitut, saajan maun mukaiset joululahjat ovat joulun olennainen osa
Minusta on tärkeämpää, että kaikilla on joulu. Ei vain niillä, joilla on rahaa ja hyvinvointivaltio. Että jonkun lapsi ei kuolekaan tänä jouluna nälkään vaan saa ruokaa tai rokotuksen.
Suvullani on sen verran rahaa, että jos joku jotain haluaa, se voi sen ostaa. Afrikassa tilanne ei ole sama.
Ja joo tottakai voi saivarrella, että onko se lahja henkilökohtaisesti tarkoitettu minulle vaikka Planlapsen suhteen. Mulle sillä ei ole haileenkaan väliä, tärkeämpää on se, että joku jolla ei ole mitään - saa edes sen huussin.
Osaan kiittää siitä mitä minulla on, enempää en tarvitse. Osaan kiittää myös siitä, että joku jolla on isompi hätä, saa jotain.
Ainoa joululahjatoiveeni, jonka keksin tavaraosastolta on lenkkipaita, joten pyysin Maapähkinätahnaa aliravituille lapsille. Lenkkipaidan voin käydä ostamassa itse.
Antaminen kuuluu jouluun.
Saatiin taannoin jouluaattona varakkaasta perheestä tekstari, jossa toivoteltiin hyvää joulua ja kerrottiin joulukorttirahojen menneen hyväntekeväisyyteen. Juu, ihan olimme itsekin laittaneet rahaa joulupatoihin ja keräyksiin, mutta silti meillä oli varaa myös muistaa kortilla. Emmekä todella olleet tuolloin hyvissä hankkeissa. Hymyilytti ja hymyilyttää edelleen.
että miksi se täytyy olla lahja? Miksi ei voi vain ilman sen kummempia ilmoittamisia laittaa rahaa valitsemaansa kohteeseen?
Jos ihminen, joka ei muuten tulisi laittaneeksi rahaa hyväntekeväisyyteen, antaa edes joululahjana, mitä pahaa? Tässä paheksutaan nyt sitä, että se on lahjan muodossa. Mutta se on juuri tapa, jolla moni sellainen lahjoittaa enemmän kuin muuten tekisi. Onko se nyt hirveää sädekehän kiillottamista, jos sekä lahjan antajalle että saajalle tulee hyvä mieli? Myönnän kyllä, että te jotka jatkuvasti lahjoittelette hyväntekeväisyyteen, olette parempia ihmisiä :)
että kaverini antoi rahaa hyväntekeväisyyteen jos hän ei kerro siitä minulle. Jos hän antaa minulle koulupuvun ja rokotuksia niin sitten meillä on molemmilla hyvä mieli ja niistä on sitten vielä jollekin lapselle hyötyä.
miksi sinulle tulee sitten hyvä mieli vain siitä, että kaveri on antanut rahaa hyväntekeväisyyteen? Etkö pysty kuvittelemaan että sinne joku sinulle tuntematonkin laittaa rahaa? Ja tuleeko sinulle sitten parempi mieli siitä, että se on lahja sinulle, kuin siitä, että hän olisi muuten vain laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen?
Mäkin sain yhtenä vuotena kanoja tarvitseville. Tuli vähän höh-olo. Ei minulle olisi tarvinnut mitään ostaa muutenkaan ja tuli olo että antaja vaan kerskaili että hänpä antoikin rahaa hyväntekeväisyyteen. Kyllä sen rahan hyväntekeväisyyteen voi antaa ihan muuten vain.
Itse yhtenä vuotena jätin joulukortit lähettämättä kun oltiin reissussa. Säästyneen rahan laitoin hyväntekeväisyyteen., mutta en mainostanut että valitsin tänä vuonna hyväntekeväisyyden vaan kerroin etten vain ehtinyt lähettää kortteja joten laitoin säästyneet rahat hyväntekeväisyyteen.
Sinulle ei riitä, että kaverisi kertoo kahvittelutuokion lomassa kuulumisiaan ja samalla sen, että pisti rahaa kohteeseen X?
Miten hyväntekeväisyyden lahjaksi antaminen EI olisi itsensä korottamista? En vieläkään tajua, miksi se tarvitsee sen 'lahja' -leiman.
yleisesti ottaenkin, mutta jos se on lahja minulle niin siinä ilahduttaa se, että hän on ajatellut minua ja osannut vielä valita minulle ihan nappiin osuneen lahjankin.
Siitä en valitettavasti osaa iloita, että kaverini antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, jos en hänen lahjoituksestaan koskaan kuule yhtään mitään. En ole kaikkitietävä.
miksi sinulle tulee sitten hyvä mieli vain siitä, että kaveri on antanut rahaa hyväntekeväisyyteen? Etkö pysty kuvittelemaan että sinne joku sinulle tuntematonkin laittaa rahaa? Ja tuleeko sinulle sitten parempi mieli siitä, että se on lahja sinulle, kuin siitä, että hän olisi muuten vain laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen?
En edes keksi, mitä toivoisin, koska ostan itse mitä tarvitsen, enkä kaipaa enempää. Haluan valita omistamani tavarat itse. Vuohet yms. ovat sen sijaan oikein tervetulleita, koska ne menevät jonkulle joka oikeasti tarvitsee. Ja jos järjestön pyörittämiseen menee rahoista osa, kestän sen kyllä.
niin paljon, että on halunnut lahjoittaa minulle lämmintä mieltä auttamalla hädänalaisia. henkilökohtaisesti ajattelemalla minua ja muistaen juuri minua.
2. Se raha on korvamerkittyä häneltä, minulle ja koulupukuihin.
3. Tuntematon ihminen laittaa varmaan nytkin rahaa UNicefille. Ei tunnu missään, koska en tunne häntä.
4. Saat sitä, mitä annat. Mitä enemmän annat, sitä enemmän saat. Maailmankaikkeuden runsauden salaisuus on antaminen. Saat osaksesi vihaa, jos vihaat. Muut ihmiset kunnioittavat sinua, jos käyttäydyt kunnioittavasti muita ihmisiä kohtaan. Herätät epäilystä, jos epäilet. Olet rakastettu, jos rakastat. Instant karma