Olenko ainut, jonka mielestä nuo "toisenlainen lahja" jne.
ovat aivan surkea lahja ja typerä idea? (Poikkeuksena tietysti jos lahjan saaja nimenomaan toivoo lahjoituksia itse valitsemalleen kohteelle)
Minusta se on aivan sama asia kuin jos minä lahjoittaisin kysymättä ystäväni rahoja hyväntekeväisyyteen! Jos tahtoo avustaa jotain kohdetta miksei sitä voi tehdä ihan vilpittömästi omista rahoistaan, eikä jättää toista ilman lahjaa ja sitten jeesustella hyvällä teolla?
Ja ei, lahjojen saaminen ei ole tässä minulla ideana vaan se kieroutunut ajatus tuollaisen toiminnan taustalla.
Kommentit (131)
tavaraa kun tahtoo kaikilla olla jo liikaakin. Ja kuitenkin haluaisi muistaa ihmisiä jotenkin. Tuosta tulee hyvä mieli kaikille, sellaista lämmintä joulun tunnelmaa.
Esim. tarjoutua lapsenvahviksi, auttamaan jossain yms.
Mutta hei, siitähän ei saa sitä hyvän ihmisen leimaa itselleen.
Saattaa sitä fyysistä välimatkaa vain olla sen verran, että hoito- tai siivousavun antaminen lahjaksi ei onnistu. Surullista, miten kyynisiä ihmisiä vielä löytyy. Olen näemmä onnistunut pitämään pääni puskissa hyvän aikaa :(
"Tänä vuonna en halunnut antaa sinulle joululahjaa. Annoin lahjoja vain läheisimmilleni ja eräälle avustusjärjestölle."
Sama asia, ilman sädehtivää käärepaperia.
Mutta se sädekehä.... siitä ei saa sitä sädekehää pään päälle niin hienosti kuin siitä vuodesta. Mistä todellakin menee suurin osa organisaation pyörittämiseen ja työntekijöiden taskuihin.
tavaraa kun tahtoo kaikilla olla jo liikaakin. Ja kuitenkin haluaisi muistaa ihmisiä jotenkin. Tuosta tulee hyvä mieli kaikille, sellaista lämmintä joulun tunnelmaa.
Esim. tarjoutua lapsenvahviksi, auttamaan jossain yms.
Mutta hei, siitähän ei saa sitä hyvän ihmisen leimaa itselleen.
Saattaa sitä fyysistä välimatkaa vain olla sen verran, että hoito- tai siivousavun antaminen lahjaksi ei onnistu. Surullista, miten kyynisiä ihmisiä vielä löytyy. Olen näemmä onnistunut pitämään pääni puskissa hyvän aikaa :(
vaan ihan oikeasti se on yksilahjaidea muiden joukossa niille joilla on jo kaikkea, samaa sarjaa kuin esim. pullo hyvää viiniä, erikoiskahvi, suklaa, leffalippu. Kyllähän nämäkin ovat sellaista 'ei kovin persoonallista', mutta silti sen verran tulee mietittyä lahjan saajaa, ettei esim. erikoiskahvia anna jos joku ei kahvia juo tai absolutistille viiniä. Tuo 'lahjaksi lehmä' tai vastaava on myös ok lahja niille, joilla on jo kaikkea, eikä keksi mitään persoonallisempaa, mutta toki yritän miettiä, pitääkö lahjan saada ideasta. Esim. lääkärisukulaiselle annamme aina jonkun rokotuksen tms. ammattiin liittyvän, siis noista hyväntekeväisyysjutuista.
turhan krääsän sijaan
Olkoon sädekehän kiillottelua tai ei, aivan sama. Sekä mulle että antajalle että vuohen saajalle tulee hyvä mieli mun joululahjastani joten sehän on ihan nappiostos. Joulukahvia en juo joten siitä tulisi hyvä mieli vain antajalleen ja ehkä jollekulle kaverilleni jos annan sen eteenpäin.
että ne rahat menee 80 %.sti kyseisen hyväntekeväisyysjärjestön "hallinnon" pyörittämiseen. Samoin kuin surullisen kuluissa huussi ry:ssä
ainakin omassa tuttavapiirissäni.
Itse EN halua lahjoja, en minkäänlaisia. Tuo toisenlainen lahja on sellainen, minkä voisin vastaanottaa.
Hyviä perusteluja täällä on tullutkin ja yhdyn niihin. En halua antaa toisenlaista lahjaa enkä myöskään saada.
vähempi osaisille meneviä lahjoja!
Kahvia en juo, kiitos ei erikoiskahveja. Alkoholia meillä eikäytetä, ei kiitos sitäkään! Suklaatakin tulee aina jouluna liikaa. Olisiihanaa saada muutama kana, lukutaito tai ruuat koko kylälle tai vaikka puuntaimia tai vai vaikka kuokka. Nämä siis jollekin toiselle annettuna minun kauttani. Kaunis ajatus!
En ole koskaan saanut lahjaksi lehmiä tai muitakaan mielikuvituseläimiä, joten vähän mutulla mennään. Ajatus siitä, että joku antaisi tuollaisen "lahjan" tuntuisi oudolta. Kenenkään ei tarvitse minua pakkolahjoa, korttikin riittää hyvin. En ole koskaan ymmärtänyt hyväntekeväisyyslahjaa ellei se sitten sopisi "lahjan" saajan persoonaan. Mutta jokainen tyylillään.
Olen saanut jo koululaatikon, vuohen, lukutaitoa ja koska olen tyttö. Olen ostanut pari huussia.
Mulle tulee niin hyvä mieli siitä, että joku jolla ei ole mitään, saa vaikka lukutaidon! Minulla on kaikkea ja vähän ylikin.
myös mietityttää, mihin ne rahat oikeasti menevät. Sädekehän kiillotukselta se myös tuntuu. Mulla on sellainen vanha kangaskassi, jossa lukee "Säästän luontoa", ja mua jotenkin hävettää se mainostus. Tässähän sitä säästetään juu, kun raijataan kotiin ties missä tuotettuja tuotteita, vaikkei sitä muovipussia sitten olekaan :) Enkä mä ikinä tiedä, mihin sen "kiitos"-tarran lykkää, minkä rahaa lahjoittaessa joskus saa. Hyväntekeväisyyteen musta kuuluu, että se tehdään jotenkin anonyymisti.
Plan International on toiminut myös Suomessa kahden vuoden ajan. Plan Internationalin Suomi Säätiön toiminnanjohtajan Marja-Riitta Ketolan mukaan 80 prosenttia kehitysmaiden lasten tukemiseen ja 20 prosenttia hallintoon on järjestön kansainvälinen keskiarvo.
Minä en anna mitään, koska siitä on kuluja asenne on vanha ja väsynyt. Ostin suvulle kaikille eettiset lahjat ja nukun huomattavasti paremmin kuin jos olisin ostanut Bangladeshin lasten tekemää romua, joka kuluttaa luonnonvaroja ja kukaan ei sitä tarvitse - oikeasti.
Välikäsien taskuihin menee monen lahjoittajan rahat. Tarvitaan siis useita hölmöjä maksajia yhdelle vuohelle. Ja jos se vuohi sitten tosiaan saapuu johonkin savimajakylään, niin kylänvanhin vetää siltä kurkun auki ja pistää vartaaseen. Ystävät ja kylänMIEHET popsivat vuohen kitusiinsa ja naisten ja lasten kurjuus jatkuu entisenlaisena.
Näin realistina.
jos kuitenkin sen avulla joku jossain saa vettä, lääkkeitä, ruokaa...
eikö saa olla ylpeä siitä että auttaa, ja kertoa siitä muille?
Anna lahjaksi vesi-ja sanitaatiotarvikkeita, rokotteita, lisäravintoa ja muita elintärkeitä tarvikkeita. UNICEF toimittaa ne heikoimmassa asemassa oleville lapsille ja katastrofien uhreille.
Unicef kulurakenne!
Vuonna 2009 Suomen UNICEF keräsi lahjoituksina ja tuotemyynnillä yhteensä 14,9 miljoonaa euroa. Kerätyistä varoista 11,0 miljoonaa euroa tilitettiin lasten auttamiseen kaikkialla maailmassa. Jokaisesta eurosta käytetään 78 senttiä UNICEFin työhön kaikkialla maailmassa, 22 senttiä käytetään keräysten toteuttamiseen ja hallintoon.
Ja jos se vuohi sitten tosiaan saapuu johonkin savimajakylään, niin kylänvanhin vetää siltä kurkun auki ja pistää vartaaseen. Ystävät ja kylänMIEHET popsivat vuohen kitusiinsa ja naisten ja lasten kurjuus jatkuu entisenlaisena.Näin realistina.
...niin sivistyvät kun lukevat mitä hyötyä siitä vuohesta. Ja kyllä ne luultavasti sen nälkään syövät jokatapauksessa, mutta sitähän sinä et tiedä, kun istut yltäkylläisessä joulupöydässäsi 10 kivituikun ja 5 mariskoolin kanssa miettien, että mihin kaappiin ne saisikaan sullottua!
Terapeuttisella maidolla hoidetaan vakavasta aliravitsemuksesta kärsiviä lapsia. Erikoisvalmisteiseen maitojauheeseen on lisätty vitamiineja ja muita tärkeitä ravintoaineita. Yksi paketti sisältää 150 pussia terapeuttista maitojauhetta.
Ja leimaa siitä ei saa, kaikki saavat vain hyvän mielen.