Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainut, jonka mielestä nuo "toisenlainen lahja" jne.

Vierailija
20.12.2010 |

ovat aivan surkea lahja ja typerä idea? (Poikkeuksena tietysti jos lahjan saaja nimenomaan toivoo lahjoituksia itse valitsemalleen kohteelle)

Minusta se on aivan sama asia kuin jos minä lahjoittaisin kysymättä ystäväni rahoja hyväntekeväisyyteen! Jos tahtoo avustaa jotain kohdetta miksei sitä voi tehdä ihan vilpittömästi omista rahoistaan, eikä jättää toista ilman lahjaa ja sitten jeesustella hyvällä teolla?

Ja ei, lahjojen saaminen ei ole tässä minulla ideana vaan se kieroutunut ajatus tuollaisen toiminnan taustalla.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olet asperger-henkinen tapaus. Miten kukaan voi tosissaan selostaa että "Aseisiinhan se siellä Afrikassa menee, ei heillä ole yhtä pitkälle kehittynyttä kulttuuria, samankaltaista moraalikäsitystä jne. Ja miksi pitäisikään olla? Sehän meidät erottaa."? (Ainiin, tämähän oli lapsenomaista pohdintaa ja hyvien tapojen kyseenalaistamista.)

Oletko koskaan ajatellut, mihin nykyinen hyvinvointimme täälläpäin maailmaa perustuu? Vastaan sinulle: kapitalismiin. Mihin kapitalisimi sitten perustuu? Vastaus: jatkuvaan talouskasvuun, josta seuraa vääjäämättä riistoa, niin luonnonvarojen kuin ihmisten. Joku on aina häviäjän roolissa, meidän hyvinvointimme on pois jonkun toisen selkänahasta. Se on absoluuttinen fakta, jota kukaan ei voi sivuuttaa.

Tähän toki joku neropatti tietysti sanoo, että köyhätkin lopulta hyötyy rikastumisesta ja saavuttavat paremman elintason. Näin ei käy - se on mahdottomuus tällaisella yhteiskuntajärjestelmällä.

Jotta kaikilla ihmisillä olisi ihmisarvoinen elämä, olisi järkevintä, että köyhät saavuttaisivat kohtuullisen elintason ja ylikuluttava kansa täällä "sivistys"maissa alentaisi omaansa järkeviin puitteisiin. Kun tuloerot ovat pienempiä, ihmiset ovat onnellisempia, niin rikkaat kuin köyhätkin.

PS. Puhuminen "kehittyneestä kuttuurista" ja moraalikäsityksistä suhteessa kehitysmaihin on uskomattoman etnosentristä ja ala-arvoista.

..ainakin pohjoismaissa on OLETUS, että jokainen osallistuu muiden maiden köyhien elättämiseen?? Ihan oikeasti, aivan pimeää! Jos niillä rahoilla saataisiin jotain pysyvää aikaan, eikö se olisi jo tapahtunut?

"Kympilläkin pääsee alkuun...tai vitonen, hei kamoon! KAIKILLA on sen verran!" kuuluu usein feissareiden suusta. Niin, ehkäpä asunnottomia lukuunottamatta kaikilla muilla todellakin on tuo vitonen- mutta mikä ihmeen velvollisuus heillä on lahjoittaa sitä eteenpäin, varsinkaan ulkomaille? Vaarallista, ja itsesuojeluvaistoa vastaan sotivaa touhua! Aseisiinhan se siellä Afrikassa menee, ei heillä ole yhtä pitkälle kehittynyttä kulttuuria, samankaltaista moraalikäsitystä jne. Ja miksi pitäisikään olla? Sehän meidät erottaa.

Minussa on kuulemma asperger-piirteitä, siksi pystyn "kylmästi" pohtimaan näitä. Suurin osa ei pysty. Miksi on kuin suurikin viharikos alkaa lapsenomaisesti pohtimaan nykyisiä tapoja, "hyvänä" pidettyä touhua...ja vastustaa niiden mukaan elämistä? Suomalainen tahdotaan tunkea rikkaan hyväntekijän muottiin, vaikka kaksi sukupolvea sitten seistiin silakkajonossa koko päivä. Ei tässä nyt niin rikkaita olla.

Toki afrikkalainen elää ekologisemmin ja halvemmalla, sillä mm. hintataso on ihan eri luokkaa siellä kuin meillä. Kahden euron päiväpalkka voi tuntua järkyttävältä, mutta jos hintataso suhteutettaisiin omaamme, eroaisiko se kuitenkaan niin rajusti pätkätyöläisen paskapalkasta? Toki suomalaisen palkka on suurempi jo siksi, että hän kuluttaa enemmän. Sääli ettei Suomessa voida elää savimajoissa...

Vierailija
122/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun puolestani lahjan. Minä laitan rahaa säännöllisesti spr.n tilille. Mieluummin itsekin ottaisin kortin, missä lukisi, että käyttää tyttöäni elokuvissa kun en itse meinaa ehtiä. Auttaisi poikaani vaikka matematiikan laskuissa jos osaa.

Itse annan mieluummin lahjaksi palveluja. Eli lapsenhoitoa väsyneelle ystävälleni. Naapurille talven lumikolauksia kun hänen miehensä halvaantui jne..

Mutta kun se on vaivalloisempaa kuin napin klikkaus netissä. Se on se suurin syy, miksi ei anneta läheisille niitä lahjoja, joilla oikeasti halutaan auttaa.

Minä olen tehnyt itse lahjakortteja mm. miehelleni lahjaksi. Eipä tarvitse hyväntekeväisyyttä sotkea siihen, ostaako krääsää vai ei; palveluita voi antaa lahjaksi ihan ilman välistä vetäjiä ja puolisot tai vaikkapa sisarukset voivat ihan hyvin tehdä toisilleen noita lahjakortteja. Inhoan sitä kun tehdään kaikista ei-hörhöistä krääsää ostavia, maailmaa tuhoavia idiootteja. Totuushan on melkein toistepäin...jos jokainen huolehtisi lähimmäisestään edes vähän, suomalaisen ei tarvitsisi pistää tikkua ristiin afrikkalaisen puolesta (saati toistepäin). Tai no, ehkä ihan akuuttina sota-aikana, mutta ei ainakaan 50 vuoden verran useammilla miljardeilla.

Minä olen tehnyt itse lahjakortteja mm. miehelleni lahjaksi. Eipä tarvitse hyväntekeväisyyttä sotkea siihen, ostaako krääsää vai ei; palveluita voi antaa lahjaksi ihan ilman välistä vetäjiä ja puolisot tai vaikkapa sisarukset voivat ihan hyvin tehdä toisilleen noita lahjakortteja. Inhoan sitä kun tehdään kaikista ei-hörhöistä krääsää ostavia, maailmaa tuhoavia idiootteja. Totuushan on melkein toistepäin...jos jokainen huolehtisi lähimmäisestään edes vähän, suomalaisen ei tarvitsisi pistää tikkua ristiin afrikkalaisen puolesta (saati toistepäin). Tai no, ehkä ihan akuuttina sota-aikana, mutta ei ainakaan 50 vuoden verran useammilla miljardeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisenlainen lahja. Erinomaisia ideoita!

Vierailija
124/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voi vain olla ostamatta lahjoja ja lahjoittaa varansa järjestöille? Oletko eri mieltä: kyse on pohjimmiltaan siitä, että ollaan antavinaan lahja, koska ei kehdata olla antamatta, ja toisaalta halutaan tehdä julkiseksi se, että lahjoitetaan rahaa hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
125/131 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikkaa on varmasti joo riistetty joskus kun se on kuulunut milloin kellekin, nykyään tilanne on hieman toinen. Ihan itse ne herra Isoherrat pistävät nimensä papereihin, joissa lupaavat monikansalliselle firmalle luvan tehdä sitä ja tätä. Ikävää kansalle, tietysti- mutta vika ei ole ainakaan suomalaisissa. Meidän kansamme ei ole syyllinen kehitysmaiden kohtaloon.

Tiedätkö, arvoisa paheksuja, että ilman köyhyyttä ei ole myöskään rikkautta? Olisiko maailma parempi paikka elää, jos sinäkin olisit likaisena irtolaisena jossain päin Karjalaa? Me emme pysty emmekä saa auttaa kaikkia ulkopuolisia; muuten käy hyvin helposti niin että ME olemme itse siellä hätää kärsivien leirissä...ikävä kyllä kaikkea maailman ravintoa ei pystytä jakamaan tasan kaikkien ihmisten kesken. Ikävä kyllä sodat ja nälänhädät eivät lopu sillä, että heristetään sormea jos joku kyllästyy tähän tekopyhään humanismi-soopaan. Mutta lahjoita sinä vaan niitä vuohia ja pidä nokkasi ilmassa :).

t. se asperger-piirteinen

ps. Kuka tekee moraalikäsityksistä puhumisen ala-arvoiseksi? Sekö, että niistä puhutaan...vaiko se, että kohteena olevat kehitysmaat eivät sellaisista välitä? ;) Ja vaikka eivät välittäisikään, entäs sitten? Vai olisiko katastrofi myöntää tukevansa manteretta, joka ei jaa moraalikäsityksiäsi?

pps. Miksi Afrikassa kukoistaa niin luonto, eläimet ym. mutta ihmiset eivät pärjää? Villit heimot kylläkin, mutta hehän tekevätkin jotain pärjäämisensä eteen eivätkä saa Unicefilta riisikuppia säännöllisesti-- oho, nyt meni asiattomaksi. Suomen sossupummeja saa kyllä haukkua samoin perustein, mutta afrikkalainen pummi on aina uhri. On ikävää että heidän lapsensa kärsivät kun ruokaa ei riitä, mutta ehkäpä nykyään tarvitaan muitakin ympäristötekoja kuin suomalaisten tuulivoimasähköt ja lentoverot. Ehkäpä lasten pukkaaminen ylikapasiteetilla ei ole normaalia eikä edistä kansan selviytymistä, joten se tulisi lopettaa.

Kaikki eivät tajua kun vasta kantapään kautta.

Vierailija
126/131 |
21.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotias tytär antaa 19-vuotiaalle isolle veljelleen lahjaksi tällaisen "toisenlaisen" lahjan. Oli keksinyt sen itse. Ei keksinyt mielestään mitään järkevää veljelle. Veli oli lahjatoiveita kyseltäessä sanonut (vitsinä) toivovansa maailman rauhaa :).

Tytär antaa veljelleen sitten lahjaksi 12 eurolla henkilöllisyystodistuksen jolle kulle. Lisäksi sitten suklaarasian, johon laittaa kortin, jossa näkyy minne raha meni.

Oletan itse asiassa, että poika ihan ilahtuukin tuosta. Harrastavat muutenkin lapset keskenään aika paljon myös aineettomia lahjoja, tyyliin "tällä kortilla saat pelituokion haluamanasi aikana" :-)

Vierailija
127/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin vaikka kuivakakun tai elävän vuohen. :)

Tämä ketju lähti tälle radalle jota ap ei tarkoittanut: saada materiaalia vaan nimenomaan se että saa "lahjoituksesta tiedon".

Ostin sun puolesta vuohen. Ai, no sehän kiva!

Olen kuukausilahjoittajana SPR.lle mutten menisi luovuttamaan verta ja laittaisi siitä kaverille korttia että "puolestasi annoin". Minähän sen lahjoituksen teen. Ei ystävä.

Vierailija
128/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät ole kovin hanakoita lahjoittamaan rahaa, joten ehkäpä mainostajat ovat keksineet tuon idean, että avustuskohteisiin ylipäätään saataisiin rahaa.

Minusta idea on hyvä ja olen sitä käyttänyt jo parina jouluna. Parempi se kuin, että lähetän tuttavilleni vain joulukortin.

Itsestäni ainakin on kiva idea, että joku kaukaisempi sukulainen tai tuttava ostaa mulle vuohen afrikkaan kuin, että saan paketin Lidlin suklaata jota en kuitenkaan syö.

Vierailija
129/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin mullekin kana Afrikkaan kuin joulun kymmenes suklaarasia tai kynttilä.

Ite olen antanut noita lahjoja ajatellen juuri lahjansaajan mielipidettä. Esim appiukko ei kovin perusta ulkomaailmasta, hänen puolestaan en tekisi lahjoitusta Afrikkaan mutta SPR:n Suomen ystävätoiminnalle kyllä.

Eräs ystäväni on intohimoinen puutarhuri ja lisäksi erittäin varakas (ei siis varsinaisesti TARVITSE mitään ja lisäksi haluaa itse valita puutarhansa kasvit). Hänen puolestaan lahjoitimme 15 puuntainta Afrikkaan ja tykkäsi kovin.

Vierailija
130/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku jolla on asiat vielä huonommin kuin sinulla saa lahjan?

Minusta se on paras joululahja, että ystäväni/sukulaiseni ajattelee minua niin, että ilahduttaa minua tiedolla, että joku onneton on saanut jotain mitä tarvitsee. Esimerkiksi ruokaa.

Asiaa mitä minulla on jouluna niin, että en tiedä mitä sillä tekisi.

Minusta se on kaunein lahja mitä voi antaa minulle - epäitsekäs ja pyyteetön rakkaus ihmiskuntaa kohtaan.

Vierailija
131/131 |
20.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä kerran toisenlaisen joululahjan saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä