Olenko ainut, jonka mielestä nuo "toisenlainen lahja" jne.
ovat aivan surkea lahja ja typerä idea? (Poikkeuksena tietysti jos lahjan saaja nimenomaan toivoo lahjoituksia itse valitsemalleen kohteelle)
Minusta se on aivan sama asia kuin jos minä lahjoittaisin kysymättä ystäväni rahoja hyväntekeväisyyteen! Jos tahtoo avustaa jotain kohdetta miksei sitä voi tehdä ihan vilpittömästi omista rahoistaan, eikä jättää toista ilman lahjaa ja sitten jeesustella hyvällä teolla?
Ja ei, lahjojen saaminen ei ole tässä minulla ideana vaan se kieroutunut ajatus tuollaisen toiminnan taustalla.
Kommentit (131)
ja laittaa siihen viesti: "Minä olen antanut tänä vuonna rahaa hyväntekeväisyyteen afrikkalaisille ihmisille"? Nimittäin niin minä tein.
En halua, että ystäväni närkästyvät, jos olen lahjoittanut hänen puolestaan, mutta haluan kyllä laittaa kaverilahjarahat mieluummin hyväntekeväisyyteen.
En itse kaipaa aineellisia lahjoja, eikä moni muukaan. Tuo on kaikille osapuolille helppo ja järkevä ratkaisu, onko vika nyt siinä että se on liian helppo? :)
Helppous on näkökulmakysymys toki, mutta minusta nykyään on tajuttoman helpoksi tehty rahan lahjoittaminen netin kautta. On joulupataa sun muuta mahdollista.
Helppoa käydä vain kliksuttelemassa ilman sen kummempia lahja-numeroita.
Työläämpää minusta on pukea se lahjaksi. Helpompaa on siis vain klikkailla sen kummemmitta ohjelmitta ja jättää materialahja ostamatta, kuin klikkailla ja väsätä joku kortti tms. ihan vaan siksi, että haluaa kertoa kaverille, että osti hänen puolestaan lehmän Timbuktuun.
jos kaikki olisivat saaneet mahan täyteen ruokaa kuin jos olisin saanut ihan mitä tahansa tavaraa itselleni.
se jos ei lahjoita mitään, ei hyväntekeväisyyteen eikä kavereille.
Mutta ei siinä minusta ole mitään pahaa jos vaivautuu sen kortin kirjoittamaan tai soittamaan että lahjoitin sulle rokotuksia Zimbabween niin että toisellekin tulee hyvä mieli.
Tietysti sitä täytyy valikoida että kelle näin kertoo koska on näin paljon ihmisiä jotka loukkaantuu rokotuksista.
En itse kaipaa aineellisia lahjoja, eikä moni muukaan. Tuo on kaikille osapuolille helppo ja järkevä ratkaisu, onko vika nyt siinä että se on liian helppo? :)
Helppous on näkökulmakysymys toki, mutta minusta nykyään on tajuttoman helpoksi tehty rahan lahjoittaminen netin kautta. On joulupataa sun muuta mahdollista. Helppoa käydä vain kliksuttelemassa ilman sen kummempia lahja-numeroita. Työläämpää minusta on pukea se lahjaksi. Helpompaa on siis vain klikkailla sen kummemmitta ohjelmitta ja jättää materialahja ostamatta, kuin klikkailla ja väsätä joku kortti tms. ihan vaan siksi, että haluaa kertoa kaverille, että osti hänen puolestaan lehmän Timbuktuun.
Kai sekin sitten on itsensä korottamista että laittaa kauniin kultakirjaimin koristellun kortin että toivotamme teille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta, voishan sitä toivoo toisille kaikkea hyvää tekemättä siitä heille mitään numeroa.
kumpiko sinusta on enemmän numeron tekemistä ja itsensä korottamista: a) se, että keskustellaan ihan normaalisti kahvipöydässä ja tulee puheeksi, että toinen on tehnyt lahjoituksen hyväntekeväisyyteen vai b) laitetaan kauniiseen kirjekuoreen viesti jossa lukee kultaisin kirjaimin "olen tehnyt puolestasi lahjoituksen hyväntekeväisyyteen". Vertaa vaikka a) jos joku ystäväsi olisi valokuvamalli ja hän kyläillessäsi näyttäisi mallikuviaan ja b) hän antaisi itsestään kehystetyn kuvan joululahjaksi. Ettekö tosiaan näe mitään eroa näissä?
ei mennyt kärjistäenkään perille. Siis nuo esimerkit olivat tähän kommenttiin, ettei kai sitten saisi kahvipöydässäkään mainita lahjoittaneensa hyväntekeväisyyteen, mutta eihän se niin ole. Ihan niin kuin ei mallikuvien näyttämisessäkään ole mitään pahaa, jos se ei ole sellainen lahjapakettiin kääritty itsetarkoitus.
Miten voit verrata näitä siihen normaaliin hyvän joulun toivotukseen? Eihän siinä korosteta omia tekemisiä, vaan kerrotaan vain se toivotus.
Jos pointtisi ei mene perille niin ei aina kyse ole siitä että muut ovat niin tyhmiä että niille täytyy vääntää rautalangasta kun ne ei millään tajua. Ehkä he ovat tajunneet mikä pointtisi on mutta ovat vain kerta kaikkiaan eri mieltä.
Vertaa vaikka a) jos joku ystäväsi olisi valokuvamalli ja hän kyläillessäsi näyttäisi mallikuviaan ja b) hän antaisi itsestään kehystetyn kuvan joululahjaksi. Ettekö tosiaan näe mitään eroa näissä?
Hiukan ontuvaa.
myönnän joo, mutta en parempaa keksinyt tähän hätään, rautalanka lopussa :D Jos ei mene perille, niin pitää käyttää kärjistettyjä esimerkkejä.
ei näköjään mennyt perille, kun piti erikseen mainita, että kyllä kahvipöydässä on ihan on kertoa lahjoituksista hyväntekeväisyyteen. Minulla oli tuossa ihan pointti, jos et huomannut. Siis se oli se, että itsensä korostaminen ei ole riippuvainen siitä asiasta, vaan siitä miten se esitetään.
Ihan vinkkinä: kun antaa automaativeloituksen ottaa tililtä muutaman kympin joka kuukausi vaikka unicefille, se on HELPPOA!
en lapsille. lapsille annan leluja ja vaatteita ja mitä ikinä he toivovatkaan. Mutta aikuisille, joilla on ihan aikuisten oikeasti kaikkea, en lisää tavaraa nurkkiin kanna.
Voisin antaa myöslahjakortin esim kylpylään, mutta kun esim appivanhempani jättävätsen käyttämättää niin kyllä paljon mieluummin annan "toisenlaisen lahjan". ja sellaisen saa antaa myös minulle tavaran sijaan oikein mielellään.
Mää alankin piruuttani osteleen näitä huusseja kummilapsille ja tuleville miniöille ja lapsenlapsille. Riemastuvat suunnattomasti.
Kuinka moni tämänkin ketjun mammoista itkua vääntäisi jos anoppi ostaisi vuohen lapsellenne ja kummit panisivat lahjarahat hyväntekeväisyyteen.
Ottaisin vaikka kuivakakun tai elävän vuohen. :)
Tämä ketju lähti tälle radalle jota ap ei tarkoittanut: saada materiaalia vaan nimenomaan se että saa "lahjoituksesta tiedon".
Ostin sun puolesta vuohen. Ai, no sehän kiva!
Olen kuukausilahjoittajana SPR.lle mutten menisi luovuttamaan verta ja laittaisi siitä kaverille korttia että "puolestasi annoin". Minähän sen lahjoituksen teen. Ei ystävä.
Sama jos veisin haudalle kukkia ja sanoisin että sinä niin teit. Eikö se ole valehtelua?
Tai ryöstän pankin ja sanon että kaveri sielä kävi..
Paskapuhetta. En tajua miten joku voi saada kiksejä siitä että toinen antaa lahjoituksen ja päälle että se oli nyt sitte lahja.
Vähän kuin keisarin uudet vaatteet. Ostakaa vaikka ässä-arpa. Jos voittaa niin sillä voi sitten tehdä lahjoituksen -ihan henkilökohtasesti ja tuntea siitä hyvää oloa.
Minusta on kiva jos Maija auttaa muita ihmisiä mutta ei sitä tartte kenenkään tehdä minun puolestani.
Kai sekin sitten on itsensä korottamista että laittaa kauniin kultakirjaimin koristellun kortin että toivotamme teille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta, voishan sitä toivoo toisille kaikkea hyvää tekemättä siitä heille mitään numeroa.
kumpiko sinusta on enemmän numeron tekemistä ja itsensä korottamista: a) se, että keskustellaan ihan normaalisti kahvipöydässä ja tulee puheeksi, että toinen on tehnyt lahjoituksen hyväntekeväisyyteen vai b) laitetaan kauniiseen kirjekuoreen viesti jossa lukee kultaisin kirjaimin "olen tehnyt puolestasi lahjoituksen hyväntekeväisyyteen". Vertaa vaikka a) jos joku ystäväsi olisi valokuvamalli ja hän kyläillessäsi näyttäisi mallikuviaan ja b) hän antaisi itsestään kehystetyn kuvan joululahjaksi. Ettekö tosiaan näe mitään eroa näissä?
ei mennyt kärjistäenkään perille. Siis nuo esimerkit olivat tähän kommenttiin, ettei kai sitten saisi kahvipöydässäkään mainita lahjoittaneensa hyväntekeväisyyteen, mutta eihän se niin ole. Ihan niin kuin ei mallikuvien näyttämisessäkään ole mitään pahaa, jos se ei ole sellainen lahjapakettiin kääritty itsetarkoitus. Miten voit verrata näitä siihen normaaliin hyvän joulun toivotukseen? Eihän siinä korosteta omia tekemisiä, vaan kerrotaan vain se toivotus.
Eihän se ole muuta kuin tontun kuviin käärittyä itsensä korottamista siitä että minä olen niin hyvä ihminen että toivotan hyvää joulua kanssaihmisilleni ja olen vieläpä niin omahyväinen että kuvittelen että mun toivotuksellani olis mitään merkitystä sen suhteen onko sulla hyvä joulu vai ei.
kaikesta huolimatta edelleenkään samaa mieltä, että vuohilahjoitukset olisivat yksiselitteisesti paha asia.
Ei tätä mikään määrä rautalankaa tule muuttamaan.
Jos pointtisi ei mene perille niin ei aina kyse ole siitä että muut ovat niin tyhmiä että niille täytyy vääntää rautalangasta kun ne ei millään tajua. Ehkä he ovat tajunneet mikä pointtisi on mutta ovat vain kerta kaikkiaan eri mieltä.
Vertaa vaikka a) jos joku ystäväsi olisi valokuvamalli ja hän kyläillessäsi näyttäisi mallikuviaan ja b) hän antaisi itsestään kehystetyn kuvan joululahjaksi. Ettekö tosiaan näe mitään eroa näissä?
Hiukan ontuvaa.
myönnän joo, mutta en parempaa keksinyt tähän hätään, rautalanka lopussa :D Jos ei mene perille, niin pitää käyttää kärjistettyjä esimerkkejä.
ei näköjään mennyt perille, kun piti erikseen mainita, että kyllä kahvipöydässä on ihan on kertoa lahjoituksista hyväntekeväisyyteen. Minulla oli tuossa ihan pointti, jos et huomannut. Siis se oli se, että itsensä korostaminen ei ole riippuvainen siitä asiasta, vaan siitä miten se esitetään.
Minusta on kiva jos Maija auttaa muita ihmisiä mutta ei sitä tartte kenenkään tehdä minun puolestani.
Muistuupahan itsellekin mieleen että ai niin, pitäisi antaa sinne ja tuonnekin rahaa.
kaikesta huolimatta edelleenkään samaa mieltä, että vuohilahjoitukset olisivat yksiselitteisesti paha asia. Ei tätä mikään määrä rautalankaa tule muuttamaan.
Hiukan ontuvaa.
eihän tässä kukaan ole sanonutkaan, että ne olisivat yksiselitteisesti paha asia. On vain perusteltu sitä omaa näkemystä, miksi nuo lahjat ovat vähän omituisia tai että niitä on hankala mieltää lahjoiksi.
No joo, minä lähdin selittämään tuota itsensä korottamista, mutta en ole silti sitä mieltä, että tuo olisi kaikilla sen tarkoitus. Mutta kyllä silti mielestäni on aika iso ero kertooko siitä tehdystä lahjoituksesta kahvipöydässä muun keskustelun lomassa vai kultakirjaimilla joululahjan muodossa. Se oli perimmäinen ajatukseni tuossa mallikuvaesimerkissäkin, sen numeron tekemisen kannalta.
Ja minä ja muutama muu ei oikeasti ymmärrä, miksi tällaisesta lahjoituksesta pitää käyttää nimitystä lahja, kun esimerkiksi siitä luovutetusta veripussista tai naapurin mummon pihan kolaamisestakaan tuskin kukaan menisi näin sanomaan.
tällaisen lahjan antaja haluaa näyttää kuinka tässä nyt kovasti autetaan. Miksi se pitää verhota "lahjaksi"?
Ostan tai olen ostamatta lahjoja, mutta hyväntekeväisyyteen laitan rahaa ihan yhtä paljon. Ihme tekopyhäilyä tuommoinen "mieluummin laitan rahat tähän" -mä kun laitan sen aina muutenkin enkä siitä kellekään erikseen mainosta. Yäk.
Samaa mieltä. Minusta on mukavaa muistaa jouluna läheisiä ystäviä pienillä henkilökohtaisilla lahjoilla, joita hankin pitkin syksyä kun sopivia tulee vastaan. Myös joulukortit lähetetään suvulle ja isolle tuttavapiirille. Pieninä "pakollisina" muistamisina hankin ruokalahjoja mm. opettajille, lastenvahdille, naapureille.
"Erilaista lahjaa" en kokisi samanlaisena henkilökohtaisena joulumuistamisena, en ainakaan sellaiselle henkilölle joka ei erityisesti sellaisia halua.
En siis ymmärrä miksi juuri joulumuistamiset pitäisi korvata hyväntekeväisyyslahjoittamisella. Meillä on useita kuukausittaisia hyväntekeväisyyskohteita, joihin lahjoitamme vuoden ympäri, ja jouluna muistamme erityisesti rakkaita ihmisiä ihanilla, henkilökohtaisilla lahjoilla!
että joku jolla on asiat vielä huonommin kuin sinulla saa lahjan?
Minusta se on paras joululahja, että ystäväni/sukulaiseni ajattelee minua niin, että ilahduttaa minua tiedolla, että joku onneton on saanut jotain mitä tarvitsee. Esimerkiksi ruokaa.
Asiaa mitä minulla on jouluna niin, että en tiedä mitä sillä tekisi.
Minusta se on kaunein lahja mitä voi antaa minulle - epäitsekäs ja pyyteetön rakkaus ihmiskuntaa kohtaan.
Ja mitä ihmeen väliä sillä on, kiillottaako joku kruunuaan hyväntekeväisyyslahjoilla vaiko ei? Tärkeintä on, että lahjoitus on tehty ja joku kehitysmaan lapsi saa lukutaidon tai vuohen tai muuta vastaavaa.
Käsittämätöntä sydämen sivistyksen puutetta. Tätä se kapitalistinen, materialistinen ja itsekäs maailmankuvamme aiheuttaa!
antaja kiillotti sädekehäänsä oikein urakalla. Monisti näitä "hengetön lahja" kortteja ja antoi niitä lahjaksi. Tämä selvisi vasta jälkikäteen. Kirkkain silmin vielä selitti lahjoja avatessa kuinka siellä firmassa xxx ei ollut niitä oikeita kortteja tms joten tulostivat kortit. Oikea valopää...
Minä olen tehnyt itse lahjakortteja mm. miehelleni lahjaksi. Eipä tarvitse hyväntekeväisyyttä sotkea siihen, ostaako krääsää vai ei; palveluita voi antaa lahjaksi ihan ilman välistä vetäjiä ja puolisot tai vaikkapa sisarukset voivat ihan hyvin tehdä toisilleen noita lahjakortteja. Inhoan sitä kun tehdään kaikista ei-hörhöistä krääsää ostavia, maailmaa tuhoavia idiootteja. Totuushan on melkein toistepäin...jos jokainen huolehtisi lähimmäisestään edes vähän, suomalaisen ei tarvitsisi pistää tikkua ristiin afrikkalaisen puolesta (saati toistepäin). Tai no, ehkä ihan akuuttina sota-aikana, mutta ei ainakaan 50 vuoden verran useammilla miljardeilla.
..ainakin pohjoismaissa on OLETUS, että jokainen osallistuu muiden maiden köyhien elättämiseen?? Ihan oikeasti, aivan pimeää! Jos niillä rahoilla saataisiin jotain pysyvää aikaan, eikö se olisi jo tapahtunut?
"Kympilläkin pääsee alkuun...tai vitonen, hei kamoon! KAIKILLA on sen verran!" kuuluu usein feissareiden suusta. Niin, ehkäpä asunnottomia lukuunottamatta kaikilla muilla todellakin on tuo vitonen- mutta mikä ihmeen velvollisuus heillä on lahjoittaa sitä eteenpäin, varsinkaan ulkomaille? Vaarallista, ja itsesuojeluvaistoa vastaan sotivaa touhua! Aseisiinhan se siellä Afrikassa menee, ei heillä ole yhtä pitkälle kehittynyttä kulttuuria, samankaltaista moraalikäsitystä jne. Ja miksi pitäisikään olla? Sehän meidät erottaa.
Minussa on kuulemma asperger-piirteitä, siksi pystyn "kylmästi" pohtimaan näitä. Suurin osa ei pysty. Miksi on kuin suurikin viharikos alkaa lapsenomaisesti pohtimaan nykyisiä tapoja, "hyvänä" pidettyä touhua...ja vastustaa niiden mukaan elämistä? Suomalainen tahdotaan tunkea rikkaan hyväntekijän muottiin, vaikka kaksi sukupolvea sitten seistiin silakkajonossa koko päivä. Ei tässä nyt niin rikkaita olla.
Toki afrikkalainen elää ekologisemmin ja halvemmalla, sillä mm. hintataso on ihan eri luokkaa siellä kuin meillä. Kahden euron päiväpalkka voi tuntua järkyttävältä, mutta jos hintataso suhteutettaisiin omaamme, eroaisiko se kuitenkaan niin rajusti pätkätyöläisen paskapalkasta? Toki suomalaisen palkka on suurempi jo siksi, että hän kuluttaa enemmän. Sääli ettei Suomessa voida elää savimajoissa...