Koululääkärillä riisuutuminen.
Ryhdin tarkastukseen riisutaan yläosa niin että selkärangan vääristymä pystytään havaitsemaan kumarruttaessa. Ihan selvä homma. Työterveyslääkärilläkin toimitaan näin.
Mutta olen tavannut paljon näitä joka asian kyseenalaistajia, ei niiden kanssa kannata väitellä. Huutavat kuitenkin korvauksia kun on jäänyt havaitsematta joku vika nihkeyden takia.
Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta.
Kommentit (129)
se on nykyään ISO ongelma kouluikäisten keskuudessa. Alipainoa on myös, mutta kyse on vain marginaalisen pienestä ryhmästä ylipainoisiin verrattuna.
Päihteet, sekä nuoren ja lapsen (kyllä, ihan ala-asteikäisetkin) käyttämänä, mutta myös perheen, ovat myös surullisen yleinen ongelma.
Olen tuo aiemmin vastannut th ja jos luet kirjoitukseni uudelleen, huomaat varmaan, että otin kantaa VUOSITTAISIIN tarkastuksiin, enkä siihen mitä lääkärintarkastuksessa tehdään ja mikä sen funktio on.
Ikävää, että edelleen on vanhempia, joiden mielestä lapsi/ nuori ei ole sen arvoinen, että terveydentilaa kannattaisi seurata säännöllisesti.
Suurin osa lapsista toki on terveitä ja hyvinvoivia, mutta aika iso osa tarvitsee vielä jotain enemmän. Ja juu, kyllä ne teinit aika avoimesti juttelee päihteidenkäytöstään kun siitä kysytään :)
"No, muutamia syitä voisi mainita mm.
- kasvuun liittyvät häiriöt (pituus, YLIPAINO ja alipaino"Miksi ylipaino on tuossa isoin kirjaimin? Kyllä alipaino on ihan yhtä vakava asia. Kyseistä hoitsua näyttää vaan ylipaino erityisesti huolestuttavan, mikä panee kyllä miettimään mikä on osaamistaso..
Päihteet. Joo, kyllä teini sanoo siinä alasti lekurin edessä seistessään, että ei hän käytä päihteitä. Sen jälkeen kun on puristeltu palleja tai katsottu häpykarvoja.
Kyllä täällä ainakin on th:t pystyneet tutkimaan vaikka pikkuhousut ja rintaliivit ovat olleet päällä.
Ok, hyvä tietää. Olen vain kuullut muutamilta, että jotkut terkkarit ovat pyytäneet riisumaan rintsikat pois jotta selkärangan suoruuden pystyy hyvin tarkastamaan. Tuskinpa ne olkaimet siinä kuitenkaan paljon haittaa.
Mä muistan kun olin ylästeella joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla, että kaikkein inhottavinta oli riisuutua odotushuoneessa muiden luokkakavereiden nähden. Terkkarin vastaanotto oli koulun sivurakennuksessa jossa oli ensin yksi odotushuone ja sen jälkeen toinen. Tästä toiesta mentiin vasta terkkarin huoneeseen, jossa se tarkastus tehtiin. Systeemi meni niin, että terkkari päästi meitä aina 2-3 tyttöä siihen toiseen huoneeseen valmistautumaan tarkastukseen eli riisuutumaan alusvaatteille. Se oli jotakin, minkä muistan vieläkin selvästi. Piti riisuutua kun kaveri katsoi siinä vieressä ja sitten kun tuli sieltä tarkastuksesta pois takaisin pukemaan, niin muut tölläsivät. Tämä on jäänyt kokemuksena elävästi mieleen.
Korjaus tuohon äskeiseen... se oli siis koululääkärin tarkastus yläasteella. Siksi se terkkari ohjaisi meitä aina sisään odotushuoneesta toiseen.
...ettei vaan olis ollut Turussa? :)
Mä muistan kun olin ylästeella joskus 90-luvun puolivälin paikkeilla, että kaikkein inhottavinta oli riisuutua odotushuoneessa muiden luokkakavereiden nähden. Terkkarin vastaanotto oli koulun sivurakennuksessa jossa oli ensin yksi odotushuone ja sen jälkeen toinen. Tästä toiesta mentiin vasta terkkarin huoneeseen, jossa se tarkastus tehtiin. Systeemi meni niin, että terkkari päästi meitä aina 2-3 tyttöä siihen toiseen huoneeseen valmistautumaan tarkastukseen eli riisuutumaan alusvaatteille. Se oli jotakin, minkä muistan vieläkin selvästi. Piti riisuutua kun kaveri katsoi siinä vieressä ja sitten kun tuli sieltä tarkastuksesta pois takaisin pukemaan, niin muut tölläsivät. Tämä on jäänyt kokemuksena elävästi mieleen.
eli teinit valehtelevat. Tuollaiselle lääkärille joka ei olisi minua uskonut, en olisi mitään kertonutkaan. Kyllä lääkärin tulee lähtökohtaisesti pitää potilastaan luotettavan tiedon lähteenä.
Onneksi meillä ei lääkäri tai hoitaja yrittänyt pöksyihin kurkkia, en olisi antanut sillä sinne ei heillä ollut mitään asiaa. Gynetarkastukset ovat aivan eri juttu. En käynyt gynellä yläasteella, vaan vasta aikuisena jolloin olin jo sinut alastomuuden ja oman kroppani kanssa. Lisäksi gynen voi itse valita, ei tarvitse käydä epämiellyttävällä. Sen sijaan koululääkärillä/terkkarilla on käytävä vaikka se olisi kuin inhottava täti/setä tahansa.
Itse kärsin 6 vuotta erittäin kivuilaista menkoista, koska kouluterkkari ei uskonut minua. Kerroin että koskee niin paljon ettei 6 Buranaakaan auta, en pysty tekemään mitään kun menkat alkavat. Terkkari sanoi voivoi ja antoi puolikkaan aspiriinin. Eipä auttanut yhtään.
Vasta aikuisena sain avun kipuihin kun löysin lääkärin joka kuuntelee ja uskoo.
Miksei lääkäri usko teiniä ja esitä vaan kysymyksiä?
Jos esittäisi vaan kysymyksiä, teini saattaisi hyvinkin valehdella, koska kokisi olevansa jollain lailla poikkeuksellinen tai murrosiän kehityksensä olevan muita jäljessä. Eiköhän tässä tapauksessa ole ihan oikein että sinne kuiteskin katsotaan eikä luoteta pelkkään teinin sanaan.
Turussapa juurikin. :)
Puhumme varmaankin samasta. :D
Turussapa juurikin. :)
Puhumme varmaankin samasta. :D
...jos on ollut sama henkilö. :)
Näistä riisuutumisista on aina paljon juttua, mutta mieleeni palaa oma lääkärintarkastukseni yläasteella 90-luvun lopulla. Ymmärrän toki, että kaikella tällä on perusteensa, mutta siltikin koin tarkastukseni jossain määrin kiusalliseksi.
Heti alkuun minun piti riisuutua alusvaatteille eli rintsikoille ja pikkuhousuille. Tämän jälkeen koululääkäri koululääkäri suoritti haastattelun kysyen menkoista, syömisestä, yleisesti terveydentilastani jne. Sitten oli fyysisen tarkastuksen vuoro. Ennen ryhtitarkastusta hän pyysi minua riisumaan rintsikat pois. Ujostelin sitä tietysti mutta otin ne pois. No, kaikki tietävät, millainen se ryhtitarkastus on. Pitää kääntyä selin lääkäriin ja taivuttaa ylävartaloa niin, että sormet osuvat varpaisiin. Ja kaikki tämä pelkät pikkuhousut jalassa. Sen jälkeen sain toki pukea rintsikat päälleni, mutta seuraavaksi piti raottaa pikkuhousuja, jotta lääkäri näki, onko karvoitusta tullut.
Ymmärrän siis hyvin niitä, jotka kokevat tarkastukset epämiellyttävinä. Niin koin minäkin. Heitänpä vaan kysymyksen ilmaan, että voisiko tuon tehdä jollakin tapaa enemmän yksityisyyttä kunnioittaen.
Mäkin oon ollut tuossa samaisessa tarkastuksessa, eikä se kivaa ollut, mutta lääkärillä nyt vaan on riisuuduttava tiettyjä tutkimuksia varten. Lääkäri on ammatti-ihminen, jolle on täysin arkipäiväistä nähdä ihmisiä alasti ja vähissä vaatteissa.
Itse pidin paidan ja kun siitä huomautettiin, sanoin, että mua palelee(juu, kevät oli ja 24 astetta lämmintä...) Mutta kurkki pöksyyn ja tuo ryhtitarkastus tehtiin. Oli kyllä nöyryyttävää.
kun aina vedotaan, että skolioosin varhainen toteaminen on tosi tärkeää. Sitten, kun se todetaan, niin ei sille käytännössä mitään tehdä, kunhan seurataan tilannetta. Välillä tuntuu, että on tärkeämpi, että on paperitasolla todettu ja seurattu ja dokumentoitu kuin että mitä merkitystä sillä on ihmisen elämälle.
Mitä sinä haluaisit, että skolioosille tehdään?
Pitäisikö jokaiselle laittaa heti korsettihoito vai kenties jopa leikkaus? En ymmärrä lainkaan mitä ajat takaa?! Etkö ymmärrä, että skolioosia on monentasoista, toisilla lievempää ja toisilla pahempaa?
Toteaminen ja seuranta OVAT tärkeitä! Joillain skolioosi ei mene koskaan pahaksi, toisilla niin voi käydä hyvinkin nopeasti. Terveydenhuollon tehtävä on toimia ENNALTAEHKÄISEVÄSTI, tilanteita pyritään ennakoimaan ja puuttumaan varhaisessa vaiheessa, sen vuoksi seuranta.
Tuntuu olevan aivan sama mitä me th: t teemme kun aina se on väärin :O
kun aina vedotaan, että skolioosin varhainen toteaminen on tosi tärkeää. Sitten, kun se todetaan, niin ei sille käytännössä mitään tehdä, kunhan seurataan tilannetta. Välillä tuntuu, että on tärkeämpi, että on paperitasolla todettu ja seurattu ja dokumentoitu kuin että mitä merkitystä sillä on ihmisen elämälle.
Oletko miettinyt tätä yhtään laajemmassa perspektiivissä? Sairauden diagnosoiminen on ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun se diagnosoitu, voidaan miettiä hoitokeinoja. Välttämättä niihin ei ole tarpeen edes ryhtyä, kuten th edellä osuvasti huomauttikin. Mutta, joissakin tapauksissa voi syytä olla. Ja tilanteen seuraaminen on perusteltua siksi, että jos tauti/vika mikä sitten onkaan pahenee, niin siihen voidaan riittävän ajoissa reagoida.
Jalkojen pituuseroa ei näe jos on pitkät kalsarit tai sukkahousut jalassa, eikä myöskään matalaa jalkaholvia ja muita jalkaterän virheasentoja.
Omalta kohdaltani muistan kouluajoilta sen, että aina sukat piti ottaa pois riippumatta siitä oliko talvi vai lämpimämpi aika.
Käytännöt vaihtelee eri paikoissa.
Joku puheli tuossa aikaisemmin, että käytännöt vaihtelevat eri paikoissa. Se on kai kiinni kunnassa, miten nämä kouluterveydenhuollon palvelut järjestetään. Nythän kai laki edellyttää, että tarkastukset pitää olla joka vuosi. Tietääkö joku, onko tarkastusten sisältö muuttunut?
yhtenevä. Se, onko se muuttunut, riippuu kai siitä minkälaista ohjelmaa kunnissa on aiemmin noudatettu. Entinen käytäntö on ollut hyvin kirjava.
Nyt tarkastukset ovat vuosittain ja 1., 5. ja 8.luokalla laajempina, mihin kuuluu myös lääkärin tarkastus ja vanhempien läsnäolo on toivottavaa.
Joku puheli tuossa aikaisemmin, että käytännöt vaihtelevat eri paikoissa. Se on kai kiinni kunnassa, miten nämä kouluterveydenhuollon palvelut järjestetään. Nythän kai laki edellyttää, että tarkastukset pitää olla joka vuosi. Tietääkö joku, onko tarkastusten sisältö muuttunut?
Nyt tarkastukset ovat vuosittain ja 1., 5. ja 8.luokalla laajempina, mihin kuuluu myös lääkärin tarkastus ja vanhempien läsnäolo on toivottavaa.
Käyköhän kukaan vanhempi enää lapsensa kanssa 8.- luokan tarkastuksessa? Yksi meidän lapsistamme kävi 8. luokan tarkastuksessa alkuvuodsta eikä meitä vanhempia sinne missään vaiheessa kutsuttu mukaan.
yhtenevä. Se, onko se muuttunut, riippuu kai siitä minkälaista ohjelmaa kunnissa on aiemmin noudatettu. Entinen käytäntö on ollut hyvin kirjava. Nyt tarkastukset ovat vuosittain ja 1., 5. ja 8.luokalla laajempina, mihin kuuluu myös lääkärin tarkastus ja vanhempien läsnäolo on toivottavaa.
Hyvä että on selkeät ohjeet tarkastusten tekemiseen. Ja vieläpä että ne pitää tehdä säännöllisesti. Meilläpäin ei ole näkynyt lääkärin tekemiä tarkastuksia lainkaan. Terveydenhoitaja on tehnyt tarkastukset noin parin vuoden välein. Yhtenäinen ohjelma tasaa varmasti näitä eroja eri paikkakuntien osalta. Odotan sitä tänne Pohjanmaallekin.
En käynyt koska tyttäreni ei halunnut minua mukaan. En tiedä, miksi siellä minua olisi tarvittukaan.
Käyköhän kukaan vanhempi enää lapsensa kanssa 8.- luokan tarkastuksessa?
Kyllä täällä ainakin on th:t pystyneet tutkimaan vaikka pikkuhousut ja rintaliivit ovat olleet päällä.