ÄÄh mitä yllättäviä menoja yrittäjälle voi tulla?
Olen tässä hoitovapaalla ollessani pyöritellyt ajatusta ryhtyä yrittäjäksi. Jotenkin sillä on aina peloiteltu niin paljon, että uskallus puuttuu, vaikka nyt hoitovapaalla ollessa ei sitä ansionmenetystä käytännössä ole juurikaan.
Kommentit (60)
Eikö se Kelan päiväraha nimenomaan määräydy maksetun vakuutuksen mukaan?
lisäksi sulla toivottavasti lisäksi oma vakuutus!
Kyllä toiminimellä riittää ihan yksinkertainen kriajnpito; tulot ja menot vain omiin sarakkeisiin ja se on siinä. Toiminimen rahat ovat yksityisiä rahoja, joita saa pyöritellä justiinsa kuten haluaa, kunhan huolehtii maksunsa ja kuittinsa.
tottakai ne omat otot pitää eritellä, ne ovat palkkaasi, josta maksat verot, jos ostat jotain liiketoimitaan kuuluvaa, niin se laitetaan vähennyksiin. Oletko SINÄ yrittäjä ja kuinka kauan olet toiminut?
Ei tarvitse omia ottoja eritellä. Toiminimellä ei tarvitse edes välttämättä olla omaa pankkitiliä (vaikkakin se olisi suositeltavaa)
Suosittelen ap:lle tilitoimiston käyttämistä ainakin alkuun ellei kokemusta kirjanpidosta ole. Pikkuhiljaa voit sitten alkaa tekemään enemmän kirjanpitoon liittyviä ilmoituksia itse halutessasi, jos liiketoiminnasta tulee pitkäikäistä. Tilitoimiston kulut eivät ole suuria, jos on pienestä yhtiöstä kyse, esim. jos liikevaihto on alle 25 000 e/vuosi, niin kirjanpito tarvitsee tehdä vain kerran vuodessa.
T. kirjanpitäjä
HYVÄ tilitoimisto on kaiken A ja O. Idioottimaista, että aletaan yrittäjäksi ja ei mennä edes kurssilel perusasioihin tutustumaan.
Ongelmissa olet jos asiakas, on se millainen vain, venyttää laskun maksamista, itse joudut maksamaan varaston pidosta.
Tavallisena kuluttajana kun tuntuu, että laskun myöhästymismaksut, perintä yms. koituvat täysin asiakkaan harteille eikä niitä voi välttää mitenkään, jos lasku on perintään mennyt (ei omalla kohdallani onneksi ole kokemusta, mutta noin teoriassa).
Sitten yrittäjänä voi tullakin yllätyksenä, että siitä perinnästä joutuu maksamaan aikamoisen perintäpalkkion (siis yritys, ei asiakas) eikä perintä läheskään aina onnistu. Asiakas voi tosiaan riitauttaa laskun, hakeutua konkurssiin, muuttaa maasta tms.
Itselläni on pari kertaa jättänyt asiakas laskun maksamatta: ensimmäisellä kerralla asiakas yksinkertaisesti katosi kuin pieru Saharaan, siis muutti pois maasta EU:n ulkopuolelle eikä kukaan tiedä hänestä yhtään mitään, jätti yrityksensä kaikki laskut maksamatta.
Toisella kertaa asiakasyritys hakeutui konkurssiin. Paria viikkoa myöhemmin tj perusti uuden yrityksen, jonka nimi oli lähes identtinen konkurssiin haetun kanssa (samalla alalla). Konkurssipesästä tuli ilmoitus, että ei ole mitään jaettavaa, eli viiden tonnin laskusta jäi luu käteen. Uusi firma sen kun porskuttaa. Ottaa pannuun, mutta minkäs teet?
Kuulostaapa omituiselta, että asiakkaat eivät maksa laskujaan? 10 tonneja perinnässä? Minkäköhän alan yrityksestä on kysymys? Ettei vaan olisi näitä yritystietokantoja tuottava huijausyritys?
mun miehen yritys laskuttaa ihan normaalisti tuhansia euroja per asiakas. Mieti nyt rakennusalaa, sähköurakointia, automaalausta... helposti on asiakkaan lasku tuhansia euroja. Etkö osaa yhtään ajatella sitä siivoushommaa laajemmalti?
on oikeus nostaa kilometrikorvaukset normaalin kilometritaksan mukaan. Lisäks toiminimi voi tehdä tappiota, joka pitää maksaa omasta pussistaan. Lisäksi esim. Oy:ssä omistajayrittäjä tulee yelin piiriin 30 %:n osakkeenomistuksella.
tulos, jotta siitä voidaan arvioida ennakkoverot.
Toiminimessä otot ovat yksityisottoja eikä niistä makseta veroa nosto vaiheessa. Muissa yritysmuodoissa kun maksaa palkkaa itselleen on oltava tyel-vakuutus.
Yel on noin 370,-/kk ja se vastaa 1600,- kuukausituloa.
Sitten ota itsellesi hyvät vakuutukset ja muista myös keskeytysvakuutus yritykselle.
Minä käytän omiin vakuutuksiini 950,- vuodessa mutta eipä tarvitse pohtia, millä elän jos sattuu jotain. Vakuutukseni kattaa rasitusvammat, työajan sekä vapaa-ajan. Palkkatasiksi on vakuutukseen laitettu 41 400,- vuodessa.
Kirjanpito nostaa kuluja, mikäli ulkoistat sen. Kokemuksestani voin sanoa, että tuttavpiirissä, lähes kaikki yrittäjiä, verotarkastukseen joutuvat useammin ne, jotka hoitavat itse kirjanpidon.
Toiminimestä et voi nostaa kilometrikorvauksia. Muissa yritysmuodoissa voit. Toiminimessä pidät kirjaa kaikista ajoistasi ja autosta tulevsita kuluista. Voit tehdä tuloslaskelmassa vähennyksen työajosta johtuvista kuluista. Eli ajopäiväkirja pitää olla ja siis kaikista ajoista myös yksityisajoista.
Mutta siis yel, vastuuvakuutus, keskeytysvakuutus ja oma vakuutus.
Toiminimellä ei pysty tekemään tappiota muissa yritysmuodoissa kyllä.
Muista tosiaan hakea tuota starttirahaa vaikka se ei jäärin suuri olekaan ja siitä otetaan vielä verot pois päältä.
Tsemppiä!
T. 2 yritystä omistava, osakeyhtiö ja toiminimi
Meidän perheessä 3 yritystä; minulla 2 ja miehellä 1.
Teemme töitä ma-to kellon ympäri ja pe-su vapaata. Pe menee osin paperitöissä.
Lomaa pidämme kesällä 4-5 viikkoa ja joulun aikaan 3 viikkoa.
Sairastumista varten on vakuutukset itselle ja keskeytymisvakuutus yritykselle. Vakuutukset ovat sitä varten, että minimoidaan riskit. Jos haluaa pelata isolla riskillä niin jättää vakuutukset ottamatta. Vakuutusten tason voi itse määrätä ja me ollemme kumpainenkin määrittäneet niiden tason sellaiseksi, että oma talous ei heilahda jos jotain sattuu.
Me ilmoitamme asiakkaille, että pidääme kesälomaa ja jokainen asiakas on sen tähän asti, 20 v, ymmärtänyt.
Kyse on ihan siitä, että yrittäjä osaa pitää puolensa ja osaa huolehtia omasta hyvinvoinnista.
Inhoan sitä, että yrittäjät tekevät itsestään marttyyrejä.
-13-
ymr ollenkaa että jos olet esim,kampaaja tai kosmetologi,on sinun oltava paikalla itse...eri asia on sitten jos sinulla on työntekijöitä...ei yrittäjyys ole mikään yksi möntti aivan kuten työntekijöitä on moooooonella eri alalla
On niin "tietäväistä" porukkaa suurin osa :)
vaikka et ole saanut maksua omista tuotteistasi
Yllättävää kyllä, arvonlisäverot tulevat monelle yrittäjälle yllätyksenä.
Ainakin omat eläkemaksut. Tosin ne saat arvioida itse, mutta ainakin n. 100 euroa kuussa kannattaa maksaa.
Ennakkoverot joudut maksamaan, oli tuloja tai ei.
ettei asiakas maksakaan laskuaan. Sekin saattaa yllättää, ettei perintätoimistosta ole mitään apua, jos asiakas jollakin verukkeella riitauttaa laskun. Siinäpä olet sitten omine kuluinesi mutta ilman tuloja.
Ja seuraavat menot olen keksinyt:
palkka (josta maksan oman veroprosenttini mukaan veroa), työvälineet ja aineet, markkinointi, kirjanpito, laskutuskulut, puhelin, alv, pankkimaksut, matkakulut.
Voinko tehdä tappiota... Kokeiluna hyväksyisin sen, että en saa palkkaa omasta työstä, mutta hirveästi en haluais maksaa siitä, että saan tehdä töitä.
Ja seuraavat menot olen keksinyt:
palkka (josta maksan oman veroprosenttini mukaan veroa), työvälineet ja aineet, markkinointi, kirjanpito, laskutuskulut, puhelin, alv, pankkimaksut, matkakulut.Voinko tehdä tappiota... Kokeiluna hyväksyisin sen, että en saa palkkaa omasta työstä, mutta hirveästi en haluais maksaa siitä, että saan tehdä töitä.
Siihen pitää vaan osata varautua. Starttiraha poistaa tämän ongelman ja saat sen avulla itsellesi palkkaa yrityksen alkuajalta.
ja muut laskut ja kulut ei odota. Huomaat olevasi aika tyhjän päällä.
Eli laskut juoksee, vaikak asiakas ei pidä niin tärkeänä maksaa eräpäivänä. Asiakas ei ymmärrä mihin kaikkeen se ketju voi johtaa.
ja se on aika tavallista nykyään, jopa isot firmat jättävät isoja laskuja maksamatta. Nytkin yrittäjämiehelläni on 10 tonneja perinnässä. Meidän perheellä olisi ihan hyvin rahaa, mutta kun nuo firmat ei maksa laskujaan, niin minkäs teet. Onneksi minulla on edes säännölliset tulot, mutta niillä ei ikävä kyllä firman laskuja makseta eikä kaikkia omiakaan.
Ja kun yrittäjäksi rupeat, niin voit unohtaa saman tien yhteiskunnan tuet yms.
Yrittäjämiehelläni meni useampi vuosi saada firma tuottamaan voittoa, ja nyt tuottaisi voittoa jos asiakkaat maksaisivat.
Nykyajan trendi lienee jättää laskut maksamatta, tai ainakin viivästyttää. Olen kuullut samaa monelta muultakin yrittäjältä. Ja asiakkaista kun ei aina tiedä etukäteen millaisia maksajia ja valittajia ovat.
niin tuo asiakkaitten maksamatta jättäminen ei ole ihan mieletön ongelma, sillä kertalasku ei yleensä ole kuin enintään satasen. Ja varmasti jokainen älyää vähintään kerran kuussa tarkistaa, että kaikki on maksaneet. Jos joku ei ole maksanut, niin voihan se olla vahinko, joten kannattaa soittaa tai laittaa viesti, että lasku pitää maksaa saman tien. Jos ei suoritusta tule, niin tietenkään sellaiseen paikkaan ei enää kannata mennä siivoamaan.
Eli se etu on tuollaisessa yrittäjyydessä, että aina voi valita ne paikat mihin menee. Ja jos tekijä on hyvä työssään, niin ajan kanssa saa kerrytettyä itselleen sellaisen vakituisen ringin, missä on vain hyviä paikkoja.
Ja sen ringin kun on saanut, tai edes jonkinlaisen alun, niin mainostamiseen ei juuri kulu rahaa, sillä puskaradio vie kyllä hyvät siivoojat mukanaan.
Ap voi harkita, josko ottaisi jonkin paikan jo hoitovapaa-aikana. Yhdelle kun pääsee, ja jos he ovat tyytyväisiä, niin suosittelevat naapureille tai sukulaisille, ja sieltä niitä paikkoja saattaa tipahdella lisää ihan ilman mainostamista. Tuohon puskaradion toimimiseen kuluu kyllä aikansa.
Siivousala on myös siitä hyvä, että aloituskulut ei oo mitenkään ylivoimaisen suuret. Auton tietysti tarvii. Mutta muuten ne siivousvälineet ei maksa mitään miljoonia, joten melko alhaisella riskillä pääsee työhön ja yrittämiseen käsiksi. Lisäksi hyville siivoojille on kysyntää.
sekä henkilökohtaiset että vastuuvakuutukset jos tapatuu vahinkoja töissä, työeläkemaksut (ja nämä kannattaa arvioida tarkasti), oma palkka (jos yritys loppuu, niin et saa työttömyyskorvausta, jos olet maksanut yrityksestäsi itsellesi liian pientä palkkaa), ja joku oma sairausvakuutus/henkivakuutus, joka turvaa, jos jotain pitempiaikaista sairautta aiheuttavaa tulee vastaan.
Yrittäjällä ei ole mitään yhteiskunnan turvaverkkoja itsellään, joten ne pitää suunnitella osaksi kuluja. (Esim. ei työterveyttä, joten joko ottaa hyvä sairausvakuutus tai tyytyä siihen, mitä julkiselta irtoaa.)