Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ÄÄh mitä yllättäviä menoja yrittäjälle voi tulla?

Vierailija
10.11.2010 |

Olen tässä hoitovapaalla ollessani pyöritellyt ajatusta ryhtyä yrittäjäksi. Jotenkin sillä on aina peloiteltu niin paljon, että uskallus puuttuu, vaikka nyt hoitovapaalla ollessa ei sitä ansionmenetystä käytännössä ole juurikaan.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulos, jotta siitä voidaan arvioida ennakkoverot.

Toiminimessä otot ovat yksityisottoja eikä niistä makseta veroa nosto vaiheessa. Muissa yritysmuodoissa kun maksaa palkkaa itselleen on oltava tyel-vakuutus.

Yel on noin 370,-/kk ja se vastaa 1600,- kuukausituloa.

Sitten ota itsellesi hyvät vakuutukset ja muista myös keskeytysvakuutus yritykselle.

Minä käytän omiin vakuutuksiini 950,- vuodessa mutta eipä tarvitse pohtia, millä elän jos sattuu jotain. Vakuutukseni kattaa rasitusvammat, työajan sekä vapaa-ajan. Palkkatasiksi on vakuutukseen laitettu 41 400,- vuodessa.

Kirjanpito nostaa kuluja, mikäli ulkoistat sen. Kokemuksestani voin sanoa, että tuttavpiirissä, lähes kaikki yrittäjiä, verotarkastukseen joutuvat useammin ne, jotka hoitavat itse kirjanpidon.

Toiminimestä et voi nostaa kilometrikorvauksia. Muissa yritysmuodoissa voit. Toiminimessä pidät kirjaa kaikista ajoistasi ja autosta tulevsita kuluista. Voit tehdä tuloslaskelmassa vähennyksen työajosta johtuvista kuluista. Eli ajopäiväkirja pitää olla ja siis kaikista ajoista myös yksityisajoista.

Mutta siis yel, vastuuvakuutus, keskeytysvakuutus ja oma vakuutus.

Toiminimellä ei pysty tekemään tappiota muissa yritysmuodoissa kyllä.

Muista tosiaan hakea tuota starttirahaa vaikka se ei jäärin suuri olekaan ja siitä otetaan vielä verot pois päältä.

Tsemppiä!

T. 2 yritystä omistava, osakeyhtiö ja toiminimi

Vierailija
42/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omat eläkemaksut. Tosin ne saat arvioida itse, mutta ainakin n. 100 euroa kuussa kannattaa maksaa.

Ennakkoverot joudut maksamaan, oli tuloja tai ei.

Eivätkä ennakkoverot. Ennakkoveroja ei tarvitse maksaa jos ei ole tuloja. Katsos niihin voi hakea muutosta ja jos tulos näyttää tappiota, niin ennakot saa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkaat sijaisen, joudut maksamaan hänen kulunsa plus laskemaan voitko nostaa itsellesi lomakuukaudelta ollenkaan palkkaa. Jos et palkkaa sijaista, häipyvätkö asiakkaat? Kiinteät kulut juoksevat kuitenkin myös loman aikana. Sama juttu sairastumisen kanssa.

Vierailija
44/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yrittäjän on yleensä aivan mahdoton päästä työttömäksi työnhakijaksi. Vaikka koko yritystoiminnan lopettaisi, niin silti saattaa edelleen olla vaikeuksia saada työttömän statusta. Eli riski huonosta työllisyystilanteesta tulee ihan itselle kannettavaksi.

Vierailija
45/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista sanoistasi 12!

Tästäkin ketjusta huomaa kuinka negatiivisesti yrittäjyyteen suhtaudutaan. Ja onhan se monilla ihan realismiä.

Nimenomaan oli tarkoitus aloittaa jo nyt hoitovapaan aikana- jolloin en ole perheen pääelättäjä muutenkaan. Lapset menis mahdollisten keikkojen ajaksi mummolaan, joten sillä saralla lisämenoja ei tulis.

Miljonääriksi en tällä työllä havittele :)

ap

Vierailija
46/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 20 tonnia on saatavia ja silti pitäisi kaikki omat maksut hoitaa.Tosiaan poikkeuksetta kaikki maksavat laskut myöhässä,jotkut eivät sitten ollenkaan.

Vierailija
47/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
48/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä 3 yritystä; minulla 2 ja miehellä 1.

Teemme töitä ma-to kellon ympäri ja pe-su vapaata. Pe menee osin paperitöissä.

Lomaa pidämme kesällä 4-5 viikkoa ja joulun aikaan 3 viikkoa.

Sairastumista varten on vakuutukset itselle ja keskeytymisvakuutus yritykselle. Vakuutukset ovat sitä varten, että minimoidaan riskit. Jos haluaa pelata isolla riskillä niin jättää vakuutukset ottamatta. Vakuutusten tason voi itse määrätä ja me ollemme kumpainenkin määrittäneet niiden tason sellaiseksi, että oma talous ei heilahda jos jotain sattuu.

Me ilmoitamme asiakkaille, että pidääme kesälomaa ja jokainen asiakas on sen tähän asti, 20 v, ymmärtänyt.

Kyse on ihan siitä, että yrittäjä osaa pitää puolensa ja osaa huolehtia omasta hyvinvoinnista.

Inhoan sitä, että yrittäjät tekevät itsestään marttyyrejä.

-13-

Vierailija
49/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 - 2 vkoa kerrallaan. Järjestelee työt niin, että jättää kalenterin tyhjäksi. Tekee ennen lomaa pidempää päivää ja joitain paikkoja jättää väliin loman aikana. Esimerkiksi meidän laiset nuoret ihmiset saa kyllä itsekin siivottua, hoitaa tunnollisemmin ne vanhat, jotka oikeasti tarvii apua.

Ja meille tietenkin on ookoo, että joskus jää siivousviikko väliin, sillä tarviihan hän lomansa, jotta jaksaa.

Ja kun lomia pitää silloin, kun asiakkaatkin ovat vapaalla, niin silloin siivoustarve ja -kysyntä on muutenkin vähäisempää. Eli heinäkuussa ja joulujen välillä on joka tapauksessa hiljaisempaa.

Vierailija
50/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Oletko ajatellut perustaa toiminimen vai osakeyhtiön?

Toiminimeä ajatellen:

Yel -yrittäjän pakollinen eläkevakuutusmaksu ja ennakkoverot puuttuvat listaltasi. Vero ei mene oman veroprosenttisi mukaan, vaan ennakkona elinkeinonharjoittajan arvioidun voiton mukaan. Alussa aina hankalampi arvioida, kannattaa tarkistuttaa n. puolessa välissä vuotta ettei sitten seuraavana vuonna tule ikäviä lappusia verottajalta. Tosin hyvä kirjanpitäjä tarkkailee tilannetta myös ja omani ainakin aina viestittää, mikäli on odotettavissa parempi tulos kuin alkuvuodesta arvioiduissa ennakoissa. Sitten voin nostaa ennakkoveromaksuja tarvittaessa.

Yel-maksuista vielä, mikäli aiot tehdä lisää lapsia tai halaut turvata sairastumisen varalta sairaspäivärahan määeän niin kannattaa katsoa mitä milläkin maksulla saa. Aloittava yrittäjä saa ensimmäiset 3 vuotta alennusta yel-maksusta. Tulevat äitiys- ja mahdolliset sairaspäivärähäsi nimittäin määräytyvät maksamiesi vakuutusmaksujen mukaan, eivät todellisten tulojesi.

Itse en ollut ehtinyt tarkistaa YEL-tulojen vaikutusta, ennen kuin olinkin raskaana. Jos olisin korottanut 6kk aikaisemmin, olisin saanut korkeamman äitiyspäivärahan.

Esim. maksoin kuussa reilut 250€ vakuutusmaksua,

saan äitiyspäivärahaa n. 37€/pvä. Maksamani summa vastaa noin. 16 000€ vuositulojen mukaista päivärahaa. Todellinen verotettava ansio kuitenkin oli yli kaksi kertaa tuon summan.

YEL-maksujen perustana oleva summa ei siis ole, eikä sen tarvitse olla yrityksen todellisen tulon mukainen. Mutta silloin ei myöskään eläke- ym. kerry todellisien vuositulojesi mukaan.

Tottakai voit tehdä tappiota, alussa varmasti teetkin koska investointisi ovat suurempia kuin ensimmäisten kuukausien menot/investoinnit. Voit toki hakea starttirahaa asuinpaikasi TE-keskuksen kautta tai sitten rahoittaa alun investoinnit ottamalla matalakorkoisen yrityslainan, jotta kaikki tuotto ei heti mene laskuihin.

Terveisin äitiyslomalla oleva yrittäjä.

Vierailija
51/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä 3 yritystä; minulla 2 ja miehellä 1.

Teemme töitä ma-to kellon ympäri ja pe-su vapaata. Pe menee osin paperitöissä.

Lomaa pidämme kesällä 4-5 viikkoa ja joulun aikaan 3 viikkoa.

Sairastumista varten on vakuutukset itselle ja keskeytymisvakuutus yritykselle. Vakuutukset ovat sitä varten, että minimoidaan riskit. Jos haluaa pelata isolla riskillä niin jättää vakuutukset ottamatta. Vakuutusten tason voi itse määrätä ja me ollemme kumpainenkin määrittäneet niiden tason sellaiseksi, että oma talous ei heilahda jos jotain sattuu.

Me ilmoitamme asiakkaille, että pidääme kesälomaa ja jokainen asiakas on sen tähän asti, 20 v, ymmärtänyt.

Kyse on ihan siitä, että yrittäjä osaa pitää puolensa ja osaa huolehtia omasta hyvinvoinnista.

Inhoan sitä, että yrittäjät tekevät itsestään marttyyrejä.

-13-

Minulla on useita asiakkaita (olen kirjanpitäjä), jotka nuukuuksissaan ottaa mahdollisimmat pienet yel- ja muut vakuutukset. Sitten kun jotain sattuu tulevat kiroilemaan kun ei saa rahaa mistään ja vakuutuskorvaukset ei riitä yms. Yritä siinä sitten selittää että "minähän sanoin..."

Vierailija
52/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuista...kuluttajansuojalain mukaan yksityisellä on eräpäivän jälkeen oikeus maksaa lasku ilman lisäkuluja 1 vrk:n aikana. Tämän jälkeen 1. muistari ja eräpäiväksi heti, 2. muistari 7 päivän jälkeen ja eräpäiväksi heti ja 3. muistari 7 pävän jälkeen ja eräpäiväksi 3 arkipäivää ja mukaan kirje, että jos maksu ei ole tuona päivänä tilillä, lähtee se perintätoimistolle ja perintäkulut tulevat asiakkaan maksettavaksi.

Viivästyskorko 12 % vuotuista korkoa ja jokainen viivästyslasku saa sisältää viivästykoron lisäksi huomautusmaksua 5,-.

Näin toimien tekee asiakkaalle hyvin nopesti selväksi, että hän ei voi pelleillä.

Sopimukseen kannattaa laittaa sopimusehdoksi, että huomautuslaskuista peritään kulloinkin voimassa olev viivästyskorko ja huomatusmaksu ja maksujen laiminlyönti johtaa perimistoimiin sekä palvekuntuottamisen keskeytykseen, mikäli perintätoimiin joudutaan.

Meillä ei tällä toimintatavalla ole ollut ongelmia saada asiakkailta maksuja.

Yritysten kanssa voi tehdä niin, että 1. huomautus 7 päivää eräpäivän jälkeen ja jos ei maksua kuulu, saman tien perintään.

Näissä asioissa pitää osata olla kovana.

Vierailija
53/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mä ilman muuta hoitaisin noin pienimuotoisen yrittäjyyden kirjanpidon ihan itse. Ei siinä kovin monta asiaa ole opeteltavana, ja sitten on itse hyvin selvillä omista maksuistaan.

Luonnollisestikin pitää kuitenkin alussa ottaa selville nuo verotusasiat ja eläkemaksut, ettei niitä yllätyksiä tule. Mutta ei tosiaan ole normaaliälyiselle mitenkään vaikeaa.

Eri asia olisi, jos yrityksellä olisi monenlaisia tulonlähteitä ja useita työntekijöitä, niin asia voisi olla toinen.

Vierailija
54/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mä ilman muuta hoitaisin noin pienimuotoisen yrittäjyyden kirjanpidon ihan itse. Ei siinä kovin monta asiaa ole opeteltavana, ja sitten on itse hyvin selvillä omista maksuistaan.

Luonnollisestikin pitää kuitenkin alussa ottaa selville nuo verotusasiat ja eläkemaksut, ettei niitä yllätyksiä tule. Mutta ei tosiaan ole normaaliälyiselle mitenkään vaikeaa.

Eri asia olisi, jos yrityksellä olisi monenlaisia tulonlähteitä ja useita työntekijöitä, niin asia voisi olla toinen.

Ja sitten vuoden päästä olet etsimässä kirjanpitäjää kun kaikki ei sitten ollutkaan niin helppoa...ihan sillä yhdellä ja ainoallakaan tulonlähteellä.

Mutta jokainen tekee itse valintansa ja virheensä. Voihan toki olla että kirjanpito sujuukin ongelmitta, on tietysti sellaisiakin tapauksia. Toivottavasti sinulla näin :)

Vierailija
55/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitsisi kovin monta toimenpidettä tehdä tai stressata tai perintätoimistoa käyttää. Jos toinen ei maksa, niin ei sinne todellakaan tarvi mennä töihin. Stressittömämmin pääsee, kun vaan unohtaa moisen asiakkaan.

Meillekin tuli yksi rahat kädessä pyytämään, että voitaisko tehdä hänelle yksi pieni urakka. Ja ne rahat oli sitten maksu edellisestä urakasta, joka tehtiin hänelle vuosi sitten. Mies otti rahat ja sanoi hymyillen, ettei nyt pysty tulemaan urakoimaan.

Mies oli sitä mieltä, että jos maksaminen kestää vuoden, niin sinne ei mennä ellei tule rahojen kanssa ja maksa etukäteen seuraavaa urakkaa. Oli vielä muutenkin liian myöhään kysymässä, kun olisi pitänyt kysyä kuukausi sitten, jotta olisi saatu työjärjestykset suunniteltua toimiviksi. Ei todella kiinnostanut satasen vuoksi alkaa järkkäämään meidän työvaiheita uusiksi, kun ajoissa ilmoittamalla sekin urakka olisi mennyt siinä sivussa.

Vierailija
56/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yms, ja hae starttirahaa.

Ei yrittäjäksi kannata lähteä, jos aikoo tappiota tehdä.

Varaudu jumalattomaan työmäärään, surkeaan sosiaaliturvaan ja toisten kateuteen.

Muuten yrittäjyys on tosi ok.

Vierailija
57/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinulla näin :)

Ja ongelmitta on sujunut. Ja on ihan "himppusen" mutkikkaampi systeemi kuin tuo ap:n suunnitelma.

Mutta luonnollisestikin jokainen tietää itse omat rajansa ja osaa arvioida, että selviääkö siitä kirjanpidosta itse vai ei. Eli haluaako käyttää rahaa kirjanpitäjän palkkaamiseen vai pitää ne rahat omassa käytössä.

Halusin vain tuoda oman näkökulmani esille, ettei ap turhaan pelästy sitä kirjanpitoa, kun se ei todellakaan ole mitään avaruustiedettä, josta ei itsekin selviäisi. Ja ap vaikuttaa ihmiseltä, joka osaa kyllä ottaa asioista selvää. Verotoimistosta saa neuvoja, ohjeita ja oppaita. Ja työkkäristä yrittäjyysoppaita.

Vierailija
58/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiiko tuotteet kylmäsäilytysta esim. Tai tietokone hajoaa, tai nettisivuta kaatuu ym etkä saa itse korjattua.

Vierailija
59/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taas vuosien kokemus siitä, miten yrittäjä on päättänyt tehdä kirjanpidon itse ja lopulta on huomattu että se on tehty aivan väärin. Jos ei muuten ole tullut ilmi, niin verotarkastuksessa viimeistään. Eli yrittäjä on luullut tekevänsä kaiken oikein, mutta eipä sitten ole tehnytkään.

Eli itse voi toki tehdä, mutta silloin on oltava varma että sen myös osaa tehdä.

Eikä pienyrittäjän todellakaan kannata palkata kirjanpitäjää, vaan antaa homma tilitoimistolle (jos siis päättää ettei tee itse).

Vierailija
60/60 |
10.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpidosta...kannattaa pohtia, maksaako 100-150 kuukaudessa kirjanpitäjälle ja käyttää vapautuvan ajan itse työntekoon vai pidentääkö työviikkoa tai menettää ansioita kirjanpitoa itse pitäessä.

Minä ainakin maksan ilomielin sen 100-150 euroa kuussa, että joku tekee kirjanpidon ja keskityn itse olennaiseen eli tulojen hankkimiseen. Työaikaani en venytä ja tuon kirjanpidosta maksamani summan saan monta kertaa suurempana kun teen töitä tuonkin paperinpyörittämisen ajan. Kyse on oy:stä.

Toiminimen kirjanpidon pidän itse, koska toiminimeni on alv:sta vapaa eli on aivan hemmetin helppo tapaus :) ja siihen riittää ihan excel-taulukko eli yksinkertainen kirjanpito.