++Kesäkuun kullannuput 2011 Marraskuussa ++
Kommentit (117)
Siis eihän se olis mitään auttanutkaan vaikka olisivat kuunnelleet eikä olisi kuulunut mitään. Mutta olis ollut niiiiin kiva jo kuulostella jotakin.
Mutta ultraan tulikin kutsu jo kahden viikon päähän joten silloin pitäisi jotain eloa näkyä.. Se on vaan tää raskauden alkuaika kun tuntuu menevän niin hitaasti.
Kyllähän ne siellä neukussa tietävät mitä tekevät.
Tänään käytiin siis siellä np-ultrassa.
Kaikki oli hyvin paitsi että sikiö oli kuukautisista laskettuja viikkoja pienempi, peräti viikon verran. Eipä ihme, kun kierto on pidempi kuin se 28 päivää. Ja koska viikkoja oli nyt "liian vähän" np-ultraa varten, joudun menemään vielä uudestaan kahden viikon kuluttua. Sydän löi, sikiö liikkui hyvin, aivolohkot näkyivät ja kaikki raajat löytyivät eikä niskaturvotusta ollut. Ainoa mikä täytyy myöhemmin tarkistaa oli "fysiologinen omfaloseele"; napatyrä, joka toivottavasti on tuolloin kahden viikon päästä hävinnyt.
Mutta siis uusi la on 12.6. ja viikot 10+3.
carus
Tänään oli (lopultakin!) eka neuvola. Aika nopeasti meni, audit-kysely piti täyttää yms. perinteistä. Sydänääniä ei kuunneltu. Mitään kokeita ei otettu, virtsakoe pitää kotipakkauksella hoitaa ja viedä joku aamu labraan (joka on onneksi 10 minuutin kävelymatkan päässä) ja verikokeet kuulemma voi hoitaa sitten np-ultran yhteydessä. Veriseulonta jätetään nyt sitten väliin, kun terkkarilta tarkistin että siinä nimenomaan sitä downia etsitään eikä juuri muuta. Laskettu aika on nyt tämänhetkisen käsityksen mukaan pari päivää nettilaskurin antamaa aiemmin eli 20.6., saa nähdä miten ultrassa muuttuu. Nyt sitten odotellaan kutsua ultraan, jonne pitäisi aika pian päästä kun viikkoja jo 9+2.
Väsymys painaa päälle, tänä aamuna lapsi ja lemmikki olivat sen verran hankalia etten saanut viiden jälkeen enää nukkua. Neuvolaan lähtiessä jouduttiinkin sitten kääntymään kotitalon pihalta vielä takaisin, kun olin väsyksissäni unohtanut laittaa esikoiselle kengät jalkaan!
Käytiin tänään mekin np-ultrassa. Mullahan sillon varhaisultrassa yksityisellä jo ultraaja arveli että pikkanen on isompi mitä kuukautisista lasketut viikot tekee. Yllätykseksi olikin sitten reilusti edempänä jo raskaus ja siirtyi viikolla eteenpäin. Laskettu aika tuli nyt neuvolakorttiin 28.5, mutta mielellään kyllä tällä kesäkuun listalla jatkaisin.
Ultraaja sanoi että kaikki näyttää ok.lta. Mitään seuloja en halunnut eikä niskaturvotustakaan siksi katsottu. Kohtu on kuulemma kallellaan tosi edessä ja sanoi et pompsahtaa ajoissa näkyville varmasti. No ite kyllä jo huomaaki pikku pömpylän. Ihanan tarkkaan näki vilauksen jo pikkusesta kun näytti hetken myös 4D kuvaa.
Hassulta kyllä vähä tuntuu kun kahessa edellisessä raskaudessa on laskettu aika menny toisinpäin. Molemmat lapset on syntyny viikoilla 39+2 et saa nähä miten nyt käy. Kummalta kyllä tuntuu et miten tää näin heittää ku kuukautiskierto on kuitenki aina ollu aika lailla sama normi kierto.
Tänään kerrottiin asiasta sitten jo lapsille ja meidän 3 v tyttö heti tokas et mulla on äiti kanssa vauva masussa ja nosti mekon helmaa. Isoveikka 6v sanoi et jännittää ja et vauvan pitäs tulla kotiin heti. Ja hassua, kun alkoivat heti illalla leikkiä kahestaan vauvaleikkiä, hakivat tuttipullon, tutin jne. Ihanaa miten innossaan lapset on.
Isovanhemmatki oli tosi onnessaan. Mun äiti alkoi heti huolehtia et pidä nyt itestä hyvää huolta.
Nyt on jotenki helpottonut olo, kun kaikki on lähtenyt hyvin ja jo ens viikolla on neuvolalääkäri. Tästä tää meneeki sitten varmaan hujauksessa.
Kovasti jaksamista kaikille väsymystä poteville ja mukavia neuvola ja ultrareissuja.
viljuska&pikkunen 12+4 ( hui )
Olipa ihana nähdä, että kohdussa todella elelee joku ja hyvin vauhdikkaasti siellä viuhtookin.
Mulla alkoi maha näkymään viime viikolla ulospäin "pelottavan" selkeästi vauvamahana. Ja kun en kuitenkaan haluaisi töissä mm. asiaa paljastaa ennenkuin on varmaa, että vauva on todella tulossa meille, niin oli pakko käydä eilen tarkistuttamassa asia yksityisellä. Sen lisäksi on tulossa viikonloppuisin vaikka mitä sukujuhlia, joissa asia ei varmasti jää huomaamatta. Nyt voin hyvillä mielin myöntää asian. 2 viikkoa vielä np-ultraan, olisi ollut liian pitkä aika.
Lapsillekin näytettiin ensikuvat pikkuveljestä tai -siskosta eilen ja vanhempi oli aivan täpinöissään (7v). Seuraavaksi tiesikin asian jo pojan kaverit, jotka pohtivat josko se vauva olisi tullut jo uloskin.. ehkä pääsisi katsomaan :)
La onkin 18.06 ja vauvan koko vastasi päivälleen tuota aikaa menkoista laskettuna.
Aurora 9+5
Minäkin pääsin vihdoin kurkistamaan, mitä tuolla mahassa tapahtuu. Kohtu on taaksepäin kallellaan, mulla on ollut aina, joten ei varmaan ole odotettavissa että maha pompsahtaisi heti esiin, kun painoakin on jonkun verran...
Mutta ne mahakuulumiset: siellä oli yksi pikkukaveri, pituutta 2 cm ja sydän sykki :-) Liikahtelikin sen verran, että neuvolakorttiin kirjattiin sekä syke, että liikkeet plussalle. Pituusmitan mukaan viikot ois 8+5 tai 8+6, mutta kun heitto oli niin pieni niin la pysyi tietysti samana.
Np-ultraan menen sitten 9.12. ja sitä ennen on seuraava neuvola 8.12. Yläpaine oli taas yli 130, mutta terkkari ei sitä pitänyt pahana. Täytyy töissä mittailla, tuo lienee jännityksestä johtuvaa. Pissanäytettä terkkari ei viimeksi muistanut pyytää ja tänäänkin se unohtui, täytyy seuraavalla kerralla muistaa itse asia, kun nuo ei tunnu siitä huolehtivan... muutenkin alkoi riipiä, kun oli sovittu että saan mennä klo 12 suoraan sinne huoneeseen, etten joudu odottelemaan työkavereiden silmien alla, niin eikö sinne juuri mua ennen otettu joku sisään ja istuin sitten siinä kahviossa pää painuksissa vältellen katseita... En tiedä oliko niillä ajat myöhässä vai mitä, mutta mun aika piti olla ruokiksen jälkeen juuri sen takia. No, kävi siinä yksi tuttu hoitsu ja meni vaikean näköiseksi, mutta onneksi ei ole pahinta sorttia juoruaja. Pitää kuhista hälle jossain välissä että mistä oli kyse...
Molempien vanhemmat tietää ja olivat uutisesta ilosia, meidän äiti varsinkin kun ensimmäisestä lapsenlapsesta on kyse. Saa nyt sitten nähdä, kauanko tätä pystyy töissä salaamaan. Kaksi miespuolista työkaveria tietää, muille en ole kertonut. Kerrotaan sitten kun on pakko tai huomaavat kun huomaavat. Jos alan oksentelemaan, niin sitten sitä on vaikea salata.
Mutta nyt siis näissä iloisissa tunnelmissa eteenpäin :-)
Cassandra 8+3
Tänään oli vihdoin ensimmäinen ultra. Jännitti niin paljon, että onko siellä masussa ketään mutta onneksi kaikki oli hyvin ja siellä se kaveri potki ja heristi nyrkkiä ja liikkui kovasti :)
Laskettu aika siirtyi muutaman päivän eteenpäin, joten nyt se on 8.6 eikä 3.6.
Pahoinvointia ei enää ole ollut pariin viikkoon. Väsymys on kova ja tuntuu, että haukottelen koko ajan. Vatsa pullottaa jo sen verran ja olo on muutenkin jotenkin turvonnut, että töissäkin pitää vähän miettiä, minkälaisen paidan sitä oikein laittaa päälle. Kai se on kohta kerrottava sielläkin...
Täällä myös iloisissa tunnelmissa kohti viikonloppua! :)
Piipaa 11+1
Te ootte taas kirjoittaneet niin paljon että menee ikuisuus lukea kaikki :)
Eli ne mun tiedot. LA 22.6, kolmas lapsi tulossa ja synnytän Oulaskankaalla :) (Oulainen)
Tänään sitten oli ensimmäinen kunnon neuvola :) Sain ensin säikähtää! Sai mitoiksi vain 8+6. Kauan mittasi ja ultrasi. Sydän nyt kuitenkin sykki ?
Loppujen lopuksi sitten joko muksu liikahti jotenkin parempaan asentoon tai sai siirrettyä ultralaitetta paremmin, niin saatiin mitoiksi 9+2 :) Eli koko täsmää viikkoja :)
Kuvankin sain :)
Me ei olla kerrottu vieläkään kenellekään. En jotenkin osaa vieläkään tuudittautua ajatukseen että vauva oikeasti tulee!
Trenicia ja ötökkä 9+2
kysyihän eräs kaveri olenko raskaana :D Maha näyttää siltä että olisin lähempänä rv15 :)
Kuopuksen aikaan minulla alkoi maha kasvamaan jo niihin aikoihin.
Pahoinvointi alkaa vihdoin helpottaa pari päivää mennyt jo ihan kohtalaisesti.
Maanantaina on np-ultra, jännittää ihan kamalasti mä niin toivon et kaikki olis hyvin.
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille.
Angela ja Kirppu 10+5
Tai varsinaista niskapoimua ei kyllä mitattu, kun en osallistunut veriseulaan, mutta katsottiin rakenteita muuten. Kaikki oli hyvin ja vauva oli 4 päivää isompi laskettuun aikaan nähden, mutta sitä ei kuitenkaan muutettu. syke oli 160. ( tarkoittaakohan se tyttösykettä ;) Pojalla oli viimeksi aina muistaakseni 130-140 luokkaa.
Isommille lapsille näytettiin sitten kotona uä kuvaa myös ja kerrottiin asiasta. Olivat vähän ihmeissään. Kuopus 4v on nyt kysellyt millon vauva tulee ja osaako se kontata yms.
Meillä pomo esitteli sellaista virkaehtosopimusta, jossa oli että vain lääketieteelliset tutkimukset raskausaikana kuuluisivat työaikaan. Sain sitten tuon uä:n työajaksi, mutta neuvola aikoja en kai saa.
Täällä vieläkin pahoinvointia :( ja väsymystä. mutta tuo pahoinvointi pahempaa. jospa pian loppuis.
tsemppi kaikille vaiheisiinne.
alabama 11+4
Minulla oli tälläviikolla ensimmäinen neuvola. Olin ihmeissäni kun neuvolassa pyysivät minun vaihtamaan ovariinin käytön ja kevytmaidon juomisen kevyenpään. Kova rasva ei kuulemma ole hyvästä. Eniten ihmetyttää kun painan itse 50kg ja kolestroli arvot ovat hyvät. Aina niillä on joku asia johon puuttua:) Sydänäänet ei vielä kuuluneet joten neuvolatäti ultrasi vielä etten huolestu. Sielä näkyi pieni vauva. Ensin neuvolatäti sanoi että ompas se pieni ja sitten se sano että on se vähän isompi ja että näyttää siltä että toi on sydän joka pomppii. Vähän jäi sellainen fiilis että mitäköhän minun mahassa on:( Minulla on 14.12. alkuraskauden ultra. Pitikö tulevissa verikokeissa olla ravinnotta?
janette 9+1
Onko useillakin neuvolassa terveydenhoitajalla ultra-laite käytössä? Onpas kätevää!!
Meillekin tuli kutsu ensimmäiseen ultraan. On parin viikon päästä. Täällä jännityksellä odotetaan :)
Onpa kiva, kun satoi hieman lunta ja sai ensimmäiset jäälyhdyt tehtyä. Vähän tunnelmaa tähän kurjaan oloon :/ Voisi kohta alkaa suunnittelemaan jouluvaloja ja kortteja. Olen usean vuoden ajan tehnyt kortit itse, joten nyt pitäisi olla jo idea mielessä ja askartelut käynnissä. On hieman jäänyt tänä vuonna...
Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille mammoille :)
Viikonloppu meni taas tosi nopsaan ja kivasti pajukurssilla pajua näprätessä. Hyvin jaksoi kaks päivää istua klo 10-15, vaikka hieman liitoskivut alkanut jo vaivaamaan.
Tänään olisi neuvolalääkäri. Vähä hirvittää ku pitää lähteä sinne tuon kipeän 3 v:n kanssa. Mut en saanu vaihettua aikaa, ku olis menny parin viikon päähän ja mulle nuo viikot pompsahti np-ultrassa viikolla eteenpäin niin pakko nyt mennä lääkäriin tuon kipeen neidin kanssa. Eilen tosiaan taas iski kuume pikkuneidille, mut nyt kyllä näyttää et kuumetta ei oo. Saa nähä miten taas illalla. Huomenna olis vielä Titinalle konserttiin meno niin pitäs parantua, ku on ihan hirvee titinallefani. Olis kamalaa jos ei pääsiskään nyt konserttiin. Tällasina hetkinä tulee niin mietittyä et ku olis se mummo lähellä joka vois tulla apuun. Minä käyn yleensä kaikki lääkärit, hammaslääkärit ym neidin kanssa ku mihinpä tuota lykkää keskellä päivää, varsinkaan kipeenä. Onneks isompi on eskarissa niin ei tarvi sentäs kahen kanssa johonki hammaslääkäriinki pukata.
Olo on ollu itellä nyt tosi hyvä noita pieniä liitoskipuja lukuunottamatta. Miestä huvittaa, kun mun maha on jo tosiaan poksahtanu. On kohtu noussu jo selvästi ylemmäs. Huvitti kun piti käydä ostamassa monta numeroa isommat toppahousutki, ku ei nuo vanhat mene jalkaan ollenkaan. Ostin sitte niin reilut et pitäs mennä läpi talven...tai ainaki toivon niin. Miten muilla? Onko ongelmia pukeutumisen kanssa?
Mukavaa viikon alkua kaikille.
viljuska&pikkunen rv 13+2
Ja oksensin taas kerran.. johan tuossa pari viikkoa menikin paremmin... voi huokaus.
Vyötärön ympärys on kasvanut 15-20 cm (kasvoi oikeasti kahdessa päivässä yli 10 cm tuossa rv 10+1-10+2). Paino on lähtötilanteesta pudonnut n. 3 kiloa, pahoinvoinnin vuoksi. Äitiyshousut laitoin ekan kerran päälle kun tuo masun kasvupyrähdys tuli, eikä nyt enää oikein muut housut päällä tunnukaan hyvältä... iltaisin olo on melkoisen pinkeä, vatsa tuntuu kovalta kauttaaltaan (ei siis ole pehmeää löllöä läskiä).
Huomenna on sitten niskaturvotus-ultra, sitä odotan jännityksellä! :)
mä lasken jo päiviä... 18 päivää vielä, niin saa kipsin pois. Mä hankin kohta aamukamman, josko aika kuluis vähä nopeemmin sen kans. Odotuskin on vielä vähän sivuosassa tämän takia, mutta oottakaas, kun kipsi lähtee, niin... :)
Joulua valmistelen pikku hiljaa, mitä nyt pystyy. Osa joutuu odottamaan vielä 3 viikkoa, mutta jotain pitää jo tehdä. Sain eilen jouluverhot vaihdettua keittiöön esikon avustuksella ja keppien kanssa tasapainoillen. :)
Mä en sitten yhtään oo maanantai-ihminen. Koko päivä on ihan pilalla aamusta asti, vaikkei mitään erikoista oo edes tapahtunut. Onpahan vaan taas vähän plääh-olo, mikään ei innosta eikä mikään huvita.
Etova olo jatkuu, syömisen jälkeen tulee kunnon yök-olo, mutta oonneksi menee äkkiä ohi. Yleensä en ole kertaakaan joutunut pönttöä halaamaan, mutta joskus kieltämättä saattais oloa helpottaa. Seuraava neuvola-aika oli vasta joulukuun puoliväliin ja sitä ennen oli sokerirasitus (syinä aikaisempi RD-diagnoosi esikoisen aikana, 4x < 4,5 kg vauva ja ylipaino), rakenneultra-aikakin tuli jo postissa helmikuulle.
Vaatevarastossa ei ole muutosta tapahtunut, paitsi tuon kipsin takia. Lahkeiden pitää olla sen verran isot, että jalka mahtuu sisään ja saa vielä suht helposti poiskin.
Hyvää viikkoa kaikille!
Äippä ja pötkylä rv ööö... 10+2
ja kaikki hyvin : )
Siellä se asukki polski ja viuhto menee niin kiivaasti että ei meinannu mittoja saada otettua.
En sitten osallistunut verisulontaan koska kaikki tuntui olevan niinkun pitääkin.
LA muuttui 11.6 eri parilla päivällä aikastui.
Nyt voi alkaa massua kasvattelemaan hyvillä mielin : )
Angela ja Kirppu 11+2
Ja kuuluihan ne sydänäänetkin! Huh helpotusta! Onneksi mies pääsi matkaan niitä kuuntelemaan ja samalla katsoi poikaa, kun täytimme papereita ja otimme kokeita. Hemoglobiini oli 140 mikä on ihme verrattuna tähän olotilaan. Verenpainekin oli kunnossa. On kyllä silkka mahdottomuus käydä kahdestaan tuon mukelon kanssa, täytyypi olkaa hoitajaa miettimään.
Tsemppiä kaikille!
mv & unni 10+0
Eilen oli ensimmäinen lääkärineuvola; kaikki oli kunnossa ja sydänäänetkin saatiin kuuluviin. Ultrauslaitetta neuvolassa ei ole, ihan dopplerilla tms. vaan kuunneltiin.
Yritin lääkäriltä kysellä todennäköisyyksiä sen omfaloseelen häviämisestä, mutta eipä tuo oikein osannut sanoa juuta eikä jaata. Sen verran lohdutti, että jos olisi vakava tapaus, eivät olisi tod.näk. Medisonariin sopineet sitä kontrollia, vaan olisivat laittaneet suoraan Tyksiin jatkotutkimuksiin. Ei millään jaksaisi odottaa siihen ensi viikon kontrolliin asti!
Eilen tuli postissa myös sikiöseulonnan tulokset. Kaikki hyvin, down-riski oli muistaakseni 1:39000.
Ja taas käytiin lävitse edellistä synnytystä!! Mitenkäs muilla aiemmin synnyttäneillä? Oletteko käyneet synnytyksiä lävitse jälkeen päin kätilöiden tai lääkäreiden kanssa?
Minulle tämä oli jo neljäs kerta, kun sitä puidaan! Ihan hyvä juttuhan se on, ettei jää mitään hampaan koloon, mutta nyt alkaa tulla jo olo, että mitä ihmettä siellä mun tiedoissa oikein lukee, kun sitä synnytystä puidaan aina vaan! =)
carus 11+2
Täällä oltiin eilen ensimmäisessä ultrassa :) kaikki hyvin ja oli niin ihana nähdä se pieni ihmisenalku! voi kun tuli kaipuu jo saada se syliin. Kaikki oli niinkuin pitää ja siihen seulaan osallistuin ilman syitä. Ennenhän tuota ei mun kohdalla ole ollutkaan. Viikot pysyivät samoina joten LA ei muutttunut. Olen ollut vähän palstalla joten tarvitsee kaikki vielä lukea läpi. Täällä olo muuten on jo pari viikkoa ollut hyvä ja energiaa riittänyt päivisin. Iltapahoinvointi vaivaa, joka on uutta tässä raskaudessa.
zharaa rv 11+4