Osaatko leipoa aitoa pullaa ja letittää?
Kommentit (29)
Tottakai, mutta en koskaan enää leivo, pikkupullia tein kun lapset asuivat vielä kotona, litran taikinasta tuli helkkarinmoinen kasa hasselpähkinäkierteitä, voi että ne on hyviä, aina voilla ja täysmaitoa leivon ja hyvin löysä taikina, pullamsulaa suussa. Aah.
Osaan. Ja leivonkin. Tosin nykyisin leivon aina pikkupullia ja korvapuusteja.
Joskus pullataikinasta kanelisen bostonkakun.
Äiti opetti aikoinaan.
Meillä kotona aikoinaan leivottiin paljon, kun meitä oli neljä lasta. Kolme poikaa ja yksi tyttö, minä.
Masentaa kun en itse osaa leipoa pullaa ja letittää. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Olen ainakin osannut, mutta en ole leiponut pullaa 15 vuoteen. Perinteisistä pullapitkoista en välitä.
Ossan leipoa vain epäaitoja pullia.
Osaan mutten tykkää pullasta joten en leivo.
Kyllä! Joku päivä taas pullaa leipomaan.
Viikon tet-harjoittelussa yli 30 vuotta sitten tein leipomossa pitkoa kahdella eri tyylillä. Toinen on ehkä vielä mielessä, mutta vähiin on leipominen jäänyt.
Pullaa osaan leipoa mutta letitystä en oo opetellut.
Osaan vain viiden säikeen letityksen. Äiti pyysi minua aina letittämään, kun tuli kuulemma niin siistejä pitkoja.
En osaa tehdä pitkoja, mut osaan putkauttaa pepustani pötköjä.
Kyllä ne äidin leipomat pikkupullat ja lettipitkot oli herkkua, vaikka ei niissä mitään nykyajan hienouksia ollut, esim. raesokeria tms.
Tietysti, sekä kolmella että neljällä pötköllä, kolmella sekä ylä että alakautta. Sama kuin tukkaa palmikoidessa, toisinpäin on helpompi mutta onnistuu molemmat.
Ikuisuuskysymys on vain, kun voilla ja punaisella maidolla tulisi parhaanmakuinen, mutta toisaalta suosin kevyempiä.
Vierailija kirjoitti:
Masentaa kun en itse osaa leipoa pullaa ja letittää. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Mielenterveysyhdistyksessä voi olla leivontaa.
Osaan toki. Vehnäjauhopussin kyljessä on ohje ja letittäminen sujuu samalla tavalla kuin hiustenkin kanssa.
Oispa tuoretta pullaa ja kylmää maitoa
Osaan leipoa gluteenitonta ja vegaanista pullaa. Ihan hyvää tulee, mutta taikinasta ei saa koostumuksen takia korvapuusteja. Se harmittaa.
T. Erikoisleipuri, jonka pullia kehuttu
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten mielenterveysongelmat ja pullan leipominen liittyvät yhteen? Ei ihme että sinulla on ongelmia, jos noin ajattelet. Leipomisen voi aina opetella, ei se mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Osaan leipoa gluteenitonta ja vegaanista pullaa. Ihan hyvää tulee, mutta taikinasta ei saa koostumuksen takia korvapuusteja. Se harmittaa.
T. Erikoisleipuri, jonka pullia kehuttu
Miksei saisi?
t. keliaakikko, joka osaa leipoa gluteenittomia korvapuusteja
Kyllä onnistuu