Kaksi sikiöpussia, joista toinen tyhjä
Kävin tänään alkuraskauden ultrassa ja kohdussa on kaksi sikiöpussia, joista toinen on tyhjä ja toisessa oli sykkeellinen sikiö.
Tyhjä sikiöpussi saattaa kuulemma valua pois jossain vaiheessa ja pahimmassa tapauksessa toinen tulee mukana. Ovat kylläkin erimunaisia lääkärin mukaan, joten riski hieman pienempi sen vuoksi.
Onko tietoa / kokemuksia asiasta? Jos toinen tuli ulos niin minkälainen vuoto oli ja millä viikoilla se tapahtui?
Marjo rv 7+1
Kommentit (4)
Alkuraskauden ultrassa, viikkoja jotain 7+ näkyi 2 pussia, vain toisessa elämää. Juuri ennen np-ultraa, kun viikkoja 11+, tuli yhtäkkiä runsas verinen vuoto. Olin ihan varma että tuo toinen olisi silloin poistunut, pelkäsin toki tuon " elävänkin" pussin ulostuloa. No, verenvuodolle ei löytynytkään mitään selitystä, kohdussa kaikki hyvin, ja edelleen se toinenkin tyhjä pussi mukana. Verenvuotoa ei enää ollut ja seuraavassa rakenneultrassa tuo toinen olikin surkastunut kokonaan pois. Nyt odotellaan kolmatta lasta viikoilla 32+.
Kyllähän tuo ylimääräinen toi vähän lisää jännitystä varsinkin alkuraskauteen. Mutta kovin helpottunut olen, että vain yksi tulossa, 3 lasta riittää meille :-)
Vielä kysyisin, että jos tyhjässä sikiöpussissa ei näy edes ruskuaispussia - ei siis mitään - niin onko mahdollista että siitä myöhemmin löytyykin jotain? Kirjoitit, että lääkäri sanoi että voi löytyä myöhemmin, mutta oliko siella siis ruskuaispussi kuitenkin? Minulla lääkäri ei sanonut että voisi löytyä myöhemmin, mutta halusi kuitenkin kontrollin 4 viikon päähän.
Minulla siis oli viikkoja ultrassa 7+1. Jos tuolloin ei näy toisessa sikiöpussissa mitään ja myöhemmin näkyy, niin eihän tuo myöhemmin löytyvä voi olla kovin elinkelpoinen?
Vitsi kun en ymmärrä näistä mitään...
Itseäni mietityttää eniten se, jos toinenkin löytyy ja on vaikeasti kehityshäiriöinen tms. Miten sitä jaksaisi kaksosten kanssa siinä tapauksessa, kun esikoinenkin tuolloin vasta vähän yli 2v. Eihän aikaa olisi esikoiselle sitten enää yhtään. Kaikki otetaan toki vastaan, mutta on kai aika normaalia huolehtia tällaisesta tilanteesta.
Marjo
Kirjoitin tuonne aikaisemmin jo tarinani. Mutta minä siis vielä toistaiseksi odotan kaksosia, joilla on alusta lähtien ollut suuri kokoero. Liian suuri. Nyt sitten odotellaan vaan että se toinen menehtyisi itsestään pois. Jos ei menehdy niin sitten saa myö osa abortin, eli jos ovat eri munaiset, niin siihen toiseen voi ruiskulla pistää että hän uinuu pois. JOs tämä toinen nimittäin jostain syystä menisi loppuun saakka, hänestä tulisi vaikeastivammautunut. Eli jos sinulla olisi ssama tilanne, niin ehkä helpotttaa jossain mielessä kuulla tällaisesta vaihtoehdosta. Lääkärit suosittelivat tätä minulle itse.
Parempi tietty olisi että nyt seuraavassa tutkimuksessa todettaisiin että toinen olisi poistunut itsestään..
Eli kun nykyistä kuopusta odottelin, niin mullakin alkuraskauden ultrassa joskus viikolla 6+ lääkäri huomasi " kahden vauvan tarpeet" siellä kohdussa. Yksi sydän vain kuitenkin löi, mutta lääkäri sanoi että saattaa toisen sydän olla jossain piilossa vielä. Eli minäkin jäin kaksosten " toivoon ja pelkoon" :) Miten sen nyt sanois... :)
Sitten seuraavassa ultrassa, eli siinä niskapussi-ultrassa todettiin, ettei enää olekaan kuin se yksi sikiö ja sen tarpeet. Eli toinen oli surkastunut pois. Mulla ei tullut mitään vuotoja tms. Enkä huomannut mistään muusta " toisen vauvan tarpeiden" häviämistä, kuin että mulla loppui yhtäkkiä pahoinvointi (oksentelua 24h/7) kuin seinään. Lääkäri kyllä sanoikin silloin eka kerralla, että ne toiset jutut voi joko tulla vuotona jonkin ajan päästä, tai sitten ne vaan yksinkertaisesti surkastuu, katoavat.
Olin kyllä huojentunut siitä, että saimme vain yhden lapsen kerrallaan. Hän olikin sitten neljäs meille :) Suvussa kyllä on kaksosia aika paljonkin, mutta jotenkin sitä mielellään kuitenkin ottaisi yhden hoidettavan ja rakastettavan kerrallaan... Vaikka onhan kaksosista iloakin sitten kaksinverroin jne... :)
Tämmönen tarina mulla. Joten tosiaan, sullakin se toinen pussi voi sieltä joko tulla valumalla ulos tai sitten vaan surkastua huomaamattomasti :) Tsemppiä sulle ja toivotaan et loppu menee hyvin!!
Nasu rv 29+0