Kuinka paljon n. 165 cm teinitytöllä saisi olla max. painoa?
Meidän tyttö on alkanut hieman pyöristymään, lähentelee kohta 60kg
Pitäisiköhän meidän elämäntapoja muuttaa? Paljon pitäisi saada pois tytön painosta? Mun mielestä on nimittäin liikaa painoa, sillä itse olen 172cm ja painoa on 52kg
Ikää tytöllä on 16-vuotta.
Kommentit (226)
Olen 21-vuotias, pituutta löytyy 173 cm ja paino pyörii jossain 60-65 kg:n kohdalla (en omista vaakaa, siksi arvio). 16-vuotiaana painoin kymmenisen kiloa vähemmän ja sain jatkuvasti kuulla huomautuksia siitä kuinka olen liian laiha. Se satutti ja olen nykyisistä mitoistani erittäin onnellinen. Mielestäni tyttösi ei paina liikaa, kaikki riippuu toki ruumiinrakenteesta. Missään nimessä et saa alkaa puhua tytöllesi, että hän on väärän kokoinen tai pitäisi laihduttaa. Tuhoat vain lapsesi itsetunnon moisella. Tuon ikäisen vartalo hakee vielä muotoaan ja pyöristyminen saattaa olla ihan vain normaalia naisellistumista. Odottele siis ihan rauhassa tilanteen kehittymistä ja suu supussa.
Elämäntapoja voi aina katsastaa sillä silmällä. Harrastaako tyttösi kuinka paljon liikuntaa? Jos liikunnan määrä on vähäinen voisit yrittää kannustaa tyttöäsi liikkumaan. Miten olisi äiti-tytäraikaa vaikkapa uimareissulla vai olisiko yhteinen ryhmäliikuntatunti kivempi? Itse olen harrastanut äitini kanssa sekä uintia että jumppaa. Jumppaan mentiin yhtä matkaa mutta sillä aikaa kun minä rentouduin joogassa, äitini saattoi ahertaa kuntosalilla. Olet itse aika hoikassa kunnossa, joten painon nostaminen lihasmassan kasvattamisella tuskin haittaa :) Sama tekee myös tyttärellesi hyvää, korvataan ne mahdolliset läskit lihaksella ja samalla saadaan ainakin toivottavasti positiivinen suhde liikuntaan. Ruokavalioon et valitettavasti pysty vaikuttamaan, sillä vaikka kotona söisitte kuinka terveellisesti niin kukaan ei estä syömästä epäterveellisesti kodin ulkopuolella.
sen verran pitää tidän keskusteluunne puuttua että teini-ikäisten painoindeksi EI OLE sama kuin aikuisten. Siis normaalialue. teini-ikäinen on ylipäinoinen painoindeksilla 23 ja 17,5 on ihan normaali paino.
No, jaa... Painoin itse 16-vuotiaana 56kg, nyt 32-vuotiaana painan 59kg. Esikoinen on 7kk, vaikka eipä sillä ole merkitystä kun raskauskilot ovat lähteneet. Monen mielestä tuossa on varmaan 5kg liikaa ollut koko ajan mutta samapa tuo.
Näitäkin vastauksia kun lukee niin eipä ihme, että syömishäiriöt senkun vaan lisääntyy.
Olin 16-vuotiaana 164 cm ja painoin jotain 54-57 kg. Posket oli kuopalla, kylkiluut paistoivat ja solisluut törröttivät. Rinnat oli pienet ja rasvaa oli lähinnä vain reisissä ja vähän takapuolessa. Liikunnalla voi muokata vartaloaan ja kiinteytyä, mutta en todellakaan menisi sanomaan tyttärellesi, että hän on liian painava!
"165cm/60kg on LÄSKI!"
Minä olin teininä 163cm ja 62kg, tosin ei tippaakaan läskiä vaan lihasta. Kilpailin kesät ja talvet.
Jos en tee mitään ja annan lihaksieni "kadota" painan noin 54kg, kun treenaan se nousee taas sinne vakioon 62kg.
Harrastaako AP:n lapsi liikuntaa paljon? kaikki paino EI ole läskiä.
Vittu mua kummastuttaa tuo puntariin sokeasti katsominen ja se ettei ihmiset tajua paskaakaan lihasmassasta tai läskistä, saati niiden eroista.
ei kukaan voi tuomita toista tiedoilla 189cm ja 116kg esim...voi jessus.
ei ei kuihdutetaan lapsemme tikuiksi, ei anneta liikkua ja hankkia lihasta, KUN SE VITTU PAINAA ja joku luulee läskiksi. joten laitetaan dieetille. huh hellettä sano mummo..
oikeesti en voi muuta sanoa, kuin et ampukaa nyt ittenne! ettei tartte itse sitä tulla tekemään!
Meidän tyttö on alkanut hieman pyöristymään, lähentelee kohta 60kg
Pitäisiköhän meidän elämäntapoja muuttaa? Paljon pitäisi saada pois tytön painosta? Mun mielestä on nimittäin liikaa painoa, sillä itse olen 172cm ja painoa on 52kg
Ikää tytöllä on 16-vuotta.
no ylipainoa ei varsinaisesti oo, koska ite oon 167 cm pitkä ja terkkarin mukaan saisin painaa 70 kg. ite painan 47 kg .
siirrytään aikuisten pituus ja painokäyiin eli kyllä 16v on jo naisen mitoissa ja nainen.
http://www.tohtori.fi/?page=2381134&src=google
Tuolta testatkaa eka onko ylipainoa ja jos on niin pistä tyttö liikkumaan :)
Oma tytär ei ole koskaan ollut mikään laiha, mutta on talven ja kevään mittaan lihonnut monta kiloa.
Millään paino-indeksillä hän ei varmasti edelleenkään ole lihava, mutta jos 12-vuotiaan koko on 38, kaksoisleukaa on ja vatsanseutu näyttää lähinnä siltä kuin olisi raskaana, kyllä vanhemman velvollisuus on puuttua asiaan. Anoreksia on paha sairaus, mutta myös lihavuuteen liittyy paljon riskejä. Ja lapsena lihavista suurin osa on sitä myös aikuisena. Nyt painoon voi vielä helpommin vaikuttaa, kun pituuskasvu on kesken. Sen jälkeen on paljon vaikeampaa.
Itselläni oli 17-18-vuotiaana lievä anoreksia, joten olen ollut todella haluton puuttumaan tuohon painonnousuun, mutta nyt oli pakko ottaa asia puheeksi. Tytär on tottakai loukkaantunut, mutta ehkä myös hiukan helpottunut siitä, että saa minulta tukea asiaan, joka on ihan varmasti huolestuttanut häntä itseäänkin.
Hyvää tarkoittavien neuvojen mukainen vaivihkainen opastamisesta terveempää ruokavalioon ei meillä ole tuottanut mitään tulosta. Yli 10 vuotta jatkuneesta ravitsemusvalistuksesta huolimatta tytär edelleen valitsee aina sen epäterveellisemmän vaihtoehdon, jos valitsemaan pääsee, ja mussuttaa herkkuja yksin kotona ollessaan. Nyt kun kissa on nostettu pöydälle, voimme vihdoin suoraan puhua kevyemmästä ruuasta, annoskokojen pienentämisestä ja siitä, että vanhemmilta salaa ei saa syödä.
olin tuon ikäisenä samankokoinen. Ja nyt yli 30-v. kahden lapsen jälkeen muutaman kilon kevyempi. Useimmat kaverit olivat tuolloin mua laihempia, mutta nyt paljon lihavampia. Kiinnitä vaan huomiota siihen, että elintavat koko perheellä on ns. fiksut. Ja hyväksy lapsesi sellaisena kuin hän on!
hauskoja nuo, että kun MINÄ olen xcm/xkg, niin tuonpainoisen on pakko olla lihava jne. Ihmisethän ovat kaikki ihan samanlaisia...
alennat vain tyttäresi itse tuntoa kun menet sanomaan että laihduta. 16v on herkkä ikä ja osaa itse päättää laihduttaako, eikä se saa edes vielä laihduttaa kun keho kehittyy vielä.
jos tyttösi näyttää hyvältä niin mikä sulla on ongelma? et taida suvaita hieman ylipainoisia ihmisiä... mutta tyttöresi ei ole ylipainoinen! Iskosta se päähäsi samantien!
vanhempani haukkuivat pikkusiskoani joka oli silloin 7v läskiksi.. ei ollut lihavaa nähnytkään, kylkiluut paistoi ja koulunterveydenhoitaja käski vanhempia lisäämään tytön painoa.
Siskoni lakkasi syömästä. Ei uskonut kun kaikki muut väittivät ettei ole lihava vaan liian laiha.
Siskoni kärsii vieläkin (sairastanut 8kertaa aoreksian). Nyt ikää on 22v.
Kannattaisi äitinä miettiä hieman tarkemmin tarvitseeko lapsesi ''laihduttaa''. Ja kärjistät vain lisää median tuomaa muotivillitystä.. ollaan langanlaihoija, ei naisellisia muotoja, luut saa paistaa!
Herää pahvi!! ihan tyttäresikin vuoksi!
on175cm pitkä ja painaa 58kg. Liian laiha.
ja sanonpa vielä, että lapsuuteni/nuoruuteni olisi ollut huomattavasti onnellisempi ja äitisuhteeni parempi, jos minulle ei olisi huomauteltu painostani teininä. Ja mitään ongelmaa ei kuitenkaan koskaan tullutkaan, kasvoin vain nopeaan tahtiin "omankokoisekseni" ja siinä olen sitten pysynyt koko ikäni. Vaan aiheuttipa tuo huolta äidissä, koska tyttöhän ei "saisi" olla "iso".
Taitaa mammalla olla itsetunto-ongelmaa. Anna nyt edes tytön kehittyä normaaliksi.
Vuotta myöhemmin olinkin terveellisesti laihtunut noin 35 kiloiseksi ja tiputuskuntoon. Kiitos ihanille äidille ja isille, jotka ohjasivat minua "rakkaudella" painonhallinnassa...
Paino johtuu aina urheilun tuomista lihaksista yms.Missä te olette päivisin?Muualla kuin netissä ja unelmissanne?
Miksi teitä urheilullisia,lihaksikkaita ja timmejä äitejä ei näy ulkona?Ei näy kadulla,ei kaupassa,ei puistoissa eikä varsinkaan hiekkalaatikolla.Miksi te istutte 24/7 sisällä netissä kun voisitte näytellä muillekin niitä 60-80kg ja päälle pelkkää lihasta vartaloitanne?.
Olen 13.v ja mittani ovat 168cm/48kg.
Olenko ok ?
No ei todellakaa oo mitään rarcetta laiihduttaa!!!se vois painaa enemmänkin!!Tainno enhän tiiä kuin paljo sillä on lihasta mutta tuo on ihan normaali paino!Sinä taas olet kauheAN lauha minun mielestäni..Syö enemmän!!
pituus 159cm ja paino 50kg,ja minun mielestä painoa voisi tulla hyvinkin pari kiloa lisää.