Kuinka paljon n. 165 cm teinitytöllä saisi olla max. painoa?
Meidän tyttö on alkanut hieman pyöristymään, lähentelee kohta 60kg
Pitäisiköhän meidän elämäntapoja muuttaa? Paljon pitäisi saada pois tytön painosta? Mun mielestä on nimittäin liikaa painoa, sillä itse olen 172cm ja painoa on 52kg
Ikää tytöllä on 16-vuotta.
Kommentit (226)
Vaatekokoja: farkuissa menee tuumakoot 25-26, riippuen mellistosta, muuten on koko 32-34, xs.
Ja ovat ihan sopivia, ei puristavia makkarankuoria
Ja mitä urheilullisempi=lihaksikkaampi, sitä enemmän voi painaa olematta ylipainoinen. Itse olen aika lailla ap:n tytön mitoissa, 165/58 ja hoikka, käytän 27 tuuman/koon 34 housuja.
<a href="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/" alt="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/">http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a>
ja se väitti että on ylipainon riski :)
lapselta näkyy rintakehästä kaikki kylkiluut eikä vatsan kohdallakaan ole mitään muuta kuin nahka.
eli kannattaa katsoa kokonaisuutta eikä vain painoa tai paino indeksiä.
miehen suvussa on jänteviä ja raamikkaita miehiä ja sellainen tulee pojastanikin.
"painoindeksiin ei voi sataprosenttisesti luottaa, vaan täytyy myös huomioida se, että eri ihmisillä on erilainen kehonrakenne. Jos oma vartalo on urheilullinen ja lihaksia on paljon, niin luonnollisesti lihakset painavat enemmän kuin rasva."
<a href="<a href="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/" alt="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/">http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a>" alt="<a href="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/" alt="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/">http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a>"><a href="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a>" alt="http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a>">http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/</a><…;
ja se väitti että on ylipainon riski :)
lapselta näkyy rintakehästä kaikki kylkiluut eikä vatsan kohdallakaan ole mitään muuta kuin nahka.
eli kannattaa katsoa kokonaisuutta eikä vain painoa tai paino indeksiä.
miehen suvussa on jänteviä ja raamikkaita miehiä ja sellainen tulee pojastanikin.
Anteeksi vaan mutta 48 kiloa 165 senttiselle tytölle on merkittävä alipaino! Minusta 60 kiloa on aivan normaali, miettikää nyt herran jumala!
Anteeksi vaan mutta 48 kiloa 165 senttiselle tytölle on merkittävä alipaino! Minusta 60 kiloa on aivan normaali, miettikää nyt herran jumala!
palstalla. Painoindeksiä voi käyttää kun pituuskasvu on päättynyt, ja ap:n tytöllä todennäköisesti on. Ja ap:n tytöllä painoindeksi normaali. Sen sijaan ap:n painoindeksi näyttää alipainoa. Olepa ap varovainen, ettei tyttäresi sairastu anoreksiaan! Jos asenteesi on tuo, että tyttäresi on pulska.
palstalla. Painoindeksiä voi käyttää kun pituuskasvu on päättynyt, ja ap:n tytöllä todennäköisesti on. Ja ap:n tytöllä painoindeksi normaali. Sen sijaan ap:n painoindeksi näyttää alipainoa. Olepa ap varovainen, ettei tyttäresi sairastu anoreksiaan! Jos asenteesi on tuo, että tyttäresi on pulska.
tyttäresi lääkärikulut kun hän sairastuu anoreksiaan!!!!!!!!!!!!!!!!!olet aivan sairas,luuta ja nahkaa!itse painoin muutama vuosi sitten 65 kg/165cm ja farkut 28 tuumaset joten olinko läski???liikun niin paljon että lihasmassaa on pikkusen enemmän ku tarpeeks!!mm.uinti 10 km /viikko ja pyöräily 30 km viikko ,kesät talvet!haloooooo!mee hoitoon!!
ikäisen lapsen oma asia. Itse olin lukioiässä 163/54, ja olin hoikka... että riippuu tosi paljon ihmisestä millainen ruumiinrakenne jne. millaiselta näyttää.
Jos tyttöäsi itseään vaivaa pyöristyminen, voit neuvoa terveellisissä elämäntavoissa, mutta älä missään tapauksessa ota laihduttamista puheeksi!
75v, on 164cm pitkä ja painaa 58 kg ja on laihiksella, ja kieltämättä voisi kyllä muutaman kilon pudottaakin, on säärissä ja vatsan seudulla pari ylimääräistä kiloa. Ehkä jotain 54 kg olisi hyvä paino tuon pituiselle?
Ala tekemään terveellistä ruokaa päivittäin niin sillä aika hyvin korjaantuu asia.
uteluja painoni kertymisestä ja siitä, kuinka "pojat eivät sitten tykkää läskeistä" joskus murrosiän kynnyksellä ja kuinka ollakaan nyt aikuisena omanarvontuntoni on täysin riippuvainen painostani. Jos olen laiha = olen onnistuja, jos olen läski = masennun.
Tällaista oravanpyörää en toivo kenellekään, vähiten omille lapsilleni.
Älä ap puutu lapsesi normaalirajoissa olevaan painoon!
en silti ole lihava enkä edes pyöreä. paino on kiinni ruumiinrakenteesta ja lihasmassasta, harrastan paljon liikuntaa. Älä kyttää lapsesi painoa ap, olet ahdistava. Tyttö on normaalipainoinen.
Moi!
Painoindeksi ei tosiaan sovi teini-ikäisen tai yli 60-vuotiaan henkilön painon normaaliuden arvioimiseen kovin hyvin. Useilla tytöillä on kuitenkin jo 16-vuotiaana pituuskasvu loppunut ja naiselliset muodot kehittyneet, joten ehkäpä tuo painoindeksin laskeminen antaisi tässä tapauksessa jotain suuntaviivaa tyttäresi (16 v, 165cm, 60kg) painon normaalirajoista.
Tyttäresi painoindeksi on 22, mikä tarkoittaa sitä, että hän on ns. ihannepainoinen eli paino on normaali. 165 cm:ä pitkän AIKUISEN normaalipaino on 50,4kg - 67,8kg. Tämän mukaan tyttärelläsi ei siis ole vielä vaaraa aivan helposti lipsahtaa edes lievän ylipainon puolelle.
Painoindeksilukemia tulkittaessa tulee lisäksi ottaa huomioon, että myös ruumiinrakenne ja lihaksikkuus vaikuttavat siihen, mikä kenellekin on se normaalipaino. Voimailua tai muuta erityisesti lihaksia kasvattavaa urheilua harrastavien painoindeksilukema saattaa viitata ylipainoon, vaikka todellisuudessa keho olisi hyvinkin sopusuhtainen ja kiinteä. Lihas painaa enemmän kuin läski.
Painoindeksin laskukaava ei myöskään suhteuta pituutta ja painoa täysin tarkasti: painohan jaetaan pituuden neliöllä, vaikka ihminen ei ole muodoltaan kaksiulotteinen vaan kolmiulotteinen "kappale". Tästä seuraa se, että painoindeksi ei välttämättä anna oikeaa kuvaa hyvin lyhyiden (alle 160cm) tai hyvin pitkien ihmisten painon normaaliudesta. Käytännössä tämä virhe siis tarkoittaa, että lyhyt henkilö saa painoindeksin mukaan painaa suhteessakin vähän enemmän kuin pitkä. Painoindeksin normaalirajoihin mahtuu kuitenkin suuri painonvaihtelu (esim. 165 senttisellä normaalipaino voi indeksin mukaan olla yhtä hyvin se 51kg kuin 67 kilogrammaakin). Jos paino lankeaa sinne skaalan keskivaiheille, ei lyhytkään melko varmasti ole ylipainoinen.
Joskus painoindeksi näyttää normaalipainoa, vaikka vyötärölle olisi kertynyt rasvaa eli henkilö olisi niin sanotusti keskivartalo- tai vyötärölihava. Tällöin lihavuuden voi havaita peiliin katsomalla. Erityisesti hieman vanhemmilla henkilöillä myös vyötärö-lantiosuhteen laskeminen auttaa arvioimaan normaalipainoa painoindeksiä paremmin. Ohjeet vyötärö-lantiosuhteen laskemiseen ja tuloksen tulkitsemiseen löytyvät googlaamalla.
Itse painoin 16-vuotiaana muutaman kilon enemmän kuin nyt 22-vuotiaana. En silloin teininäkään ollut mielestäni ylipainoinen, ja painoni tosiaan sitten laski omia aikojaan hieman, kun teini-iän fyysiset ja henkiset heittelyt olivat jääneen taakse ja keho oli saavuttanut ne aikuisen mitat. Tällä hetkellä painan kesäisin (aktiivisena aikana) 51kg ja talvella (passiivisempana aikana) 54kg. Olen 158cm pitkä ja sekä omasta että muiden mielestä hyvinkin sopusuhtainen. Vaatekoko vaihtelee vaatemallin ja -merkin mukaan 36:sta 38:aan ja XS:stä M:ään. Hoikka olen.
En tosiaan mainitsisi teinille mitään pienestä painonnoususta. Kunhan kotona laitetaan terveellistä ruokaa, asiat ovat aika hyvällä mallilla. Minusta on aivan luonnollista, että teini-iässä kroppa vielä hakee muotojaan. Luultavasti hormoonienkin hyrrääminen vaikuttaa ruokahaluun, mielitekoihin ja aktiivisuuteen vaihtelevasti. Kyllä tuo sitten aikuistuttua todennäköisesti tasautuu.
Muistan, että teininä ollessani äitini kerran mainitsi pienestä pyöristymisestäni, ja tämä äidin kommentti silloin aikoinaan loukkasi minua kovasti! Mihinkään radikaaliin painon vahtimiseen äidin sanomiset eivät onneksi omalla kohdallani johtaneet, mutta tuttavillani on kokemuksia sellaisista huomautuksista, jotka ovat sitten olleet osasyynä huomautuksen kohteen syömishäiriöön sairastumisessa. Ei kannata turhaan huolestuttaa herkässä iässä olevaa tyttöä ylipainopuheilla.
Mitat 168/vähän alle 60kg. Kolme kuukautta ja painoin 42kg. Eivät valittaneet. Minut oli kasvatettu jo valmiiksi niin rumaan naiskuvaan ja laihuuskeskeisyyteen että napsahti samantein. Onnekseni ystävälläni oli myös syömishäiriö, oli ollut sairaalahoidossakin. Hän oli jo parantumassa ja tajusi alkaa seuraamaan minun käyttäytymistäni.
En ollut tuohon mennessäkään koskaan pitänyt itseäni kauniina tai edes menettelevänä enkä niin kokenut myöskään seuraavaan kymmeneen vuoteen. Painoin n 55kg kun äiti vei minut apteekkiin ja häpeästä punastellen kyseli hiljaa apteekkarilta mitä voisi tehdä kun olen lihonnut niin että olen saanut raskausarpia (=rinnat ja lantio levenivät). Tuntui hyvältä miten apteekkari vähän yllättyneen hämmentyneenä rauhoitteli että se on ihan normaalia tämän ikäisellä, vain muotojen tulemista, ei lihoamista.
Aikuisena joskus annoin äidille täysillä palautetta aiheesta eikä perästäkään suostunut myöntämään että olisi ollut jotain vikaa. Onhan hänkin sairastanut bulimian, osa naisen elämää. Isä totesi että näytin kumminkin paremmalta liian laihana kuin melkein 60 kiloisena. Ja molemmat painostavat edelleen laihdutuksessa.
Sisaruksillani on myös ollut syömishäiriöitä, viiltelyä, itsetuhoisuutta ja keskivaikeaa masennusta. Mutta tiedetäänpähän mitä vaaditaan jotta on naisena kelvollinen (eli riittävä laihuus jotta joku mies kelpuuttaa vaimokseen, naisen ihmisarvo lasketaan miehen statuksen mukaan)
Vihaan ja halveksin heitä. Ja olen hirveän onnellinen että sain pojan, pelkään etten osaisi kasvattaa tytärtä terveellä minäkuvalla. (Jännitän kyllä poikaanikin, mutta hänelle tuskin tulee niin kovaa painetta niin nuorena muualta ympäristöstä.)
Mitat 168/vähän alle 60kg. Kolme kuukautta ja painoin 42kg. Eivät valittaneet. Minut oli kasvatettu jo valmiiksi niin rumaan naiskuvaan ja laihuuskeskeisyyteen että napsahti samantein. Onnekseni ystävälläni oli myös syömishäiriö, oli ollut sairaalahoidossakin. Hän oli jo parantumassa ja tajusi alkaa seuraamaan minun käyttäytymistäni.
En ollut tuohon mennessäkään koskaan pitänyt itseäni kauniina tai edes menettelevänä enkä niin kokenut myöskään seuraavaan kymmeneen vuoteen. Painoin n 55kg kun äiti vei minut apteekkiin ja häpeästä punastellen kyseli hiljaa apteekkarilta mitä voisi tehdä kun olen lihonnut niin että olen saanut raskausarpia (=rinnat ja lantio levenivät). Tuntui hyvältä miten apteekkari vähän yllättyneen hämmentyneenä rauhoitteli että se on ihan normaalia tämän ikäisellä, vain muotojen tulemista, ei lihoamista.
Aikuisena joskus annoin äidille täysillä palautetta aiheesta eikä perästäkään suostunut myöntämään että olisi ollut jotain vikaa. Onhan hänkin sairastanut bulimian, osa naisen elämää. Isä totesi että näytin kumminkin paremmalta liian laihana kuin melkein 60 kiloisena. Ja molemmat painostavat edelleen laihdutuksessa.
Sisaruksillani on myös ollut syömishäiriöitä, viiltelyä, itsetuhoisuutta ja keskivaikeaa masennusta. Mutta tiedetäänpähän mitä vaaditaan jotta on naisena kelvollinen (eli riittävä laihuus jotta joku mies kelpuuttaa vaimokseen, naisen ihmisarvo lasketaan miehen statuksen mukaan)
Vihaan ja halveksin heitä. Ja olen hirveän onnellinen että sain pojan, pelkään etten osaisi kasvattaa tytärtä terveellä minäkuvalla. (Jännitän kyllä poikaanikin, mutta hänelle tuskin tulee niin kovaa painetta niin nuorena muualta ympäristöstä.)
Henkistä väkivaltaa. Sinut olisi pitänyt saada pois tuollaisesta perheestä.
paino, mutta toisaalta jos elämäntavat on suht kunnossa, paino ei tuosta enää nouse ja tyttö on itse tyytyväinen itseensä, niin ei tuossa ole mitään huolestuttavaa ole. Pahempi olisi, jos painoa olisi vähemmän, mutta se nousisi tasaiseen tahtiin.
läskit kommentoi,
pakko olla niin, jos yli 60 tuntuu sopivalta.
Sehän on kamalan paljon, ajatelkaa kuusikymmentä kiloa.
Ei teinityttö voi painaa niin paljoa, ei vaikka olisi pitkäkin.
huh, mitä meininkiä.
ja miten sen nyt olikaan:
Suomi - maailman lihavin kansa!
Mun 14-vuotias tyttö on 165 cm ja painaa 58 kg. Tytöllä on leveähkö lantio ja hurjan hoikka vyötärö, kaukana läskistä. Vaatekoko on 34 tai XS, farkut kokoa 26". Minusta hän on juuri oikean kokoinen.