miksi isovanhemmat hoitavat epätasaisesti lastensa lapsia?
eli meidän tapauksessa miehen siskon lapsen ei tarvitse mennä kunnalliseen, kun mummo hoitaa. Mummo (anoppi) ei ota meidän lapsia yökylään kuin noin 3 kk välein. Ja mieluiten ottaisi lapsemme erikseen (2kpl) sinne. Mitäs kahdenkeskeistä aikaa me silloin miehen kanssa saadaan?
Omat vanhempani eivät sattuneesta syystä voi hoitaa.
Kommentit (131)
Ystäväni äidillä on kaksi lastenlasta. Toista hän hoitaa mielellään, toista ei. Toinen on nimittäin sen verran temperamenttinen ja hankala tapaus, että mummo ei vain jaksa taistella hänen kanssaan.
lapsen hyvinvointi vs teidän kahden keskinen aika.
Oletko tíetoinen tarkemmasta syystä, miksi on suotavaa, ettei tuon lapsen tarvitse mennä tarhaan? Kuin vaan, ettei tarvitse? Siinähän säästetään rahaa aika kivasti.
siskon perhe säästää eli siinäkin hyötyä enemmän heille. ap
Ja se suotakoon heille.
vaan myös heidän poikansa lapsia. Jännä että tytär on arvokkaampi kuin poika :) En muuten ota kantaa koko asiaan, isovanhemmat tekevät mitä tekevät, mutta onhan se poikakin oma lapsi :)
Se on mielestäni isovanhemmilta todella järkyttävä tapa toimia. Ymmärrän toki sen, että joissakin käytännön asioissa tulee eriarvoisuutta, kun ei ole mahdollisuutta muuhun esim. osa lastenlapsista asuu lähellä tai nämä ovat rauhallisempia tai näitä on vähemmän kuin toisissa perheissä. Silloin tulee helpommin hoidettua. Samoin se, että hoitaa yhtä lastenlasta, ettei tämän tarvitse mennä päivähoitoon, voi olla monen pienen asian summa. Kannattaisiko kysyä suoraan? Jos on esim. nuorin lastenlapsista, saattaa tuntea, että tämä on viimeinen mahdollisuus. Tai tyttärellä on todettu jokin sairaus ja haluaa helpottaa tämän arkea tms.
Mutta tällöin isovanhempi yrittää tehdä parhaansa, että muut lastenlapset eivät koe oloaan hylätyksi. Oma anoppini on aina suosinut enemmän tytärtään ja tietyllä tavalla myös tyttärentyttäriään. Surkuttelee aina, kun meillä on vain poikia, kun tytöt ovat niin paljon ihanampia. Ei kuitenkaan ole kiinni poikien rajuista leikeistä, koska nämä tytöt ovat melkoisia riehujia, ja meidän pojat eivät kauhean rajuja leikkejä edes leiki. Toisaalta taas anoppi on aina yrittänyt pitää hyviä välejä poikiimme ja on kutsunut heitä yökylään ja tulee käymään, jos ei ole nähnyt hetkeen. Tytöille toki ostaa kalliita prinsessamekkoja ja vaatteita, mutta ainakaan vielä pojat eivät ole huomanneet mitään epäreiluutta ja se on tärkeintä. Mielestäni se mummon aika on tässä tärkeintä, ei se, mitä ostaa tai mihin näitä lastenlapsiaan vie. Ihan täysin tasapuolinen ei monista syistä voi olla, mutta on hyvä, jos edes pyrkii siihen.
Elämä ei ole tasa-arvoista eikä vanhempien huomio jakaudu tasapuolisesti lasten osalta, lapsenlapsista puhumattakaan.
Kannattaa vaan hyväksyä tosiasiat ja jatkaa elämäänsä eteenpäin.
Kannattaisiko kysyä suoraan?
Tai tyttärellä on todettu jokin sairaus ja haluaa helpottaa tämän arkea tms.
on sellainen asia, mikä ei "minulle kuulu" (voin vaarn sivusta katsella ja ihmetellä). Tiedän, ei ole sairausta. ap
on harmittavan yleisiä. He ovat yleensä myös epätasapuolisia vanhempina. Meilläkin anopin ykkösenä on aina ollut lapsista oma tytär ja nuorempi poika, ja lapsenlapsista suosikkeina tyttären lapset ja nyt kun nuoremmalla pojallakin on adoptiolapsi niin häntä anoppi meni hoitamaan aupairina vuodeksi. Muut lapset ovat aina vaatineet - ja saaneet - apua, kun taas mieheni on pärjännyt hyvin omillaan.
Ikävintä on se, kun lapsenlapset itse huomaavat serkkujen suosimisen, kun on oltu yhtaikaa mummolassa. Tyttärenpojat tumpataan ruokaa täyteen niin että napa ruskaa ja jos pojantyttäret pyytää toista voileipää, he saavat luennon naisesta, joka söi niin paljon että vatsalaukku repesi.
vaikka miehen vanhemmat ovatkin tosi mukavia, he hoitavat paljon enemmän miehen siskon lapsia. Kai ne oman tyttären lapset sitten vaan koetaan läheisemmiksi kuin miniän lapset. Hoitavat toki meidänkin lapsia jos erikseen jotain menoa varten pyydetään (pari kertaa kuussa), mutta miehen siskon lapsia hoidetaan säännöllisesti monta kertaa joka viikko. Miehen sisko mm. käy aina kerran viikossa jumpassa niin, että miehen äiti hoitaa sillä aikaa. Asumme kaikki parin kilometrin säteellä eikä ole lasten vilkkaudessakaan eroja, joten ei voi näistä seikoista johtua. Olen miettinyt, johtuisiko siitä, että miehen siskon lapsissa on todella paljon miehen suvun näköä, meidän lapset taas sattuu olemaan ulkonäöltään mun klooneja.
ja isovanhemmat saa itse päättää ketä ottaa, eikä kenenkään piika tarttee olla.
Miettikääpä, mitä se tekee sen pienen lapsen itsetunnolle, kun huomaa, ettei mummo välitä samalla tavalla kuin serkusta. Kokemuksesta voin sanoa, että on jäänyt ikävät tunteet sellaiseta kohtelusta
Kai ne oman tyttären lapset sitten vaan koetaan läheisemmiksi kuin miniän lapset.
eikö lapsesi ole myös miehesi, heidän poikansa lapsia? ap
tyttären kanssa jutellaan kaikista raskaus-, synnytys- ja vauvanhoitojutuistakin enemmän ja läheisemmin, niin josko tämä pikkulapsivaihe olisi vähän samanlainen asia. Läheisempi elämänvaihe siis tyttären kuin pojan kanssa. En tiedä, mietin vaan syitä miksi on näin.
19
kietoutuu niin hirveän moni asia alkaen vanhempien persoonista, omasta lapsuudesta, puolison lapsuudesta ym. Jonkun lapsen tai lapsenlapsen kanssa vain "synkkaa" paremmin, hoitaminen ei silloin ole rasite vaan ilo, toisen kanssa asiat junnaavat, vaikka kuinka yrittäisi. Minä olen se "suosittu" sisar, jonka lapsia hoidetaan ja minun perheelleni on aina aikaa (omien menojenkin kustannuksella). Sisareni on tästä väliin katkera ja ymmärrän sen, mutta tilanne heillä on aina hieman tulenarka ja isovanhemmat joutuvat siellä olemaan varpaillaan. Se on raskasta. Lisäksi sisareni maailmalle lähdettyään ei käynyt kotona vuosiin kuin piipahtamassa harvakseltan, joten väkisinkin välit etääntyivät. Minä taas olen aina ollut läheinen vanhempieni kanssa.
että omalle tyttärelle sopii se, että mummo hoitaa lapsia omalla tavallaan. Sen sijaan miniän lasten kanssa mummon pitää koko ajan miettiä, mitä saa tehdä ja mitä ei, jotta ei tulisi sanomisia. Lapsuudenkodistahan usein tulevat ne käsitykset siitä, miten lapsia pitäisi hoitaa. Ja monessa perheessä kuitenkin äiti vaikuttaa asiaan enemmän kuin isä.
Ja täytyy sanoa, että minusta on tosi paljon, jos mummo ottaa lapsenlapsia yökylään 3 kk:n välein. Minusta tavallinen tahti on noin kerran vuodessa. Toki ymmärrän, että se harmittaa, jos mummo ottaa vain yhden lapsen kerrallaan. Mutta ehkä ap:n tapauksessa pääsyy onkin juuri lasten määrässä: mummo kokee pärjäävänsä hyvin yhden lapsen kanssa ja voi siksi ottaa hyvin miehen siskon lapsen hoitoon. Kahden lapsen hoitamisen mummo kokee selvästi raskaammaksi.
siellä olis aivan erityinen kuoppa epätasapuolisille vanhemmille ja isovanhemmille.
Mutta en ravintola reissujen takia, vähät rahat ei riitä niihin. Ja toisekseen nitä joutuuu pitämäään vielä seuraavankin päivän ,kun rapuloissaan makaavat.
vaikka lapsia on 4 kpl, tänään juuri kahdenkeskinen ilta/yö tiedossa :)tosin kaikki lapset ovat n. 2kk välein ehkä yhden yön hoidossa,erikseen useammin.
Vai oletko kotona hoitovapaalla? Ja tuo mummo saa varmaan palkan tuosta hoidosta?
Miehesi jäi kakkoseksi jo lapsena, vai vasta nyt?