Kiukkuista päivähoitoasiaa!!!
Tilanne, että parin kuukauden kuluttua olen lähdössä töihin ja olen kysellyt hoitopaikkoja päivähoidonohjaajalta. Tilanne se, että hoitopaikkoja ei tällä hetkellä ole omalta alueelta, toiseen kaupunginosaan näillä näkymin lapsi joutuu. Se mikä ärsyttää, on se, että moni lapsi tälläkin alueella on hoidossa ja äiti pienen vauvan kanssa kotona! Kertokaa miksi te pidätte isommat lapset hoidossa, vaikka olette itse kotona pienemmän kanssa, haluaisin edes yrittää ymmärtää? Ymmärrän vielä ne lapset, joilla esim. kehitys vaatii muiden lasten kanssakäymistä, mutta nämä ns. normaalit lapset.
Yksi syy taas lisää, että töihinlähtö surettaa...
Kommentit (130)
päiviksi järjestettäisiin joku toinen lapsi. Aina kun ne eivät ihan mene yks yhteen noiden päivien kanssa.
Joutavanpäiväistä puolustelemista!
Laiska mikä laiska!
sitä pk-paikkaa pitää hakea 4kk ennenkuin hoidon aloitustarve alkaa, ei ½v ennen!
jos olet vasta nyt kyselemässä niin olet pahasti myöhässä ja turha valittaa jso ei lähitarhoihin mahdu. Meillä syksyn päätökset tuli jo huhtikuun lopussa ja hakemukset piti vielä viim. maaliskuun alussa.
Silloin olisit tosiaan voinut olla kärkisijoilla kotiäitien ja työttömien edellä.
Ensinnäkin ja vielä kerran: OLEN TÖISSÄ!!! Tälläkin hetkellä ;) Ja lapseni hoidossa. KUN toinen lapsi syntyy, esikoinen jatkaa 2 päivää viikossa samassa hoidossa, loput 5 päivää on kotona.
Ja ryhmä ei ole iso, 12 lasta ja 3 hoitajaa. Ihan varmasti saa huomiota ja virikkeitä, samoin kuin leikkikavereita.
Miten eroaisi se, että veisin lasta 2 päivää viikossa kerhoon kuin että hän on 2 päivää viikossa hoidossa...? Paitsi hinnassa, kun vien hoitoon niin maksan siitä (kerho olisi ilmainen) ja menetän kotihoidontuen... Mutta juu, olisi paljon hyväksyttävämpää, että ostaisimme perheelle toisen auton, jotta voisin viedä lasta kerhoon! Ehdottomasti!
Ja edelleen, lapseni EI VIE kenekään toisen paikkaa. Osa-aikaisia on muutenkin tuolla hoitopaikassa ja päivien sovittaminen toisiinsa onnistuu ihan näppärästi kun ottaa huomioon, että me voimme joustaa päivien kanssa ihan miten vaan :)
Huomaa kyllä, että nämä kommentit tulee a)joko samasta näppiksestä kaikki tai b)täällä palstalla ihmisten kyky ajatella on huomattavan rajallinen.
Vierailija:
Lapsesi on hoidossa ja itse olet kotona!! Mikset voi itse hoitaa lastasi kotona?
en todellakaan ymmärrä kaltaisiasi!
viemään päiväkotiin? Ja sama ip uudestaan. Kyllä siinä kuulkaa on motiivina lapsen etu, eikä mukavuudenhalu.
Vierailija:
Erittäin harva vie vanhemman lapsen hoitoon MUKAVUUDENHALUAAN. Enemmän siitä on vaivaa, rontata aamuvarhain lapsi hoitoon ja iltapäivällä hakea - ja mennen tullen raahata vauvaa mukana, pukea ja riisua joka välissä.Kyllä valtaosa vanhemmista toimii LAPSENSA PARHAAKSI. Jos kunta ei tarjoa mitään vaihtoehtoja: kerhotoimintaa tms., niin jotain 4-6-vuotiaalle on pakko keksiä. Varsinkin, jos senikäinen on tottunut olemaan hoidossa, kotiinjäänti 24/7 on aika kurja muutos. Monet tuntemani äidit ovat ratkaisseet sen siten, että vanhempi lapsi pidetään puolipäivähoidossa tutussa pk-ryhmässä. Puolipäivähoito on myös se, jota päiväkodit tarjoavat, ei kokopäivähoito.
Se, että päiväkodeissa on liian vähän paikkoja, eikä nopeisiin sijoituksiin ole lähi-pk:ssa varaa, on KUNNAN, EI MUIDEN VANHEMPIEN VIKA!
Miksi muuten haet hoitopaikkaa vasta nyt? Elo/syyskuussa jaossa olevat paikat on jaettu jo pari kk sitten, joten siksi sitä hoitopaikkaa ei lähipäiväkodistanne löytynyt. Tottahan ymmärrän sen, jos sait tietää työhönpaluustasi vasta nyt, mutta kunnat toimivat noin: vaikka laki velvoittaa järjestämään hoitopaikan tarvittaessa nopeastikin, niin se paikka voidaan taata kauempaa, ei välttämättä lähialueelta.
PS: en puolustele omaa tilannettamme, meillä esikoinen oli kotona ja kunnan päiväkerhossa. Kuntien päiväkerhopaikkoja on vain surkean vähän, ei riitä kuin murto-osalle halukkaista perheistä.
Sorry, mutta näin se on. Tosin itsekin kuljetamme lasta hoitoon n.3km, mutta lähempää ei paikkaa saa ja tämänkin menetämme jos siitä luovumme äitiysloman vuoksi. Tällaista se on kun muuttaa uudelle nopeasti kasvavalle asuinalueelle...
jossa saa olla korkeintaan 4 lasta per hoitaja.
Ja tajuathan, että nuokin ovat siis päiväkohtaisia maksimilukuja. päiväkodit ovat avoinna puoli kuudesta 12 h, klo 17.30 asti, joten nuokin hoitajamäärät ovat vuoroissa.
Käytännössä kaikki hoitajat ovat läsnä puoliltapäivin.
Kyllä se on karua, kun uusi vauva tulee taloon, niin entinen lapsi joutuu päivähoitoon. Sille lapselle muodostuu ajatus, ettei ollutkaan tarpeeksi hyvä äidin/isän mielestä jne. Ja sitten minua naurattaa kaikkien alaa tuntemattomien (siis kasvatusalaa) hokema virikkeistä ja niiden tarpeellisuudesta lapsille. Kolmas näkökohta on, ettei ole kirkossa kuulutettu, että se toinen muksu pääsee samaan tarhaan kuin isompi.
Kuitenkin talvella tyttö joutui olemaan kotona kovimman pakkasajan isän työmatkan vuoksi (kun vauvaa ei voinut viedä ulos) ja se oli tytölle tuskaa, etenkin kun vauvalla sattui vielä olemaan *tiheän imun kausi*. Vauvaa lyötiin , revittiin ja läpsittiin... Olihan vauva syynä hänen " tylsyyteensä" .
Vierailija:
jos lapset itse viihtyvät hoidossa. Muuten lapset luulevat että vauvan takia eivät pääse kavereiden kanssa leikkimään... ja kun lapset on hoidossa niin äidillä on aikaa vauvalle ja illalla sitten jaksaa vielä leikkiä isompien kanssa...
Aiot pitää silti lapsesi hoidossa, vaikka itse jäät kotia? Miksi??? Viet jonkun hoitopaikan, kun lapsesi on hoidossa, se on fakta se! Ja äitiysloma kestää vuoden, koko tämän ajan lapsesi on hoidossa, että itse pääsisit vähemmällä! Ajatteletko yhtään lasta, tuskin haluaa olla hoidossa, jos olisi toinenkin vaihtoehto?
Kukaan tässä ketjussakaan ei ole laittamassa lasta hoitoon uuden vauvan tieltä, vaan esikoinen jatkaa hoidossa osa-aikaisena äitiyslomalla. Hiukan eri asia.
Ja toisekseen, oman lapseni ryhmiksessä on 12 lasta ja 3-4 hoitajaa. Lapset iältään 1-5v.
Kolmanneksi, en tiedä kuinka apaattisia teidän 3v. lapset on, mutta meillä 3v. tykkää leikkiä, pelata, askarrella, urheilla jne. ja erityisesti toisten lasten kanssa. Seinät kaatuu päälle, jos ollaan viikko kahdestaan kotona, saati jos mun huomioni olisi pelkästään uudessa vauvassa...
Vierailija:
Kyllä se on karua, kun uusi vauva tulee taloon, niin entinen lapsi joutuu päivähoitoon. Sille lapselle muodostuu ajatus, ettei ollutkaan tarpeeksi hyvä äidin/isän mielestä jne. Ja sitten minua naurattaa kaikkien alaa tuntemattomien (siis kasvatusalaa) hokema virikkeistä ja niiden tarpeellisuudesta lapsille. Kolmas näkökohta on, ettei ole kirkossa kuulutettu, että se toinen muksu pääsee samaan tarhaan kuin isompi.
Eiköhän ne lapset JATKA päivähoidossa, eivät ALOITA sitä vauvan synnyttyä...
Vierailija:
Kyllä se on karua, kun uusi vauva tulee taloon, niin entinen lapsi joutuu päivähoitoon. Sille lapselle muodostuu ajatus, ettei ollutkaan tarpeeksi hyvä äidin/isän mielestä jne.
Joten älä puhu läpiä päähäsi. Isompi sisarus voi JATKAA päivähoidossa, kun kuopus syntyy.
Vierailija:
Miltähän siitä esikoisesta tuntuu, jos hän joutuu pois kivasta hoitopaikasta, jossa on kaikki kaverit, vain siksi, että kuopus syntyy? Ketähän hän syyttää muutoksesta?
4-6 -vuotias todellakin jo tarvitsee leikkiseuraa sosiaalisten taitojen kartuttamiseksi. Jos sitä ei ole naapurustossa eikä kerhoissa, niin sitten puolipäivähoito päiväkodissa on oikein hyvä vaihtoehto.
Tiedän, mistä puhun.
lto vm. 96
mutta olen kyllä kanssasi samoilla linjoilla.
Itse laitoin lapselle hakemuksen päivähoitoon hänen ollessaan 2v 4kk. Ihan varmuuden vuoksi, koska en ollut menossa vielä takaisin työelämään. Päivähoitoon lapsi pääsi TASAN vuoden kuluttua, tosin toiseen kaupunginosaan olisi päässyt hieman aiemmin. Piti siinä olla saakeli tosi ajoissa liikkeellä :/
Surkuhupaisaa on se, että meidänkin pienessä päiväkodissa on useita äitiys/vanhempainlomalaisia ja hoitovavapaalaisia. Niin vaan on isommat sisarukset jopa kokopäiväisesti hoidossa, vaikka paikoista on huutava pula. Jonossa on kymmeniä.
Ja hyvä " perustelu" löytyy aina, mutta esim. omakohtaisesti olen saanut työni takia huvittavaa palautetta. Teen työtä jossa on pakko matkustaa paljon, joskus jopa viikkoja käyden kotona vain satunnaisen epäsäännöllisesti, mutta välillä voin olla saman verran " vapaalla" ja etätyöskennellä ja lomaillakin. Tällöin lapsi on joko kotona tai lyhyempää päivää hoidossa.
Näiden kotiäitien (niitäkö ne ovat kun lapsensa vieraalla hoidattavat???) mielestä kuormitan päivähoitoa epäsäännöllisellä hoitotarpeella =D
*huoh*
paha, mutta en voi viedä rattailla, koska mies hakee (tai sitten päinvastoin) autolla. a)rattaille ei ole säilytyspaikkaa päiväkodissa ja b) eivät mahdu autoon.
Lähipäiväkodit ovat täynnä näitä kotiäitien kullannuppuja (jatkajia ja aloittajia) sekä työttömien lapsia.
Ja olisivatkin edes näitä tässä keskustelussa mainittuja pari kertaa viikossa, mutta suurin osa on 7-17.
Vierailija:
Kuitenkin talvella tyttö joutui olemaan kotona kovimman pakkasajan isän työmatkan vuoksi (kun vauvaa ei voinut viedä ulos) ja se oli tytölle tuskaa, etenkin kun vauvalla sattui vielä olemaan *tiheän imun kausi*. Vauvaa lyötiin , revittiin ja läpsittiin... Olihan vauva syynä hänen " tylsyyteensä" .
Kunnallinen päivähoito kuitenkin maksaa aika paljon!
Lapsi jatkaa 2 (KAKSI) päivää viikossa hoidossa. Miksi? Edelleen ne samat syyt, jotka olen noin miljoona kertaa tässäkin ketjussa jo sanonut:
1. Saa pitää tutut hoitokaverit (minun lapseni kaipaa ikäistään seuraa, kuten normaali 3v. kyllä tekee) ja saa leikkiä heidän kanssaan parina päivänä viikossa. Muutoin leikkikaveria ei lapselleni olisi koko mammaloman aikana kuin satunnaisesti tyyliin kerran kuussa. Kenen 3v. oikeasti sellaisesta tykkää?
2. Saa parina päivänä viikossa ohjattua tekemistä, askartelua, retkiä, laulutuokioita (lapsi rakastaa esiintyä, päiväpiirissä aina esittää lauluja tai pieniä runoja, niitä kotona treenailee :))
3. Minä saan parina päivänä hyvällä omalla tunnolla keskittyä vauvan tissittämiseen, eikä ole koko ajan tuska siitä, että ei ehdittykään tänään aamupäivällä ulos tai ei ehdittykään tehdä sitä askartelua, jonka esikoiselle lupasin tms.
Nimen omaan ajattelen lastani. Hän saa 2 päivää viikossa (eli siis todella kaksi päivää) leikkiseuraa ja aktiviteetteja. Jäljelle jää 5 päivää (siis VIISI!!!) kotona ja noiden kahden hoitopäivän iltapäivät ja illat. Joten kyllä hän saa olla rauhassa kotonakin. Ja tulee tietämään, mitä on olla kotona ja mitä on olla hoidossa.
Ja vieläkään lapseni ei vie kenekään muun hoitopaikkaa. Koita nyt laittaa tämä jakeluun: kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka 4 kuukauden kuluessa, äkillisessä hoidontarpeessa 2 viikon kuluessa. Minun lapseni ei vie kenenkään toisen lapsen oikeutta hoitopaikkaan. Ei vaikka sitä miten päin katsoisi.
Vierailija:
Aiot pitää silti lapsesi hoidossa, vaikka itse jäät kotia? Miksi??? Viet jonkun hoitopaikan, kun lapsesi on hoidossa, se on fakta se! Ja äitiysloma kestää vuoden, koko tämän ajan lapsesi on hoidossa, että itse pääsisit vähemmällä! Ajatteletko yhtään lasta, tuskin haluaa olla hoidossa, jos olisi toinenkin vaihtoehto?
Lapsesi on hoidossa ja itse olet kotona!! Mikset voi itse hoitaa lastasi kotona?
en todellakaan ymmärrä kaltaisiasi!