Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiukkuista päivähoitoasiaa!!!

Vierailija
20.06.2006 |

Tilanne, että parin kuukauden kuluttua olen lähdössä töihin ja olen kysellyt hoitopaikkoja päivähoidonohjaajalta. Tilanne se, että hoitopaikkoja ei tällä hetkellä ole omalta alueelta, toiseen kaupunginosaan näillä näkymin lapsi joutuu. Se mikä ärsyttää, on se, että moni lapsi tälläkin alueella on hoidossa ja äiti pienen vauvan kanssa kotona! Kertokaa miksi te pidätte isommat lapset hoidossa, vaikka olette itse kotona pienemmän kanssa, haluaisin edes yrittää ymmärtää? Ymmärrän vielä ne lapset, joilla esim. kehitys vaatii muiden lasten kanssakäymistä, mutta nämä ns. normaalit lapset.

Yksi syy taas lisää, että töihinlähtö surettaa...

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista ensimmäistä kertaa hoitoon, kun vauva tulee taloon, niin valitettavasti tällaista tapahtuu (ainakin pk-seudulla).

Asioista todella tietävä lto

aiemmalle sivulle kirjoittaneelle lto:lle terkkuja, että itse puhut läpiä päähäsi)

Vierailija
102/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta helkkarissa minä pelaan, leikin ja askartelen lapsen kanssa itseKIN. Niinä VIITENÄ, korostan, VIITENÄ, päivänä, jotka lapsi on KOKO PÄIVÄN MUN KANSSA. Niin siis sen minkä vauvalta ennätän. Minusta on aika kunnianhimoista ajatella, että ehdin täysipäiväisesti sekä viihdyttää esikoista, huolehtia ruokahuollosta ja hoitaa vauvankin.

Ei ole minun ongemani, jos sinä et tajua, että joku haluaa tarjota lapselleen kavereiden seuraa. Ja ei, tässä lähellä EI OLE leikkipuistoa. Kuten edellä jo olen sanonut, jos lapsi ei mene parina päivänä viikossa hoitoon, niin hän saa oman ikäistään leikkiseuraa vain jos pääsemme jonnekin sattumalta kylään ja nämä tilanteet on todella harvassa.

Tuolla " jos ollaan viikko kahdestaan kotona" tarkoitan juuri sitä, että kun täällä ei ole mitään, minne vauvan ja leikki-ikäisen kanssa kävellen voisi mennä. Ei ole mitään aktiviteettia lähellä. Ei vaan on tuossa 2 km päässä yksi ruokakauppa, ehkä se olisi sopiva virike 3v:lle?! Toki me voidaan ulkoilla omassa pihassa (jos tissitakiaiselta ennätän), mutta siinä se onkin.

Jotenkin vaan kyllästyttää jauhaa tätä samaa, kun ei se näköjään mene perille. Saanko muuten kysyä, että mikä sinä olet koulutukseltasi? Kovin pitkälle et ole voinut lukea, ainakaan jos sisälukutaitosi on tätä luokkaa ihan oikeassa elämässä.

Vierailija:

Leiki, pelaa, askartele ITSE lapsesi kanssa!!

Äläkä ole viikkoa kahdestaan kotona, mene lapsesi kanssa kaksi kertaa päivässä puistoon!! Jos päiväkerhoon on vaikea viedä, niin ohan siellä varmaan leikkipuistoja, jossa on muita lapsia.

Äläkä tee enempää lapsia, jos et pärjää kahden kanssa.

Ja, nyt tiedoksi; itsellänikin on kaksi lasta ja kolmas tulossa, enkä ainakaan vielä ole kokenut vaikeaksi huolehtia kaikista yhtä aikaa.

Eivätkä lapseni todellakaan ole apaattisia, vaan tasapainoisia ja hyvinvoivia, reippaita pieniä ihmisen alkuja.

Kolmanneksi, en tiedä kuinka apaattisia teidän 3v. lapset on, mutta meillä 3v. tykkää leikkiä, pelata, askarrella, urheilla jne. ja erityisesti toisten lasten kanssa. Seinät kaatuu päälle, jos ollaan viikko kahdestaan kotona, saati jos mun huomioni olisi pelkästään uudessa vauvassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kunnat järjestävät kaikille tarvitseville hoitopaikan (vaikka niiden velvollisuus onkin), kun kaikki hoitopaikat ovat jo ylikuormalla??? Soittamalla jonkun kivan tädin ovikelloa ja kysymällä, josko rupeaisi perhepäivähoitajiksi, vai? Hoitopaikoista on kuule huutava pula (vai etkö seuraa uutisia), eikä kukaan enää rupea perhepäivähoitajaksikaan.

Kerronpa sinulle, miten nämä hoitopaikat järjestetään: jo ylitäysiin hoitopaikkoihin sijoitetaan lisää lapsia! Ja sehän on niin sinun, kuin muidenkin lasten edun mukaista, eikö?!

Ja sitten kun hoitopaikassa sattuu jotain ikävää, niin syy on aina hoitajien, joita on liian vähän lapsimäärään nähden.

Kunnalla ON velvoillisuus järjestää hoitopaikka ja lapsella ON oikeus siihen, mutta onko sinulla VELVOLLISUUS huolehtia kaikista lapsistasi, kun kerran kykenet ja onko lapsellasi OIKEUS kotiinsa??

Usko nyt, että sinun koko ajan toitottamasi syyt ovat vain verukkeita. Itse pystyisit ihan yhtä hyvin tarjoamaan sen saman lapsellesi ainakin tuona kahtena päivänä viikossa, vai etkö muka pysty?

Vierailija:

Ja vieläkään lapseni ei vie kenekään muun hoitopaikkaa. Koita nyt laittaa tämä jakeluun: kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka 4 kuukauden kuluessa, äkillisessä hoidontarpeessa 2 viikon kuluessa. Minun lapseni ei vie kenenkään toisen lapsen oikeutta hoitopaikkaan. Ei vaikka sitä miten päin katsoisi.

Vierailija:

Aiot pitää silti lapsesi hoidossa, vaikka itse jäät kotia? Miksi??? Viet jonkun hoitopaikan, kun lapsesi on hoidossa, se on fakta se! Ja äitiysloma kestää vuoden, koko tämän ajan lapsesi on hoidossa, että itse pääsisit vähemmällä! Ajatteletko yhtään lasta, tuskin haluaa olla hoidossa, jos olisi toinenkin vaihtoehto?

Vierailija
104/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan sama mitä vanhemmat tekevät (ansiotyötä, lorvailua tai jotain siltä väliltä :)) tai miksi he lapsensa vievät hoitoon - älkää siis vatvoko sellaista mikä on täysin epäolennaista. Kuntien on pakko järjestää päivähoito ja jos kunta ei siinä onnistu, niin vika on kunnan päätöksenteossa, ei yksittäisissä äideissä. Miettikää ketä äänestätte kuntavaaleissa ja lopettakaa toisten syyllistäminen.

Jos tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta ei olisi säädetty eduskunnan toimesta, niin on päivänselvää, että päivähoitopaikkoja vähennettäsiin entisestään.

Vierailija
105/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma näkemykseni asiaan on, että kotona olevat vanhemmat vievät lapsensa hoitoon nimenomaan MUKAVUUDENHALUAAN. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että kotona pääsee helpommalla vauvan kanssa, kun vie esikoisen hoitoon pois jaloista.

*** Kyllä, niinä kahtena päivänä, jotka esikoinen on hoidossa pääsen helpommalla. Ajattelin ottaa vaikka päiväunet vauvan kanssa ja laittaa pakkaseen ruokaa :)

Nuo päivärytmien säilymiset, kaverit ja virikket ovat vain helkutin hyvä tekosyy, jonka varjolla niin voi tehdä. Siinä on kysymys ainoastaan äitien (miksei isienkin) laiskuudesta, saamattomuudesta ja mielikuvituksen puutteesta, jos ei itse saa pidettyä päivärytmiä yllä tai keksi virikkeitä tai saa vietyä lastaan, esim. leikkipuistoihin, jotka ovat ainakin aamupäivisin täynnä perhepäivähoitajia ja heidän hoitolapsiaan.

***Niin, mielelläni veisin lasta leikkipuistoon. Vaan kun sellaista ei ole inhimillisen kävelymatkan päässä.

Sitäpaitsi ei lapsi tarvitse joka päivä virikkeitä ja kavereita, parina päivänä viikossa riittää. Ja tietyn kaveripiirin säilyminen (joka muuten vaihtuu hoitopaikoissakin aika tiheään) ei alle kouluikäiselle ole elintärkeää. 2-5 vuotias ei kärsi siitä, jos sillä ei joka päivä ole samoja kavereita. Sille riittää kyllä, kun on edes jotain kavereita silloin tällöin. Varmasti oman vanhemman seura ja normaali arki ovat ihan yhtä antoisia. Vasta kouluikäinen lapsi alkaa muodostaa pysyviä ystävyyssuhteita.

*** Juu ei minustakaan tarvitse joka päivä kaveriseuraa ja virikkeitä, siksi lapsi meneekin vain 2 päivää viikossa hoitoon. Ilman hoitoa tuota kaveriseuraa olisi tarjolla noin kerran kuukaudessa. Jotenkin se ei van ihan tunnu riittävän 3-4v:lle (tuon ikäinen meidän esikoinen on mammaloman aikana).

Kun olin palaamassa toiselta äitiyslomaltani takaisin töihin, jouduin lykkäämään töihin menoani, kun ei ollut hoitopaikkaa. Hoitopaikat kun täyttyivät kotona olevien vanhempien lapsista.

Jos olet ilmoittanut hoidon tarpeen 4kk ennen sen alkamista kunnan pitää hoitopaikka järjestää. Mikset vaatinut teille kuuluvaa palvelua? Jos hoitopaikkoja ei ole, niin kunnan pitää vaikka maksaa teille hoitaja kotiin!!!

Vierailija
106/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiaan, mulle syntyy toinen lapsi piakkoin, jolloin esikoinen on 2v2kk, ja multa on monet ihmiset kysyneet aionko laitta esikoiseni hoitoon KUN vauva syntyy. Oon kyllä ollu vähän että täh? Miksi, onhan mun lapsella äiti joka varmasti pystyy jätrjestämään virikkeitä siinä missä ylitäytetty tarha. Niin, ja meiltä lähimpään puistoon 45min kävelyä tai 10 min bussilla.

Itse en omia lapsiani päiväkotiin laita, työnikin on sellaista että kun sen aika on, lapset voivat olla mukana ja sosiaaliset kontaktit karttuu sieltäkin. Mutta kyllä musta se on aivan ok jos jonkun muun lapset jatkaa pk:ssa vaikka äiti olisikin mammiksella. Eihän se nyt MUN ONGELMA ole mitä muut lastensa kanssa tekee!!

Vierailija
107/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viekään!

Hoitopaikkoihin vaan sijoitetaan lisää lapsia edellisten jatkoksi ja niin muodostuu ylisuuria ryhmiä.

Älä väitä, ettet ole koskaan kuullut missään puhuttavan siitä, kuinka täynnä kaikki hoitopaikat ovat ja kuinka suuri pula henkilökunnasta tuolla alalla on!!

Onhan sulla netti, etsi sieltä tietoa hoitopaikkojen huutavasta pulasta, niin sivistyt sinäkin!!

Ei tässä muiden tarvitse mennä kouluun opiskelemaan lukemista, vaan sinun.

Vierailija:

Esimerkiksi: kunta on velvollinen järjestämään kaikille lapsille hoitopaikan -> jokaisella lapsella on siis hoitopaikka. Jos joku jatkaa hoidossa, se ei vie kenenkään muun paikkaa. Tajutkaa jo!!

.

Vierailija
108/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kysyä.

Olen suorittanut tutkintoni ammattikorkeakoulussa. Sitä ennen kävin lukion, jossa tietääkseni vaaditaan hieman sisälukutaitoakin (jopa eri kielillä). Ja ihan hyvin paperein molemmista suoriuduin.

Entä itse?

Vierailija:

Jotenkin vaan kyllästyttää jauhaa tätä samaa, kun ei se näköjään mene perille. Saanko muuten kysyä, että mikä sinä olet koulutukseltasi? Kovin pitkälle et ole voinut lukea, ainakaan jos sisälukutaitosi on tätä luokkaa ihan oikeassa elämässä.

Vierailija
109/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin hoidon tarpeen 6 kk ennen tarvetta.

Ja kyllähän minulle tarjottiinkin; joka viikko eri paikassa ja välillä lapset eri paikassa.

Silloin minä vaadinkin pysyvää ja SAMAA hoitopaikkaa. Ja sain sen siis myöhemmin.

Onneksi pomoni ymmärsi..

Vierailija:

Jos olet ilmoittanut hoidon tarpeen 4kk ennen sen alkamista kunnan pitää hoitopaikka järjestää. Mikset vaatinut teille kuuluvaa palvelua? Jos hoitopaikkoja ei ole, niin kunnan pitää vaikka maksaa teille hoitaja kotiin!!!

Vierailija
110/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Saat kysyä.

Olen suorittanut tutkintoni ammattikorkeakoulussa. Sitä ennen kävin lukion, jossa tietääkseni vaaditaan hieman sisälukutaitoakin (jopa eri kielillä). Ja ihan hyvin paperein molemmista suoriuduin.

Entä itse?

Vierailija:

Vierailija
111/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain muutama prosentti päiväkotien lapsista on kotona olevien vanhempien.

Itse olen ollut töissä viim 10 vuotta päiväkodeissa ja edellinen mistä jäin äippälomille,oli puolillaan koti-isien-ja äitien lapsia. Siis noin 18:sta lapsesta noin 9:llä isä tai äiti oli kotona!!

Kyseessä oli varakkaiden ihmisten asuinalue. Liekö sillä sitten jotain vaikutusta asiaan. Ihmettelimme monesti, miksi näin pieniä pitää raahata päiväkotiin " toimintaan" . Ihan kuin nämä 1-3 vuotiaat sitä tarvitsisivat. No me kyllä hoidimme heitä mielellämme... Ja usein nämä pienet joilla äiti tai isä oli kotona,olivat vielä näitä todella helppoja ja suloisia kullannuppuja.

Ymmärrän kyllä,että vanhemmet haluavat omaa aikaa,mutta eikö riittäisi esim joka toinen päivä ? Tai jos on mummit ja kummit käytössä,niin miksi ei voisi kysyä hoito heiltä ? Itse olen nähnyt omaa kummityttöäni viimeksi vuosi sitten. Olisi kiva nähdä useammin.

Vierailija
112/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta faktahan on se, että päiväkodit pidetään täyttöasteeltaan mahdollisimman täysinä lapsimäärästä riippumatta. Jos lapsia on vähemmän, suljetaan ryhmiä tai pahimmassa tapauksessa suljetaan koko päiväkoti. Ei niitä vapaita paikkoja ole yhtään sen enempää, oli hoidossa sitten kotona olevien äitien lapsia tai ei. Ihan samat jonot oli jo ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta ja tulevat aina olemaan.

Vierailija
113/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kunnat säästivät myös päivähoidosta ja saattoi käydä niin, että töihin menevä äiti ei saanut LAINKAAN hoitopaikkaa.

Joten älkää nyt alkako lisätä kuntien valinnanvaraa luopumalla subjektiivisesta hoito-oikeudesta. Jos siitä luovutaan, kunnathan säästävät heti.

Onko siis tarkoituksena irtisanoa pk-väkeä???? Hä? Vai miksi haluatte antaa kunnille valtuutuksen sulkea päiväkoteja = luopua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta

Vierailija
114/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos noin vaikeaa pärjätä ja tarjota 2 lapselle sitä mitä he kaipaavat niin olisit tyytynyt siihen esikoisainokaiseen.

Kummallista rutisemista ja vaatimista prkl!

Vierailija
115/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateellisuusko vai huono omatunto siitä ettet ole lastasi/lapsiasi kotona hoitanut ja antanut heille kaikkea sitä mitä vain kotihoitoa nauttiva pienokainen voi saada? eli äidin aikaa, syliä ja rakkautta kiireettöminä päivinä.

Se on totta että jokaisella on hoitopaikka mutta entäpä se tosiasia että monilla käy niin että se lapsi saa sen hoitopaikan jostakin ihan muualta kuin on toivottu? se tietää pidempiä päiviä ja mahdollisia kuljetusongelmiakin. Mutta eihän sitä sellaista puolta kaltaisesi tule ajatelleeksi:p

Ja btw, ihan ne kotiäiditkin maksavat veroja, minullakin oli vero% 26, toisekseen eiköhän jokainen heistäkin ole aikana ennne äitiyttä maksanut vieläkin enemmänb veroja ja tulee maksamaan sen jälkeenkin kun kotiäitivaihe on ohi ja eletty.

Sitten on vielä päivähoitomaksut, siis ne todelliset kulut mitä kustakin lapsesta koituu kunnalle, vanhemmathan maksavat vain murto-osan siitä summasta vaikka maksu olisikin se maksimi/kk.

On paljon edullisempaa yhteiskunnallekin hoitaa lasta kotona mutta sitähän ei monikaan tunnu käsittävän, kotihoito säästää myös sairauskuluissa.

Joten 70 on hyvä ja katsoo sinne peiliin että mikä heviosaston aines sieltä näkyy.

Vierailija
116/130 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän meistä kukaan osaa noin pitkälle ajatella

Vierailija
117/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tarjota lapselleni kaikkea muuta paitsi leikkikaveria oman ikäisistään. En minä saa itsestäni 3-4v. ikäistä, vaikka kuinka yritän. Olen äiti ja aikuinen, en toinen lapsi.

Ei meidän ole muuten vaikea pärjätä. Eikä mulla ole muuten mitään vaikeuksia tarjota lapselleni MUITA virikkeitä. Ikäistään seuraa minusta, 26v. äidistä ei kuitenkaan tekemälläkään tule. Ja kyllä, minusta 3-4v. lapsi tarvitsee MYÖS ikästään seuraa. Ihan varmasti. Äiti, isä ja vauva eivät riitä. Ja 2 päivää viikossa tuota seuraa on hyvä määrä.

Eikä muuta mahdollisuutta sen tarjoamiseen ole kuin 2 päivää viikossa hoidossa. Mutta kun ei mene jakeluun niin ei mene.

Vierailija:

jos noin vaikeaa pärjätä ja tarjota 2 lapselle sitä mitä he kaipaavat niin olisit tyytynyt siihen esikoisainokaiseen.

Kummallista rutisemista ja vaatimista prkl!

Vierailija
118/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muualta kuin mitä ensisijaisesti toivotaan. ei kukaan halua maksaa systeemistä, jossa joka yksikössä pidetään varuiksi paikkoja tyhjinä, josko joku haluaisi kiiruusti lapsensa juuri tänne ja tähän ryhmään...

Vierailija
119/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valintasi kuulostaa tosi fiksulta, melkein toivon että olisin itsekin tajunnut järjestää asiat noin. Meillä on myös sama tilanne, asumme melko kaukana ns. kaikesta ja kotona 4-vuotias ja vastasyntynyt. Otimme esikoisen pois hoidosta jäätyäni äitiyslomalle. Aika raskasta tämä on välillä kaikille, esikoinen todellakin tylsistyy, koska en ehdi askarrella ja leikkiä hänen kanssaan niin paljon, kun pienin vaatii huomiota. Vauvallekaan en pysty antamaan niin paljon huomiota kuin toivoisin. Välillä tuntuu väärältä sekin, etten kykene huomioimaan vauvan tarpeita yhtä paljon kuin esikoista aikanaan. Minulla univelka kertyy, koska en ehdi nukkua päiväunia ja vauva heräilee vielä pitkin yötä. Väsyneenä en aina edes jaksa keksiä aktiviteettiä leikki-ikäisellemme.

Olen varmaankin laiska ja mukavuudenhaluinen äiti, mutta uskaltaisin väittää, että meillekin esikoisen osa-aikainen hoito olisi sekä lasten että äidin parhaaksi tällä hetkellä.

Vierailija
120/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun uusi vauva tulee taloon ja hänet laitetaan siitä hyvästä hoitoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme