Kiukkuista päivähoitoasiaa!!!
Tilanne, että parin kuukauden kuluttua olen lähdössä töihin ja olen kysellyt hoitopaikkoja päivähoidonohjaajalta. Tilanne se, että hoitopaikkoja ei tällä hetkellä ole omalta alueelta, toiseen kaupunginosaan näillä näkymin lapsi joutuu. Se mikä ärsyttää, on se, että moni lapsi tälläkin alueella on hoidossa ja äiti pienen vauvan kanssa kotona! Kertokaa miksi te pidätte isommat lapset hoidossa, vaikka olette itse kotona pienemmän kanssa, haluaisin edes yrittää ymmärtää? Ymmärrän vielä ne lapset, joilla esim. kehitys vaatii muiden lasten kanssakäymistä, mutta nämä ns. normaalit lapset.
Yksi syy taas lisää, että töihinlähtö surettaa...
Kommentit (130)
On alustavasti sovittu, että lapsi on ti ja ke hoidossa, mutta jos joku toinen perhe tarvitsee hoitoa esim. ma-ke niin meidän lapsi on sitten to-pe tai ihan miten vain sovitaan! Eli meillä osa-aikaisuus on nimen omaan sitä, että on sen 2 päivää hoidossa, ei niin että viitenä päivänä muutaman tunnin.
Vierailija:
on sovittu ne päivät milloin lapsi on hoidossa. Mietin että miten se auttaa että on osa-aikainen eihän käytössä ole kuitenkaan aamupäivävuoroa ja iltapäivävuoroa, vai onko?Ninimerkillä Nykyään jo tyytyväinen että suurin osa oman lapsen päiväkodin lapsista on subjektiivisen oikeuden käyttäjiä, onpahan usein pienempi ryhmä.
olen maksanut jo kymmenen vuoden ajan. Paljonko sina maksat? Ehka minulla on jonkinlainen oikeus jarjestaa esikoiselle touhua puolen paivan ajaksi vajaan vuoden ajan, puolipaivaisena tutussa tarhassa kavereidensa kanssa?
kylläpä sylettää maksaa verorahoilla sinunkin lapsirukkasi hoito, äiti kun ei halua hoitaa.
siten, että hoitopaivä alkoi vasta n. klo 10-11. Hyvä juttu lapsille vaan arvatkaapa mitä sanoivat hoidossa.
:
Näille meidän lapsille kun tulee ongelmia siitä, että tulevat myöhempään! Kaikki toiminta (askartelu, muskarit yms) on aamupäivisin. Ja leikkikaverit ovat varattuja jo tuohon 10 mennessä.. että ei koskaan kohdin!
Mutta tukehdupa vaikka aikasi kuluksi tuohon yksisilmäiseen ajattelutapaasi.
Miksi ylipäätään teitte lapsia, kun ette itse viitsi hoitaa! Se ei todellakaan ole yhteiskunnan velvollisuus.
Vaan olet hoitanut/aiot hoitaa lapset itse kouluikään saakka?
Minä en ole " tehnyt" lapsia itseäni varten. Lapseni ovat yksilöitä, olemassa omaa itseään ja omaa elämäänsä varten. En tee heitä koskevia ratkaisuja sen perusteella, että minä olen heidät " tehnyt" . Teen heitä koskevat ratkaisut sen perusteella, mikä on heille parhaaksi.
Vierailija:
Miksi ylipäätään teitte lapsia, kun ette itse viitsi hoitaa! Se ei todellakaan ole yhteiskunnan velvollisuus.
Tässä ketjussa ovat monet viksut äidit selostaneet nätisti sen, miten ovat halunneet lapsensa parhaaksi säilyttää siteet tuttuun päiväkotiin ja järjestää isolle lapselle mahdollisuuden kaverien näkemiseen ja sosiaaliseen harjaantumiseen.
Kyse ei kenenkään kohdalla ole ollut laiskuudesta tai mukavuudenhalusta.
Eikä siitä, että lapsi pantaisiin vasta vauvan synnyttyä hoitoon.
Mutta te ette edes halua kuulla järkisyitä.
Omasta puolestani lopetan tällaisiin haukkumisketjuihin osallistumisen NYT. Keskustelu ei etene niin kauan, kun toinen osapuoli ei edes lue toisten vastauksia.
päiväkoti ottaa minun lapseni, ryhmäkoko ylittyy ja se on vastoin lakia. Kyllä nämä parina päivänä viikossa olevat lapset vievät oikean hoitotarpeen täyttävien lasten paikat.
Mutta toisin kuin sinulla, MINULLA on älyä ymmärtää muiden toiminnan perusteluja, enkä kuvittele, että vain oma tapani toimia on oikea.
Sinun lapsellesi järjestetään hoitopaikka jostain toisesta ryhmästä/päiväkodista. Siten niin. Ja sinne osa-aikapaikalle tulisi sellainen lapsi, joka myös tarvitsisi hoitoa osa-aikaisesti.
Koita nyt tajuta. Tämän paremmin sitä ei voi selittää.
Vierailija:
Miten niin osa-aikalapsi ei vie toisten hoitopaikkoja? Siis jos minä haluan viedä lapseni kokoaikahoitoon (töiden takia) ja ryhmässä on osa-aikalapsi tiettyinä päivänä, niin jos
päiväkoti ottaa minun lapseni, ryhmäkoko ylittyy ja se on vastoin lakia. Kyllä nämä parina päivänä viikossa olevat lapset vievät oikean hoitotarpeen täyttävien lasten paikat.
että täällä kukaan ei ole maininnut s**aliäitejä... meilläpäin jokaikinen heistä vie vanhemmat lapsensa hoitoon (1-3 kpl !!) ja pitää vain 1-3 nuorinta kotona ! ja paljonkohan he mahtavat veroja maksaa ?? eivät takuulla mitään, koska eivät ole koskaan töissä käyneetkään.
mua ärsyttävät tällaiset loiset !
muuten ei vois vähempi kiinnostaa alkuperäisväestön naiset/äidit, koska lähes kaikki heistä ovat joskus töissä olleet ja veroja tähän yhteiskuntaan maksaneet.
lapset hoitoon ja mennä vaikka opiskelemaan. Luetun ymmärtämisessä näyttää olevan heikkouksia. Esimerkiksi: kunta on velvollinen järjestämään kaikille lapsille hoitopaikan -> jokaisella lapsella on siis hoitopaikka. Jos joku jatkaa hoidossa, se ei vie kenenkään muun paikkaa. Tajutkaa jo!!
Aika turhaa märinää vedota " veromarkkoihin" , kukahan niitä veroeuroja oikein maksaakaan? Kotiäiti vai se työssä käyvä äiti? Ai niin, mutta nehän olikin vain periaatteellisia euroja... :D
Ja jos äiti vaikuttaa kasvikselta, niin ei varmaankaan ole omena kovin kauas puusta pudonnut, jos ei leikki-ikäinen kaipaa ollenkaan ikäistensä seuraa.
pidetään tätä juttua nyt " tapetilla"
ryhmä on työttömien lapset. Ei he töitä hae kahdeksaa tuntia päivässä...
Oma näkemykseni asiaan on, että kotona olevat vanhemmat vievät lapsensa hoitoon nimenomaan MUKAVUUDENHALUAAN. Onhan se nyt sanomattakin selvää, että kotona pääsee helpommalla vauvan kanssa, kun vie esikoisen hoitoon pois jaloista. Nuo päivärytmien säilymiset, kaverit ja virikket ovat vain helkutin hyvä tekosyy, jonka varjolla niin voi tehdä. Siinä on kysymys ainoastaan äitien (miksei isienkin) laiskuudesta, saamattomuudesta ja mielikuvituksen puutteesta, jos ei itse saa pidettyä päivärytmiä yllä tai keksi virikkeitä tai saa vietyä lastaan, esim. leikkipuistoihin, jotka ovat ainakin aamupäivisin täynnä perhepäivähoitajia ja heidän hoitolapsiaan. Sitäpaitsi ei lapsi tarvitse joka päivä virikkeitä ja kavereita, parina päivänä viikossa riittää. Ja tietyn kaveripiirin säilyminen (joka muuten vaihtuu hoitopaikoissakin aika tiheään) ei alle kouluikäiselle ole elintärkeää. 2-5 vuotias ei kärsi siitä, jos sillä ei joka päivä ole samoja kavereita. Sille riittää kyllä, kun on edes jotain kavereita silloin tällöin. Varmasti oman vanhemman seura ja normaali arki ovat ihan yhtä antoisia. Vasta kouluikäinen lapsi alkaa muodostaa pysyviä ystävyyssuhteita.
Kun olin palaamassa toiselta äitiyslomaltani takaisin töihin, jouduin lykkäämään töihin menoani, kun ei ollut hoitopaikkaa. Hoitopaikat kun täyttyivät kotona olevien vanhempien lapsista. Luin noihin aikoihin paikallisesta lehdestämme, että paikkakuntamme kunnallisessa päivähoidossa olevista lapsista noin 30 prosenttia on sellaisia, joiden jompi kumpi vanhempi on kotona!! Ja vaikka tästä otetaan pois erityislapset ja sosiaalisista syistä sijoitetut lapset, niin määrä on silti melkoinen! Älkää siis ihmetelkö, jos minulta ei riitä ymmärrystä kotona laiskotteleville vanhemmille.
Itse jään pian taas äitiyslomalle, eikä tulisi mieleenikään viedä edellisiä hoitoon 8eivätkä ne kyllä menisikään). Päin vastoin, teen lapsia juuri siksi, että pidän niistä ja haluan olla niiden kanssa. Omasta mielestäni pystyn tarjoamaan lapsilleni ihan yhtä hyvän kasvuympäristön ja lapsuuden, kuin joku hoitopaikkakin. Jos koti on normaali kunnon koti, jossa kaikilla on hyvä olla, eikä ole mitään suurempia ongelmia, niin yksikään hoitopaikka EI ole kotia parempi. Lapset eivät kärsi siitä mitenkään, että saavat olla kotona äidin kanssa.
Jos olisin sitä mieltä, että lasteni on parempi olla hoidossa, kuin minun kanssani, niin enkö silloin tavallaan sanoisi, etten ole heille kyllin hyvä??
Ikinä en tule ymmärtämmän enkä hyväksymään, miksi lapsia tehdään lisää, jos ei edellistenkään kanssa keksitä tekemistä ja virikkeitä.
Leiki, pelaa, askartele ITSE lapsesi kanssa!!
Äläkä ole viikkoa kahdestaan kotona, mene lapsesi kanssa kaksi kertaa päivässä puistoon!! Jos päiväkerhoon on vaikea viedä, niin ohan siellä varmaan leikkipuistoja, jossa on muita lapsia.
Äläkä tee enempää lapsia, jos et pärjää kahden kanssa.
Ja, nyt tiedoksi; itsellänikin on kaksi lasta ja kolmas tulossa, enkä ainakaan vielä ole kokenut vaikeaksi huolehtia kaikista yhtä aikaa.
Eivätkä lapseni todellakaan ole apaattisia, vaan tasapainoisia ja hyvinvoivia, reippaita pieniä ihmisen alkuja.
Kolmanneksi, en tiedä kuinka apaattisia teidän 3v. lapset on, mutta meillä 3v. tykkää leikkiä, pelata, askarrella, urheilla jne. ja erityisesti toisten lasten kanssa. Seinät kaatuu päälle, jos ollaan viikko kahdestaan kotona, saati jos mun huomioni olisi pelkästään uudessa vauvassa...
.. tuo viimeinen osio oli siis lainausta toisesta viestistä, johon 76 vastasi
(Kolmanneksi, en tiedä kuinka apaattisia teidän 3v. lapset on, mutta meillä 3v. tykkää leikkiä, pelata, askarrella, urheilla jne. ja erityisesti toisten lasten kanssa. Seinät kaatuu päälle, jos ollaan viikko kahdestaan kotona, saati jos mun huomioni olisi pelkästään uudessa vauvassa...)
[/quote]
Ei tarvitse kuunnella kenenkään mussutusta viedyistä paikoista tai verorahoilla elämisestä. Mun puolesta lääkärin hoidosta lähtien kaikki voitais yksityistää. Loppus nämä valittelut ja alkais ihmiset oikeasti tehdä töitä. Ne jää kotiin joilla on varaa siellä olla ja turha itkeä varattomuutta, kun töitä on tarjolla vaikka kuinka..
Heh
on sovittu ne päivät milloin lapsi on hoidossa. Mietin että miten se auttaa että on osa-aikainen eihän käytössä ole kuitenkaan aamupäivävuoroa ja iltapäivävuoroa, vai onko?
Ninimerkillä Nykyään jo tyytyväinen että suurin osa oman lapsen päiväkodin lapsista on subjektiivisen oikeuden käyttäjiä, onpahan usein pienempi ryhmä.