Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiukkuista päivähoitoasiaa!!!

Vierailija
20.06.2006 |

Tilanne, että parin kuukauden kuluttua olen lähdössä töihin ja olen kysellyt hoitopaikkoja päivähoidonohjaajalta. Tilanne se, että hoitopaikkoja ei tällä hetkellä ole omalta alueelta, toiseen kaupunginosaan näillä näkymin lapsi joutuu. Se mikä ärsyttää, on se, että moni lapsi tälläkin alueella on hoidossa ja äiti pienen vauvan kanssa kotona! Kertokaa miksi te pidätte isommat lapset hoidossa, vaikka olette itse kotona pienemmän kanssa, haluaisin edes yrittää ymmärtää? Ymmärrän vielä ne lapset, joilla esim. kehitys vaatii muiden lasten kanssakäymistä, mutta nämä ns. normaalit lapset.

Yksi syy taas lisää, että töihinlähtö surettaa...

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, jotka ovat nyt hoidossa olen töissä). Syksyllä tulee kolmas ja jään siis äitiyslomalle. Vanhempi meneekin jo esikouluun, mutta 4 vuotias poika kysyi ensin, että tuleeko vauvakin sitten samaan hoitopaikkaan. Kun selitin, että äiti ei enää mene töihin vauvan syntymän jälkeen, vaan jää kotiin hoitamaan vauvaa, pojan ilme muuttui pohtivaiseksi ja hän kysyi, että voiko hänkin jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin. Eli lapsikin mieluummin on kotona, vaikka hänellä on ihan hyvä hoitopaikka, jossa kavereita ja kivt hoitajat ja muutenkin viihtyy. Eikä itselleni olisi kyllä tullut mieleenikään kysyä, että olisitko mieluummin hoidossa. Ei 4-vuotiaan kaikkea tarvitse itse päättää. Sitäpaitsi, miksi ihmeessä vialä MAKSAISIN siitä, että raahaisin lapseni päiväksi jonnekin muualle.

Kaiken lisäksi nautin lasteni kanssa olemisesta ja nyt minulla on siihen enemmän aikaa, kun jään lomalle.

Ja ilmeisesti olen onnistunut siinä ihan hyvin, koska lapsenikin pitävät ajatuksesta olla kanssani kotona.

Vierailija:

ä missä äitikin. Minä ainakin tulisin todella mustasukkaiseksi, jos minun tarvisi lähteä pois, kun äiti on kotona vauvan kanssa...mutta sinä olet tuota mieltä...sääli lasta...

Vierailija
22/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Eikös se jokaisella NORMAALILLA ihmisellä ole tiedossa, että väsymys ja unettomuus tulee vauvan myötä????

Eikä silloin viedä (tai pidetä) edellisiä hoitoon sen takia. Väsymys nyt vain kuuluu asiaan ja sen kanssa on elettävä!! Itsensä tuntien, jokainen tietää omat resusrssinsa ja voimavaransa, ja jos ei koe sitä jaksavansa, niin silloin jättää " väsyttävät" vauvat tekemättä.

Kumma kun tuo väsymys edelleenkin tulee monelle niin suurena yllätyksenä.

Ellei äiti ole (oikeasti) masentunut tai muuten sairas, väsymys ei ole mikään perustelu lapsen hoitoon viemiselle!

Väsymys on lyhytaikainen ongelma, ja se on helppoa lievittää juuri lastenhoitoavun (esim. päivähoito) keinoin. Ei se ole syy teilata kokonaisia ihmiselämiä (vauvan), eikä syy jättää esikoista vaille sisarussuhteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään ongelma ei ole se että jotkut vievät hoitopaikan vaan kunnat pitävät hoitopaikoissa vajaamiehitystä ja siksi joitakin lapsia joutuu viemään kauemmaksi hoitoon. Ja toivottavasti kaikki jotka haluaa hoitopaikan saavat myös sen...

Vierailija
24/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko loppuun?

Sanoinhan, että olisin valmis maksamaan vaikka vähän ENEMMÄN, jos turhat tapukset saataisiin pois.

Ja vielä tuohon, kun joku sanoi, että hoidossa on vain murto-osa sellaisa, joiden vanhempi on kotona. Jos tässäkin hoitopaikassa 12 lapsesta 3 on sellaisia, niin eikös prosentti ole silloin 25%?

Minusta se ei ole enää mikään pieni murto-osa.

Itse käyn töissä kuten miehenikin ja silti lapseni ovat VÄHEMMÄN aikaa hoidossa (6 tuntia 4 päivänä viikossa) kuin nämä " virikelapset" .

Vierailija:

olet kiukkuissasi siitä että toiset maksavat samasta hoidosta vähemmän kuin sinä.

Yritä nähdä asian positiiviset puolet esim virikelapset eivät ole joka päivä tarhassa ja silloin sinun lapsesi saa yksilöllisempää hoitoa.

Vierailija
25/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 lapsesta neljän äiti kotona, ja kyseessä oli kuitenkin alle 4-vuotiaiden ryhmä. Toisaalta ymmärrän, että jos äiti aikoo olla vain max vuoden kotona vauvan kanssa, halutaan isomman lapsen hyvä hoitopaikka säilyttää.

Vierailija
26/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mhän kysyi, että voiko hänkin jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin. Eli lapsikin mieluummin on kotona, vaikka hänellä on ihan hyvä hoitopaikka, jossa kavereita ja kivt hoitajat ja muutenkin viihtyy.

Kaiken lisäksi nautin lasteni kanssa olemisesta ja nyt minulla on siihen enemmän aikaa, kun jään lomalle.

Ja ilmeisesti olen onnistunut siinä ihan hyvin, koska lapsenikin pitävät ajatuksesta olla kanssani kotona.

Kyllä meidänkin 4-vuotias mielellään jäi kotiin kanssani, kun äitiysloma alkoi. Mutta varsinkin vauvan syntymän jälkeen lapsi on kaipaillut myös hoitopaikan kavereita. Totta kai minäkin nautin lasteni kanssa olemisesta, siksihän me lapsia halusimmekin! Yritin vain sanoa, ettei kaikki ole koko ajan niin auvoista ja ihanaa äidinrakkautta ja pullantuoksua. Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että jos esikoiseni saisi olla parina päivänä viikossa muutaman tunnin kavereidensa seurassa, se olisi hyvä ratkaisu MEILLE, erityisesti esikoiselleni, NYT. Varmaan helpottaa, kunhan vauva kasvaa.

Vierailija
27/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa, että ei jaksa kahden kanssa, niin ei pidä tehdä enempää! Aika yksinkertaista. Vain sen, minkä jaksaa hoitaa. Itselläni on kolme lasta ja minun on välillä todella vaikea ymmärtää, että joku ei jaksa kahta lasta yhtä aikaa hoitaa.

Älköön siis kukaan tehkö enempää lapsia, kun on voimia huolehtia.

Vierailija
28/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luitko loppuun?

Sanoinhan, että olisin valmis maksamaan vaikka vähän ENEMMÄN, jos turhat tapukset saataisiin pois.

Tässäpä kateus on puhtaimmillaan! Sinä olisit siis valmis jopa maksamaan, että muilla olisi asiat huonommin kuin on nyt? Vaikka se ei ole yhtään sinulta pois?

Vierailija
29/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ketä ne sitten (oikeasti) maksaa??

Älä sano, että kunta, kun me kaikki tiedämme, mistä ne kunnan rahat tulevat. Päivähoitomaksut menevät päivähoitopaikkojen ylläpitokustannuksiin ja kun työssä käyvät (hoitoa tarvitsevat) vanhemmat maksavat täydet maksut, niin silloin siitä saavat osuutensa myös ns. ilmaiset lapset.

Ja edelleen, maksaisin vaikka enemmän, jos nämä kaikkien vetelehtijöiden kakarat saataisiin pois kuormittamasta niitä vähäisiä resursseja, joita lastenhoitoalalla on.

Vierailija:

Vierailija:

Nyt minusta nimittäin tuntuu, että tavallaan maksan myös heidän hoidostaan.

Lainaus omasta viestistäsi: olet kateellinen ja koet että jonkun toisen valinnat ovat sinulta pois. Itsekästä!

Vierailija
30/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitten kun minä olen tarpeessa, yhteiskunnalla on varaa järjestää minulle palveluita. Mukaan lukien päivähoitopalveluita. Joten kyllä ne rahat on tulleet minunkin pussistani, vaikken olisikaan juuri tällä hetkellä töissä.

Vierailija
31/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku subjektiivista päivähoito-oikeutta tunteva kertoa perustelut sille, miksi tämä laki on aikanaan säädetty? Jotenkin tuntuu, että kuntien kokonaismenoissa tuon lain muuttamisella ei välttämättä saataisi aikaan suuria säästöjä. Luulen myös, että lain kumoaminen (eli päivähoito koskisi vain tilanteita, joissa molemmat / ainoa huoltaja on töissä) saisi aikaan hirveän paperisotkun. Pitäisi selvittää, kuka oikeasti " vetelehtii" ja kuka tekee osa-aikaista työtä myös ä-lomalla, kenellä on sosiaaliset perusteet (esim. sairas lapsi, masennus) hoitopaikkaan jne. Plus sitten pitäisi järjestää työttömien työnhakijoiden lasten hoito uusiksi eli pahimmillaan lasta pompotettaisiin hoitoon-kotiin pyörässä sen mukaan miten vaikkapa pätkätöissä olevat vanhemmat sattuisivat olemaan töissä. Veikkaampa myös, että subjektiivisen päivähoito-oikeuden kumoaminen lisäisi myös lasten eriarvoisuutta. Eli rikkaat kustantaisivat itse osa-aikaisen hoidon vanhemmille lapsilleen, mutta köyhä joutuisi ottamaan lapsensa hoidosta pois.

Kuten monien lakien kanssa, niillä on jokin ydinajatus ja syy miksi ne on aikanaan säädetty. Mutta se ei tarkoita, etteikö samalla lailla voisi olla jotain varjopuolia ja mahdollisuutta sen nojalla toimia JOIDENKIN mielestä moraalittomasti.

Vierailija
32/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olimme mieheni kanssa molemmat kotona. Harmitti viedä muksuja hoitoon, mutta molemmat hyötyivät siitä tosi paljon.

Vierailija
33/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ilmeisesti haluta että joku toinen pääsisi vähemmällä kuin toinen. Äidit soimivat toinen toisiaan, että lapset pitää hoitaa itse vaikka nukkumatta, minä ainakin jaksoin jne. Sitten lasten hoidattamista muilla katsotaan kieroon, oli ratkaisu mikä hyvänsä. Jos perheessä käy kodinhoitaja, niin kytätään, että eihän se äiti edes näytä masentuneelta. Jos vie osa-aikaiseen hoitoon, niin sekin on pahasta. Ja jos käyttää isovanhempia, niin johan aletaan sääliä " riistettyä" mummoa.

Emme mekään saaneet lapselle paikkaa lähipäiväkodista, mutta syyt eivät kuulu minulle. On vaan jonotettava. Vähän sama kuin terveyskeskuksessa rupeaisi valittamaan siitä että joutuu jonottamaan vanhuksen tai pultsarin takia. Vaikka minulla olisikin enemmän aika kortilla kuin heillä, eläkelälinen se joutaisi istumaan siellä koko päivän. Niin se vaan heillekin kuuluu oikeus käyttää kunnallisia terveyspalveluja kuten minullekin. Jos haluan enemmän, menen yksityiselle ja maksan viulut itse.

Vierailija
34/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syy hoidon jatkumiseen on se, että se on ainoa tapa järjestää lapselle leikkiseuraa ja ohjattua toimintaa, muut keinot ei autottomana onnistu, eikä meille kyllä toista autoa esikoisen kerhoon viemisen takia hankita.

Ja lapsi jatkaa siis tosiaan 2 päivää viikossa hoidossa, lopun aikaa kotona mun ja vauvan kanssa.

Vierailija
35/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siis esikoinen 5v. ollut päiväkodissa 3krt/vko lyhyen päivän, vaikka minä olen ollut vauvan kanssa kotona. Ja yhtenä isona syynä tähän on ollut se, että halusimme säilyttää hänen paikkansa tuossa kyseisessä päiväkodissa, kun kerran olimme hänet onnistuneet siihen saamaan. Nyt kun itse palaan kesän jälkeen töihin on kiva, kun ei tarvitse kuin yksi lapsi opettaa uuteen arkeen, kun se toisella on jo " selkäytimessä" .

Pienemmänkin aloitus sujunee kivuttomammin, kun paikka on jo tuttu, kun olemme siellä niin usein käyneet esikoista hakemassa/viemässä ja samalla leikkineet ja tutustuneet opettajiin.

Vierailija
36/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi meillä isompi lapsi on aamupäivät päiväkodissa, siitä ajasta suurimman osan nuorempi lapsi nukkuu ja minä teen töitä ja opiskelen.

Vierailija
37/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä vain todella surettaa , kun joutuu aamuisin raahaamaan toiselle puolen kaupunkia lapsen ja sitten itse töihin...

ap

Vierailija
38/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla syy, miksi tarvitsevat kuntouttavaa päivöhoitoa, esim. ad/hd, dysfasia tms. kielellisen kehtiyksen häiriö:)

Vierailija
39/130 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
40/130 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti jokainen normaali äiti JAKSAA hoitaa 2 lasta kotona. Mutta miksi pitäisi ihan vain omaa kruunuaan kiillottaen näin tehdä, jos voi tarjota vanhemmalle MYÖS sitä aktiviteettia PARINA päivänä viikossa? Kyllä siihen edelleen jää ne loput päivät äidin jaksettavaksi.

Sinulla siis lapset ei ikinä ole hoidossa? Ei siis ikinä. Eikä missään muussakaan järjestetyssä toiminnassa mukana, äidin pitää itse jaksaa järjestää kaikki itse, eikö niin? Joten olet irtisanoutunut työpaikastasi ja jäänyt kotiin, elät vain lapsillesi kunnes he muuttavat pois kotoa. Eikö niin?

Jos noin ei ole, niin olisit jättänyt lapset tekemättä, kun et kerran jaksa heitä hoitaa itse!!!

Vierailija:

Siinä tapauksessa, että ei jaksa kahden kanssa, niin ei pidä tehdä enempää! Aika yksinkertaista. Vain sen, minkä jaksaa hoitaa. Itselläni on kolme lasta ja minun on välillä todella vaikea ymmärtää, että joku ei jaksa kahta lasta yhtä aikaa hoitaa.

Älköön siis kukaan tehkö enempää lapsia, kun on voimia huolehtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi