Jos saisit valita... sektio vai alatiesynnytys?
Kommentit (71)
Ehdottomasti. kolme neljä ja puoli kiloista poika vauvaa synnyttänyt. Esikoisen ponnistusvaihe ylitunnin ja pahat repeämät, silti alatie. keskimmäisen ja kuopuksen synnytin ilman kivunlievitystä, tahtomattani!
Keskimmäinen oli jo 8cm auki, joten ei ehditty puuduttaa, nopea raju synnytys. Kuopuksestakaan en saanut kivunlievitystä, se on jäänyt harmittamaan, mutta en silti vaihtaisi kokemusta sektioon. Esikoisen syntymästä toivuin 2viikoa, 2 ja 3 viikon.
Minttu
Kaksi suht helppoa synnytystä takana, kokoniaskestot n.13h ja 7h, ponnistusvaiheet 18min ja 5min. :) Esikoisesta tuli pari tikkiä, toisesta ei mitään.
Toisessa raskuadessa pelkäsin oikeastaan vaan että jotuisin sektioon. Onneks pelkäsin turhaan ja enää ei tarvitse pelätä..
Kuopuksen kanssa kun kotiuduttiin niin seuraavana päivänä oltiin jo vaunuilla käymässä kaupungilla. :)
ilman vaurioita yksi tehty, toinen toivon mukaan tulee myös "yhtä kivuttomasti". =) Epiduraaaliii on niiin ihanaaa.
Vasta yksi synnytys takana, mutta toivoisin tämän toisenkin lapsen syntyvän alateitse.
Olen sen kokenut kolmesti, neljäskin varmasti menisi.
eka tehty epiduraalin voimin kutakuinkin kivuttomasti, toka tehty ilman mitään lievityksiä lähes kivuttomasti, synnytyssalissa vietin 15 minuuttia ja lapsi olikin jo maailmassa. Ja olo oikein mainio. Joten mikäpä tässä, kunhan sairaalaan ehtii...
Me saamme valita kumman haluamme, emme ole osanneet paattaa. 2 lasta olen alateitse synnyttanyt joten ei se uutta ole. mutta nyt taal ulkomailla ja ei ole sukulaisia jonne lapset laittaa synnytyksen ajaksi :( tai jos yol tulee lahto tmv...niin olen myos harkinnut sektiota...
ja inkontinenssia ja kohdunlaskeumaa. Ei sektio niiltä suojaa.
toipuminen nopeampaa, ja minulle jo tuttu juttu. Nyt edessä on mahdollisesti sektio (perätila, iso lapsi), ja hirvittää.
Takana 3 sektiota. Niistä ensimmäisessä normaalia suuremmat viillot (ns t-viilto) lapsen juututtua päästää kohdun sisälle koska hänellä oli napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri. Toipumisaika kesti reilusti yli kuukauden ja sinä aikana en mm. pystynyt kävelemäään kunnolla. Samoin puudutus katosi kesken sektion, mikä ei ollut mitenkään miellyttävä kokemus.
Kolmannessa sektiossa taasen sain pahan kohtutulehduksen ja vietin yhteensä 10 päivää sairaalassa synnytyksen jälkeen, niistä 5 antibioottitipassa.
Aina ei siis sektiokaan mene nappiin :)