Jos saisit valita... sektio vai alatiesynnytys?
Kommentit (71)
molemmat olen kokenut joista molemmissa meni kyllä ihan hyvin ja toivuin hyvin. henkisesti kuitenkin ehdottomasti alatien kannalla.
Voi olla että valintani olisi väärä, mutta mistä minä tiedän, kun olen kokenut vain kaksi alatiesynnytystä.
Myös se olisi ollut aika ihanaa jos sektioon olisi päädytty aikaisessa vaiheessa synnytystä, kun supistukset ovat vielä tosi kestettäviä. Ei koskaan olisi joutunut kokemaan niitä loppupään supistuksia, vain niitä mitä kuvittelee pahoiksi siinä kolmen senttimetrin kohdalla...
Tietenkin viimeisenä listalla olisi sellainen sektio joka tehdään siinä vaiheessa kun kaikki mahdollinen on jo mennyt pieleen yritettäessä synnyttää alateitse. Siihen verrattuna olen ERITTÄIN onnellinen että molemmat lapseni tulivat melko suosiolla ulos tavallista tietä.
hienosti, ja niin on pimppikin :)
Kokemusta 1 sektiosta ja 2 alatiesynnytyksestä.
Alatie parempi, vauvan saa heti rinnalle ja toipuminen nopeampaa. Näin minulla.
ehdottomasti alatie.
Sektion jälkeen oli ongelmia maidonnousuun kanssa ja leikkaushaava invalidisoi pitkäksi aikaa. Alatiesynnytyksessakin sain 2 asteen repeämät eli reilusti tikkejä, mutta toipuminen oli silti huimasti parempaa kun sektion jälkeen.
Sitä paitsi yksi karseimmista asioista oli se että sektion jälkeen näin vauvaa ihan hetken vain ja sitten vasta 1,5 h päästä. Oli aika traumaattista varsinkin ensisynnyttäjälle!
Joskin olen synnyttänyt aiemmin vain kerran. Mutta kokemus oli tosi hyvä, toivoisin todella ettei leikkaukseen tarvitsisi turvautua. Jänskättää pysyykö vauva perätilassa vai kerkiääkö vielä kääntyä. Minäkin kyllä haluaisin alakautta synnytystä yrittää jos perätilasynnytykseen olisi kaikki edellytykset kunnossa. (lantiossa tilaa, lapsen tarjonta oikea jne.)
Kaksi aiempaa tullut alateitse, nyt voi olla että kolmas vauva perätilassa. Toivon että on tulossa peppu eikä jalat edellä että saisin yrittää synnyttää alateitse.
kokemusta kahdesta kiireellisestä sektiosta (ekalla synnytys käynnissä 26h toisella 19h)
Mutta haluaisin kokea sen alatie synnytyksen loppuun saakka. Ja se haavakipu on niin kova ollut ainkain minulla, että sitä en haluaisi enää kokea. Paljon mielummin ne supistukset a avautumiskivut!
Mutta eipä taida vaihtoehtoja olla,jos joskus kolmannen saan niin suunniteltu sektio on edessä.
Kolmatta tässä odottelen ja sektioon menisin mielelläni, elektiiviseen siis mielellään.
Sektio oli eka ja alatie toinen. Sektiosta jäi mukavammat muisto. Pitää vaan toivoa että pysyy loppuun asti perätilasssa jalat alimmaisena.
Kolmatta tässä odottelen ja sektioon menisin mielelläni, elektiiviseen siis mielellään.
Sektio oli eka ja alatie toinen. Sektiosta jäi mukavammat muisto. Pitää vaan toivoa että pysyy loppuun asti perätilasssa jalat alimmaisena.
En haluaisi vatsaani mitään järkkyä arpea. Vatsani on aina ollut kaunis ja litteä ja tämän asian en soisi muuttuvan.
Molemmista on kokemusta.
Ensimmäinen syntyi pitkän ja erittäin tuskallisen synnytyksen lopuksi hätäsektiolla. Lapsi toipui vaikeasta alusta huolimatta nopeasti ja minäkin pitkän ajan jälkeen kohtalaisesti. Lapsen näin vasta 12h päästä ekan kerran ja se oli kauheaa.
Toisen sain onneksi synnyttää alateitse. Toisen asteen repeämät ja kymmeniä tikkejä, mutta silti olin paremmassa kunnossa ensiviikoina ja vaivat siedettävämpiä kun "palkinnon" sai heti syliin.
ja muuten kaikki ok ettei sektioo "pakolla" tarvis valita, niin ehdottomasti alatoe! Näin olen kaksi lasta maailmaan saattanut ja jälkeenpäin sitä on ihana muistella (vaikka sillä nimenomaisella hetkellä ajattelin, etten ikinä voi olla iloinen tästä!) =D
Perseelleen menneen sektion kokeneena haluan seuraavaksi ehdottomasti alatiesynnytyksen, jos ei siis sektiolle ole vakavaa perustetta! Esikoinen kasvotarjonnassa, eikä vedet menneet joten päädyttiin kiireelliseen sektioon. Sain haavaan VAIN 5tikkiä joista yksi jäi auki, tulehtui pahasti ja jouduin sairaalaan uudelleen (yhteensä puolitoista viikkoa siellä) ja pääsin saunaan ensimmäisen kerran 2,5kk sektion jälkeen. Arpi on hirmu ruma ja muutenkin siitä jäi todella ikävät fiilikset!!!
Ja jos tosiaan olis rasti ruutuun systeemi, meille tulis toinenkin lapsi. Nyt eivät suostu lupaamaan sektiota ennen raskaaksi tuloa, joten se siitä pikkukakkosesta sitten. Nimimerkillä 2,5 h tuntia ponnistanut ja sektioon lopulta meni.
Pelkopolilta olin saanut sektiolupauksen ja synnytyksen käynnistyttyä kaksi viikkoa etukäteen minulta vielä kysyttiin haluanko sektion vai alatiesynnytyksen.
Siinä sitten pohdiskelin ja päädyin "uskaltautua" alatiesynnytykseen. Erittäin hyvä kokemus oli ja hoitivat synnytyksen (ja siihen liittyvät pelkoni) loistavasti. Valitsisin uudestaan alatiesynnytyksen.
Olisin valinnut suunnitellun sektion.
Voi olla että valintani olisi väärä, mutta mistä minä tiedän, kun olen kokenut vain kaksi alatiesynnytystä.
Myös se olisi ollut aika ihanaa jos sektioon olisi päädytty aikaisessa vaiheessa synnytystä, kun supistukset ovat vielä tosi kestettäviä. Ei koskaan olisi joutunut kokemaan niitä loppupään supistuksia, vain niitä mitä kuvittelee pahoiksi siinä kolmen senttimetrin kohdalla...
Tietenkin viimeisenä listalla olisi sellainen sektio joka tehdään siinä vaiheessa kun kaikki mahdollinen on jo mennyt pieleen yritettäessä synnyttää alateitse. Siihen verrattuna olen ERITTÄIN onnellinen että molemmat lapseni tulivat melko suosiolla ulos tavallista tietä.
sektiossa ne vasta alkoi siitä