Kuka korvaa, lapseni synttäreillä
yksi pojista sai "hepulin " 7v ja heitti lelun televisiotapäin jote tv ruutu särkyi...
pojan vanhemmat väittivät ettei heidän poikaansa valvottu riittävästi. Mitä teen, yhteys poliisiin vai mihin?
Kommentit (108)
"no eikait se poika
Vierailija - 03.10.10 08:15 (ID 11257695)
tahallaan sitä tv:tä rikkonut, heitti tavaran joka sattui osumaan tv:n, mikä sattui menemään rikki, "
Teillä varmaan saa viskellä tavaroita vitutuspäissään minne huvittaa, sattuu osumaan vaikka toiseen perheenjäseneen, mikäs tuossa, eihän sitä tahallaan tee, mut kyllä jos meidän talossa yksikään kersa heittäis mitään tavaraa sisätiloissa, sen vuoksi kun nyt sattuu vähän suututtamaan kun en just nyt heti saa leikkiä sillä lelulla kun mä haluan, niin pihalle heittäisin rauhottumaan! Vielä kun kyse kouluikäisestä. Toisille voi olla ihan ok, jos sitä pikku kiukuksissaan nakkelee tavaroita sisällä, osui se sitten vaikka ikkunaan, tv:hen, huonekaluihin, lemmikkeihin...niin, mitäpäs ovat siinä edessä kun lapsen pitää saada purkaa kiukkuaan tavaroita viskomalla. Jos ajatellaan niin, että eihän sitä tahallaan mihinkään tv:hen visko, ei varmaan, mutta kun se tavara kolahtaa vaikka toisen lapsen silmään, niin silloinko sanotaan myös vaan että eihän se tahallaan ja asia sillä hyvä..??
Tuollaiseen asiaan pitää nimenomaan puuttua, ei siksi, kun hieno tölsy sattu menemään paskaks, vaan koska tuo ei ole hyväksyttävää käytöstä!
Sillä ei ole korvausvelvollisuuden kannalta merkitystä.
Enpä usko, että synttäreiden järjestäjillä on hoitovastuu. Entä kun aikuiset ovat kylässä? Kuka silloin on vastuussa vieraiden teoista?
ON
VASTUUSSA KUTSUTUISTAAN, ELI MIETIKÄÄ SITÄ KUN JAKELETTE KUTSUJANNE.
KUTSUN ANTAJA ON
Jos minut kutsuttaisiin vaikkapa Itsenäisyyspäivän vastaanotolle ja saisin siellä raivarin, tuhoaisin pari huonetta niin ihanko oikeasti tasavallan presidentti olisi minusta vastuussa?
että ihan sama mikä apn valvonta on ollut. Kaikenikäiset lapset on vahingonkorvausvelvollisia.
Lain mukaan vahingonkorvausvastuu alkaa ihmisen syntymästä. Eli jopa alle 15-vuotias on ihan itse vastuussa aiheuttamastaan vahingosta. Monet kotivakuutukset kattavat lapsen ymmärtämättömyydessään tekemiä vahinkoja. Esim. aikanaan kanssani samaa koulua käynyt poika teki vintille nuotion. Koko vintti paloi. Vakuutus korvasi, koska ala-asteikäisen pojan katsottiin olevan ymmärtämön. Minusta on kohtuutonta, että ap:ta syyllistetään vahingosta. Onko tosiaan niin, että täällä on isiä ja äitejä, joiden lapset eivät ikinä onnistu yllättämään vanhempiaan. Ja jos on, niin kuinkahan ahdistavaa niiden lapsien elämä on. Asia on ihan yksinkertainen: lain mukaan lapsi korvaa, ja koska se ei käytännössä liene mahdollista, vanhemmat pistävät eurot jonoon joko omasta pussistaan tai vakuutuksen korvauksena. Jos lastenkekkerien valvonnassa voi osoittaa olleen vakavia puutteita, vastuuta voi harkita uudelleen.
KUTSUN ANTAJA ON
Jos minut kutsuttaisiin vaikkapa Itsenäisyyspäivän vastaanotolle ja saisin siellä raivarin, tuhoaisin pari huonetta niin ihanko oikeasti tasavallan presidentti olisi minusta vastuussa?
Eiköhän täysi-ikäinen ole aina vastuussa itsestään! (ellei ole sitten mt-potilas ja syyntakeeton)
Alaikäisten kanssa on aina vähän eri tilanne.
Eiköhän täysi-ikäinen ole aina vastuussa itsestään! (ellei ole sitten mt-potilas ja syyntakeeton)
Alaikäisten kanssa on aina vähän eri tilanne.
Pojat on poikia. Vähän ymmärrystä kehiin, hei!
Nyt sitten vastuu onkin vanhempien, vastuunpakoilua siis ap:n puolelta.
Eikä asia ole alaikäisten suhteen eri. Ei edes pienten lasten. Käytännössä oikeus voi tuomita kohtuullistamaan korvauksia. Esim. miljoonavahingot suurelle liikeyritykselle aiheuttanutta lasta ei tuomita maksamaan miljoonakorvauksia, ellei hänellä satu olemaan miljoonaomaisuutta. Mutta turha tässä on mässyttää lainsäädännöstä ja periaatteista. Sovintoa tuossa ei tule löytymään millään muulla tavalla kuin sillä, että aikuiset istuvat yhdessä alas ja sopivat kuinka toimia. Jos sopiminen ei suju, voidaan yhdessä tuumin jättää asia oikeuden ratkaistavaksi. Telkkarin kokoisessa asiassa oikeudenkäynti lienee sama kuin torjuisi hyttystä meritorjuntaohjuksella, joten lainsäädännön perusteella kuka tahansa tervejärkinen pyrkii sovintoon. Ja jos minä olisin vahingon kärsinyt, niin edellyttäisin että saisin korvauksen. Voisin tosin tulla hiukan vastaan sovinnon eleenä.
oletko for real?
jos sulla on leluja jotka maksaa noin paljon, laitat ne pois silmistä kun tulee vieraita. 3-vuotiaan ei voi olettaa muistavan neuvoja miten leikitään ym. ja vahinkoja sattuu. ei tulisi mieleenkään kenellekkään lähetellä laskuja jos joku lelu menee rikki, ainahan niitä menee vahingossa. miksi ihmeessä pitää niin kalliita leluja hankkia? statuksen nostatukseksikö?
ja olet vastuussa kun olet kutsunut lapsia kylään.Vaikka kyse olikin 9-vuotiaasta!
Molopäitä 9-vuotiaita, etteivät osaa noudattaa selkeitä ohjeita, olkaa hyvät ja varoittakaa kavereiden vanhempia. Että meidän Petteri on vähän vajakki, tai sitten me ei vaan olla jaksettu kasvattaa sitä, sen voi viedä keskelle metsää hakkaamaan kiviä ja keppejä vastakkain, siihen se just ja just pystyy.
Mä kyllä tunnistan tuon lapsityypin, joille "sattuu" vielä 9-vuotiainakin, yleensä ovat just sellaisia pikkupaskiaisia, jotka kateuksissaan rikkoo toisten tavaroita " vahingossa", ja äitinsä tietysti selittelemään, kun eihän meidän Petteri...
Siis ihanko oikeesti jos kutsutaan synttäreille ja joku ei osaa käyttäytyä ni mun kemujen järjestäjänä pitäis korvata kaikki tuhottu omaisuus, joka siis on omaani?
Jos vanhemmat eivät vastaa omista lapsistaan ni mä en ikinä järjestä lapselleni synttäribileitä. Ihme vanhempia olette! Jos kyseisen lapsen vanhemmilla ei ole kotivakuutusta tai vastuuvakuutusta ni se on heidän päätös ja he maksavat sen omasta pussistaan.
oletko for real?
jos sulla on leluja jotka maksaa noin paljon, laitat ne pois silmistä kun tulee vieraita. 3-vuotiaan ei voi olettaa muistavan neuvoja miten leikitään ym. ja vahinkoja sattuu. ei tulisi mieleenkään kenellekkään lähetellä laskuja jos joku lelu menee rikki, ainahan niitä menee vahingossa. miksi ihmeessä pitää niin kalliita leluja hankkia? statuksen nostatukseksikö?
ja olet vastuussa kun olet kutsunut lapsia kylään.Vaikka kyse olikin 9-vuotiaasta!
Jos teillä on niin molopäitä 9-vuotiaita, etteivät osaa noudattaa selkeitä ohjeita, olkaa hyvät ja varoittakaa kavereiden vanhempia. Että meidän Petteri on vähän vajakki, tai sitten me ei vaan olla jaksettu kasvattaa sitä, sen voi viedä keskelle metsää hakkaamaan kiviä ja keppejä vastakkain, siihen se just ja just pystyy.
Mä kyllä tunnistan tuon lapsityypin, joille "sattuu" vielä 9-vuotiainakin, yleensä ovat just sellaisia pikkupaskiaisia, jotka kateuksissaan rikkoo toisten tavaroita " vahingossa", ja äitinsä tietysti selittelemään, kun eihän meidän Petteri...
No mulla ei ole molopäätä 9-vuotiasta, mutta mun mielestä se on aikuselta aika molopäistä antaa lasten (!) leikkiä 300-400 euroa maksavalla lelulla ja itkeä sitten kun se meneekin lasten käsittelyssä rikki.
Joojoo, tahallaan rikkominen on tietenkin väärin ja itse korvaisin vaikka oma lapsi rikkoisi lelun vahingossa. En vain ymmärrä, että noin kalliita leluja annetaan "vieraisiin" käsiin!
pannaan paikat tuusan nuuskaksi ja vastuussa on se, joka asuu talossa, koska hänellä on syntymäpäivä. Höpö höpö.
Siis ihanko oikeesti jos kutsutaan synttäreille ja joku ei osaa käyttäytyä ni mun kemujen järjestäjänä pitäis korvata kaikki tuhottu omaisuus, joka siis on omaani?
Jos vanhemmat eivät vastaa omista lapsistaan ni mä en ikinä järjestä lapselleni synttäribileitä. Ihme vanhempia olette! Jos kyseisen lapsen vanhemmilla ei ole kotivakuutusta tai vastuuvakuutusta ni se on heidän päätös ja he maksavat sen omasta pussistaan.
niin joo, sä olet niistä vastuussa. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Jos se lapsi loukkaa teillä niin edelleenkö sen vanhemmat on siitä lapsesta vastuussa? Kyllä tässä nyt myös ap pakoilee omaa vastuutaan, vahinko puoliksi vanhempien kesken.
Miettikääs nyt vähän! Teinien bileissä pannaan paikat tuusan nuuskaksi ja vastuussa on se, joka asuu talossa, koska hänellä on syntymäpäivä. Höpö höpö.
Kun sä viet lapsesi kaverien synttäreille niin kenen oletat katsovan lasten perään vai onko ne 7v:t siellä ihan omin päin, ilman valvontaa? Se on sinusta ihan ok? Mitäs jos joku loukkaa, kuka siitä vastaa? Kyllä mä katson, että jos joku kutsuu lapset ilman vanhempiaan synttäreille, niin tämä aikuinen myös ottaa niistä lapsista vastuun. Jos ei siihen kykene niin sitten vois ilmoittaa, että vanhemmat tulee vahtimaan lapsensa itse sinne synttäreille.
mun kymmenvuotisjuhlissa meni parilla kaverilla leikki vähän överiksi ja seurauksena oli hajonnut huonekalu. Korjaus onnistui, mutta lasku oli monta sataa markkaa. Lasku meni kaverin kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta.
Toki lapset ovat lapsia, mutta jokaisella on velvollisuus korvata aiheuttamansa vahingot. Tuo korvausvelvollisuus alkaa syntymästä, kuten täällä on jo moneen otteeseen mainittu. Keskustele tv:n rikkojan vanhempien kanssa ja kysy, voisitteko hakea korvausta heidän kotivakuutuksestaan.
Laittakaapas mammat kotivakuutukset kuntoon niin ei tarvitse menettää mielenrauhaa, kun päästää lapsukaisensa rellestämään kodin ulkopuolellakin. Yksikin pikku kullannupun naarmuttama autonovi tai kaverilla särjetty peili on helposti vakuutusmaksujen arvoinen.
tän takia ne synttärit kannattaa ulkoistaa. Eläköön HopLop sun muut synttärijärjestäjät! Testatut leikkipaikat ilman särkyviä laitteita niin voi ne adhd lapsetkin kutsua mukaan.
Jos lapsi tahallaan rikkoo television, niin kyllä se on korvattava ja koska lapsi on alaikäinen, on korvausvastuu vanhemmilla. Oli vanhemmat läsnä tapahtumahetkellä tai ei.
"Joskus käy niin, että alaikäinen aiheuttaa ajattelemattomuuttaan vahinkoa. Miten korvausvastuu tällöin menee?
Yleensä alle kahdeksantoista -vuotias korvaa vahingosta vain sen määrän, joka hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa, teon laatuun, vahingon aiheuttajan ja vahingon kärsineen varallisuusoloihin sekä muihin olosuhteisiin katsoen harkitaan kohtuulliseksi. Jos esimerkiksi lapsi aiheuttaa suurelle, kansainväliselle kauppaketjulle miljoonavahingot, niin on selvää, ettei lasta voida velvoittaa korvaamaan tuota vahinkoa täysimääräisesti. Ei edes yhdessä vanhempiensa kanssa. "Soita lakipuhelin 02000 14 24 tai 02000 24 24 -
palvelee viikon jokaisena päivänä
Pojat on poikia. Vähän ymmärrystä kehiin, hei!
Tää lause saa mut aina ja ikuisesti raivon partaalle. Ei ihme, että pojista tulee tuollaisia pikkutuholaisia, jos vanhempi käyttää kasvatuksessaan tätä perustetta.
Ja kyllä, minulla on sekä tyttöjä että poikia ja kaikille opetetaan samat käytöstavat ja oletetaan käyttäytyvän yhtä asiallisesti!
tai pojan vanhempien vastuuvakuutus. Asiallisesti nyt vaan yhteys vakuutusyhtiöön ja kaffepöydän ääreen sovitte pojan vanhempien kanssa asiasta. Lasten tötöilyille ei aina voi mitää, turha siinä on kiistellä kuka vahti tai ei vahtinut, sattunut mikä sattunut.