Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajista...

Vierailija
15.09.2010 |

Meidän tokaluokkalainen sai uuden open. Tyttö on juuri valmistunut ja alkaa kypsyttää. Läksyjä on ihan järjettömät kasat, mutta ohjeistus niin vaikeaa, että lapset eivät tiedä mistä kirjasta jne.

Samaten hän lähettää ihan lapsellisia ohjeita tyyliin "muistakaa pukea lapset lämpimästi" ja että lasten ei saa antaa itse pakata reppuaan - 99 % lapsista tuodaan koululle, joten he eivät myöskään niitä reppujaan itse pakkaa, kun eivät edes kulje kouluun yksin.

Viimeisin tempaus oli se, että hän lähettää lehtiartikkelin siitä, miten vanhempien pitää auttaa läksyissä. Ja tämä kaikki koulussa, johon vanhemmat kuskaavat esikoulusta asti ja todellakin panostavat läksyjentekoon jo siellä. Kaikki korkeakoulutettuja, valtaosa tekee lyhennettyä päivää lastensa takia jne.

Eli tytöllä on tilannetaju totaalihukassa, mutta valistaa sormi pystyssä, teettää sekavia läksyjä ja ylireagoi ihan kaikkeen...

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kerran ollut palautteen antajien joukossa? Mitäs jos teidän into haukkua opea keskenänne on niin suuri, että kukaan ei enää kehtaa sanoa, että hei, ope vastas mun viestiin ja me oltiin väärässä... Kivempi vaan jatkaa mouhoamista porukalla, kun se ope on niiiiin kamalan huono.

Ja toisekseen, mitä itse oon tokaluokkalaiseni kirjoja katsellut, niissä ei vaan ole mitään sellaisia tehtäviä, jotka olisi niin vaikeita, ettei tokaluokkalainen selviäisi... Ja jos ope vielä arvelee, että te vanhemmat autatte mielellään läksyissä, tuntuu ihan käsittämättömältä, että miten tavallisella järjenjuoksulla varustettu muksu ei niistä selviäisi...

Vierailija
62/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös näitä totaalihuonon itsetunnon omaavia, joiden pitää tulla haisemaan itsekehulta ketjuun kuin ketjuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 62, jonka lukutaito onneksi riittää, mutta näköjään kirjoittaminen on hankalampaa. ;)

Vierailija
64/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan ok ohjeita. Aina löytyy niitä lapsia, jotka tulee kouluun ilman takkia jne. Jos teidän lasta ei koske nuo opastukset, niin ole huolehtimatta niistä sitten.

Valitettavasti niitä lapsia löytyy aina, joilla ei ole vaatetus kohdallaan. On lapsia, joiden vanhemmat eivät seuraa yhtään läksyjentekoa eikä koulussa ole ikinä oikeat kirjat mukana.

Opettaja antaa yleisohjeet, jotka ei välttämättä koske teidän lasta ja hyvä niin. Jos on tarvetta antaa palautetta läksyistä ym niin mitä sinä sitä täällä valitat? Ole yhteydessä opettajaan. Vanhempainillassa voi aina keskustella rakentavasti kaikista kouluun ja opiskeluun liittyvistä jutuista.

Vierailija
65/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuvat keskenään. Ja näistä läksyistä puhuttiin ennen kuin sitä palautetta alkoi mennä.

Meitä kiinnostaa lasten koulunkäynti ja lasten jaksaminen. Opettaja ei ole tässä pääosassa, vaikka hän itse niin kuinka kuvittelisi.

Nämä meidän lasten läksyt ovat olleet paljon runsaammat kuin muilla. Vanhemmat ovat tilannetta vertailleet muihin kouluihin sekä samalla että muilla paikkakunnilla ja nämä on oikeasti ylimitoitetut. Pahimmillaan kolme tuntia on vierähtänyt illassa. Ja tämä pitkän koulupäivän päälle. Päivästä tulee väkisin osalla pitkä, koska koulun päälle on oltava ip-kerhossa, koska kotiin ei pääse kuin vasta vanhempien matkassa.

Vierailija
66/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan kolme tuntia on vierähtänyt illassa. Ja tämä pitkän koulupäivän päälle. Päivästä tulee väkisin osalla pitkä, koska koulun päälle on oltava ip-kerhossa, koska kotiin ei pääse kuin vasta vanhempien matkassa.

Edes osittain?

Vierailija
67/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussamme nimenomaan painotetaan sitä, että lasten pitää itse pakata reppunsa, ja huolehtia tavaroistaan! Vanhemmat toki saavat (ja on suotavaa) varmistaa eli kysyä, että homma on tehty. Mutta lapset pitää opettaa ottamaan itse vastuu.

t. ope itsekin, myös kolmen lapsen äiti

Vierailija
68/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvin paistaa AP:n viesteissä oma epävarmuus. Tarvitsee korostaa omaa korkeakoulutusta ja kuinka täydellinen itse on lastenkasvattajana, lisäksi yritetään nostaa omaa egoa tytöttelemällä opettajaa. Tämä uusi ope kaipaisi asiallista palautetta ja keskustelua, mutta jos palautteen laatu on tämä, niin tuskin tässä koulussa kehittyy paremmaksi opettajaksi.

Ihmettelen miten tälläinen korkeastikoulutettu henkilö voi olla noin epäkypsä ottamaan ja antamaan palautetta. Minkäänlaista neuvoa tai ohjetta ei saa mistään tulla kun itse on niin täydellinen joka asiassa.

Miksi osa korkeakoulutetuista yleensäkin mainostaa koulutustaan kuin se tekisi heistä ylempiä muihin nähden? Yleensä kyllä ovat juuri näitä korkeastikoulutettuja, ketkä tohtorinhatun/korkeakoulututkinnon yms. jälkeen saa sihteerin töitä kun oman alan töitä ei ole..

Vierailija
69/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ip-kerho ei suostu.

Vierailija
70/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyemmäksi ja haluavat todella panostaa auttamalla yms. Ja sitten jotkut eliittikoulun vanhemmat kehtaavatkin säilöä lapsensa iltikseen, joka on niin luokaton, ettei siellä edes läksyjä tehdä.

Voi ap teitä ja sekopäistä vanhempien laumaanne...

Vierailija
71/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä meidän lasten läksyt ovat olleet paljon runsaammat kuin muilla. Vanhemmat ovat tilannetta vertailleet muihin kouluihin sekä samalla että muilla paikkakunnilla ja nämä on oikeasti ylimitoitetut.

juuri siksi, että siellä meno on erilaista kuin lähikoulussa? Tosin myönnän kyllä sen, että kolme tuntia läksyjä on oikeasti liikaa. Tästä kannattaa varmasti antaa rakentavaa palautetta opettajalle.

Tosin muistan, että kun oma lapseni oli 2. luokalla, hänellä oli läksynä kirjoittaa aine, jossa on kolme lausetta. Lapsella meni oikeasti kolme tuntia sen tekemiseen (luku- ja kirjoitustaidossa ei ollut mitään vikaa). En kuitenkaan pitänyt läksyä ylimitoitettuna.

Vierailija
72/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja välillä uikuttaa, ettei keksi mitään tai ei jaksa kirjoittaa. No, kestäähän se sitten, eikä tasan ole open tai läksyn vika eikä asia sillä parane, että pitäisin kiivaan opea haukkuvan palaverin naapurinäidin kanssa...

Vierailija
73/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen homehtui ja uutta ei ole lupauksista huolimatta saatu.

Ja se ip-kerho on lapsille paikka, jossa olla luokkakaverien kanssa. Koska kaikki asuvat hajallaan, ei ole muutakaan keinoa missä leikkiä ja olla vapaasti.

Eli se pelkkä työpäivän lyhentäminen ei ole ratkaisu, vaan siinä pitäisi saada jonkinlainen järkevä tasapaino ja koulun käsittää omat realiteettinsa, eikä vain saarnata korkeuksista.

ap

Vierailija
74/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten opettajien mukaan, läksyihin saa mennä koulupäivän jälkeen max tunti. Jos menee enemmän, pitää ottaa opettajaan yhteys. Eli tämä palsta ei varmaan korjaa teidänkään ongelmia.

Soita opettajalle. Yritä hieman korjata myös asennettasi, täällä sinusta ainakin saa kuvan, että koet olevasi parempi ihminen kuin tuo opettaja. Ehkä se yhteistyökin alkaisi toimimaan jos et heti kättelyssä ilmoittaisi kuinka "opettaja on surkea" ja "sinä koulutettu äiti, joka tietää jo kaikesta kaiken". Eli yritystä sinultakin. Lapsesikin hyötyy tästä.

Vierailija
75/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin muistan, että kun oma lapseni oli 2. luokalla, hänellä oli läksynä kirjoittaa aine, jossa on kolme lausetta. Lapsella meni oikeasti kolme tuntia sen tekemiseen (luku- ja kirjoitustaidossa ei ollut mitään vikaa). En kuitenkaan pitänyt läksyä ylimitoitettuna.

Meidän 3-luokkalaisella pojalla meni pari tuntia kun piti keksiä kolme asiaa, jossa on hyvä ja kolme, jossa on parantamisen varaa. Niin ja vielä kertoa, miksi joku kukka on kaunis. Ei taipuneet pojan putkiaivot tähän millään :D

Vierailija
76/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on tärkein maailmassa, ja on aivan selvää, että kun on kysymys ns. "erikois"koulusta, vanhemmat seuraavat koulunkäyntiä tarkemmin kuin taviskoulussa. Tätä tämä uusi opettaja ei ota lainkaan huomioon. Lisäksi hän ilmeisesti ei kykene ottamaan mitään palautetta vastaan eikä pidä vanhempia kasvatuskumppaneina vaan välttämättömänä pahana, joille pitää vähän väliä jostakin mitättömästä asiasta muistutella, jotta huomio olisi poissa niistä todellisista ongelmista.

Jos läksyjä on liikaa ja lisäksi ne on liian vaikeasti ohjeistettu, on selvää, että lapsen kiinnostus opiskelua ja koulunkäyntiä kohtaan laskee. Itse tuoreena opettajana sain vanhemmilta samantapaista kommenttia, ja otin onkeeni ja annoin vähemmän läksyjä. Kyllä ne vanhemmat tietävät, mikä on heidän lapsilleen liikaa. Olin myös nuori opettaja ja sain osalta vanhemmista varsin epäasiallista palautetta (mm. että tämä vanhempi on kuuden lapsen äiti ja tietää takuulla enemmän 10-vuotiaiden opettamisesta kuin minä), joka ei millään tavalla ollut rakentavaa eikä liittynyt mihinkään toimiini. Epäasialliseen palautteeseen on hankala vastata tai korjata käytöstään, kun se koskee vain yleisesti ikää ja joitakin (kuviteltuja) taitoja lasten opettamisesta. Mutta osalta vanhemmista (opettajia hekin) sain rakentavaa palautetta ja pystyin heille perustelemaan opetustani, kuuntelemaan heidän mielipiteensä ja rakentamaan siitä sopivan paketin, jolla jatkaa opetusta. VAnhemmat ovat lastensa asiantuntijoita, joten jos heillä on hyviä neuvoja, niitä pitäisi jokaisen tuoreen opettajan kuunnella.

Ap, nyt olisi hyvä puhua tuon opettajan kanssa ihan kasvotusten ja rakentavassa hengessä. Esimerkein näytät, mitkä läksyt veivät miten kauan aikaa ja että niitä oli ohjeistettu huonosti. Pysy asiallisella linjalla. Kerro faktat ja anna opettajan päättää itse, mitä niillä faktoilla tekee. Inhottavinta oli kuulla joiltakin näistä äideistä, mitä minun nyt pitäisi tehdä, koska he ajattelivat opetusta vain oman lapsensa kannalta (ei saa edetä näin nopeasti, kun meidän Miko ei nyt pysy kärryillä mutta ei Miko tukiopetusta tarvitse, etenemistahti on vain liian luja). Jos opettaja ei edelleenkään reagoi vanhempien antamaan palautteeseen (esim. vanhempainillassa voisi useampikin ilmaista kantansa tai sitten moni kirjoittaa opettajalle viestiä tai vaatii tapaamista ja kertoo ongelmista), niin sitten yhteys rehtoriin. Rehtorilla on varmasti kokemusta nuorista ja yli-innokkaista opettajista ja hän osaa heitä ohjeistaa.

Ei se nuoruus ja tietynlainen pedagoginen ylimielisyys tee vielä siitä opettajasta huonoa. Huono hän on sitten, kun kaikesta palautteesta huolimatta mikään ei muutu ja lapset ovat edelleen aivan pihalla. Anna selkeää palautetta ja odota, mitä tapahtuu. Ehkä tästäkin opettajasta kehittyy vielä ihan loistava. :)

Vierailija
77/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä toive on koulusta lähtöisin. Ip-kerhossa tehdyt läksyt kun erottaa yleensä (huonommasta) jäljestä, ne kun sutaistaan siellä hälinässä aika nopeaan.

Vierailija
78/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että koululla järjestetty iltapäiväkerho KIELTÄISI lapsia oppimasta. Tähän väliin taitaa olla ihan pakko purskauttaa ilmoille huuto: PROVO!

Ip-kerho ei suostu.

Vierailija
79/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisvastaukseksi tuli kopio lehtiartikkelista. Ei muuta.

Vierailija
80/136 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta tähän asiaan se, että valitat av:lla, valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä