Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten dissosiointi ilmenee?

Vierailija
07.04.2026 |

Olen vuosia, jopa vuosikymmeniä tuntenut olevani ns elämästäni irrallaan, eli käytännössä jotenkin seuraan sivusta touhuiluani. En myöskään osallistu mihinkään, ellei se ole täysin välttämätöntä. Mitään sosiaalisia pelkoja minulla ei ole, ainoastaan tätä syvää vierautta sekä hahmoani kohtaan. Kuulostaako tämä traumapohjaiselta dissolta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on yksi tyypillinen oire. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiselle ole hyväksi identifioitua egoonsa ja "hahmoonsa" liikaa. On tervettä havainnoida itsensä vain osana kaikkea, koska sitä ja vain sitä jokainen on. 

Vierailija
4/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös koen sekä elämäni että hahmoni itsestäni irrallisiksi ja vieraiksi. 

Vierailija
5/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta mitenkään huolestuttavalta, jos kykenet kuitenkin toimimaan normaalisti elämässä. 

Vierailija
6/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiselle ole hyväksi identifioitua egoonsa ja "hahmoonsa" liikaa. On tervettä havainnoida itsensä vain osana kaikkea, koska sitä ja vain sitä jokainen on. 

Joo, ja toki kaiken mt-oirehdinnan saa toki hengellisesti käännettyä normaaliksi. Minä kuitenkin ajattelen, että on aika tärkeää tuntea elävänsä sitä elämää mitä elää, sekä myös olevansa se olento joka ko elämää elää.

Vierailija
7/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivosumulta, jano, hormonit, kilpirauhanen. Jos traumaperäinen dissosiaatio, entä sitten? Näiden kanssa on vain elettävä. Emme ole sama kuin traumamme tai sairautemme, vaan paljon muutakin.

Vierailija
8/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja toki kaiken mt-oirehdinnan saa toki hengellisesti käännettyä normaaliksi. Minä kuitenkin ajattelen, että on aika tärkeää tuntea elävänsä sitä elämää mitä elää, sekä myös olevansa se olento joka ko elämää elää.

Minä taas ajattelen, että juuri liiallinen uppoutuminen näihin on räjähdysmäisesti lisääntyneiden mielenterveysongelmien ja tyhjyyden kokemusten syynä.

Vierailija
9/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta mitenkään huolestuttavalta, jos kykenet kuitenkin toimimaan normaalisti elämässä. 

Kiitos! Tuli helpottunut ja hyvä mieli.

Ap

Vierailija
10/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ajattelen, että juuri liiallinen uppoutuminen näihin on räjähdysmäisesti lisääntyneiden mielenterveysongelmien ja tyhjyyden kokemusten syynä.

Ja nimenomaan se ajatus, että on olemassa kaikesta muusta olemassaolosta irrallinen elämä, johon täytyy ehdottomasti täysillä uppoutua.

Vierailija
11/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla traumaperäinen dissosiaatio nyt 16 vuoden hoidon jälkeen aika hyvin integroitu.

En olisi huomannut mitään oireita jos en olisi diagnoosia saanut ja lähetettä terapiaan. Onneksi sain. Hain apua masennukseen ja sieltä pohjalta paljastui paljon vakavampia asioita.

Jos sulla on mahdollisesti trauma taustalla, niin hakeutuisin psykiatrin arvioon.

Vierailija
12/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrallaan tunteista/kehosta/ympäristöstä. Ns. normaali elämä aina tuntunut teennäiseltä, teatterilta, koska ei ole ollut turvallista olla, kuka olen eikä edes miettiä, mitä itse haluan. Tätä turvaa rakentanut pitkän aikaa, jotta läsnäolo omassa itsessä ja elämässä tulisi mahdolliseksi.

Vierailija
13/13 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin jo lapsena, kun en tuntenut kuuluvani itseeni, nimeeni tai ulkonäkööni millään lailla. Tunsin jo silloin oloni irralliseksi itsestäni. Kohta olen 60, ja tälleen tää elämä nyt vaan on mennyt, kohtuullisen normaalisti kuitenkin. Syy irrallisuuteeni johtunee siitä, ettei mulle koskaan syntynyt tunneyhteyttä vanhempiini. Tämän olen oppinut hyväksymään, ja koska mennyttä ei voi muuttaa, niin olen itse tehnyt itselleni mielenkiintoisen elämän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi