Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekalla kertaa neuvolassa käysessä sanottiin, että olen lihava, nyt en uskalla syödä mitään :-(

Vierailija
14.09.2010 |

Odotan ekaa lasta ja kun kävin neuvolassa ekaa kertaa, neuvolan täti katsoi painoani ja sanoi, että oletpas sinä jo valmiiksi aika lihavassa kunnossa.

Painoa oli siis kesän jäljiltä 112 kiloa. Itsekin hämmästyin kyllä lukemaa, kun toukokuussa olin 98 kiloa ja reilussa kahdessa kuukaudessa oli siis tullut lähes 15 kiloa.

No. pahoitin kuitenkin mieleni. Ja jätin kaiken ylimääräisen ruokavaliostani pois. Siis karkit, limpparit, työpaikan tarjoilut, iltanapostelut. Ja tunnustan, että olen kytännyt syömisiäni nyt muutenkin. Annoskoot pidän todella kurissa.

Syön kuitenkin todella terveellisesti ja monipuolisesti. Rohkaistuin kysymään tutulta ravintoterapeutilta neuvoja. Päätin vain kerta kaikkiaan pistää elämäntavat kuriin. Ja sain itseni (ja miehen samalla) liikkumaan. Olemme käyneet joka päivä vähintään tunnin kävelylenkeillä.

Olo on nyt tosi reipas. Ja paino on pudonnut nyt 102 kiloon.

Kun kävin juuri neuvolassa, sain siellä nuhteet painon putoamisesta. Ei sais kuulema laihduttaa.

Mitä mun kuuluu nyt sitten tehdä?!?!? Pitääkö kaivaa suklaalevyt takas esiin, että paino ei putoa? Yritin sanoa neuvolassa, että ollaan nyt oltu tosi reippaita ja jätetty kaikki herkut pois. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että olen nyt aloittanut sairaalloisen dieetin.

Mies oli tilaisuudessa mukana ja oli kans ihan ihmeissään. Hän on kuitenkin seurannut vierestä ja ollut osana elämänmuutosta.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, että noin pitkäihminen ei mun mielestä ole sairaalloisen lihava, kuten joku täällä kommentoi. Lihava kyllä, mutta eihän pitkä ihminen välttämättä näytä edes mitenkään tankilta. Lyhyemmillä ihmisillä lihavuus sekä näyttää että tuntuu paljon pienemmillä kilomäärillä.

Vierailija
2/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... sulle on kertynyt tosi paljon turvotusta, joka myös osaltaan on nostanut sitä alkupainoa. Pidä kiinni elintapamuutoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rv 34 paino on kotivaa'an mukaan noussut n.5kg.

Minulle ei terveydenhoitaja kauhistellut painoa mutta syömishäiriötaustaisena suhtaudun itse neuvolan punnituksiin kuin painonvartijoihin ja painonnousu tuntuu kamalalta. Olin jo raskautuessani normaalia painavampi, painaessani 80kg olen itse asiassa aika hoikka (olen lihaksikas ja "roteva")

Voin vain kuvitella miten vaikeaa painon kanssa olisi jos siitä vielä neuvolassa kuittailtaisiin...

ap, jatka samaan malliin, kyllä se painonkehitys siitä tasaantuu :)

Vierailija
4/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rv 34 paino on kotivaa'an mukaan noussut n.5kg.

Minulle ei terveydenhoitaja kauhistellut painoa mutta syömishäiriötaustaisena suhtaudun itse neuvolan punnituksiin kuin painonvartijoihin ja painonnousu tuntuu kamalalta. Olin jo raskautuessani normaalia painavampi, painaessani 80kg olen itse asiassa aika hoikka (olen lihaksikas ja "roteva")

Voin vain kuvitella miten vaikeaa painon kanssa olisi jos siitä vielä neuvolassa kuittailtaisiin...

ap, jatka samaan malliin, kyllä se painonkehitys siitä tasaantuu :)

Vierailija
5/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siksi, että jos nyt syöt alle 1200 kaloria päivässä, sikiön aineenvaihdunta muuttuu, ja lapsesi altistuu lihomiselle sekä sydän-ja verisuonitaudeille. Tämä on täysin tutkittu juttu, ja siitä löydät varmasti netistäkin tuloksia. Jos äiti ei saa riittävästi ravintoa alkuraskaudessa, menee myös lapsen elimistö säästöliekille. Jos vatsassasi on tyttö, vaikuttaa se myös seuraavan sukupolven aineenvaihduntaan, sillä tästä tilanteesta jää merkit myös lapsen munasoluihin. Nämä on isoja juttuja, ja koska teidän perheessä on ainakain kulttuurinen riski lihomiseen, on väärin lasta kohtaan jos altistat hänet lihomiselle sekoittamalla aineenvaihdunnan niin että hän lihoo helposti koko loppuelämänsä vaikka eläisi kuinka terveellisesti tahansa.

Sä voit laihduttaa milloin tahansa tän jälkeen. Mut älä tee sitä nyt -lapsen vuoksi.

Vierailija
6/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on minusta oikein. Älä tingi normaalista syömisestä kuitenkaan. Syö 5 tasapainoista ateriaa päivässä.

Vierailija
7/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä vauvan tulon vuoksi että tervellisemmän elämäntavan aloituksen vuoksi!

Jatka aloittamallasi linjalla, sillä terve ja hyväkkuntoinen äiti on lapsenkin kannalta hyvä asia.

Voit jättää tuon neuvolantädin kommentit omaan arvoosi, heitäkin on moneen junaan ja jotkut ovat luonteeltaan ikäviä, tahtovat näyttää valtaansa ja piikitellä varsinkin esikoistaan odottavia. Onneksi suurin osa on kuitenkin varmasti toisenlaisia, ammattitaitoista väkeä.

Itse olisin sanonut sille neuvolantädille toisella kertaa, että minkä takia sillä ensimmäisellä kerralla huomautettiin että olet liian lihava ja nyt kun tartuit asiaan, sekään ei ole heistä hyvä, että päättäkää nyt ihmeessä mitä mieltä neuvolaväki nyt sitten on.

Vierailija
8/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa laihduttaa, mutta jos ON JO valmiiksi noin ylipainoinen, ei laihtumisesta ole haittaa todellakaan. Max painon lisäys ylipainoiselle raskausaikana on 5-8kg.

Ei mitään haittaa, että olet jättänyt pois makeiset, limpparit ym. mielestäni tuollaisella ruokavaliolla suojaat, ettei lapselle kehity raskausajan diabetesta. Länsimaisessa kulttuurissa ei ole riskiä tavallisella ruokavaliolla, että äidin kcl määrä vrk jäisi alle 1200vrk, ellei varta vasten JÄTÄ SYÖMÄTTÄ.

Sehän ei ole tarkoitus, mutta terveellisesti kannattaa syödä säännöllisesti.

Vierailija
9/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten moni on täällä kirjoittanut. Miksi ihmeessä pitäisi?? Se vauva on jo joka tapauksessa tulossa, ei ole mitään pointtia kertoa ylipainoiselle odottajalle, että sä oot sitten muuten sairaalloisen obeesi. Ai olen vai - onpa hyvä että tuli puheeksi, kun enpäs olekaan päässyt huomaamaan!!! Ja laihduttaa ei oikeasti pitäisi raskausaikana, ottakaa selvää asioista. Se on mielestäni ok, että neutraalisti th sanoo vaikkapa makean rajoittamisesta ja raskausdiabetesriskistä ja sen ehkäisemisestä ruokavaliolla, mutta mielestäni on asiatonta suunnilleen haukkua ylipainoinen odottaja pystyyn, mitä sillä kukaan voittaa? Tuntuu nykyään, että vaikka menisi flunssan takia lääkärille tai vaikka hammaslääkäriin, niin oletus on että lihavalle pitää jonkun terveydenhuollon ammattilaiselle kertoa, että sä oot sitte lihava. Ei tarvitse! Tiedetään jo! Mistäs sekään terkka tietäisi, vaikka ap olisi päinvastoin jo laihduttanut vaikka kuinka ennen raskaaksi tuloaan? Minulle oltiin hyvin asiallisia koko raskauden ajan, vaikka olen ylipainoinen, ja ajattelinkin että selvästi terkkoja on ohjeistettu kohtaamaan ylipainoiset odottajat niin että he saavat tukea ilman kiusaamista tilanteessa, jossa ei ylipainolle oikeastaan voi mitään. Sain ohjeet, millä painoa ei tulisi lisää, mutta painolla ei ollut sen isompaa roolia neuvolakäynneillä kuin kellään muullakaan ja hyvä niin.

että emme osaa käydä itse vaa'alla tai katsoa peiliin.. "Olet ylipainoinen!" (no shit, Sherlock)...

Itselläni ylipaino ei johdu siitäkään etten osaisi syödä oikein.

Vierailija
10/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustavista vastauksista

Kommentoin nyt kalorimäärää eli syön päivittäin vähintään 2200 - 2500 kcal eli tutun ravintoterapeitin mielestä aivan riittävästi. Juttelin vielä eilen illalla hänen kanssaan ja hän oli sitä mieltä, että vauvan pitäisi saada kyllä kaikki tarpeellinen.

En tunne laihduttavani, koska syön tosi paljon hedelmiä, jotka ovat tavallaan karkin korvikkeita. Jostain syystä suklaata tai mitään rasvaista minun ei tee edes mieli.

Minusta kuulostaisi kovin karulta, että en saisi syödä päivän aikana riittävästi. Silloin retkahtaisin illalla taatusti naposteluun.

kommentoi,

Ap

Vierailija
11/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä! Jostain syystä meitä lihavia vain pidetään niin tyhminä, että emme osaa käydä itse vaa'alla tai katsoa peiliin.. "Olet ylipainoinen!" (no shit, Sherlock)... Itselläni ylipaino ei johdu siitäkään etten osaisi syödä oikein.

Mutta sekään ei ole järkevää, että kierrellään ja kaarrellaan asioissa, joihin ylipino vaikuttaa. Eli on tökeröä sanoa: "Olet ylipainoinen". Sen varmasti jokainen tietää muutenkin. Sen sijaan on ihan ok sanoa "Sinun tapauksessasi on kohonnut raskausdiabeteksen riski, kun BMI on noin korkea, siksi kannattaa ...". Joku kun vetää tuostakin herneen nenään.

Terkojen nyt vaan on kerrottava kaikki nuo litaniat, kun osa ihmisistä ei tosiaankaan tiedä perusjuttuja esim. ylipainon vaikutusksista raskausaikana. Mennään siis "tyhmimmän" mukaan ja siksi iso osa äidestä saa kuulla paljon itsestään selviä juttuja.

Vierailija
12/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, niin kuin joku täällä aiemmin mainitsikin, että kuuman kesän ja alkuraskauden takia olit ensimmäisessä punnituksessa turvoksissa. Jos paino oli noussut 2 kk 15 kiloa ja sitten ilmeisesti kuukaudessa tippui 10 kiloa, niin ei se rasvaa ole kaikki voinut olla.

Helteiden loppuminen, liikunnan aloittaminen ja mahd. suolattomampi ruokavalio ovat kaikki vähentäneet turvotusta. Toki jonkun verran rasvaakin on varmasti karissut.

Neuvolassa katsotaan usein vain lukuja, ei ihmistä sen takana. Mulle kävi niin, että alkuraskaudessa paino tippui ja sitten lähti taas nousemaan, kun ruoka alkoi maistua paremmin. Tästä tuli neuvolasta tietysti naputusta, vaikka paino vain nousi samaan missä oli ollut monta vuotta.

Jatka samaan malliin!

Vierailija
13/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, niin kuin joku täällä aiemmin mainitsikin, että kuuman kesän ja alkuraskauden takia olit ensimmäisessä punnituksessa turvoksissa. Jos paino oli noussut 2 kk 15 kiloa ja sitten ilmeisesti kuukaudessa tippui 10 kiloa, niin ei se rasvaa ole kaikki voinut olla. Helteiden loppuminen, liikunnan aloittaminen ja mahd. suolattomampi ruokavalio ovat kaikki vähentäneet turvotusta. Toki jonkun verran rasvaakin on varmasti karissut. Neuvolassa katsotaan usein vain lukuja, ei ihmistä sen takana. Mulle kävi niin, että alkuraskaudessa paino tippui ja sitten lähti taas nousemaan, kun ruoka alkoi maistua paremmin. Tästä tuli neuvolasta tietysti naputusta, vaikka paino vain nousi samaan missä oli ollut monta vuotta. Jatka samaan malliin!

Vierailija
14/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ainakin siksi, että todellakin numeroihin vaan puututaan, ei äidin yleiseen terveyteen ja terveellisyyteen.

Olen itsekin ylipainoinen, mutta mulla kaikki mahd. mitatut arvot olleet aina erinomaiset. Myös sokerirasitukseen mut passitettiin, ja neuvolatäti oikein sanoi että oikein odotti mulla olevan arvoissa häikkää, mutta kas, ihan hemmetin hyvät nekin arvot.

Toisin sanoen, 50kg painava ihminen voi olla ruokavaliossaan paljon enemmän retuperällä kuin minä, jos hän esim. syö pelkkää mäkkäriruokaa ja herkkuja. Toiset kun voi niinkin tehdä lihomatta. Toisaalta taas minä syön monipuolisesti ja hyviä ravitsevia ruokia, aineenvaihduntani vaan on sitä luokkaa että vaikka kuinka liikkuisin ja vähentäisin syömistä, lihon jo pelkän muffinssin ajattelusta.

Mielestäni siis neuvolatätien pitäisi ehkä kiinnittää huomionsa odottajan terveyteen, niinkuin heidän ilmeisesti kuuluisikin, eikä siihen ah niin tärkeään painoon....

Vierailija
15/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt laihduttaa vuosia ja samaan aikaan raskautta. Kun sitten sain positiivisen testituloksen, terveellinen ruokavalio tuntui heti helpolta. Minullakin paino tippui alkuraskauden aikana reippaasti, vaikka en varsinaisesti edes laihduttanut.

Nyt mennään viikolla 38 ja paino on edelleen alle lähtötason. Minua neuvolassa on vain kannustettu.

Mietityttää vain, että miten saan pidettyä itseni kuosissa sitten synnytyksen jälkeen...

Vierailija
16/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipaino on vaarallista lapselle. Siis:VAARALLISTA LAPSELLE.

Neuvolassa lapsen terveys on etusijalla, meneekö jakeluun?

Ja 50kg painavalla ihmisellä on useimmin kuin ylipainoisella ihmisellä, ruokavalio monipuolinen ja ravitseva. Ärsyttää aivan tavattomasti lukeä näitä "minä syön terveellisesti, nuo laihat syö varmasti vain mäkkäriruokaa, olen näin läski vain siksi että ajattelen muffinssia ja lihon vaikka liikun koko ajan".

Anteeksi nyt, mutta jos syö terveellisesti, kohtuullisesti ja liikkuu, ei voi olla ylipainoinen. Ylipaino johtuu siitä että saa liikaa kaloreita. Ei mistään keijupölystä.

Vierailija
17/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä lihava jos mitata on 167cm/68kg!!!! jo aletaan musta mennä aivan liiallisuuksiin. Nykyisin ihannoidaan että esim.167cm pitäisi varmaan painaa se alle 60kg että olisi normaalia vaikka mun mielestä noi ko.luvut on aivan normeja ei suinkaan ylipainoinen.

Ap:lla tietenkin on ylipainoa, mutta tämän tapauksen bmi on 24,4 ja se on aivan normaali. Meillä päin sokerirasitukseen pitää mennä, jos bmi on yli 25 eli lievä ylipaino.

Mä itse olin 163 cm ja 62,4 kg, kun aloin kuopusta odottamaan, eikä mulle kyllä missään vaiheessa edes väläytetty sokerirasituksesta.

Vierailija
18/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi, voisitko vaihtaa neuvolantätiä?

Pyydä häneltä tapaamista ravintoterapeutille.

Itse olen lihava, ja neuvolantäti antoi minulle aikoinaan diabeetikon ruokavaliosuosituksen. Siinä oli semmoinen 1600 kcal. Ja suositeltiin liikuntaa.

Ajatuksena oli, että ko. ruokavaliosta saa kaiken tarpeellisen, mutta ei liikaa energiaa. Sinun painollasi jos alkaa syödä terveellisesti ja liikkua, niin tottakai paino laskee.

Ja hienoa hienoa hienoa, että olet tähän pystynyt ja pidä tästä kiinni.

Jos tämä neuvolantäti edelleen nuhtelee sinua, niin pyydä häneltä ehdottomasti lähete äippäpolille, että saadaan tutkittua, onko sikiö kehittynyt normaalisti. muista käyttää myös lisävitamiineja, erityisesti foolihappoa, varmuuden varoiksi.

Vierailija
19/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, anna neuvolan "ohjeiden" olla, tietysti paino putoaa kun tekee noin että jättää mässäilyt ja ylimääräiset pois, olet tehnyt oikein ja varmasti olo on parempi, tsemppiä sulle kovasti!! Luonto hoitaa kyllä homman ja pitää huolen siitä että lapsi saa mitä tarvitsee, muista pitää huoli myös vitamiineista, musta Multivitan raskaus&imetys -vitamiinit on hyviä ja suht edullisia. Mulla oli lähtöpaino 55 kg ja olen 167cm pitkä (eli BMI oli 19,7). Nyt rv 38 ja painoa on tullu yhteensä 20 kg lisää ja olen saanut jo kahteen kertaan kuulla että pitäisi rajoittaa jäätelön yms. syömistä kun on paino noussut niin paljon!! Eli pidetään nyt siitä kuitenkin kiinni että jos äidillä on hyvä olo, vauvalla on hyvä olo :o)

Vierailija
20/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ylipaino on vaarallista lapselle. Siis:VAARALLISTA LAPSELLE. Neuvolassa lapsen terveys on etusijalla, meneekö jakeluun?

Lapsen terveys vaarantuu myös siitä, jos äiti ei syö ravintoköyhää ruokaa, meneekö jakeluun?

Ja 50kg painavalla ihmisellä on useimmin kuin ylipainoisella ihmisellä, ruokavalio monipuolinen ja ravitseva.

Useimmitenko? Mitenkä olet asian mitannut?

Ärsyttää aivan tavattomasti lukeä näitä "minä syön terveellisesti, nuo laihat syö varmasti vain mäkkäriruokaa, olen näin läski vain siksi että ajattelen muffinssia ja lihon vaikka liikun koko ajan".

Sanoinko että varmasti syövät? Olisiko kuitenkin mahdollista, että on myös sellaisia ihmisiä, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan erilaisia? Voisiko olla?

Anteeksi nyt, mutta jos syö terveellisesti, kohtuullisesti ja liikkuu, ei voi olla ylipainoinen. Ylipaino johtuu siitä että saa liikaa kaloreita. Ei mistään keijupölystä.

Kuule jos asia olisikin noin yksinkertainen oikeasti lihomisen suhteen niin tässä maailmassa ei ylipainoisia ihmisiä olisikaan. Mutta onneksi olet mielipiteesi ihmisistä jo päättänyt, onnea sinulle.