Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekalla kertaa neuvolassa käysessä sanottiin, että olen lihava, nyt en uskalla syödä mitään :-(

Vierailija
14.09.2010 |

Odotan ekaa lasta ja kun kävin neuvolassa ekaa kertaa, neuvolan täti katsoi painoani ja sanoi, että oletpas sinä jo valmiiksi aika lihavassa kunnossa.

Painoa oli siis kesän jäljiltä 112 kiloa. Itsekin hämmästyin kyllä lukemaa, kun toukokuussa olin 98 kiloa ja reilussa kahdessa kuukaudessa oli siis tullut lähes 15 kiloa.

No. pahoitin kuitenkin mieleni. Ja jätin kaiken ylimääräisen ruokavaliostani pois. Siis karkit, limpparit, työpaikan tarjoilut, iltanapostelut. Ja tunnustan, että olen kytännyt syömisiäni nyt muutenkin. Annoskoot pidän todella kurissa.

Syön kuitenkin todella terveellisesti ja monipuolisesti. Rohkaistuin kysymään tutulta ravintoterapeutilta neuvoja. Päätin vain kerta kaikkiaan pistää elämäntavat kuriin. Ja sain itseni (ja miehen samalla) liikkumaan. Olemme käyneet joka päivä vähintään tunnin kävelylenkeillä.

Olo on nyt tosi reipas. Ja paino on pudonnut nyt 102 kiloon.

Kun kävin juuri neuvolassa, sain siellä nuhteet painon putoamisesta. Ei sais kuulema laihduttaa.

Mitä mun kuuluu nyt sitten tehdä?!?!? Pitääkö kaivaa suklaalevyt takas esiin, että paino ei putoa? Yritin sanoa neuvolassa, että ollaan nyt oltu tosi reippaita ja jätetty kaikki herkut pois. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että olen nyt aloittanut sairaalloisen dieetin.

Mies oli tilaisuudessa mukana ja oli kans ihan ihmeissään. Hän on kuitenkin seurannut vierestä ja ollut osana elämänmuutosta.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ekassa raskaudessa minulle keuhkottiin siitä, että painoa tulee liikaa. Juoksutettiin sokerirasituksissa ja saarnattiin miten herkuttelemalla ja itseäni lihottamalla (mitä en kumpaakaan tehnyt) saan pontson/plösön/tms. yhtä korrektisti ilmaistun vauvan.

Minulla oli ennen tuota raskautta painoa 67kg (olen 171cm pitkä) ja koko raskaudessa (synnytys viikolla 41+6) kiloja tuli 12. Ei siis mielestäni ihan totaalisia katastrofin aineksia kuitenkaan ollut ilmassa... :-/ Lapsi painoi syntyessään 3,5kg eikä siis ollut "plösö".

Tässä toisessa raskaudessa lähtöpainoni oli 5kg matalammalla. Oli kuuma kesä, ei tehnyt oikein mieli ruokaa. Söin kyllä ihan riittävästi todellakin, mutta lähinnä raikkaita hedelmiä ja salaatteja (lihaisia sellaisia ;D ) melko paljon. Niinpä painoa on kertynyt nyt paljon maltillisemmin, ja nyt ollessani raskaana viikolla 29 painoa on tullut 4kg. On siis noussut, mutta neuvolan mukaan "ei riittävästi!" . Sf-mitta kasvaa kuitenkin täsmälleen samalla lailla kuin esikoisestakin, ja vauvan koko on vastannut ultrissa hyvinkin viikkoja - itse asiassa hän näyttää jopa viikkoa isommalta mitä raskausviikoista voisi päätellä. Mutta tällä kertaa kukaan ei ole saarnaamassa miten meille tulee läski ja plösö vauva :-/

Eli ap, itse tiedät parhaiten! Kuulostaa siltä että elät tosi terveellisesti ja reipasta elämää - minä antaisin neuvolan vikinöiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jatka samaan malliin! Esikoisen kanssa jaksoin stressata sitä miten paino nousee "liikaa" vaikka elin terveellisesti, nyt en todellakaan jaksa huolehtia siitä että se nousee "liian vähän" ihan samalla tavalla eläessäni.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
42/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten moni on täällä kirjoittanut. Miksi ihmeessä pitäisi?? Se vauva on jo joka tapauksessa tulossa, ei ole mitään pointtia kertoa ylipainoiselle odottajalle, että sä oot sitten muuten sairaalloisen obeesi. Ai olen vai - onpa hyvä että tuli puheeksi, kun enpäs olekaan päässyt huomaamaan!!!

Ja laihduttaa ei oikeasti pitäisi raskausaikana, ottakaa selvää asioista. Se on mielestäni ok, että neutraalisti th sanoo vaikkapa makean rajoittamisesta ja raskausdiabetesriskistä ja sen ehkäisemisestä ruokavaliolla, mutta mielestäni on asiatonta suunnilleen haukkua ylipainoinen odottaja pystyyn, mitä sillä kukaan voittaa?

Tuntuu nykyään, että vaikka menisi flunssan takia lääkärille tai vaikka hammaslääkäriin, niin oletus on että lihavalle pitää jonkun terveydenhuollon ammattilaiselle kertoa, että sä oot sitte lihava. Ei tarvitse! Tiedetään jo! Mistäs sekään terkka tietäisi, vaikka ap olisi päinvastoin jo laihduttanut vaikka kuinka ennen raskaaksi tuloaan?

Minulle oltiin hyvin asiallisia koko raskauden ajan, vaikka olen ylipainoinen, ja ajattelinkin että selvästi terkkoja on ohjeistettu kohtaamaan ylipainoiset odottajat niin että he saavat tukea ilman kiusaamista tilanteessa, jossa ei ylipainolle oikeastaan voi mitään. Sain ohjeet, millä painoa ei tulisi lisää, mutta painolla ei ollut sen isompaa roolia neuvolakäynneillä kuin kellään muullakaan ja hyvä niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kun olet napostelut jättänyt sehän on hyvä. Kunhan saat tarvittavat ja tärkrät ravintoaineet niin pärjäät. Ehkäpä sinulla on se paino ollut niiden elämäntapojen takia niin suuri ja nyt siten laskee, kun mlella alueella toimit terveyden eteen paremmin. Ja imetys vaikuttaa tietty. En tiedä onko sinulla se vaihe. TErkkari varmasti huolissaan nopeasta pudotuksesta sen takia, ettet kuluttaisi laihduttaessaSI elimistösi proteiinuivarastoja ts. lihakset menee siinä laihdutuksen myötä. Siksi maltti- Pidä huoli itsestäsi. Pienempi paino kantaa, niin tarvitset sen kantamiseen vähemmän nergiaa. Ja olihan olosi parempi. Pohjoismaiset suokavaliosuositukset hyvät raamit. Tsemppia ja pitkää pinnaa. Toivottavasti löydät kivoja harrastuksia, joihin siten energia mielenkiinto menee kevyin mielin.

Vierailija
44/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Sivuhuomiona, etten ole vielä lukenut muita viestejä.)

Siis aivan käsittämätöntä meininkiä. :o Jos kerran vain suunnilleen jättää sokerit pois ja monipuolistaa ruokavaliota, niin se ei todellakaan ole mikään sairaalloinen dieetti! Jatka vain samoin ja anna neuvolan tädin sanoa, mitä nyt sattuu sanomaan. Kunhan syöt monipuolisesti ja tosiaan terveellisesti, niin energiamäärien pieneneminen ei oikeasti haittaa.

Toki annoskokoja ei ehkä niin tarvitse tarkkailla, ainakaan kasvisten osalta. Ehkä riisin, perunan ja vaalean leivän ja pastan määriä voi vielä katsoa vähän tarkemmin (siis ei tarkemmin kuin nyt, mutta tarkemmin kuin ennen uutta ruokavaliotasi), mutta muuten kuulostaa kyllä erittäin hyvältä. Erityisesti tuo, että kysyit ravitsemusterapeutilta. Ei sellaisen ammattilaisen jälkeen pitäisi neuvolassa olla mitään sanomista.

Vierailija
45/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve. Eihän siellä neuvolassa mieliksi tarvitse olla. Mutta tarvitseeko neuvolan tätien olla mieliksi asiakkaille? He hoitavat odottavia ja äitejä terveyden puolelta ajateltuna- Eivät aina niin hienotunteisia pysty olemaan. Eivät varmasti, kun asiakkaina on hormonimyrskyssä olevia ihmisiä. Itse ainakin olan ny myöhemmin tajunnut oman hormoneista aiheutuneen tilani. Mutta meillä kyllä neuvaolantädit ovat olleet asiantuntevia ja empaattisia. JA siitä vaahtoomisesta sanoisin, että parempi varmasti, että raskautesi aikana oon sokerit tutkittu...mieluummin niin kuin sinulle diabetes tai lapsellesi jo lapsuusiän diabetes koko elämän riesaksi vain siksi ettei tajuttu tutkia. Niinkin voi käydä. Ja onneksi olkoon, että olet synnyttänyt terveen vauvan.

Vierailija
46/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle. Hyvin menee ja jatka samaan malliin! Muutoksesi ei ole sairaalloinen dieetti, vaan todella järkevä elämäntapamuutos.

Itselläni oli ylipainoa raskauden alussa (159cm ja 67kg) ja onhan sitä vieläkin. Kiloja tullut rv 34 mennessä lisää 3. Ensin paino laski ja nyt loppua kohden on tullut sitten lisää. Ihan luonnollista kun lapsi kasvaa masussa.

Minun kilot lähti ihan vaan syömisremontilla (herkut pois paitsi karkkipäivänä). Liikuntaa en ole supistusten takia juuri päässyt harrastamaan. Olen saanut painokehityksestä vain positiivista palautetta neuvolasta.

Mutta kyllä minäkin ikäni 34v ja painon takia sinne sokerirasitukseen jouduin. Kaikki arvot oli kuitenkin alle normien.

Tsemppiä vaan elämäntapamuutokseen ja loppuraskauteen. Tosiaan ne neuvolan tädit on vaan ihmisiä, eikä aina tajua mitä töksäyttelevät. Asiakkaat kun ei aina ole samasta muotista ja raskaudet ei kaikki ole keskivertotyyppillisiä, niin pasmat menee vähemmästäkin sekaisin =)

Vierailija
47/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo ympäristömyrkkyhöpinaät. Hienoa, kun olet saanut terveellisen elämäntaparemontin käyntiin ja jatka ehdottomasti samaan malliin. Raskautesi sujuu varmasti vähemmillä komplikaatioilla, kun painoa on vähemmän ja ruokavalio terveellinen ilman verensokerin heittelyjä.

Jos kovasti lihavana joudut esim. sektioon ovat koplikaatioriskit huomattavasti korkeammat niin sinulla kuin vauvallakin. Lihavemmilla on suuremmat tukosriskit, hapetusongelmia, ongelmia haavanparanemisessa, verensokeriongelmia etc. Pidä siis ruokavalio kurissa:)

Vierailija
48/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei todellakaan ole liikaa painoa noilla mitoilla, olet normaalipainoinen! Älä nyt missään tapauksessa laihduta, 1500 kaloria raskaana on liian vähän vaikka energiankulutuksesi olisi normisti pieni. Sun terkkarilla on nyt joku "päävamma". Sitäpaitsi ei sulla kyllä ikääkään mitenkään paljon ole.

Tosin en ole ihan noin suuri. Olen 167 cm pitkä ja painan neuvolan ensimmäisessä punnituksessa 68 kiloa. Minulla on syömishäiriötausta, joten pyysin, ettei minulle niitä lukuja kerrottaisiin, varsinkin kun häiriö on ollut usean vuoden ajan piilossa. Neuvolan täti kuitenkin kommentoi painoani, kuinka on sitten pakko mennä sokerirasituskokeeseen jne, koska painoa ja ikää on liikaa (olen 33v). Nyt olen sitten ollut todellakin dietillä, tiukalla sellaisella. Syön todella vähän ja pidän huolta, että 1500 kaloria ei ylity päivässä.

Toivon todellakin, että myös tämä turvotus laskee, koska se on selvästi lisäpainoa. Olen nyt 15+ 5 rv.

Vierailija
49/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää kiinnittää asiaan huomiota. ei ole samantekevää vauvalle painaako äiti 120 vai 60kg..

Vierailija
50/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikesta neuvolassa tarvitse välittää. :)

Vierailija
51/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen 181 cm pitkä ja painoa on siis liikaa. Tiedän sen itsekin.

Kun tein positiivisen raskaustestin, olin jo muutaman päivän ihmetellyt kasvavia rintojani. Rinnat ovat edelleen yhtä kokoa isommat kuin ennen. Varmaan pari kiloa lisäpainoa oli tullut juuri niihin.

pohtii,

ap

Vierailija
52/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika neuvolantati ehka tajua, etta laihdut jopa pelkalla normaalisti syomalla. Kerro se hanelle uudestaan, ja jos ei mene tokalla kerrallakaan jakeluun, niin anna sitten olla menematta. Ei neuvolantatiinkaan tarvitse kaikessa uskoa tai orjallisesti hanen ohjeitaan noudattaa...

Vierailija
53/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paristakin syystä:

- elimistöön kertyneet ympäristömyrkyt yms. vapautuvat rasvasoluista laihtuessa ja kulkeutuvat sikiöön, mikä ei ole tietty hyvä juttu

- menet itse huonoon kuntoon, sillä vauva ottaa omansa joka tapauksessa, jolloin itsellesi jää vähemmän

Lakkaisin siis tarkkailemasta syömistä liian tarkkaan mutta pitäisin tuon herkuttoman linjan ja kevyen liikunnan, sehän on mahtavaa raskausdiabeteksenkin ehkäisyssä! :)

Vierailija
54/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pituinen ja painoinen ihminen laihtuu jo pelkästään sillä, että muuttaa ruokavalionsa terveellisemmäksi, pienentää annoskokoja ja aloittaa liikkumisen.

tsemppiä kovasti!

Vierailija
55/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kuulostaa hyvältä sinun kuntoremonttisi! Hienoa, että olet siihen pystynyt! Ehkäpä neuvolan täti nyt luuli, että et syö enää mitään. Herkut pois ja liikuntaa lisää sehän se motto on. Lapsi saa sinulta sen energiansa. Kun kerta varastossa vielä sinulla on.

Kokemusta ei minulla sinällään äitiysneuvolasta ole mutta th olen kyllä ja jatka samaan malliin sanon minä. Tiedän monta äitiä jotka ovat raskauden aikana laihtuneet ja saaneet terveitä lapsia.

Vierailija
56/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka ihmeessä samaan malliin, kuulostaa nimenomaan todella terveelliseltä painonpudottamiselta, juuri niinkuin pitääkin; jättämällä herkut pois, syömällä monipuolisesti ja liikkumalla.

Itse tein juuri samalla tavalla kun aloin odottaa, mutta lähtöpaino ei ollut kuin reilu 60 kiloa joten en halunnut siis laihduttaa vaan parantaa elämäntapojani ja siinä onnistuinkin. Sulla vaan tuota painoa on ennestään niin paljon enemmän että tottakai tippuukin enemmän! Älä välitä siitä neuvolatädistä vaan ole ylpeä itsestäsi. Koita kertoa vielä uudestaan miten asia on ja jos ei mene perille niin ei sitten mene!

Vierailija
57/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en ole ihan noin suuri. Olen 167 cm pitkä ja painan neuvolan ensimmäisessä punnituksessa 68 kiloa. Minulla on syömishäiriötausta, joten pyysin, ettei minulle niitä lukuja kerrottaisiin, varsinkin kun häiriö on ollut usean vuoden ajan piilossa. Neuvolan täti kuitenkin kommentoi painoani, kuinka on sitten pakko mennä sokerirasituskokeeseen jne, koska painoa ja ikää on liikaa (olen 33v). Nyt olen sitten ollut todellakin dietillä, tiukalla sellaisella. Syön todella vähän ja pidän huolta, että 1500 kaloria ei ylity päivässä.

Toivon todellakin, että myös tämä turvotus laskee, koska se on selvästi lisäpainoa. Olen nyt 15+ 5 rv.

Vierailija
58/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan tosissaan. Ne ovat niin tasapäistäviä, että oikein etoo. Kannattaa muistaa, että ne hoitajat tekevät siellä vain työtään ja seuraavat tiukkoja ohjeita. Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
59/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ne "ympäristömyrkyt" lähde liikkeelle vasta kun on hyvin pitkälti muut lähtenyt, eli laihduttaa saisi aika voimakkaasti ennen kuin lähtevät liikkeelle?! Vauvan odotus lisää kalorintarvetta 300-400 kaloria, mikä on yksi leipä ja omena- ei vauva siis ihan hirveästi tarvitse "lisää" ja jos on ylimääräistä niin lapsi käyttää sitä varastoa.

Raskauden aikana voi laihtua, syömällä terveellisesti ja monipuolisesti, useita pieniä annoksia ja liikkumalla maltillisesti ja itselle sopivalla tavalla. Jos aiemmin on syönyt paljon herkkuja eikä liikkunut ja nyt tekee muutoksen niin laihtua voi jo sillä. Jatka vaan hyvin alkanutta terveellisempää elämäntapa muutosta! Tsemppiä!

Vierailija
60/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulin raskaaksi painoa oli 88kg ja pituus 160cm. minulle kerrottiin että olen ylipainoinen, ja että minun pitää tarkkailla syömisiäni. minäpä sitten tarkkailin, aivan ohjeiden mukaan ja seuraavaan neukkukäyntiin mennessä oli paino tippunut 3kg. huudot tuli koska ei saa laihduttaa.

näin se vain menee, ikinä et tee oikein.