Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekalla kertaa neuvolassa käysessä sanottiin, että olen lihava, nyt en uskalla syödä mitään :-(

Vierailija
14.09.2010 |

Odotan ekaa lasta ja kun kävin neuvolassa ekaa kertaa, neuvolan täti katsoi painoani ja sanoi, että oletpas sinä jo valmiiksi aika lihavassa kunnossa.

Painoa oli siis kesän jäljiltä 112 kiloa. Itsekin hämmästyin kyllä lukemaa, kun toukokuussa olin 98 kiloa ja reilussa kahdessa kuukaudessa oli siis tullut lähes 15 kiloa.

No. pahoitin kuitenkin mieleni. Ja jätin kaiken ylimääräisen ruokavaliostani pois. Siis karkit, limpparit, työpaikan tarjoilut, iltanapostelut. Ja tunnustan, että olen kytännyt syömisiäni nyt muutenkin. Annoskoot pidän todella kurissa.

Syön kuitenkin todella terveellisesti ja monipuolisesti. Rohkaistuin kysymään tutulta ravintoterapeutilta neuvoja. Päätin vain kerta kaikkiaan pistää elämäntavat kuriin. Ja sain itseni (ja miehen samalla) liikkumaan. Olemme käyneet joka päivä vähintään tunnin kävelylenkeillä.

Olo on nyt tosi reipas. Ja paino on pudonnut nyt 102 kiloon.

Kun kävin juuri neuvolassa, sain siellä nuhteet painon putoamisesta. Ei sais kuulema laihduttaa.

Mitä mun kuuluu nyt sitten tehdä?!?!? Pitääkö kaivaa suklaalevyt takas esiin, että paino ei putoa? Yritin sanoa neuvolassa, että ollaan nyt oltu tosi reippaita ja jätetty kaikki herkut pois. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että olen nyt aloittanut sairaalloisen dieetin.

Mies oli tilaisuudessa mukana ja oli kans ihan ihmeissään. Hän on kuitenkin seurannut vierestä ja ollut osana elämänmuutosta.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään 169 ja 68, ei nyt todellakaan ole mikään paha, paitsi siis nyky-yhteiskunnassa, joka on sairas...

Ja Ap.n juttu kuulostaa mahtavalta! Syö toki terveellistä ruokaa niin paljon, ku tarvitset, älä ole nälässä, mutta ne herkut tosiaanpois. Minulla ne jäi automaattisesti, mitään makeaa ei etehnyt mieli :)

Ikävä kyllä makean himo palas nopeasti synnytyksen jälkeen..

Laihduin, en laihduttanut, raskausaikana jonkun 10kg, mutta neuvolatäti oli ihan tyytyväinen, sanoi, että jos kaikki pitäisivät itsestään noin hyvää huolta raskaana ollessaan, ei hänellä olisi töitä :D

Tsemppiä kaikille teille raskautuneille ja jatkakaa samaan malliin, jos kaikki tuntuu hyvältä.

43v äiti

Vierailija
62/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tosi terveelliset ja jos niillä paino putoaa niin ei haittaa mitään. Ja sitten voit kertoa neuvolassa syöväsi niillä ohjeilla, niin ei voi tulla kyllä sanomista, on mustaa valkoisella terveestä määrästä ja laadusta.

Tsemppiä! Neuvolassa joskus pahoitetaan mieltä turhaan. Jotkut on sitä mieltä, että ihmistä pitää vähän haukkua jotta muutos tapahtuu, toiset taas uskoo enemmän kannustamiseen hellästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesit kuitenkin jo että olet sairaalloisen lihava, joten mikä tuli yllätyksenä? Miksi et laihduttanut jo ennen kuin aloit yrittämään raskautta?

Totta kai neuvolantädin täytyy ottaa kantaa tuollaiseen ylipainoon, se lisää selvästi riskejä raskausaikana, mutta painon putoamisesta vaahtoaminen on kyllä ollut ihan aiheetonta. Minulla on liikapainon seurauksena raskausdiabetes ja sekä neuvolan th että äitipolin lääkäri ovat sitä mieltä että painon putoamisesta diabetes-ruokavaliolla ei ole mitään haittaa, hyötyä vain.

Rv 34 (BMI 33)

Vierailija
64/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toista kertaa raskaana ja aivan kuten edellisessäkin raskaudessa, painoni on pudonnut myös nyt. Kaikki arvot ovat oikein hyvät, enkä laihduta mitenkään tarkoituksenmukaisesti.

Minulle ei vain yksinkertaisesti mene ruokaa alas kuten ennen raskautta. Edellisraskauden kokonaissaldo painonnousun suhteen oli +5 kg, joista jokainen tuli vasta viimeisen raskauskolmanneksen aikana.

Kuten joku sanoikin, niin on hieman ihme touhua tuolla sinun neuvolassasi: ensin sanotaan suoraan, että olet lihava ja kun painoa lähtee, niin se ei olekaan hyvä. Luulisi, että neuvolassakin tajutaan, että jo pelkästään ruokailutottumuksia muuttamalla voi saada aikaan hyvin selvää painonpudotusta ilman, että se olisi ihmiselle millään tavalla vaarallista. Sikiö nyt ei ainakaan tarvitse keksejä, limuja yms. naposteluja, joten sellaiseen on turha vedota. ;)

Tsemppiä sinulle ja onnellista odotuksen jatkoa!

t. Eräs rv 17+3 menijä

Vierailija
65/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oliki 167 ja 68. Mutta ei mikään paha silti, mutta toki Ap.n kiloista pitää sanoa. Tosin eiköhän tuo tiedä itsekkin, sorry en lukenu ihan kokonaan..

Mutta sit et mennään huutaan, että ei saa laihduttaa, ni ei oikeen oo asiallista.

Asioista voi ja pitää puhua asiallisesti puolin ja toisin.

13