Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekalla kertaa neuvolassa käysessä sanottiin, että olen lihava, nyt en uskalla syödä mitään :-(

Vierailija
14.09.2010 |

Odotan ekaa lasta ja kun kävin neuvolassa ekaa kertaa, neuvolan täti katsoi painoani ja sanoi, että oletpas sinä jo valmiiksi aika lihavassa kunnossa.

Painoa oli siis kesän jäljiltä 112 kiloa. Itsekin hämmästyin kyllä lukemaa, kun toukokuussa olin 98 kiloa ja reilussa kahdessa kuukaudessa oli siis tullut lähes 15 kiloa.

No. pahoitin kuitenkin mieleni. Ja jätin kaiken ylimääräisen ruokavaliostani pois. Siis karkit, limpparit, työpaikan tarjoilut, iltanapostelut. Ja tunnustan, että olen kytännyt syömisiäni nyt muutenkin. Annoskoot pidän todella kurissa.

Syön kuitenkin todella terveellisesti ja monipuolisesti. Rohkaistuin kysymään tutulta ravintoterapeutilta neuvoja. Päätin vain kerta kaikkiaan pistää elämäntavat kuriin. Ja sain itseni (ja miehen samalla) liikkumaan. Olemme käyneet joka päivä vähintään tunnin kävelylenkeillä.

Olo on nyt tosi reipas. Ja paino on pudonnut nyt 102 kiloon.

Kun kävin juuri neuvolassa, sain siellä nuhteet painon putoamisesta. Ei sais kuulema laihduttaa.

Mitä mun kuuluu nyt sitten tehdä?!?!? Pitääkö kaivaa suklaalevyt takas esiin, että paino ei putoa? Yritin sanoa neuvolassa, että ollaan nyt oltu tosi reippaita ja jätetty kaikki herkut pois. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että olen nyt aloittanut sairaalloisen dieetin.

Mies oli tilaisuudessa mukana ja oli kans ihan ihmeissään. Hän on kuitenkin seurannut vierestä ja ollut osana elämänmuutosta.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä olen tyystin eri mieltä siitä, että kiloista pitäisi huomauttaa

Vierailija - 14.09.10 04:55 (ID 11145466) "

Miksi pitää raskaana olevan muutenkin herkistynyttä mieltä pahoittaa turhaan?

Tai yleensäkin lihaville on turha töksäyttää asiasta, moni kärsii varmasti ihan riittävästi muutenkin asiasta ja jokainen kun ei ole syömälihava, kannattaa muistaa myös se...

Vierailija
22/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne ainakin meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän neuvolantädit siihen sanovat?

Minusta ap:n elämänmuutos kuulostaa hyvältä. Yli 2000 kaloria päivässä ei taatusti aseta lasta mihinkään vaaraan. Voithan ap kertoa, että käyt ravitsemusterapeutilla ja syöt kuitenkin näinkin paljon.

Ravinnontarvehan kasvaa oikeasti vasta loppuraskaudessa reilummin. Kyllä terve elimistö kertoo miten paljon kuuluu syödä. Nälkä ei tietenkään ole hyväksi, sen nyt varmaan kaikki tajuavat.

Vierailija
24/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä aiemmin suositti 1600 kcal ruokavaliota. Se olisi aivan liian vähän, jos on kyse isokokoisesta ihmisestä, joka vielä jaksaa liikkuakin. Elimistö menee sellaisesta säästöliekille. Kun saa reilut 2000 kcal energiaa ja syö just paljon hedelmiä ja vihanneksia, elimistö pysyy koko ajan vauhdissa. Veikkaisin, että sen ansiosta ap:nkin muutos on lähtenyt noin hyvin liikkeelle. Kyllä se painon lasku sitten hiipuu pikku hiljaa.

Vierailija
25/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyisin pudottamaan painoa yhtä helposti! Musta tuntuu, että himoitsen vaan haikkea hyvää ja sitten pitää saada jotain suolaista ja sitten taas makeaa... Joka aamu päätän, että kierre katkeaa tänään, mutta illalla napostelu taas on täydessä vauhdissa.

Vierailija
26/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana kuin muulloinkin. Hyvä?

Asia on juuri niin yksinkertainen. 90% lihavista on lihavia liian kalorimäärän ja liian vähäisen kulutuksen vuoksi. Se lääkkeistä tai sairauksista johtuen lihovien määrä on niin marginaali ettei mielestäni kuulu tähän keskusteluun jossa aloittaja ilmoittaa lihoneensa liian sokerin ja rasvan takia.

Varmasti on aineenvaihdunnaltaan erilaisia ihmisiä, mutta pelkkä aineenvaihdunnan hitaus (jota voi muuten kiihdyttää liikkumalla) ei riitä selittämään 100kg painoa.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku on lihava. Mutta sitä vastaan on, että terveyden ammattilaiset ovat "kiusaajia" mainitessaan kohonneista riskeistä ja että ihminen harrastaa niin räikeää itsepetosta oman kehonsa suhteen kuin esim. tässä ketjussa.

Vierailija
27/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana kuin muulloinkin. Hyvä? Asia on juuri niin yksinkertainen. 90% lihavista on lihavia liian kalorimäärän ja liian vähäisen kulutuksen vuoksi. Se lääkkeistä tai sairauksista johtuen lihovien määrä on niin marginaali ettei mielestäni kuulu tähän keskusteluun jossa aloittaja ilmoittaa lihoneensa liian sokerin ja rasvan takia. Varmasti on aineenvaihdunnaltaan erilaisia ihmisiä, mutta pelkkä aineenvaihdunnan hitaus (jota voi muuten kiihdyttää liikkumalla) ei riitä selittämään 100kg painoa. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku on lihava. Mutta sitä vastaan on, että terveyden ammattilaiset ovat "kiusaajia" mainitessaan kohonneista riskeistä ja että ihminen harrastaa niin räikeää itsepetosta oman kehonsa suhteen kuin esim. tässä ketjussa.

Olen itse ylipainoinen ja olen voinut kahden eri raskauden aikana mainiosti. Ei raskausdiabetestä eikä muitakaan ongelmia. Minusta oli kyllä aika rasittavaa, kun neuvolassa automaattisesti odotettiin, että minulle tulisi kaikenlaisia vaivoja raskauden aikana.

Vierailija
28/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden aikana kuin muulloinkin. Hyvä? Asia on juuri niin yksinkertainen. 90% lihavista on lihavia liian kalorimäärän ja liian vähäisen kulutuksen vuoksi. Se lääkkeistä tai sairauksista johtuen lihovien määrä on niin marginaali ettei mielestäni kuulu tähän keskusteluun jossa aloittaja ilmoittaa lihoneensa liian sokerin ja rasvan takia. Varmasti on aineenvaihdunnaltaan erilaisia ihmisiä, mutta pelkkä aineenvaihdunnan hitaus (jota voi muuten kiihdyttää liikkumalla) ei riitä selittämään 100kg painoa. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku on lihava. Mutta sitä vastaan on, että terveyden ammattilaiset ovat "kiusaajia" mainitessaan kohonneista riskeistä ja että ihminen harrastaa niin räikeää itsepetosta oman kehonsa suhteen kuin esim. tässä ketjussa.

Olen osittain samaa mieltä siitä, että normaalipainoinen ihminen voi hyvin sekä raskauden aikana että muutenkin.

Kuitenkin, normaalipainoinen ihminen voi elää erittäin epäterveellisesti sen tosiaan näkymättä painossa laisinkaan. Normaalipainoinen voi myös elää terveellisesti, jolloin paino pysyy siinä normaalissa.

Ihmisiä kun on erilaisia, joidenkin aineenvaihdunta on sellainen, että vaikka kuinka syö epäterveellisesti (sanotaanko vaikka rasvaa ja sokeria) eikä liiku lainkaan, se ei painossa näy, varsinkaan nuoruudessa, jolloin useimmat myös siis ovat raskaana. Sitten on myös sellaisia ihmisiä, jotka syövät terveellisesti (sanotaanko vaikka vähärasvaisesti ja vähäsokerisesti) ja liikkuvat enemmän kuin edellisenkaltaiset ihmiset, ja silti paino ei putoa ja jopa nousee. Toki on myös sellaisia, jotka syövät liikaa ja eivät liiku, ja siksi lihovat.

Sellaisella tyypillä, jonka keho kerää kaiken energian varastoon (vaikka sitä saisi kuinka vähän ja sitä kuluttaisi kuinka paljon), raskauden aikana keho tekee sitä vielä enemmän, koska raskaana keho vasta haluaakin säilyttää kaiken energian (vauvalle).

Näistä ihmisten erilaisuuksista johtuen minusta pitäisi neuvolassa mielummin kiinnittää huomio niihin arvoihin, joita siellä mitataan, eli verenpaine, hemoglobiini, virtsan valkuaiset ja proteenit ym., sillä nämä kertovat ihmisen terveydestä ja terveyden riskeistä enemmän kuin paino. Sitten, jos nämä arvot nimenomaan painosta johtuen ovat vinksallaan, tulisi painoon puuttua. Mutta tämäkin vasta sitten, kun on todettu, että nämä arvot näillä ihmisillä ovat kevyempinä erilaiset kuin painavampina.

Vierailija
29/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi vaan mutta oletpa lihavassa kunnossa.

Hyvä että olet opetellut syömään oikein!

Minullekkin neuvolassa sanottiin ettei laihduttamsita suositella koska silloin kuona-aineet lähtee liikkeelle. (sikiö kärsii tästä?)

sun on helpompi päästä kiloista eroon synnytyksen jälkeen kun olet jo valmiiksi pistänyt elämän kuntoon.

tsemppiä

Vierailija
30/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi vaan mutta oletpa lihavassa kunnossa.

Minulla on ystävätär, joka on 180 senttinen ja joka kuulema painaa 104 kiloa. Hän ei näytä lainkaan lihavalta. Tukevalta kyllä, mutta ei lihavalta.

Mietin vaan, että minusta on epäreilua kutsua ketään lihavaksi painon perusteella ottamatta huomioon pituutta. 20 kiloa ylipainoa olisi aivan järisyttävä määrä esimerkiksi 165 senttisellä, mutta ap on 181 senttinen ja painaa nyt 102 kiloa.

Minusta lihava on sellainen ihminen, joka painonsa vuoksi ei pysty esimerkiksi liikkumaan kunnolla ja joka lyllertää vaivalloisesti.

Vierailija
31/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään 1600-1800kcal päivässä jos on ylipainoa. Jos on normaalipainoa noin 2000kcal päivässä. Itse olen tehnyt niin ja hyvin terve lapsi tuli ja tervettä ruokaa söin.

Vierailija
32/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samoissa lukemissa ja raskausaikana tuli painoa vain 6kg lisää,söin harkinnalla ja liikuin enemmän,mistään varsinaisesta laihduttamisesta ei kuitenkaan ollut kyse. Älä välitä terkkarin puheista!

Vierailija
33/65 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on selvästi tällä palstalla aihe, joka herättää keskustelua

Vierailija
34/65 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa ei saisi kertyä yhtään lisää

Vierailija
35/65 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti palata kertomaan kuulumisia:

Kävin yksityisesti synnytyslääkärillä keskustelemassa painoasioista ja ylipainon vaikutuksista raskauteen. Asia on kovasti painanut mieltäni. Olen edelleen sinnikkäästi jatkanut terveellisen ruokavalion parissa ja paino on vielä laskenut pari kiloa.

Yksityisen lääkärin mielestä olen toiminut oikein eikä hän näe mitään ongelmaa siinä, että ysön terveellisesti ja paino laskee, vaikka olenkin raskaana.

Eli tämän tulin kertomaan teille kanssasisarillenne, jotka miettivät samoja asioita mielessänne.

Ap

Vierailija
36/65 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kun tulit kertomaan!

Vierailija
37/65 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaan alkanut elää terveellistä normaalia elämää, pidä siitä kiinni se on tärkeää lapsenkin vuoksi. Syöt terveellisesti ja monipuolisesti sekä harrastat normaalia liikuntaa niinhän kaikkien raskaana olevien pitäisikin tehdä. Näin ainakin ihan maalaisjärjellä ajattelisin.

Vierailija
38/65 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika omituisia mielipiteitä terveydenhoitajilla muuten,

Vierailija
39/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä lihava jos mitata on 167cm/68kg!!!! jo aletaan musta mennä aivan liiallisuuksiin. Nykyisin ihannoidaan että esim.167cm pitäisi varmaan painaa se alle 60kg että olisi normaalia vaikka mun mielestä noi ko.luvut on aivan normeja ei suinkaan ylipainoinen.

Vierailija
40/65 |
14.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko teidän mielestä lihava jos mitata on 167cm/68kg!!!! jo aletaan musta mennä aivan liiallisuuksiin. Nykyisin ihannoidaan että esim.167cm pitäisi varmaan painaa se alle 60kg että olisi normaalia vaikka mun mielestä noi ko.luvut on aivan normeja ei suinkaan ylipainoinen.