G: Viimeisin 'tempaus' mitä tuntemasi curlingvanhempi on
Kommentit (235)
Minä tunnen yhden äidin, jonka lapsi elää melkein herkuilla, koska ei suostu syömään. "kulta, nyt pitää syödä" ja kun lapsi ei syö ruokaa, saa jälkiruuaksi kuitenkin jäätelöä, eikä vain yhtä vaan niin monta kuin kinuaa. Välipalaksi keksejä, koska ei suostu syömään leipää.
Kerran sovimme pitkästä aikaa tapaamisen leikkipuistoon tämän äidin kanssa. Ajattelin että kiva päästä juttelemaan kun ei oltu viikkoihin nähty. Hän tuli autolla 15 kilometrin päästä. Lapsi alkoi kiukutella portilla 5 minuutin päästä että haluaa pois ja äiti sitten sanoi että pitää lähteä kun ei meidän piltti halua olla puistossa.
Myös perhekerhossa kerran vähän katsoin hitaasti, kun pojallani oli 3 leikkiautoa käsissään. Toinen poika tuli repimään yhtä autoa pojaltani. Äitinsä tuli perässä ja odotin hänen sanovan jotain normaalia kuten "kädestä ei saa ottaa". Mutta tämä äiti sanoikin että "yhden voit kyllä antaa pois kun sulla on 3!". Siinä tilanteessa tämä pikkuinen sitten repi yhden auton pojaltani ja minä olin niin häkeltynyt etten tajunnut ajoissa sanoa mitään.
Olishan noista 3:sta yhden tietysti voinutkin antaa :O
Kyllä me pyydettiin päiväkodissa lyhentämään lapsen unia, kun kotona nukahti vasta 12-1 aikaan yöllä.
Mitä olisi pitänyt mielestäsi tehdä jos lasta ei nukuta ja tulee siinä pissahätä, jano ym.? Sitoa sänkyyn ja antaa pissata siihen vai? En ainakaan pysty itse nukkumaan jos mulla on pissahätä tai jano. Kerropa se taikakonsti millä saadaan nukkumaan lapsi jota ei vaan nukuta? 4 muuta lasta kun ovat nukkuneet normaalisti muutaman vuoden ikäisestä, nuorin ei vaan nuku millään.
Onko sun konsti se että lasta ei lasketa vessaan tai anneta juotavaa vaan pidetään väkisin kiinni sängyssä kunnes nukahtaa itkuunsa ja pissoissaan?
näitä juttuja. Näitä vanhempia, jotka "nukuttavat" lastaan, joka ilta kaksi tuntia on muuten paljon! Kerran yksi äiti syytti päiväkodissa nukkumista syyksi. Kun sitten kysyin mikä illassa on vaikeaa. Äiti kertoi lapsen pomppivan sängystä pois erilaisten syiden takia. Milloin on väärä unilelu, pissahätä monta kertaa, jano, nälkä jne. Teki mieli sanoa, että päiväkodin unissa tuskin on vika vaan vanhemmissa;)
Minä tunnen yhden äidin, jonka lapsi elää melkein herkuilla, koska ei suostu syömään. "kulta, nyt pitää syödä" ja kun lapsi ei syö ruokaa, saa jälkiruuaksi kuitenkin jäätelöä, eikä vain yhtä vaan niin monta kuin kinuaa. Välipalaksi keksejä, koska ei suostu syömään leipää. Kerran sovimme pitkästä aikaa tapaamisen leikkipuistoon tämän äidin kanssa. Ajattelin että kiva päästä juttelemaan kun ei oltu viikkoihin nähty. Hän tuli autolla 15 kilometrin päästä. Lapsi alkoi kiukutella portilla 5 minuutin päästä että haluaa pois ja äiti sitten sanoi että pitää lähteä kun ei meidän piltti halua olla puistossa. Myös perhekerhossa kerran vähän katsoin hitaasti, kun pojallani oli 3 leikkiautoa käsissään. Toinen poika tuli repimään yhtä autoa pojaltani. Äitinsä tuli perässä ja odotin hänen sanovan jotain normaalia kuten "kädestä ei saa ottaa". Mutta tämä äiti sanoikin että "yhden voit kyllä antaa pois kun sulla on 3!". Siinä tilanteessa tämä pikkuinen sitten repi yhden auton pojaltani ja minä olin niin häkeltynyt etten tajunnut ajoissa sanoa mitään.
Olishan noista 3:sta yhden tietysti voinutkin antaa :O
Tottakai voi antaa yhden tai kaksikin, mutta onkos sinusta oikea tyyli että lelua tullaan repimään kädestä? Et opeta lapsiasi pyytämään nätisti? Onnea vaan sitten sulle :O
Onko sun konsti se että lasta ei lasketa vessaan tai anneta juotavaa vaan pidetään väkisin kiinni sängyssä kunnes nukahtaa itkuunsa ja pissoissaan?
JOs lapsi käy vessassa ennen sänkyyn menoa, niin ei varmasti jää pissoissaan sänkyyn makaamaan..
Mä en ole törmännyt ihan noin kamaliin, vaikka olenkin kauhistellut kahta tuttavaperhettä ja heidän tapaansa hoitaa asioita.
Toisessa on tosiaan aina kummallekin lapselle lahjat, jos toisella synttärit. Ei voi kuulemma olla niin, että vain toinen saa paketteja. Myös ruokailussa oikein tuetaan lapsen nirsoilua. Kyseinen lapsi ei syö oikein mitään, ja kaikki ruoka perheessä laitetaan sen mukaan, mitä yksi piltti suostuu syömään.
Toisessa perheessä 3-4 v tyttö pyörittää koko palettia. Peruvat esim. kylään menon, jos tyttö sattuu sanomaan, että hän ei halua lähteä. Yksi kerta äiti sanoi, että oli jo päättänyt jäädä aamulla kotiin (työssäkäyvä äiti), kun lapsi oli nuhainen. LApsi sitten oli itse sanonut, että haluaa päiväkotiin, jolloin hänet oli sinne viety. Teki mieli kysyä, että olisi alkuperäinen suunnitelma lintsata töistä, jos lapsi ei kerran ollut oikeasti kipeä vai päättääkö lapsi niin pitkälle asioista, että menee kipeenäkin päiväkotiin, jos itse haluaa...??
ei saanut kumminsa ostamia syntymäpäivä- ja joululahjoja, kin isosiskolle ei tuotu samanlaisia ja tälle olisi tullut paha mieli. On kuulemma epäreilua, kun toinen saa ja toinen ei. Tai sitten, jos nuorempi sai esim. 30 euron arvoisen lahjan, isosiskolle annettiin 30 euroa rahaa.
äidilläni oli samanlainen tyyli lahjojen ja mm. vaatteiden suhteen :( Se oli oikeasti todella kamalaa. Koskaan en tullut huomatuksi omana itsenäni vaan ainoastaan siskoni jatkeena. Ihan kuin oltaisiin oltu siamilaiset kaksoset vaikka oltiin eri ikäisiä. Kaiken piti olla aina samanlaista kuin toisella .. ja minusta tuntui ettei minulla ole mitään omaa kun kaikki on aina samanlaista. Vieläkin äitini yrittää tehdä kaikkensa että minun ja siskoni kodit muistuttaisivat toisiaan =o Ostelee kysymättä mm. samanlaisia astioita, verhoja ja koriste-esineitä. Onneksi minulla ja siskollani on aivan erilaiset tyylit niin ei ole pelkoa kloonikodista :) Nyt kun minullakin on lapsia, yrittää äitini vaatia, että kasvattaisin lapsiani samoin kuin minua on kasvatettu. Kaiken pitäisi olla aina samanlaista ettei vaan kellään tule paha mieli. ..ja minulla kun oli aina paha mieli siitä kun kaikki on samanlaista. No, ainakin osaan huomioida lapseni yksilöinä. Ja pystyn jopa ostamaan samanlaiset paidat tai lelut jos lapset itse niin pyytävät. Ei varmaan tarvitse mainita, että äitini paikkailee oman lapsuutensa traumoja. Veljensä kun sai aina kaikkea hienompaa ja parempaa. Vieläkin puhuu lapsuudestaan ja veljestään (joka on kuollut yli 20 vuotta sitten) todella katkeraan sävyyn.
vaikka oma äiti mitä tekisi. Hänen olisi selvästi pitänyt suosia siskoasi enemmän niin sitten voisit olla tyytyväinen.
Sorry puoliOT
alkaa pissattamaan uudestaan jos vaikka lueskelen pari tuntia sängyssä ennen nukahtamista. Jos en käy uudestaan vessassa ennen nukahtamista niin ihan varmasti herään yöllä vessahädän takia.
ei saanut kumminsa ostamia syntymäpäivä- ja joululahjoja, kin isosiskolle ei tuotu samanlaisia ja tälle olisi tullut paha mieli.
On kuulemma epäreilua, kun toinen saa ja toinen ei. Tai sitten, jos nuorempi sai esim. 30 euron arvoisen lahjan, isosiskolle annettiin 30 euroa rahaa.
Eikö sillä Isosiskolla ole sitten OMA SYNTYMÄPÄIVÄ milloin saa lahjoja!?
Itse olen ainakin ollut pienenä tyytyväinen siihen kun on sisarusten synttäreillä saanut herkutella kun on ollut kakkua yms muuta hyvää tarjolla.. Niitä lahjoja on sitten saanut omilla synttäreillään...
99 et nyt tainnut käsittää. Totta kai on hyvä olla tasapuolinen. Jos isosisko saa 10 joululahjaa, niin kyllä pikkusiskonkin pitää saada. Ainakin sitten kun osaa laskea kymmeneen =).
Mutta jos äiti hysteerisesti vahtii että kaikki on samanlaista riippumatta siitä mistä siskokset pitävät, mitkä vaatteet sopivat tai sopiiko ikäkauteen, niin se varmasti tuntuu tasapäistämiseltä.
Mutta eiköhän kahden ääripään jälkeen seuraavassa sukupolvessa löydetä keskitie.
Tosi moni nostaa tässä(kin) ketjussa esiin nukuttamisen.
Apua, olenko siis minäkin curlingvanhempi!
Meidän 3-vuotias todellakin vielä nukutetaan. Iltasatu, laulut ja sen jälkeen silitellään uneen. Kestää pitkään: 20-45 min.
Jotenkin siitä lapsesta on niin turvatonta nukahtaa. En minä halua itkettää toista uneen :(
unipaikkana kelpaa vain isän ja äitin väli, nukkumaan tullaan kuin huvittaa. Mökillä kesällä neiti heilui vielä 23.30 kirja kainalossa ja pyyteli minua lukemaan päivävaatteissa ja ilman iltapesuja. Vanhemmat vain huuteli " tule pupu tänne viekkuun, niin vaikka luetaan hetki.." Sisko vaan toteaa, että kun se on niin vaikeaa saada neitiä nukkumaan... Voi jumankauta, eikai sitä ruveta nukkumaan, jos ei vaadita edes iltapesuja, pyjistä ja lapsi saa itse päättää milloin voisi nukkua. tuon perusteella voikin sitten kuvitella miten päivät sujuvat...
en koe olevan curling vanhempi.
Tosi moni nostaa tässä(kin) ketjussa esiin nukuttamisen. Apua, olenko siis minäkin curlingvanhempi! Meidän 3-vuotias todellakin vielä nukutetaan. Iltasatu, laulut ja sen jälkeen silitellään uneen. Kestää pitkään: 20-45 min. Jotenkin siitä lapsesta on niin turvatonta nukahtaa. En minä halua itkettää toista uneen :(
unipaikkana kelpaa vain isän ja äitin väli, nukkumaan tullaan kuin huvittaa. Mökillä kesällä neiti heilui vielä 23.30 kirja kainalossa ja pyyteli minua lukemaan päivävaatteissa ja ilman iltapesuja. Vanhemmat vain huuteli " tule pupu tänne viekkuun, niin vaikka luetaan hetki.." Sisko vaan toteaa, että kun se on niin vaikeaa saada neitiä nukkumaan... Voi jumankauta, eikai sitä ruveta nukkumaan, jos ei vaadita edes iltapesuja, pyjistä ja lapsi saa itse päättää milloin voisi nukkua. tuon perusteella voikin sitten kuvitella miten päivät sujuvat...
ei saanut kumminsa ostamia syntymäpäivä- ja joululahjoja, kin isosiskolle ei tuotu samanlaisia ja tälle olisi tullut paha mieli. On kuulemma epäreilua, kun toinen saa ja toinen ei. Tai sitten, jos nuorempi sai esim. 30 euron arvoisen lahjan, isosiskolle annettiin 30 euroa rahaa.
äidilläni oli samanlainen tyyli lahjojen ja mm. vaatteiden suhteen :( Se oli oikeasti todella kamalaa. Koskaan en tullut huomatuksi omana itsenäni vaan ainoastaan siskoni jatkeena. Ihan kuin oltaisiin oltu siamilaiset kaksoset vaikka oltiin eri ikäisiä. Kaiken piti olla aina samanlaista kuin toisella .. ja minusta tuntui ettei minulla ole mitään omaa kun kaikki on aina samanlaista. Vieläkin äitini yrittää tehdä kaikkensa että minun ja siskoni kodit muistuttaisivat toisiaan =o Ostelee kysymättä mm. samanlaisia astioita, verhoja ja koriste-esineitä. Onneksi minulla ja siskollani on aivan erilaiset tyylit niin ei ole pelkoa kloonikodista :) Nyt kun minullakin on lapsia, yrittää äitini vaatia, että kasvattaisin lapsiani samoin kuin minua on kasvatettu. Kaiken pitäisi olla aina samanlaista ettei vaan kellään tule paha mieli. ..ja minulla kun oli aina paha mieli siitä kun kaikki on samanlaista. No, ainakin osaan huomioida lapseni yksilöinä. Ja pystyn jopa ostamaan samanlaiset paidat tai lelut jos lapset itse niin pyytävät. Ei varmaan tarvitse mainita, että äitini paikkailee oman lapsuutensa traumoja. Veljensä kun sai aina kaikkea hienompaa ja parempaa. Vieläkin puhuu lapsuudestaan ja veljestään (joka on kuollut yli 20 vuotta sitten) todella katkeraan sävyyn.
vaikka oma äiti mitä tekisi. Hänen olisi selvästi pitänyt suosia siskoasi enemmän niin sitten voisit olla tyytyväinen. Sorry puoliOT
aina saada kaikki se mitä siskosi haluaa? Tasapuolisuuden nimissä olisit iloisesti siskosi klooni jolla ei ole omia toiveita eikä omaa tahtoa?
jonka lapsi ilmoitettiin kahteen eri kouluun (ekalle luokalle), joissa hän kävi ekan viikon vuoropäivinä voidakseen itse valita, kumpi on kivempi ja kummassa on kivemmat kaverit :-O
sääli etten itse tuota aikanani keksinyt.
ja sitten et kummiskaan sitten tietäisi, että valitsiko se haluttu Janna sitä Omenalaakson koulua vai Perunapellon koulun? Jospa Janna vaihtoikin mielipiteensä sen mukaan, minne Terhikki meni ja Terhikki taas teki valintansa Pipuliinan kouluvalinnan mukaan :O
Ööö... tota...
jonka lapsi ilmoitettiin kahteen eri kouluun (ekalle luokalle), joissa hän kävi ekan viikon vuoropäivinä voidakseen itse valita, kumpi on kivempi ja kummassa on kivemmat kaverit :-O
sääli etten itse tuota aikanani keksinyt.
Siis ihan oikeestikko on hyvä idea?? Mitäs siitä tulis kun lähes joka perheessä toimittas tällä tavalla? Eihän siinä kukaan opettajakaan tietäs millanen ryhmän pitäisi olla kun oppilaat vaihtuu jokapäivä...
minusta yhdestä "rikkeestä" tule. Ja on eri asia nukuttaa omasta tahdostaan, kuin nukutata parin tuntia ja olla lapsen pompoteltavana.
Varmasti kaikki ovat joissain asioissa vähän curlingeja (ainakin toivottavasti edes vähän) mutta se, että menee älyttömyyksiin lapsen ehdoilla, on todella haitallista koko perheelle.
näitä juttuja. Näitä vanhempia, jotka "nukuttavat" lastaan, joka ilta kaksi tuntia on muuten paljon! Kerran yksi äiti syytti päiväkodissa nukkumista syyksi. Kun sitten kysyin mikä illassa on vaikeaa. Äiti kertoi lapsen pomppivan sängystä pois erilaisten syiden takia. Milloin on väärä unilelu, pissahätä monta kertaa, jano, nälkä jne. Teki mieli sanoa, että päiväkodin unissa tuskin on vika vaan vanhemmissa;)
Kummasti vaan se pomppiminen loppui, kun ne päiväunetkin lopetettiin.. ;)
Terkkuja sulle meidän entinen tarhantäti
pissalle ennen nukahtamista ja yölläkin jos tulee hätä. Ihan riittävän monta kertaa on sinne sänkyyn pissattu, että en kiellä pissalle menoa ja pakota nukkumaan jos pissattaa.
Mutta ei tuo minusta kuulostanut vanhempien pompottamiselta, vaan siltä että lapsi ei saa unta. Pompottamista ja curlingia olisi jos lapsi saa itse päättää milloin menee nukkumaan, tai että annetaan syötävää ja huvituksia kun on menty jo nukkumaan. Pissahätä taas on ihmiselimistön perustoimintoja eikä vanhempien pompottamista, ei sille mitään voi.
JOs lapsi käy vessassa ennen sänkyyn menoa, niin ei varmasti jää pissoissaan sänkyyn makaamaan..
Tosi moni nostaa tässä(kin) ketjussa esiin nukuttamisen.
Apua, olenko siis minäkin curlingvanhempi!
Meidän 3-vuotias todellakin vielä nukutetaan. Iltasatu, laulut ja sen jälkeen silitellään uneen. Kestää pitkään: 20-45 min.Jotenkin siitä lapsesta on niin turvatonta nukahtaa. En minä halua itkettää toista uneen :(
Pointti ei tainnut olla nukuttaminen vaan se että lapsi päättää itse milloin haluaa mennä nukkumaan ja vanhemmat houkuttelevat makuuhuoneesta käsin päivävaatteissa riehuvaa lasta sänkyyn lukemaan satua tms. Ei iltapesuja, ei yökkärin pukemista ym rutiineja joista lapsi tietää että kohta nukutaan.
kerran voi antaa käydä pissalla ja kerran juoda. Sen jälkeen lapsi yleensä nukahtaa, kun palvelut loppuvat, samoin kuten juttuseura. Yleensä lapsen ongelma on vaikeus rauhoittua, ei se, etteikö hän unta jo tarvitsisi. Ja mitä enemmän vanhemmat myöntyvät uusiin vaatimuksiin, lapsi pitää itsensä sissinä virkkuna, kunnes vanhemmat ovat aivan loppu ja ikäänkuin sanovat "viimeisen sanan".
Sehän ei yleensä lopu siihen pissahätään ja janoon, vaan sitten on kylmä, kuuma, kutittaa, pelottaa, sattuu - aina koetetaan uusi konsti koukuttaa vanhempi kommunikointiin.
Mitä olisi pitänyt mielestäsi tehdä jos lasta ei nukuta ja tulee siinä pissahätä, jano ym.? Sitoa sänkyyn ja antaa pissata siihen vai? En ainakaan pysty itse nukkumaan jos mulla on pissahätä tai jano.
äidilläni oli samanlainen tyyli lahjojen ja mm. vaatteiden suhteen :(
Se oli oikeasti todella kamalaa. Koskaan en tullut huomatuksi omana itsenäni vaan ainoastaan siskoni jatkeena. Ihan kuin oltaisiin oltu siamilaiset kaksoset vaikka oltiin eri ikäisiä.
Kaiken piti olla aina samanlaista kuin toisella .. ja minusta tuntui ettei minulla ole mitään omaa kun kaikki on aina samanlaista.
Vieläkin äitini yrittää tehdä kaikkensa että minun ja siskoni kodit muistuttaisivat toisiaan =o Ostelee kysymättä mm. samanlaisia astioita, verhoja ja koriste-esineitä. Onneksi minulla ja siskollani on aivan erilaiset tyylit niin ei ole pelkoa kloonikodista :)
Nyt kun minullakin on lapsia, yrittää äitini vaatia, että kasvattaisin lapsiani samoin kuin minua on kasvatettu. Kaiken pitäisi olla aina samanlaista ettei vaan kellään tule paha mieli. ..ja minulla kun oli aina paha mieli siitä kun kaikki on samanlaista.
No, ainakin osaan huomioida lapseni yksilöinä. Ja pystyn jopa ostamaan samanlaiset paidat tai lelut jos lapset itse niin pyytävät.
Ei varmaan tarvitse mainita, että äitini paikkailee oman lapsuutensa traumoja. Veljensä kun sai aina kaikkea hienompaa ja parempaa. Vieläkin puhuu lapsuudestaan ja veljestään (joka on kuollut yli 20 vuotta sitten) todella katkeraan sävyyn.