. : * : . KISSAKULMAN NAISTEN SYYSKUU . : * : .
Kommentit (114)
.. oli yksi mummoni lempisanonnoista. Mulla on niin kuuma!!! Mies vaan lämmittää uunia, käyttää kalsareita ja nukkuu pyjamassa. Mie nukun hiki selässä ja pienten tissieni välissä ja läähätän :/ Ja tuo s..tanan Tulikivi hohkaa tään tuvan pätsiksi. No, eipä tartte sopivasta talvitakista murehtia, ku ei tartte koko takkia. Tulis pakkaset, ni vois käytttää sadetakkia, kun muuten siinä on niin kuuma. Vali vali. Eikö teitä muita hiosta? Thank god, en ollu näin tuskissani vielä helteillä! Puuh.
Oman pään sisältö alkaa hieman jo pehmetä, silleen jännästi. Tykkään kovasti Pikkukaverista tuolla masussa ja odotan tapaamista, mutta synnyttää en niin mielelläni haluaisi. Siis taas sama sanonta, tietty tätä toivottiin ja haluttiin, mutku siitä nelosen synnyttämisestä jäi kammo, niin nyt tää kypsyminen vauvan tuloon on kestänyt kauemmin. Ja kun ikäeroa tulee 2,5v, niin tuntuu ikuisuudelta verrattuna edellisten 1v9kk eroon.
Tajusin eilen, että ompas tullut pientä vaatetta hankittua! Suurin osa huutiksesta kylläkin plus pakkaus. (Muuten, Prismassa oli aivan ihania Cirafin bodeja, potkareita ym, sävyissä beige+ruskea ja kuvioissa tähti+raidat.) Vaan eipä noita jemmassa ollutkaan, kun tuli pienet hävitettyä.
Mamille jaksuja oloon, todellakin toivon, ettet tuota joutuisi vetämään loppuun asti!! Itsellä muuten loppui liitoskivut miltei kokonaan, mutta eiköhän ne viimestään parin kk:n päästä tuu takas.
Pitää alkaa valmistella eskarilaista lähtöön.
Ananasmehu 27+2
Mitenköhän mä niitä kipuja nyt kuvailisin, oli niin monenlaista..Ylämahakipu tuli tutuksi, sit olikohan kolmannen aikaan osastolla jonku kätilön kanssa kateltiin papereita niin sielä oli maininta lantiorenkaan öö venyminen mikälie. Mä ravasin tiheesti tosiaan kontrolleissa ja sitämukaa ku lääkäri vaihtu, vaihtu se syykin :D Mut eiköhän se pääsyy ollu kasvukivut. Istua ei kärsiny kauaa, välillä ei oikein päässy käveleen jne. Ja se kesti kyllä sinne synnytykseen saakka se kipuilu. Tuntu ettei kellään muulla moisia ollu koskaan ollut et olin jotenki ainoo ja anoppiki sit sano ku vihdoinki löyty kohtalotoveri heidän naapurista et no nyt hän uskoo et sellasta voi olla ku sillä naapurillaki oli ollu, hehee just joo...
Supistelikin aika paljon, mut ei ne paikkoja kypsytelly sitte yhtään.
Nytki mulla on kipuja, sellasta repivää ja raastavaa joka tuntuu yöllä ku täytyy kääntää kylkee, ei onnistu aina sattuu niin pirusti et pitää ihan voivotella, tai jos nousee seisomaan niin vetää kyl nopeeta kaksinkerroin ku sattuu. Repii ja raastaa siis ja kai tää on sitä kasvukipuilua?? Oonki varautunu et noi kakkosesta tutut kivut nivusissa tulee taas tutuksi, tosin siitä niitä oli jo näillä viikoilla.
Mä onnistuin sillon niiden kaikkien kipuilujen lisäksi kaatumaanki ulkona kaks kertaa ku oli liukasta, plus et sain kaupassa ostoskärryt mahaani ja eiku yöks prenalle tarkkailuun koska istukkaki etuseinämässä, oli se kyl melkonen raskaus :D jälkikäteen hyvä nauraa!
Sekavaa selostusta mut en niin tarkkaan osaa enää sitä kipua selittää, mut vauva oli kunnossa sillä ei ollut mitään hätää, mä vain kärsin ja koska vauva voi hyvin ei tosiaan käynnistelty ennenku 41+3 tais olla ku se oli keskiviikko aamu ku menin osastolle ja perjantai aamuna neiti synty.
Jotku kätilöt meinas et ne kivut on sit synnytyksessä pois, no en tiä oliko ei se mikää raju homma kyl ollu 7h kesti spinaalin tarvin mut ei tarvinnu huutaa ja kirota eikä rääkyä niinku viimeks piti :)
Ja juu kaikki on yli menneet joten eiköhän mene tääkin.
Onko sulla mitään kaura tms pusseja joita vois pitää kun kivut pahimmillaan?
Pidän myös peukkuja et ne ny ainaki joksikin aikaa hellittäis, jos sulla nyt on kohdun kovin kasvuvaihe menossa ja siks kipuilee niin paljo.
Kiva et Ananasmehustakin kuulee taas!
Mä olen myös kävelevä lämpöpatteri, mies tärisee kylmästä ja mulla on lämmin, ei hikilennä kuitenkaa. Mulla on kädetki kuulemma niin tulikuumat välillä et ukko sulaa kuulemma jos pidän kättä kauan siinä kii :D
Mulla on samat fiilikset ku sullaki, ootan vauvan tapaamista mut synnyttää en haluis, se kyl hirvittää!
Neuvolassaki kyselin et vaikuttaisko toi kolmevuotta väliä yhtään et ei olis niin raju, totes et ikäväkyllä eipä taida vaikuttaa.
Silti lueskelen synnytystarinoita vaikka hirvittää..
Jännä juttu miten voiki raskaudet ja synnytykset olla niin erilaisia samalla ihmisellä. Meillä on kaikki neljä lastakin ihan erinäkösiä ja muutenki erilaisia luonteiltaan. Sen hetken ku on vauvan saanu ekaa kertaa syliin, ne on olleet kaikki samannäkösiä siinä mut seuraavana päivänä jo on saanu todeta et eipä oo mitää samaa enää :)
Todella ikävä kokemus ollut talonosto Pirren perheellä! Kovasti vaan jaksamista asioiden selvittelyyn ja toivottavasti löydätte uuden kodin pian.
Nyt aamupalalle.
wattu 15+2
aamulla heräsin 5 siihen että luulen että kuolema tulee... sattu niin saatanasti tohon ylämahaan ettei mitään rajaa:(( oli todella lähellä ettei ambua soitettu... "kohtaus" kesti 2 tuntia, kuten yleensäkkin ja tulee AINA herätessä, joko aamuta tai päiväunilta ja on niin kipeä että en pysty hengittääkkään kunnolla... voi olla sappivaivoja, ne vaan mun mielestä pitäs tuntua enemmän selkeesti oikean kylkikaaren alla ja selässä, tää on ihan tossa ylämahalla ja lähettää sellasia "kipuaaltoja" kylkiinkin... mikään asentohoito ei auta, vaan aika... se kestää melkeen tasan tarkkaan sen 2-3h. Ja on laadultaan sellanen ettei synnytys ole mitään...
soitin sitte neuvolaan ja mulle laitettiin kiire lähete hyvinkäälle, eli kutsuvat mut viikon sisällä tutkimuksiin, jos yksikin kohtaus vielä tulee, ambulanssilla sitten sairaalaan...
Mä olen ihan paskana ja turta:(( todellakin, kuten olikohan omena vai ananas mun kirjotti että jos joku hullu hehkuttaa raskauden ihanuutta, lataan nenään!!!!
Mua pelottaa... koska taas kipu tulee... miten mun ja vauvan vielä käy? Mikä perkele mua vaivaa? vauvakin on ihan hiljanen, ei tömistele normaaliin tapaansa...
VITTU
mami kaima,tosi tosi inhottavalta ja kieltämättä pelottavalta kuulostaa sun kivut!:/ Itelläkin on alkanu tulemaan repiviä kipukohtauksia mm. kävellessä, mut menee kyllä muutamassa minuutissa ohi ja ala mahaan sattuvat. Eli ilmeisesti vaan kasvu ja kiinnike kipuja mulla. Onneks sait nyt lähetteen tutkimuksiin! Toivotaan,että syy löytyy, mutta et olis vaan jotain harmitonta! Jos sulla venyy ja paukkuu ne vatsalihakset nyt urakalla? Voimia ja jaksuja nyt kamalasti!!! Voi kun et joutus koko loppu odotusta kärsiä!!!
Ja voi kiesus pirre teiän tilannetta!! Itku;( Aivan kamala homma! Itellä ressaa nyt muutto väliaikais kotiin ja rakentamisen alotukset, mutta teiän tilanne on jotain ihan hirveetä!! Varmasti ihan älyttömän rankkaa. Jo se muttaminen ees taas nyt ja sitten taistelut oikeudessa ym! Onneksi laki on selkeesti teiän puolella! Vaikka hankalia tilanteita ovat! Tiedän, että on todella vaikeeta etsiä väliaikasta kotia isolle pesueelle, meilläkin oli vaikeeta löytää ja meinas ressiksi pistää urakalla.Jaksamista nyt tosi paljon!!!
Ananaskin päässy jälleen linjoille:) Hyvä homma! Toivottavasti nyt toimis jatkossa paremmin! Tsemppiä sokru rasitukeen, munkin pitäs varata..
Kiva kun muitakin "syöksysynnyttäjiä löytyy, minä myös sellanen kun oon. Mulla 4 viimisintä siis menny näin : kalvot puhki rv 39, sit omien suppareiden odottelua, jotka aika pian heti alkanu. Epiduraali ja samalla tipasta varmuudeks lisätehoa suppareihin, ponnistus n. 10min. ja kokonaiskestot käynnistyksissä olu 1,20min.-2,5h. Laskevat alkaneeksi säännöllisistä suppareista. 10 aamulla ovat puhkasseet ja syntyneet klo 14-16, eli vaihdellu se sit, et kuinka nopeesti suppareita vesien mentyä alkanu tulla. Mulle sopinu todella hyvin tämä käytäntö! Synnytykset ollu suht kivuttomia, kun epiduraalin saanu tosi ajoissa:) Paljon paremmin menny näin kun 2 ekaa, jotka oli yliaikaisia, isoja ja syntyivät itekseen ja rajusti! Käynnistetyt mukulat kaikki 3500 paikkeilla, paitsi viimisin oli jo 4kg.
Nytkin tämä sama siis edessä ja ihan hyvillä mielin odotan:) Jos ei käynnistettäis, ni oisin pelko persiissä!
Andrea: Hae joo apua esikoisen tilanteeseen! Ite oon alkanu miettiä, et mikäköhän meiän ekaluokalaisella vois olla. On aina ollu kamalan kamalan huono noudattamaan annettuja ohjeita ja käskyjä. Oon ajatellu, et on vaan niin jäärä luonne, mutta nyt tämä menee vaan pahemmaksi. Aina saa odotella häntä, on aina viimisenä syömässä, hampaita pesemässä, pukemassa ym. Nyt koulussa tullut ongelmaksi etei tee tunneilla juuri mitään tehtäviä, ei kuulemma ehdi! Osaisi kyllä, osaa jo lukea ym. mutta haveilee vaan ja on tosi hidas. Kotona läksyjen teko yhtä kamalaa, istuu ja venyy ja paukkuu, mutta hitaasti tekee, eikä meinaa tehdä ollenkaan. Ei jaksa tai joku muu selitys. Ihan helisemässä ollaan ja jos jatkuu samaan tahtiin koulun vaihduttua, niin haen jostain selvitystä missä vika! Ainakun häntä mm. toruu jostain, niin ottaa sen tosi ylireagoiden, itku ja huuto älytöntä, ei jotenkin tajua tekevänsä väärin, tai ei hyväksy, että häntä kielletään tai komennetaan. Haluaisi itse määrätä miten hommat etenee! Sama kasvatus ja kuri ollu kuin muillakin, eli ei oo hemmoteltu tms!
Mun veli on sellanen,että nukkuu vieläkin välistä tosi paljon päivisin, koulunkäynti murkkuiästä lähtien kärsiny ja tais 5v. suorittaa amis-lukion. On vaan vaikeeta sillä lähteä ylipäänsä mihkään, neljän seinän sisällä elää. Aspergerit ym. tutkittu ja varmuuttahan aspergeriin aina ei saada, lievänä voi hänellä olla. Nyt jo aikuinen ja on amkkssa, vieläkin tätä samaa aika ajoin hänellä on ja pikkuhiljaa koulua käy. Vaikeita hommia!
Nyt tuli niin paljon juttua, että mentävä, 2v. vaatii;)
Taas on aikaa vierähtäny viikon verran, enkä ole tännekkään ehtiny sitte jutustelemaan. On niin menevää tää meidän elo että ei taho jäädä aikaa mihinkään omaan juttuun...varsinkaan ku tuo kuopuksen nukuttaminen on yhtä tuskaa, niin illat mulla menee siinä sitten, tänään sain hänet jo kymmenen jälkeen unten maille niin jäi hetki "omaa aikaa"..
Mamineloselle oikein kunnon halirutistukset noitten kipujen ja kolotusten kestämiseen...on tää naisen elo sitte oikeinki ihanaa..Jospa pääsisit mahd.pian sinne polille tarkastamaan tilannetta että mistä tuollanen oikein johtuu...toivottavasti ei oo mitään vakavaa ja siihen ois helpotusta luvassa..
Mamikutonen ja omppuli...ei mulle kukaan oo koskaan mitään sanonu mun nopeista synnytyksistä vaikka esikon synnytys kesti vajaa 5h josta 0,5h synnärillä (9cm auki tullessa, kalvot ehjinä, kalvojen puhkasun jälkeen ponnistus 20min ja poika maailmassa) ja kuopuksen synnytys vajaa 2h josta 8min synnärillä. Kalvot puhkes kotona ja piättelin automatkan sairaalaan. En saanu heti alkaa ponnistamaan vaikka mieli ois kyllä tehny ku pitihän sitä ensin tarkistaa onko paikat auki ja missä vaiheessa sekä lapsen sydänäänet piti saada rekisteröityä...(hiukka oli tuskaaaaaa). Tuo kuopuksen syntymää tuntia ennen oltiin vielä veljeäni hakemassa juna-asemalta, johon oltiin ajeltu kavereiden luota synttärikahveilta. Siellä ei kukaan epäilly mitään että tää rouva synnyttäis tunnin päästä...
Pirrelle kyllä kans sellaset rutistukset että oksat pois! Ihan hirveää tuollainen ja vielä myyjällä on "munaa" mennä väittämään vastaan, HAH sanon minä, ei sitte mitään mahiksa sillä oo...Voimia teille koko perheelle tilanteen selvittämiseen!
Ananasmehu ja Wattuwarvas: huhhuijaa...täällä kans miestä palelee ja mulla hiki lentää! Normisti en hikoile ees hikijumpassa vaan nyt on sellanen olo mitä voisin kuvitella vaihdevuosien kuumiin aaltoihin...Ihan kamalaa...ja sitte ku tähän lisätään ne ah niin ihanat levottomat kintut niin ihan turha kuvitella että yöllä vois peiton alla rakkaan kainalossa nukkua (niinku ennen) vaan tää akka nukkuu ihan reilusti alasti ja ilman peittoja...ikkunaa ku ei voi pitää auki ku muita palelee...
Andrealle kyllä kans kovasti haleja ja jaksuja, voin kyllä kuvitella että hermot menee (tai mulla ainaki menis vaikka tietenki sitä pitäis laskea aika monesti sataan..). Toivottavasti saatte apua p.nlasta tmv. eihän se ole kivaa kenestäkään ku ei tiiä mikä toista vaivaa.. :(
Partiotaustainen täällä!! Tuli aikoinaan sinne liityttyä ennen kouluikää oiskohan 6veenä ja siellä viihdyin sinne asti ku esikko syntyi eli sen 13v. Kovasti olen noillekin sitä ehotellu mutta toistaiseksi ei ole ollut kiinnostusta..harmi.
Nyt ku ois oman navan aika niin en taidakkaan jaksaa alkaa valitusvirttäni tässä hoilottamaan...samat vaivat jatkuu ja lisänä olen saanut tähän ihanuuteen pääsäryn ja armottomat turvotukset (kiva kirjoitella näppiksellä ku makkarasormet osuu moneen kirjaimeen yhtä aikaa)...pikkasen alkaa pelottamaan tuo toksemian mahdollinen saapuminen :(( onneksi paineet kotona on maltilliset!
nani ja Junnu rv31+2
Mulla ei kertakailliaan tunnit riitä vuorokaudessa,kerkeen lukee teidän viestit, mutta en kuittaamaan...
Mamiof@4 voi sinua raukkaa, kyllä olis hyvä jos nyt kuitenkin syynäisivät sinut kunnolla, kipuakin on helpompi kestää, jos tieää ettei mitään oikeasti ole vialla. Ifeel so so so sorry, on varmaan tukavat oltavat ja vetää mielenkin maahan. Voimia!
Ja Voimia ja jaksuja Andrealle esikon kanssa, olen samaa mieltä, että kysy neuvolasta apua, kyllähän ne sitohjaa oikealle taholle!
Pirrelle,pistäkää se huijari matalaks korkojen kanssa.
Ja sinne Ohkolan emännälle voimia muuton keskelle ja uuteen asettumiseen ja rakentamiseen.
Ja sitten teillekaikille tuosta synnytyksestä, voi tuntuu kuin pääsisin kuin koira veräjästä, kun mulla on suunniteltu sektio! Ei ole tarvinnut ajatustakaan vuodattaa tuonne synnytyssalin puolelle. Joten olen hengessä mukana, ja toivotaan että kaikilla meillä saadaan turvallisesti pienokaiset maailmaan.
Watulle voimia raksan kanssa, siitä tulee aina ihana palkinto, uusi mahtava koti. Meillä on siis menossa laajennus, 40 neliöö lisäsiipeä. Mutta onhan tuossakin riittämiin tekemistä. Isäntä on raksalla yötäpäivää ja minä pyöritän karusellia ihan keskenäni. Mulla se taidenäyttelykin lähestyy ja vielämonta työtä tekemättä! Apuva, taitaa mennä mullakin kohta yötyöks!!
Omppu, kuulostaaniin kotoisalta tuo KYS jne..olen kasvanut Kuopijossa!! Missäpäin asustatte?
Omaan napaan kuuluu vaan hyvään,olen (anteeks) elämäni kunnossa. Jos tuo maha ja pehva ei paisus tasasestikilvan, en edes tietäs raskaana olevankaan. Rauhallinen tuo mammanpoika on mahassa, jopa liian rauhallinen...???
Olin kanssa sokerirasituksessa ja tulos oli priima. Joten tulos on: 41v. on oikeen hyvä vauvanteko ikä!
Ei mutta on laitettava pensselit heilumaan. Voikaa hyvin ihanukset!!!
DolceVita ja mammanpoika 26+0
kiitos teille kaikille ihanille myötätunnosta:) Olette kultasia ihan jokainen!! ja kuten dolcevita sanoit, jos tietää syyn, on helpompi kestää!
Nyt olen jättäny raudan pois, oma diagnoosi, ja viime yö oli luxusta!!!!! ei satu, ei pahaa oloa, ei voimattomuutta!!!! IHANAA!!!!! nukuin niiiiin hyvin etten ole moneen viikkoon nukkunu!! en ollu edes heränny kun tyttönen tuli aamusta viereen ja kissa nukku mun pään päällä kuulemma!!USKOMATONTA!!!! ihana olo!! moneen moneen viikkoon mun maha on normaalin tuntunen, ei sellanen pinkeä ja arka pallo. Voiko olla niinkin yksinkertasta että se oli obsidan vaan joka teki niin järkyttävät tuskat ja pahan olon!!! Munhan hoitoalan ammattilaisena pitäs tietää, mutta auta armias, suutarin lapsilla ei ole kenkiä;) koskaan mun maha ei kyllä ole reagoinu rautaan. Tänään mulle soittaa hyvinkäältä lääkäri, saas kattoo mitä sanoo:) Edelleen pelottaa, että mitä on tulossa, mutta tällä hetkellä on LOISTAVA olo!!!! olen niiiin ONNELLINEN!! Neuvolalääkäri anto eilen puhelimessa saikkua pari viikkoa, katotaan miten kuten mäkään palaan enää töihin...
Jaa, kuuma vai?? KYLLÄ!! hemmetti kun äijä sulkee ikkunoita ja lämmittää torppaa minkä kerkeää ja täällä on KUUMA!! öisin on ihan kamalaa, kun periaatteessa en osaa nukkua ilman peittoa, mutta lakanakin on liikaa... äijä kuorsaa vieressä pyjama ja villasukat päällä kahen täkin alla:DD Meillä muuten taitaa molemmilla pyöriä melkoset filmit öisin, tossa toissa yönä mun mies alko yht'äkkiä tekee käsillä sellasta "soutuliikettä" ja huusi VETOO VETOO VETOOO:DDD Ja ei, ei soutele normaalisti:)) ja bisnestä se tekee kanssa öisin niin perhanasti! "laitetaanko nimi paperiin" "istumaan vaan" "kiitos itsellesi soita jos tulee ongelmia" HIH:DDD
Dolcevitalle piti vielä sanoa että todellakin toivotaan meille kaikille ihanaa synnytystä, kukin tavallaan, ja ihania vauvoja:)) meijänkin mamispoika on rauhottunu, välillä tosiaan tuntuu että onko liian rauhallinen, mutta kyllä sieltä sitetn tulee selkeitä tömpsyjä:) onnea sullekkin hienoista sokruista, kyllä, 41 vee alkaa vasta olemaan aikuinen:)
kaima: Voimia tosiaan, palkinto odottaa;)
Nani: sinä se meistä sitten seuraavana pääset synnyttelemään:) ei ole pitkä matka enää...
Josta tuli mieleen että ei ole LEANNAA yhtään kulmilla kuulunu....?
Synnytyksistä: Mulla on kaikke kestäneet ihan tarpeeksi kauan 7-16h on synnytysten kestot olleet, ponnistukset vain 2min-15min. Mulla on sellanen ominaisuus että synnytys edistyy hienosti ja nopeasti 5 senttiin ja sit jää siihen... kauheet supistukset kyllä ja tiuhaan mutta ei kohdunsuu aukeakkaan enää... sitten laitettu aina tippa ja puhkastu kalvot, sitten taas on alkanu edistyy. Mulla muut on luomuja mutta viimisimmästä oli spinaali, ihana taivas, mutta liian aikaisin mulle laitettiin, se loppu 8 sentin kohdalla ja sitten oli AIVAN jäskyttävät 4h ennenku sai alkaa ponnistaa...!
omenalle piti jotain, mutta täytyy käydä lukemassa eka mitä mun piti... eiku sitä se oli, että sappea ne kyllä tosiaan epäilevät, ultrataan kun menen hkäälle!
wattuliini: Sinne kanssa paaaljon pitkiä hermoja ja voimaa!!!!
Nyt meen maate kuuntelemaan mitä mammanpojalle tänään kuuluu:) tulen linjoille kun se lääkäri on soitellu!
maminelonen
jotain minun piti kyllä kommentoidakin..
Mamiof4 (kö niistä mahakivuista kärsi). Minä aikanaan hoidin "sappivaivaa" Litalginilla, (on siis todettu sappikivet joskus vuonna jotain) eikä auttanut. Ja kun olo oli tarpeeksi paha menin sitten lääkäriin. No iha nselvä pohjukaissuolivaivahan tuo oli :P Siis hoitoihmisenä ja vielä mahaosastolla töissä pätkittäin, enkä sitä tunnistanut. Vähänkö hävettää :D Mutta se kipu oli just keskimahalla, heti rintalastan alapuolella, ja ihan kuin joku olisi kairannut poralla läpi kehon. Mutt ajos sulla nyt johtuisikin raudasta, niin hyvä niin :) Hoito ainakin olisi yksinkertainen.
Sitten tuosta meidän esikoisasiasta, kiitos vaan kaikista kommenteista :) Hänellä ei ole diagnoosia mihinkään päin, kun diagnosoitavaa ja sillä tavalla hoidettavaa asiaa ei ole. laajat tutkimukset hänelle on tehty jokin aikaa sitten, kevääll äsaatiin tulokset. Ongelmien aiheuttaja periaatteessa on tiedossa, vaan miten häntä sitten auttaa.. siinä pulma. Lähinnä siis perheneuvlasta (tai iha nmistä vaan) tarvitsisin itselleni tukea, esikoinen ei tuon suunnan avuista hyödy. Hänellä on tietty kapea-alainen kielellinen ongelma, joka siis näkyy vaikeutena tietyissä asioissa. Mutt akoska hän on monessa muussa asiassa lahjakkaan tasolla, jää tämä ongelma-alue yleensä piiloon. Ja lisänä hänellä on asperger-piirteita, nimenomaan sosiaalisella puolella, ja lisäksi hänellä on vaukeutta mm ottaa vastaan (negatiivista) palautetta, kertoa tunteistaan ja päiväjärjestyksen muuttuminen nopeasti ei häneltä onnistu, hä nvaatii aikaa, ja hänen pitä ätietää mitä ja missä jotain tapahtuu. Lisäksi hänelle tulee noita käsittämättömiä jumitilanteita, joille ei vaan voi mitään. As- piirteitä hänellä ei ole niin paljoa että sitä diagnosoitaisiin, siinä kun on aika tarkat kriteerit monelta alueelta ennen kuin diagnoosi heltiää.
Ihan pikaisesti vielä (.); kävin sitten sen yhden ja ainoan gyne-k'ynni ntälle raskaudelle, kun työterveyslääkäri sitä noiden supistelujen takia suositteli. Tuloksena kaikki ok, ei muutoksia kohdun suulla, vauva voi hyvin ja on perätilassa, painoarvio 860g. Vaivat ja kivut johtuu vaan raskaudesta, helpottaa kyllä kun tämä tila tästä saadaan päätökseen. Eli kaikki hyvin :)
Nyt hakemaan esikoista, ruuanlaittoon jne..
Andrea 24+
Mamiof4,kuulostaa noi kivut niiiin tutuilta.Mullahan lopulta tosiaan käynnistettiin synnytys kun olin niin kipeä(kohtaukset ylävatsalla kestivät myös 1-2h ja kippurassa kuumassa suihkussa oli ainut missä kestin kivun,oli sitten yö tai päivä ja varoittamatta iskivät ja syytä ei ikinä löydetty vaikka ennen vauvan syntymää vietinkin 3vrk osastolla ja kaikki maailman kokeet ja testit ja sydänkäyrät otettiin)
Toivottavasti sulla kuitenkin helpottaa ja olisi nyt ohi!!!!!
En oo kerennyt enkä jaksanut kirjoittaa aikoihin ja oikeastaa vasta lukemassakin,ainakin kuukauden tauon jäljiltä...
Vauva voi hienosti ja on ihana
Tässä syy myös miksi kirjoittaminen jäänyt,grrrrr
Mutta lyhyestä virsi kaunis,kaikki on vallan mainiosti
minä sua kaipailin:)) ja ihana kuulla se, että kaikki on hienosti! Ja tosi ihana oli kuulla että sulla oli samaa kuin mulla... vaikka en tätä kenellekkään toivo... mitä testejä sulta otettiin, kokeita...? mulla varmasti sama edessä ensi viikolla.
Andrea: Juu, kyllä muakin hiukan hävettää että en itse osaa itseäni diagnosoida;) mutta eipä tuo mittään:)) kovasti toivon sulle voimia sen lapsukaisen kanssa, ota ihmeessä selville perheneuvola miten voisivat sua auttaa!! ja muuten, ihan näin kolleeka toiselle, psyk.avopuolellekkin saa mennä juttelemaan omista voimista/jaksamisesta/osaamattomuudesta... ihan mistä vaan!!
Ei olis pitäny liputtaa, tutut kivut alkaa hiipiä takas... soitan huomenna itse sinne hyvinkäälle, että koska tulen, ei soitettu mulle ainakaan tänään...
mami
Multa otettiin ainakin raskausmyrkytyskokeet,kilpirauhaskokeet,maksa-arvot,sydänfilmi kahdesti,ultrattiin kaikki sisäelimet ja sit tietty perus verenkuva....Mitään ei löytynyt vaikka kivut oli järkyttävät.Syy ei ikinä selvinnyt ja kivut hävis kun vauva synty=)
Meil on tänään neuvola,vajaa 2kk ikää ja iso on jo=)
Voi mamiof! Meinasin jo hehkuttaa et hyvä kun voit paremmin ja syy löytyi, mut eikai sittekään :(
Onneks ees yks hyvä päivä oli kuitenkin.
Toivottavasti sun oloon nyt löytyis joku (harmiton) selitys ja helpottais kokonaan. Uskon et pelottaakin varmasti, muistan kyllä kun tehtiin monta reissua itku kurkussa tytön odotuksen aikaan synnärille, haleja ja jaksamista!!!
Andrealle myös kovasti voimia, kannattaa kyl kysellä kaikki mahollinen apu ja neuvo.
Mä vein koirat het aamutuimaan raksalle päivähoitoon ja siivoilin tätä kämppää. Siel on nyt timpurit ja oma mies hommissa, homma edistyy ihan silmissä :) Joulua ootellessa...
Omaan oloon ei uutta, väsymys onneks helpottanut samoin pahoinvointi jota ei oikeestaan enää ookkaan, ihanaa!!!! Noi repäsykivutki varmaan loppuu kun kohdun kasvu tasaantuu, mulla on aina maha tullut esiin nopeeta ja on valtava viikkoihin nähen sit jossain vaiheessa kasvu laantuu eikä muutosta huomaa ennenku yhtäkkiä lopussa.
Eilen istuin tai makasin kauhusta kankeena hammaslääkärin penkissä, onneks vaan yks paikattava ja seki aika pieni, ei tarvi sinnekään nyt mennä hetkeen.
Löysin eilen vanhat neuvolakortit ja viimesin synnytys oli kestänyt 3h45min, tunnin lyhempi ku edellinen, kauheen kauaa ei kyl kotona uskalla ootella ettei tuu helvetillisen tuskallinen automatka, joka onneks vaan reilu 20min mut silti.
Kummasti vaan toi synnytys pyörii päässä vaikken sitä ajatella haluis todellakaan ollenkaa.
wattu ja 15+4
Kiitos Leanna kun tulit niin nopeasti vastaamaan...
Wattu: Kiitos halista, se lohduttaa...
Juttelin nyt aamulla itse Ämmälän kanssa, siis ylilääkärin, eli mulle tulee kutsu tutkimuksiin ensi viikon aikana. Käski varautua siihen että ottavat sisään ja tutkitaan kaikki... ja että jos tulee niin kovat kivut etten kotona voi olla niin sitten sinne vaan heti...
Sellasta tosi kovaa kipua ei tullu, mutta kirvelee, kiristää, kouristaa... ja paha olo:((
Ihanaa viikonloppua teille kaikille... voikaa hyvin.
mami ja eemeli rv 27:)))))))
Olipas kiva kuulla leannasta:) Niin se tuppaa olemaan, että kirjottelut väkisinkin vähenee vauvan kanssa;) Ihana, että kaikki hyvin ja vauva kasvaa:) Aika se vaan rientää! Joko teillä on nimi?:)
Voi mamia:/ Inhottava kurja homma! Mitäköhän lie on, kun samanlaista leannallakin oli, eikä syytä selvinny! Ei onneksi vakavaa ollu leannalla, niin ei varmasti sullakaan,näin uskotaan ja toivotaan! Tosi ikävää vaan nyt kärsiä! Koita nyt jaksaa ja haleja täältäkin!
Viedään tänään muksut mumulle hoitoon päiväksi, kunhan kerhosta ja koulusta kotiutuvat, pääsee järkkäilemään tulevaa kotia sitten vähän enempi:)
Kivempi muuttaa ens vk la sitten, kun on jo osa kamppeista, verhoista ym. paikoillaan:)
Kiva, älkää ikinä syöttäkö koirille pirkka nappuloita!! Ostin hätävara ruuaksi, kun en ehtinyt käydä omaa ruokaa hakemassa. Ajattelin, että menee muutama päivä sillä, kun ei sisältänyt vehnää, mistä tulee kutinaa meiän koiralle. No, nyt ei syö kyllä sitä enää, kakkaa lentää kokoajan (ihan kiinteetä pökälettä, mutta läpipaskoo kaiken mitä syö). Ollaan vähän väliä käytetty ulkona, kun pyytää, mutta silti onnistui 3 mattoakin aamuyöstä paskomaan pilalle!;( En tajua mitä siinä ruuassa on, on ennenkin jotain muita merkkejä vara ruokana syöny ilman mitään oireita, eli ei oo herkkämahanen.
Että tälästä kivaa lisätyötä muuton ohessa.. elukat on kivoja juu;)
Viettäkäähän ihana viikonloppu! Tuntuu, et justhan se oli, menee kiitämällä aika!
Dolcevitalle vielä jaksuja näyttelyn järkkäämisen!:) Miehen nyt jo edesmennyt äiti oli taiteilija ja hänen projektejaan tuli seurattua läheltä. Helsinkiinkin kerran autettiin yhtä näyttelyä järkkäämään, kun asui itse Oulussa ja olihan siinä hommaa! Hienoa sitten kun saa valmista:) Minne sun näyttely tulee?
Mami@6 kera neitosen 25+4
nyt on aikaa kirjoittaa paremmin. Juu myytiin siis entinen asunto ja kämppä menee sen suhteen alta ens tiistaina. Ollaan asunnottomina kolme päivää. Onneksi naapuri on sydämellinen ja tarjosi asuntoansa meille kun lähtevät matkoille. Pieni mutta vain koska siellä on kissa ja me ollaan allergisia. No täytyy yrittää.
Saatiin vuokra-asunto oikein kiva vielä vvo:lta. päästään ens perjantaina muuttamaan. Yritettiin lopettaa adsl liittymää joka tilattiin siihen omakotitaloon kun ei toimi tuolla uudessa niin perkele on kahden vuoden sopimus ja sitä Ei voi kuulemma lopettaa eli joudutaan maksamaan kaks vuotta liittymästä millä ei tee mitään. No me näköjään kerätään nää ongelmat oikein kunnolla kasaan :( Meillä kävi varkaitakin siellä hometalossa. Veivät pihalta juuri ostetun lämpökompostorin??? sisällä talossa ei ollut mitään vietävää kun olimme vieneet heti kaikki kalliimmat pihan pihamökkiin mikä on terve :) Olisivat vaikka polttaneet talon niin olis ollut sekin positivisempaa :) Myönnän että en jaksa olla positivinen vaikka perusluonne onkin sellainen. Ehkä sen aika on sitten kun kaikki on kunnossa.
Pirre 18+3
Onpahan taas ihana syksynen ilma:) Pirteänä heräsin uuteen päivää, vaihteeksi ei kipuja, ja siivosin huushollin oikein olan takaa:) Nyt kiiltää!
Pirre: Voi että:( On teillä ollu aikamoiset ajat!! No, vaikeuksien kautta voittoon!! Noi on niiiin ärsyttäviä noi kahen vuoden sopparit, se on ihan liian pitkä aika sopimukselle, siinä ajassa voi oikeesti tapahtua vaikka mitä... Onko se vvo:n talo kerrostalo vai...? Onneksi löytyy vielä tuollaisia ihmisiä kin se teidän naapuri, harvassa ovat sellaset jotka apua tarjoaa:) Miten masu jakselee sulla? Tiedätkö kumpaa sorttia teille on tulossa?
Nyt taas on mulla olo ollu parempi:) Jotenkin sellanen olo, että ne ihmekivut, mitä nyt sitten ovatkaan, on kuitenkin helpottamassa... tai ei ainakaan niin kipeetä ole enää tehny. TOIVON NIIN!!! Eilen oli oikein hyvä päivä, josta otinkin kaiken irti, menin koiran kanssa TOSI isolle lenkille metsään, toinen nautti koko pienen koiran sydämmellään:) Juoksi kun tuulispää siellä... Siitä tulee itsekkin aina niin hyvälle mielelle, kun näkee miten onnellinen eläin voi olla:) jaajuu, siitä pääsin tohon kaiman pirkkanappulaan, juu en syötä!! Meidän koira on muutenkin herkkämahanen ja menee ihan sekasin jos vaihtaa nappuloista. Me syötetään vaan proplanin small dog.
Eilen siellä metsässä istuessani, oikein kolahti tajuntaan se, että VAIN 3kk niin olen joko ihan viimisilläni tai meillä on jo pieni isäntä talossa:)) Tuli oikein sellanen hykerryttävän ihana fiilis... miltähän meidän poika näyttää? Millanen ääni sillä on? Millanen luonne? SIeluni silmillä näin kun pieni mies kävelee metsätöissä isänsä perässä... kyyneleet hiipi silmänurkkaan siellä kannolla istuessani, ja tuli tosi lämmin ja hyvä olo!
Sain pomon kanssa sovittua mun omia tuntejanikin niin, että jos ja kun tämän saikun päätyttyä pystyn palaamaan vielä sorvin ääreen, niin vedän hyvin kevyitä tunteja ja teen saliohjelmia ja asiakaspalvelua. Oli kiva keskustelu ja ihana että asiat järkkäänty, mä en haluis vielä ihan vaan jäädä kotiinkaan... tykkään niin paljon tosta työpaikasta, ilmapiiristä ja koko liikunnan maailmasta.
HUIII!!! Tiistaina hampilääkäri, pelottaa:((( mä niiiin pelkään ja inhoon sitä... Kaksi pientä reikää on, ja tiedän että kaiken järjen mukaan puutuu hyvin enkä tunne mitään, mutta mä aina pelkään sitä että vihloo. Mä inhoon sitä vihlomiskipua, voisin mielummin luomusynnyttää vaikka joka päivä!!!!
Mitäs muuta... ei kai mittee. Tänään tyttäret lähtee taas isälleen, joten illalla joutuu tirauttaa ikävän kyyneleet...
palataan, voikaa hyvin!
mami
Höh, yksinään joutuu höpisee...
No, enpä itekseni enempää, nostan ettei pudota!
Ensi viikon maanantaina hyvinkäälle, sitten saapi tietää enemmän mikä vaivaa... sitä odotellessa:)
tulkaahan kulmille!
mami
Andrea: mä kanssa komppaan mamia ja ehdottomasti ottaisin yhteyttä esim. mainitsemaasi perheneuvolaan. Me ollaan tänne muuton jälkeen päästy heidän listalleen, ihan vaan jo sen vuoksi, että pyritään helpottamaan lasten "muuttoahdistusta", mutta kyllä he hyvin paljon hoitavat tuon erikoiskakkosenkin asioita.
Olen täällä tutustunut äitiin, jolla on itse asiassa vain hieman sinun lastasi vanhempi poika (esikoinen), jolla on todettu asperger, mutta historia on aika huima. He saivat tuon diagnoosin vasta pojan ollessa 15-vuotias, pahasti ahdistunut ja masentunut, ja siinä vaiheessa suljetulla osastolla. Siihen asti kaikki lääkärit ym. olivat vain sanoneet, että poika on "hankala", "hemmoteltu" jne. On niin uskomatonta, minkälaista pompottelua voivat pitää!
Minun poikani on vasta 8, mutta kyllä minä olen ihan aidosti huolissani ja koitan saada asioita järjestettyä nyt jo ja apua kaverille, kun selvästi sitä tarvitsee. Olen ymmärtänyt, että nimenomaan rutiinit on tosi tärkeitä, ja kyllä tietynlaista jämäkkyyttäkin pitää olla, vaikka tiedän, kuinka hankalia tuollaiset "jumivaiheetkin" voivat olla. Älä anna periksi, äläkä anna lapsesi antaa periksi. Aiemmin mainitsemani äiti sai muuten avun poikansa kanssa siitä, että poika muutti "omilleen" asumaan. On jonkinlainen "erityisasuntola", mutta helpotti kuulemma kummankin elämää. Mutta soita ensi tilassa sinne p-neuvolaan ja selitä tilanne, he on ammatti-ihmisiä ja osaavat ainakin ohjata oikeaan paikkaan.
Ananasmehulle myös peräänantamattomuutta :) Uskomatonta, miten voi pätkiä sulla tää yhteys, mutta koita vaan sitkeesti, sustakin tosi kiva kuulla taas!
Pirrelle tervetuloa takaisin ja koita vaan sinäkin ehtiä linjoille aina joskus. Mulla ainakin ihan selkeästi mielenterveystyötä ihan parhaasta päästä :) Noi talokauppojen "mädännäisyydet" on niin sitä valitettavaa tätä päivää :( Sitkeyttä vaan teille, onneks tässä tapauksessa laki on teidän puolella, kun ette ehtineet ton kauempaa olla.
Mamiof4: Mulla oli kans esikoista odottaessa kaikki mahdolliset krempat ja vaivat, johtuen lähinnä kiinnikkeistä ja kystista munasarjoissa, mutta tuo kuvailemasi ylävatsakipu kuulostaa ihan tutulta, ja mulla sanoivat silloin johtuvan muistaakseni sapesta. Mä söin eka särkylääkkeitä ja kun ei auttanut, niin löivät mulle Litalginia, joka ainakin jossain vaiheessa julistettiin ihan hirveeks myrkyks normi-ihmisellekkin! Sillon kyllä tosissaan mietin, että ne jotka puhuvat "ihanasta" odottamisesta, ovat jokseenkin tärähtäneitä yksilöitä.
Joku kyseli synnytysten kestoista, ja ei ne mulla sillä lailla ole syöksyllä pihalle tulleet ettei olis kellottaa kerenny, mutta tosi nopeita noin muuten. Tilanne on ollut hyvin kypsä lopussa jo pitkään, joten aukeaminen tapahtuu nopeasti ja salakavalasti suht vähillä kivuilla. Esikoista lukuunottamatta ponnistusvaiheet on kestäneet muutaman minuutin ja tosiaan tältä viimeseltä olin varmasti auki jo siinä vaiheessa kun meni vedet auton penkkiin reilu 20 km ennen sairaalaa... Kaikilta kun ne vedet on menny ponnistaessa salissa.
Mut tulipa taas tosi pikaisesti käytyä täällä :) Nyt lähettävä tönii toi tuolissa nuokkuva ukko petiin, ja ite joutuu varmaan ottaa vielä yhden lämpösen iltapalaleivän, tuli tehtyä vähän turhan hyviä!
-ompero ja yllerö 28+2-